Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/06/16
HbbTV nu klaar voor het grote publiek

Tijdens het Mediapark Jaarcongres op 23 juni onthulde NPO-voorzitter Henk Hagoort het nieuwe icoon voor HbbTV. Met HbbTV (Hybrid broadcast broadband TV) kunnen kijkers informatie opvragen, meepraten of meespelen met programma’s.

Ook kunnen zij met een simpele druk op de knop terecht komen in de interactieve omgeving van de zender voor het bekijken van meer programma of commerciële content. Met dit icoon moet HbbTV herkenbaar worden bij het grote publiek.

HbbTV van start bij NPO en SBS
Het HbbTV-icoon is ontwikkeld door het HbbTV-forum, een samenwerkingsverband tussen zenders, fabrikanten, distributeurs en mediabureaus en moet HbbTV herkenbaar maken voor het grote publiek. SPOT drukoproodNPO en SBS leveren op dit moment al HbbTV-diensten aan de kijker bij een aantal van hun programma’s. Hun zenders zullen dan ook de plek zijn waar de kijker het nieuwe icoon bij programma’s ziet verschijnen. Via de website drukoprood.nl wordt consumenten uitgelegd wat HbbTV is.

Als het TV-toestel en het distributieplatform geschikt zijn voor HbbTV komt het icoon automatisch in beeld en kan de kijker interactie en verdieping zoeken via de rode knop op zijn afstandsbediening. Bij HbbTV vindt de kijker altijd een dienst van de zender waar hij op dat moment naar kijkt. En die dienst kan in het programmabeeld worden getoond. Hiermee wordt een directe interactieve verbinding tussen de zender, het programma en de kijker gelegd. HbbTV maakt het mogelijk om TV-diensten te ontwikkelen die reguliere lineaire uitzendingen combineren met over-the-top content.

NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort over HbbTV
Henk Hagoort, NPO-bestuursvoorzitter, kondigde aan dat de NPO meer aan de weg gaat timmeren met HbbTV: “We willen de traditionele televisie-ervaring verrijken met alle mooie extra’s die de omroepen online aanbieden. Daarnaast gaan we de kijker via de rode knop navigeren naar verdiepende programma’s of extra materiaal op andere NPO-kanalen of platforms. We kunnen daarbij nu ook inspelen op het kijkgedrag en de persoonlijke voorkeuren van de kijker”, aldus Henk Hagoort.

HbbTV, de convergentie tussen TV en internet
Wat velen niet weten is dat HbbTV een internationale standaard is die door vrijwel elke nieuw TV-toestel wordt ondersteund. HbbTV wordt door veel zenders en distributeurs gebruikt om middels HTML en andere standaarden innovatieve diensten aan te bieden aan de kijkers. Dat kan direct op een voor HbbTV geschikte connected TV of op een geschikte settopbox, zonder dat de consument extra randapparatuur hoeft aan te schaffen. HbbTV is uniek omdat het als enige standaard direct de link kan leggen tussen het uitgezonden programma en online content.

De in Europa aangeboden HbbTV-diensten zijn onder te verdelen in vijf categorieën:
– Programma-gerelateerde informatie zoals EPG, verdieping, polling & voting
– On demand content en streaming kanalen
– Informatie over weer, verkeer, nieuws, (sport) statistieken
– Adressable TV met behulp van online techniek op TV-toestel
– Maatschappelijke toegankelijkheidsdiensten zoals gebarentaal, grotere ondertiteling of Amber Alert

Bereik in rest van Europa nog groter dan in Nederland
In Europa lopen landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje voorop in het bereik en aanbod van de HbbTV-diensten. In Nederland zijn HbbTV-diensten te bereiken via Ziggo, Caiway, Delta, Digitenne, Canaldigitaal en free-to-air satellietkanalen. Hierbij speelt op dit moment nog dat sommige merken TV-toestellen in de instellingen aangepast moeten worden om HbbTV door te kunnen geven. Bij een aantal merken kan dit op afstand door de fabrikant gedaan worden. Bij andere merken moet de kijker het zelf doen.

Per juni 2016 ontvangen ongeveer 300.000 TV’s in Nederland het HbbTV-signaal daadwerkelijk. Dit is bijna 5% van de Nederlandse huishoudens. Dit aantal zal groeien met de vernieuwing van TV-toestellen door de tijd, met het bekender raken van HbbTV en met het meer en meer geschikt raken van de signaalconfiguratie voor HbbTV

Introductie drukoprood.nl
De introductie van het HbbTV-icoon en de website drukoprood.nl moet ertoe leiden dat de consument bekend raakt met HbbTV en het ook beschikbaar wil hebben op haar TV-toestel.

Foto Jaarcongres: Mark Janssen

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Kennis Nieuws

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

03/02/20

Future of TV Advertising Global congres 2019: de belangrijkste conclusies

Nieuws

Afgelopen 10 en 11 december vond het Future of TV Advertising congres plaats in Londen. De editie van het congres in Londen is zeer populair

Topics: Online Video, Targetted TV Advertising, TV-reclame

07/10/19

Van alle videoreclame impressies wordt de helft via een Connected TV vertoond

Kennis Nieuws Onderzoek

Uit het nieuwste Video Benchmarks rapport van Extreme Reach blijkt dat in Amerika de Connected TV (een TV die met het internet is verbonden) voor

Topics: Targetted TV Advertising

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en