Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/09/17
Gen Z nog meer visueel ingesteld dan millennials

Omdat hun vormende jaren gekenmerkt werden door onzekerheid kiest Generatie Z (Gen Z) voor stabiliteit. Ze willen een vast inkomen, sparen en zekerheid. Verder zijn ze nog meer visueel ingesteld dan de millennials. Dit zijn enkele van de conclusies die Diederick Ubels van MobPro trekt in zijn analyse van artikelen, studies en rapporten over Gen Z voor Marketingfacts.nl.

Generatie van wereldverbeteraars
Allereerst beschrijft Ubels wie Gen Z precies is. Het is de meest diverse generatie tot op heden. Hun ouders zijn opgegroeid in economisch onzekere tijden en zij willen hun kroost het gevoel van veiligheid geven dat ze zelf misten. Daarom kiest Gen Z voor stabiliteit. Ze zijn pessimistischer en realistischer dan hun voorgangers. Gen Z is een generatie van wereldverbeteraars, ze zien hoe hun voorgaande generatie de fout in is gegaan en willen het zelf beter doen. In 2020 bestaat veertig procent van de grootste wereldmarkten uit deze jongeren.

Gen Z zijn geen millennials
Anders dan de millennials is Gen Z vrij zuinig en bewust in de omgang met geld. 89% ziet zichzelf als een ‘price conscious shopper’. Interessant is dat de zuinigheid van Gen Z marketeers de mogelijkheid biedt om hierop hun strategie aan te passen.

Aandachtsboog van acht seconden vormt filter voor content
Gen Z vormt de eerste echte ‘digital native’ generatie. Ze zijn opgegroeid met internet en gewend aan een constante informatiestroom. Ze verwerken informatie razendsnel. Ze zijn ultieme multitaskers, ze gebruiken niet drie schermen tegelijkertijd maar vijf (!). Gen Z is berucht om zijn korte aandachtsboog, ongeveer acht seconden. Dit is volgens sommigen niet zozeer een tekortkoming of een aandachtsprobleem maar juist een soort filter. Ze hebben aan deze tijd genoeg om te bepalen of dat de content die ze binnenkrijgen voor hen relevant genoeg is.

Beeld, beeld en nog eens beeld
Qua content is het motto: beeld, beeld en nog eens beeld. Gen Z is nog meer visueel ingesteld dan millennials, ze zijn dol op video en korter is beter. Verschillende merken spelen hier al op in met korte videoreclames van ongeveer zes seconden. Het feit dat in zo’n korte video het merk gelijk ‘to the point’ moet komen past goed bij Gen Z. Deze groep heeft namelijk een ontzettend gevoelig afgestelde ‘bullshitmeter’. Duidelijke, authentieke en bondige berichten doen het dan ook beter bij Gen Z. Humor is ook een grote winnaar, mits het de juiste toon kiest. Niets is pijnlijker dan een gefaalde poging hip te doen.

Pas strategie, boodschap en content aan
Verder gaat Ubels in op het hyperbewust zijn van de online persona van Gen Z. Het altijd en overal ‘mobile on’ zijn, de populariteit van online vloggers en de juiste plaats om Gen Z te bereiken (locatie targeting en online). Eindconclusie: het is dus verstandig je strategie, boodschap en content aan te passen aan de specifieke wensen, behoeften en gedragingen van Gen Z.

Deze tekst is een bewerking van het artikel van Diederick Ubels op Marketingfacts.nl.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Volgens onderzoek van Kantar Millward Brown kijkt Gen Z positiever aan tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame. Alhoewel digitale reclame onderdeel is van het dagelijks leven is deze vorm van reclame nog niet zo welkom als TV-, print-, outdoor-, of bioscoopreclame. Volgens Amerikaans onderzoek naar de impact van media en technologie op jongeren blijken traditionele media het mediagebruik te domineren. Zowel kinderen van 8-12 jaar als tieners van 13-18 jaar besteden niet alleen de meeste tijd aan TV-kijken en muziek luisteren maar ze geven ook aan dat ze deze activiteiten leuker vinden dan social media. Uit het Nederlandse Media:Tijd onderzoek blijkt dat Nederlanders van alle media de meeste tijd besteden aan TV-kijken: bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand TV-kijken, ongeacht via welk apparaat. Ook jongeren van 13-19 jaar besteden van alle tijd die ze aan video besteden de meeste tijd aan TV-content.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/01/25

Exponentiele merkgroei door consistentie in campagnes

Nieuws Onderzoek Kennis

Onlangs publiceerde onderzoeksbureau System1 en de Britse bond van adverteerders IPA een onderzoek naar de effecten van consistentie in merkreclame. Consistentie blijkt een krachtig middel

Topics: Effectiviteit, TV-reclame, Creatie

26/08/15

TV-reclamemarkt uit op € 456 mio

Onderzoek

De netto bestedingen voor TV-reclame zijn in de eerste helft van 2015 uitgekomen op € 456 miljoen, een daling van 4,2%. Dat blijkt uit het

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

24/04/23

De impact van crossmedia op merkherinnering

Onderzoek Kennis

Veel merken kiezen voor een crossmediastrategie over verschillende mediakanalen om zo de boodschap van de campagne over te brengen aan het publiek. Omdat consumenten meer

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met