Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/06/16
HbbTV nu klaar voor het grote publiek

Tijdens het Mediapark Jaarcongres op 23 juni onthulde NPO-voorzitter Henk Hagoort het nieuwe icoon voor HbbTV. Met HbbTV (Hybrid broadcast broadband TV) kunnen kijkers informatie opvragen, meepraten of meespelen met programma’s.

Ook kunnen zij met een simpele druk op de knop terecht komen in de interactieve omgeving van de zender voor het bekijken van meer programma of commerciële content. Met dit icoon moet HbbTV herkenbaar worden bij het grote publiek.

HbbTV van start bij NPO en SBS
Het HbbTV-icoon is ontwikkeld door het HbbTV-forum, een samenwerkingsverband tussen zenders, fabrikanten, distributeurs en mediabureaus en moet HbbTV herkenbaar maken voor het grote publiek. SPOT drukoproodNPO en SBS leveren op dit moment al HbbTV-diensten aan de kijker bij een aantal van hun programma’s. Hun zenders zullen dan ook de plek zijn waar de kijker het nieuwe icoon bij programma’s ziet verschijnen. Via de website drukoprood.nl wordt consumenten uitgelegd wat HbbTV is.

Als het TV-toestel en het distributieplatform geschikt zijn voor HbbTV komt het icoon automatisch in beeld en kan de kijker interactie en verdieping zoeken via de rode knop op zijn afstandsbediening. Bij HbbTV vindt de kijker altijd een dienst van de zender waar hij op dat moment naar kijkt. En die dienst kan in het programmabeeld worden getoond. Hiermee wordt een directe interactieve verbinding tussen de zender, het programma en de kijker gelegd. HbbTV maakt het mogelijk om TV-diensten te ontwikkelen die reguliere lineaire uitzendingen combineren met over-the-top content.

NPO-bestuursvoorzitter Henk Hagoort over HbbTV
Henk Hagoort, NPO-bestuursvoorzitter, kondigde aan dat de NPO meer aan de weg gaat timmeren met HbbTV: “We willen de traditionele televisie-ervaring verrijken met alle mooie extra’s die de omroepen online aanbieden. Daarnaast gaan we de kijker via de rode knop navigeren naar verdiepende programma’s of extra materiaal op andere NPO-kanalen of platforms. We kunnen daarbij nu ook inspelen op het kijkgedrag en de persoonlijke voorkeuren van de kijker”, aldus Henk Hagoort.

HbbTV, de convergentie tussen TV en internet
Wat velen niet weten is dat HbbTV een internationale standaard is die door vrijwel elke nieuw TV-toestel wordt ondersteund. HbbTV wordt door veel zenders en distributeurs gebruikt om middels HTML en andere standaarden innovatieve diensten aan te bieden aan de kijkers. Dat kan direct op een voor HbbTV geschikte connected TV of op een geschikte settopbox, zonder dat de consument extra randapparatuur hoeft aan te schaffen. HbbTV is uniek omdat het als enige standaard direct de link kan leggen tussen het uitgezonden programma en online content.

De in Europa aangeboden HbbTV-diensten zijn onder te verdelen in vijf categorieën:
– Programma-gerelateerde informatie zoals EPG, verdieping, polling & voting
– On demand content en streaming kanalen
– Informatie over weer, verkeer, nieuws, (sport) statistieken
– Adressable TV met behulp van online techniek op TV-toestel
– Maatschappelijke toegankelijkheidsdiensten zoals gebarentaal, grotere ondertiteling of Amber Alert

Bereik in rest van Europa nog groter dan in Nederland
In Europa lopen landen als Duitsland, Frankrijk en Spanje voorop in het bereik en aanbod van de HbbTV-diensten. In Nederland zijn HbbTV-diensten te bereiken via Ziggo, Caiway, Delta, Digitenne, Canaldigitaal en free-to-air satellietkanalen. Hierbij speelt op dit moment nog dat sommige merken TV-toestellen in de instellingen aangepast moeten worden om HbbTV door te kunnen geven. Bij een aantal merken kan dit op afstand door de fabrikant gedaan worden. Bij andere merken moet de kijker het zelf doen.

Per juni 2016 ontvangen ongeveer 300.000 TV’s in Nederland het HbbTV-signaal daadwerkelijk. Dit is bijna 5% van de Nederlandse huishoudens. Dit aantal zal groeien met de vernieuwing van TV-toestellen door de tijd, met het bekender raken van HbbTV en met het meer en meer geschikt raken van de signaalconfiguratie voor HbbTV

Introductie drukoprood.nl
De introductie van het HbbTV-icoon en de website drukoprood.nl moet ertoe leiden dat de consument bekend raakt met HbbTV en het ook beschikbaar wil hebben op haar TV-toestel.

Foto Jaarcongres: Mark Janssen

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

02/08/16

TV-kijkers staan open voor gepersonaliseerde commercials

Screenforce TV-kijkers staan open voor personaliseerde commercials

Onderzoek

De verwachting dat consumenten op grote schaal TV-reclames doorzappen, door alle technologische vernieuwingen in de TV-infrastructuur, blijkt niet te kloppen. Dit blijkt uit Engels onderzoek

Topics: Reclame-effect, Targetted TV Advertising, TV-reclame

12/03/15

SpotXchange Benelux leidende rol online videomarkt

SPOT SpotXchange Benelux pakt leidende rol online videomarkt.

Nieuws

Op 11 maart jl. is SpotXchange Benelux officieel gelanceerd. Met de komst van SpotXchange krijgen adverteerders toegang tot de hoogwaardige video-inventory van onder andere RTL

Topics: Online Video, Targetted TV Advertising, TV-reclame

30/01/17

Real time commercials inkopen op connected TV bij RTL XL

Screenforce RTL XL connected TV

Nieuws

RTL is begonnen met het verkopen van real time pre-rolls en mid-rolls op de connected TV app van RTL XL via het video-inventory managementplatform SpotX.

Topics: Targetted TV Advertising

28 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf donderdag 28 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Digital Video & Audio Advertising Specialist

Start jouw carrière als Digital Video & Audio specialist bij GroupM! Ben jij klaar om de digitale marketingwereld te veroveren? Bij

Client Lead

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe commerciële blik en een passie voor strategische klantrelaties? Als Client Lead bij UM

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met