Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/05/17
Gemiddelde houding consumenten positief of neutraal ten opzichte van reclame

De gemiddelde houding ten opzichte van reclame is positief of neutraal. Reclame in traditionele media is populairder dan online reclame en adblocking heeft minder te doen met irritatie over online reclame maar juist meer met het verbeteren van de online gebruikservaring, met name op mobiele devices. Dit zijn enkele conclusies uit het nieuwe Kantar Media ‘Dimension’ rapport.

Onderzoek onder consumenten en industry leaders
Het rapport ‘Dimension; Communication planning in a disrupted world’ heeft als doelstelling de houding van consumenten en experts ten opzichte van de verschillende communicatiekanalen en reclameplatforms in kaart te brengen. Het onderzoek bestaat uit twee delen.

  1. Online interviews onder meer dan 5.000 consumenten in vijf landen: Brazilië, China, Frankrijk, Engeland en V.S.
  2. Diepte interviews met 40 industry leaders uit vier van deze vijf landen (niet uit China). Deze industry leaders zijn werkzaam bij bureaus, adverteerders en media-exploitanten.

Doordat het onderzoek uit twee delen bestaat geeft het inzicht in de belangrijkste onderwerpen op het gebied van communicatieplanning, -buying en meetmethoden, zowel vanuit het perspectief van de consumenten als vanuit het perspectief van de industry leaders.

Het merendeel van de ondervraagden is positief of neutraal ten opzichte van reclame
Uit het onderzoek blijkt onder meer dat de gemiddelde houding ten opzichte van reclame positief of neutraal is en dat reclame in offline media populairder is dan online reclame.

Attitudes towards advertising in main media forms
Bron: Kantar Media, ‘Dimension; Communication planning in a disrupted world’

In het rapport worden de belangrijkste conclusies als volgt samengevat:

  • Er bestaat een synergie tussen enerzijds de houding van consumenten ten opzichte van mediakanalen en -formats en de boodschappen die wordt gecommuniceerd en anderzijds de prioriteiten en de betrokkenheid van industry leaders.
  • Alle communicatievormen, zowel de nieuwe als de offline, blijven relevant en spelen een rol in het leven van consumenten.
  • Online reclame is minder populair dan reclame in offline media. De reden daarvoor is de excessieve herhaling van online reclames en de onprofessionele retargeting.
  • Hoewel adblocking inmiddels een substantieel niveau heeft bereikt, heeft het minder te doen met irritatie over online reclame maar juist meer met het verbeteren van de online gebruikservaring, met name op mobiele devices.
  • Ondanks de relatieve impopulariteit van online reclame wordt het steeds vaker gezien als persoonlijk relevant. Deze trend is zowel waarneembaar bij consumenten als bij industry leaders.
  • De hoeveelheid aan data is minder belangrijk dan de kwaliteit, de objectiviteit en de onafhankelijke verificatie van de data die we gebruiken. De industry leaders hebben het gevoel dat we nog maar aan het begin staan van de mogelijkheden van ‘smart data’ gebruik, zeker op creatief gebied.
  • We staan aan het begin van een tijdperk van samenwerkingen en partnerships. Een tijdperk waarin ‘open acces’ tot belangrijke datasets een belangrijke rol speelt.
  • Cross-media en cross-format campagnes worden steeds meer de norm, hetgeen consumenten ook zelf constateren. Deze ontwikkeling maakt een holistische aanpak van bereiksonderzoek noodzakelijk.
  • In een tijdperk waarin ‘big data’ profileert, is de context waarbinnen een boodschap wordt getoond belangrijk. Een significant deel van de consumenten valt deze context op. Dit onderwerp zal alleen nog gaan groeien qua belangrijkheid.
  • De communicatie van commerciële boodschappen via mobiele devices heeft een zonnige toekomst als belangrijk bestanddeel van de wereld waarin we leven. De intieme en positieve relatie die consumenten hebben met hun online devices zou voor de communicatie industrie een ‘wake-up call’ moeten zijn om zowel aandacht te besteden aan ‘hoe’ je via deze devices communiceert, als ook ‘waarom’ en ‘hoe vaak’!

Nieuwe dimensie voor marketing aanpak bedrijven
Volgens Andy Brown, CEO en voorzitter Kantar Media: ‘We hopen dat deze insights die we hebben verkregen inzake de houding van zowel industry leaders als consumenten, een belangrijke en nieuwe dimensie zullen toevoegen aan de marketing aanpak van bedrijven.

Deze tekst is een samenvatting van het Kantar Media rapport ‘Dimension; Communication planning in a disrupted world’.

TV onmisbaar in het nieuwe ecosysteem en TV reclame populairder dan online reclame
Op de Screenforce website staan meer onderzoeken die verklaren waarom een traditioneel medium als TV een belangrijke rol speelt in het leven van consumenten. Zo blijkt uit het onderzoek ‘Screenlife 2’ van Thinkbox dat live TV kijken maar liefst aan zes verschillende vrijetijdbehoeftes van consumenten voldoet. Ook het eigen ‘TV Engagement onderzoek’ van Screenforce laat zien dat Live TV onmisbaar blijft in het nieuwe Nederlandse TV-ecosysteem en dat online reclame minder populair is dan TV-reclame.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met