Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/08/17
‘Gen Z’ generatie positiever tegenover traditionele reclame

Uit onderzoek van Kantar Millward Brown blijkt dat consumenten positiever aankijken tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame. De jongere ‘Gen Z’ generatie (16-19 jarigen) heeft hoge verwachtingen van (digitale) reclame maar voelt zich ook overweldigd door de hoeveelheid. Gen Z staat open voor kwalitatieve en traditionele uitingen. Alhoewel digitale reclame onderdeel is van het dagelijks leven is deze vorm van reclame nog niet zo welkom als TV-, print-, outdoor-, of bioscoopreclame.

Een vergelijking van de houding ten opzichte van reclame in 39 landen
Kantar Millward Brown heeft het AdReaction onderzoek uitgerold in 39 landen. Daarbij is een combinatie gemaakt van kwalitatief onderzoek via online forums, reclame onderzoeken en online vragenlijsten. In het onderzoek is gekeken naar de houding ten opzichte van reclame tussen de doelgroepen Gen X, Y en Z. Onder Gen X vallen consumenten tussen de 35 en 49 jaar oud. Gen Y – ook wel de Millennials genoemd – zijn consumenten tussen de 20 en 34 jaar oud en Gen Z zijn consumenten tussen 16 en 19 jaar oud. De focus in het rapport ligt vooral op Gen Z want deze generatie is voor adverteerders namelijk het moeilijkste te bereiken.

Traditionele reclame vs. digitale reclame
Gen Z heeft hoge verwachtingen van reclame, vooral van de digitale vorm. Ze skippen online reclames significant sneller en zijn eerder afgeleid. Uit het onderzoek blijkt dat consumenten nog steeds positiever aankijken tegen traditionele reclame dan digitale reclame, dit geldt ook voor Gen Z. Digitale reclame is nu onderdeel van het dagelijks leven maar minder welkom dan TV-, print-, outdoor-, of bioscoopreclame. De jonge generatie voelt zich namelijk overweldigd door de hoeveelheid (digitale) reclame maar staat open voor kwalitatieve en traditionele uitingen.

Gen Z kritischer dan oudere generaties
Het verschil tussen de generaties is het meest duidelijk voor digitale video. Gen Z is veel kritischer dan de oudere generaties. Voor Gen Z is het bijvoorbeeld heel belangrijk dat ze controle hebben over het wel of niet kunnen afspelen van een reclamevideo. Ze staan veel meer open voor nieuwe vormen van digitale reclame zoals gesponsorde filters die over een foto geplaatst kunnen worden, zoals Snapchat en Instagram filters. 

Humor, muziek, design en celebrities belangrijk voor Gen Z
In een omgeving met een overvloed aan reclame is het essentieel om de aandacht van consumenten te trekken en om te voorkomen dat ze hun aandacht kwijtraken en op iets anders richten. De vier elementen die van belang zijn om Gen Z succesvol te bereiken en hun aandacht vast te houden zijn:

  • Humor waarmee Gen Z zich kan identificeren
  • Goede muziek die bij de content past
  • Het design
  • Een celebrity in de reclame-uiting, zowel mainstream als internetberoemdheden, bloggers en vlogger

Naast deze elementen heeft Gen Z een voorkeur voor korte content, hebben ze graag reclame waarmee ze kunnen interacteren en verwachten ze een beloning voor hun engagement. Ze staan meer open voor reclame gedurende de dag en reclames in film of muziek context.

Gen z values humor, music, design and celebrities in advertisingDeze tekst is een samenvatting van het rapport ‘AdReaction Gen X, Y en Z’ van Kantar Millward Brown.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Volgens Amerikaans onderzoek naar de impact van media en technologie op jongeren blijken traditionele media het mediagebruik te domineren. Zowel kinderen van 8-12 jaar als tieners van 13-18 jaar besteden niet alleen de meeste tijd aan TV-kijken en muziek luisteren maar ze geven ook aan dat ze deze activiteiten leuker vinden dan social media. Uit het Nederlandse Media:Tijd onderzoek blijkt dat Nederlanders van alle media de meeste tijd besteden aan TV-kijken: bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand TV-kijken, ongeacht via welk apparaat. Ook jongeren van 13-19 jaar besteden van alle tijd die ze aan video besteden de meeste tijd aan TV-content.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/11/19

WARC Media Allocation Benchmarks: 1.130 campagnes onderzocht op verdeling mediabudget

Kennis Nieuws

Het internationale instituut voor marketing intelligence, WARC, heeft cases van prijswinnende succesvolle campagnes tussen 2009 en 2018 geanalyseerd met gegevens over de budgetten en de

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

29/03/17

TV kijken een stuk groter dan sociale platforms

Nieuws Onderzoek

Begin dit jaar heeft Newcom Research & Consultancy de zevende editie van het Nationale Social Media Onderzoek 2017 gepubliceerd. Als we deze cijfers vergelijken met de

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers

14/04/23

Het effect van TV op de marketing funnel

Kennis Onderzoek

Nieuw Amerikaans onderzoek heeft de invloed van TV op de verschillende stadia van de marketing funnel in kaart gebracht. Van alle media heeft TV de

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met