Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/10/23
Geïntegreerde TV-sponsoring werkt het beste

Paramount brengt de effectiviteit van TV-sponsoring verder in kaart.

Voor het onderzoek zijn 2.200 Australiërs ondervraagd over verschillende combinaties van programmasponsoring en TV-reclames waarnaar zij hadden gekeken. Uit het onderzoek blijkt dat geïntegreerde TV-sponsoring campagnes een hogere spontane en geholpen merkherinnering oplevert dan standaard billboards. En meer aandacht voor de TV-commercial en de sponsoring leidt tot een groter mentaal marktaandeel. In eerder onderzoek naar TV-sponsoring in opdracht van Paramount werd vastgesteld dat de vier belangrijkste redenen voor het positieve effect van sponsoring zijn: betrokkenheid, fans, emotie en vertrouwen.

Verschillende combinaties van sponsoring en commercials met vragenlijst na afloop
Het onderzoek is uitgevoerd door het Australische onderzoeksbureau The Marketing Scientist Group. Het bestaat uit een combinatie van een experiment met verschillende kijktrajecten en een uitgebreide vragenlijst na afloop van het kijken. Hiervoor zijn 2.200 Australiërs in de leeftijd van 18 tot 69 jaar ondervraagd. Ze kregen daarbij verschillende programmasponsoring en TV-commercial combinaties te zien rondom verschillende populaire Australische TV-series.

Met een geïntegreerde campagne wordt in dit onderzoek de combinatie van een op de inhoud van het programma aangepaste TV-commercial, een billboard die naar het TV-programma verwijst en geïntegreerde TV-programma content (product placement of logo placement of storyline integratie of merkvermelding) bedoeld.


Geïntegreerde campagnes leveren hogere spontane en geholpen merkherinnering op
De meer uitgebreide, met de programmacontent geïntegreerde, sponsoring programma’s zijn bijzonder effectief in het creëren van extra contactmomenten met het merk. En door deze extra exposure wordt de aandacht van de kijker beter getrokken. De respondenten zagen meer seconden merk-geïntegreerde content, billboards en TV-commercials waardoor ze er met meer aandacht en effect ernaar kijken. In de onderstaande figuur staan de effecten qua reclameherinnering voor de verschillende onderzochte varianten. De combinatie van een speciale over de TV-sponsoring gemaakte TV-commercial met speciale over de TV-sponsoring gemaakte billboards werkt het beste qua spontane en geholpen merkherinnering.


Meer aandacht leidt tot een groter mentaal marktaandeel
In de vragenlijst wordt dieper ingegaan op de geheugen effecten, met speciale focus op het mentaal marktaandeel. Dat is het percentage consumenten dat het specifieke merk spontaan of geholpen noemt als ze gevraagd worden welk merk of welke merken ze van een bepaald product willen gaan kopen. In de onderstaande figuur wordt het resultaat op het mentaal marktaandeel weergegeven van een standaard TV-commercial en een geïntegreerde sponsoring in vergelijking met de controlegroep. Deze controlegroep heeft geen sponsoring en reclames gezien. Het mentaal marktaandeel van een geïntegreerde sponsoring is in vergelijking met de controlegroep 28% hoger (27% versus 21%).


De dominantie van geïntegreerde content
Geïntegreerde content blijkt de meeste effectieve sponsoring aanpak om de aandacht van de kijker te trekken en om de essentiële merkscores te verhogen. Het verhoogt de aankoopintentie, de instemming met de campagneboodschap en het trekt de aandacht van de kijker beter. Ook het oordeel van de kijkers over de sponsoring is positiever indien geïntegreerde content onderdeel uitmaakt van de sponsoring.

Implicaties voor adverteerders
Deze onderzoeksresultaten zorgen voor extra inzicht in de effectiviteit van TV-sponsoring en levert daarmee belangrijke nieuwe inzichten voor adverteerders.

  • Zorg voor een gecombineerde aanpak: Adverteerders moeten verschillende sponsoring elementen toepassen om de merk en reclame effecten te versterken
  • Realiseer je het potentieel van een verdergaande samenwerking: Een verdergaande samenwerking vergt wellicht een hogere initiële investering maar de onderzoeksresultaten tonen aan dat deze extra investering leidt tot betere merk en reclame resultaten
  • Integreer de sponsoring elementen: Het integreren van je sponsoring elementen in de TVC en bilboards blijkt het meest effectief in het trekken van de aandacht en het bouwen van mentaal marktaandeel

Combinatie billboard met TV-commercial werkt beter
Volgens de onderzoekers zullen gewone TV-commercials de belangrijkste optie blijven voor adverteerders maar een extra inspanning loont. Dit onderzoek toont overtuigend de effectiviteit van geïntegreerde TV-sponsoring aan. Ondanks de wellicht hogere kosten leveren ze een grotere return on investment (ROI). Een billboard, gecombineerd met een standaard TV-commercial levert extra resultaat. Geïntegreerde content vormt een uniek medium om de aandacht van de kijker te trekken en om mentaal merktaandeel te creëren, hetgeen uiteindelijk resulteert in merkgroei.

Conclusie
Dit onderzoek is een call to action voor adverteerders om TV-sponsoring te onderzoeken als strategische en effectieve communicatieaanpak. Het wordt tijd dat adverteerders verder kijken dan de traditionele TV-commercials, hun creativiteit ontplooien, de aandacht van de kijker trekken en uitzonderlijke resultaten behalen. Maak slim gebruik van de programma’s!

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op de Egtaknowledgehub. Egta is de Europese branchevereniging voor de TV- en radio-industrie, en vertegenwoordigt 160 verschillende TV-sales huizen uit 40 verschillende landen. Hierdoor heeft egta een zeer grote en zeer gevarieerde achterban. De pdf van het artikel dat over dit onderzoek is gepubliceerd op de WARC site vind je hier.

Betrokkenheid, fans, emotie en vertrouwen
In eerder onderzoek naar TV-sponsoring door het Australische onderzoeksbureau The Marketing Scientist Group in opdracht van Paramount is vastgesteld dat de vier belangrijkste redenen voor het positieve effect van sponsoring zijn: betrokkenheid, fans, emotie en vertrouwen.

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/06/19

Case: RTL – Het Perfece Plaatje en sponsor Canon

Inspiratie

Consumenten maken meer foto’s dan ooit, vooral met hun smartphones. Maar hoe kun je Nederlanders anders naar fotografie laten kijken en inspireren om meer, anders

Topics: Cases

06/03/18

TV-reclame belangrijkste bron voor ontdekken nieuwe producten

TV-reclame wereldwijd belangrijkste medium voor ontdekken nieuwe merken

Nieuws Onderzoek

TV blijft het meest effectieve reclamemedium voor het ontdekken van nieuwe merken en producten ondanks veranderingen in het kijkgedrag. En product placement in TV-programma’s en

Topics: Reclame-effect, ROI

11/09/17

Acht tips voor effectieve TV-partnerships

Acht tips voor effectieve TV-partnerships

Nieuws Kennis

Om optimaal gebruik te maken van een TV-partnership moeten merken deze niet alleen integreren in hun TV-campagne maar in zo veel mogelijk marketingactiviteiten als mogelijk.

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met