Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/11/16
GroupM-bestuursvoorzitter hoe TV budget kan terugpakken van trade marketing

Televisie was altijd al merkbekendheid gedreven. Het medium leidt de consument naar de van de beroemde marketingfunnel ook wel bekend als de consumer journey of path to purchase. Die rol is nog lang niet uitgespeeld, zegt Irwin Gotlieb, bestuursvoorzitter van GroupM Global. Integendeel; adverteerders die zich hebben gestort op micro-targeting en die het bredere merkbewustzijn van de consument laten varen, zien hun marktaandeel dalen.

De wijze marketeer weet dat hij de bovenkant van de funnel niet moet verwaarlozen. De rol van TV wordt steeds breder; ze kan de marketeer terzijde staan in de rest van de consumer journey, door merkoverwegingen te identificeren en te beïnvloeden. Sterker nog, TV kan mensen een duwtje geven richting aankoop.

Gotlieb definieert TV als professioneel geproduceerde content die via verschillende (on-demand en lineaire) devices wordt verspreid. Hij benadrukt dat we de TV niet langer moeten beschouwen als een meubelstuk of als iets dat we aan onze muur hangen. Hij merkt ook op dat de data, waarover we kunnen beschikken in het laatste decennium, een veel hoger detailniveau heeft bereikt wat marketeers in staat stelt om beter te bepalen waar hun doelgroep zich bevindt in elke fase van de marketingfunnel.

Met dit in het achterhoofd zegt Gotlieb het volgende: “Adresseerbaarheid en grotere interactie zijn voor ons als industrie de grootste mogelijkheden om de consument beter te targeten. Gerichte inzet van interactieve media beïnvloedt en faciliteert het aankoopgedrag van de consument. Zo leidt een advertentie regelrecht tot een transactie. Dit is waar de omzetgroei vandaan gaat komen.”

TV zou aanwezig moeten zijn in elk deel van de marketingfunnel. “We ruilen de bovenkant niet in voor het midden van de trechter of de onderkant. Grote marketing aan de bovenkant van de funnel blijft nodig; dat is goed nieuws voor de marketeers en de media en voor de TV in het bijzonder. TV kan zich nu ontwikkelen van een simpele merkbekendheid-generator naar een medium dat sales creëert en het aanschafproces van producten ondersteunt”,  zegt Gotlieb.

Gotlieb, die zal spreken tijdens het Future TV Advertising Forum eind november, voorspelt dat er een flink deel van het marketingbudget schuift naar TV, zo gauw televisie in staat is om activiteiten aan de onderkant van de funnel te ondersteunen. Hij signaleert dat een steeds kleiner aandeel van het totale marketingbudget wordt uitgegeven aan de media. Het leeuwendeel van de marketingeuro’s gaat op aan trade marketing.

Met trade marketing wordt in deze context bedoeld de marketingactiviteiten van fabrikanten en retailers en hun directe samenwerking op dit vlak. Bekende voorbeelden zijn prijs promotie, demonstraties en Point Of Sale acties op de winkelvloer. Maar ook: inkoopvoordelen voor retailers die zich aan een bepaald merk verbinden. “Als de media in staat zijn om te targeten in elk fase van de funnel, zal men meer trade marketing budget richting media schuiven”, voorspelt Gotlieb.

Dat vooruitzicht wordt des te realistischer als een nieuw soort thuisbezorg c.q. subscription retailers de strijd aan gaat met de supermarkt en andere fysieke retailers die onze portemonnee beheersen. Het Amerikaanse Parasol is een goed voorbeeld. Dat biedt een ‘luierabonnement’ aan. Voor $70 of $85 per maand krijg je luiers thuis bezorgd die je nergens anders kunt krijgen. Ook Amazon Family biedt zo’n abonnement aan voor Pampers en Huggies, uiteraard met de belofte dat je dan niet langer naar de winkel hoeft.

Voor een bedrijf, dat zich richt op subscription based thuis bezorgen, is winkelruimte minder of helemaal niet relevant. “In die context wordt targeting erg belangrijk. De rol van de media groeit dan juist weer,” zegt Gotlieb.

De huidige beschikbaarheid van nauwkeurige censusdata maakt het voor marketeers mogelijk om te bepalen waar hun doelgroep zich bevind in elke fase van de marketingfunnel. TV (en media in het algemeen) heeft de mogelijkheid om een groot bereik te leveren onder een nauwkeurig ingezoomde doelgroep – waar zich dat ook moge bevinden in de funnel.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/10/16

Onjuiste Facebook-statistieken lossen meetprobleem video-engagement op

Nieuws

Seismisch. Dat is de beste omschrijving van de onthulling dat Facebook de omvang heeft opgeschroefd van de tijd die de gebruikers van dit sociale netwerk

Topics: Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, ROI

06/09/21

Ehrenberg-Bass Instituut: Wat gebeurt er met merken die stoppen met adverteren?

Nieuws

Vanwege grote interesse vanuit de media-industrie heeft marketingprofessor Byron Sharp, van het Ehrenberg-Bass Instituut voor marketingwetenschap, het artikel ‘What happens when brands stop advertising’ openbaar

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect

17/09/19

The Future of TV-advertising, de blauwe of de rode pil?

Nieuws

TV-advertising is op een zeer cruciaal punt uitgekomen, zo bleek maandagmiddag 16 september tijdens het seminar Future TV Advertising Forum in Amsterdam. Rhys McLachlan (Amobee)

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met