Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/05/17
Gebruik Impact Model Medialaan verhoogt effectiviteit TV-reclame

Wanneer adverteerders de meest relevante aspecten voor de impact van hun TV-campagne identificeren en intensief samenwerken met media- en reclamebureaus, veranderen zij hun TV- campagne in een blockbuster. De Belgische media-exploitant Medialaan introduceert het Ad Impact Model.

Impact is herkenning en juiste merkattributie door de consument
In het aprilnummer van Admap beschrijft Sofie Rutgeerts, hoofd communicatie-onderzoek bij Medialaan, een model dat de beïnvloedende factoren op de impact van TV-reclame omschrijft. Impact wordt gedefinieerd als ‘het aantal consumenten dat een campagne herkent en toeschrijft aan het juiste merk’.

A model for TV advertising
Bron: ‘A model for TV advertising’, Admap april 2017

Creatie en mediaplanning meest bepalend
Het model is gebaseerd op de opgebouwde kennis van 20 jaar effectiviteitonderzoeken. Daarbij worden de verschillende impact scores voor een selectie van campagnes afgezet tegen verschillende gedetailleerde kenmerken per campagne, zoals de positie van het merk logo, de exposuretijd van dat logo, het gebruik van humor, etc. “Creatie en mediaplanning zijn de twee meest belangrijke factoren die de impact van een campagne bepalen”, aldus Rutgeerts. Dat is geruststellend om te weten voor zowel adverteerders als professionals werkzaam bij media- en communicatiebureaus: “Ze hebben directe invloed op de impact van de campagne.

Vier praktische stappen
Het model bestaat uit vier praktische stappen die elke marketeer moet overwegen om de impact van de TV-commercial te vergroten:

1. Focus op de creatie van de TV-commercial
2. Zorg voor een balans tussen opvallend en verschillend zijn
3. Streef naar massabereik en zichtbaarheid
4. Pas de lengte van je TV-commercial aan

Creatie stelt merk centraal
Een goede combinatie van ‘identificatie’ en ‘onderscheid’ vormt het startpunt van een succesvolle creatieve executie waarin het merk centraal staat. Met ‘identificatie’ bedoelt Rutgeerts alle opvallende kenmerken van de TV-commercial waardoor kijkers deze herkennen: het verhaal, de endorsers, de stemmen, de muziek, het kleurgebruik. Met ‘onderscheid’ bedoelt Rutgeerts de kenmerken die een TV-commercial uniek maken, contrast creëren met concurrenten en de USP beklemtonen van een merk, waardoor een kijker zich de TV-commercial kan herinneren.

Balans tussen ‘identificatie’ en ‘onderscheid’ verschilt per campagne
De goede balans tussen ‘identificatie’ en ‘onderscheid’ is afhankelijk van de merkbekendheid en branche. Voor de introductiecampagne van een nieuw merk moet de nadruk meer liggen op ‘identificatie’ terwijl in een verzadigde productmarkt voor de campagne van een al langer bekend merk de nadruk meer moet liggen op ‘onderscheid’.

Hoger bereik levert meer impact
Stap 3 betreft het mediaplan. Veel campagnes streven naar 70% tot 79% bereik in de doelgroep maar uit de analyses van Rutgeerts blijkt dat indien het bereik hoger is dan 80% de impact 6% stijgt.

Investeer in OTS en lengte van de commercial
Met name voor nieuwe merken en introductiecampagnes loont het volgens Rutgeerts om te investeren in de gemiddelde contactfrequentie (OTS) en lengte van de TV-commercial. Zo wordt een TV-commercial24% meer herkend indien de gemiddelde contactfrequentie 1 keer hoger is.

Benoem de belangrijkste factoren en identificeer de samenhang
Als eindconclusie vat Rutgeerts het Ad Impact Model samen: “Het mooie van het model is dat het alle belangrijke factoren integreert die een invloed hebben op de impact maar tegelijkertijd ook de onderlinge samenhang tussen deze factoren beschrijft.

Deze tekst is een vertaling van de publicatie over dit onderzoek op warc.com, aangevuld met materiaal uit het artikel in Admap. Meer informatie over de vuistregels van Medialaan om de impact van je TV-campagne te verhogen vind je hier.

Variatie in lengte van commercial werkt het beste
Op de Screenforce site staat veel onderzoek over welke aanpak bij TV-reclame het meest effectief is. Zo blijkt uit onderzoek van de Erasmus Universiteit dat TV-campagnes die zowel de verbeelding prikkelen als functionele voordelen van een product belichten het meest effectief zijn.
En uit een analyse van Millward Brown van 132.000 TV-commercial blijkt dat een variatie in lengte het beste werkt.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/09/17

Drie strategische functies van muziek in reclame

Nieuws Onderzoek

Juiste muziek leidt tot stijging verkoop met 30% Muziek kan drie belangrijke functies vervullen in reclame: aandacht trekken, een emotionele binding opbouwen en onbewust associaties

Topics: ROI

27/05/14

TV twee keer effectiever dan ander advertentiemedium

SPOT Netto mediabestedingen eerste helft 2014 gestegen

Onderzoek

TV is twee keer effectiever dan enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: ROI, Reclame-effect

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met