Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/08/19
Hersenonderzoek: een emotioneel filmpje mét een verhaal boeit het meest

Wetenschappers keken met scans wat zien mensen liever zien: filmpjes van vette achtervolgingen of een video met een verhaal dat je raakt. Kijkers vinden video’s met emoties én begrijpelijke verhalen aantrekkelijker dan video’s met bijvoorbeeld achtervolgingen of losse scenes die weinig verband met elkaar houden. Dit resultaat is een bevestiging dat emotionele storytelling werkt.

Analyse hersenactiviteit 60 personen
Oké, het klinkt als een dooddoener eerste klas, een emotioneel filmpje raakt ons meer dan een weinig fascinerend filmpje. Maar hoe zit dat met een film of commercial met een verhaaltje erin? Doet dat meer dan het bekijken van vette achtervolgingen met auto’s, of juist minder? Daar hebben wetenschappers van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) onderzoek naar gehouden. Promovendus Hang-Yee Chan, dr. Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts analyseerden de hersenactiviteit van 60 personen terwijl ze naar dezelfde reeks van 35 TV-commercials keken. De onderzoekers vergeleken de patronen van de hersenactiviteit van iedere deelnemer. Uit de analyses bleek dat commercials die het goed doen in de markt een sterk vergelijkbare hersenactiviteit lieten zien bij deze personen. Hang-Yee Chan: ‘Recente studies laten zien dat wanneer mensen een gemeenschappelijke ervaring delen, zoals met elkaar praten, hun hersenen op dezelfde manier reageren. Dat bracht ons op het idee dat als mensen een boeiende commercial bekijken, hun hersenen wellicht ook een vergelijkbare activiteit laten zien’.

Hersenactiviteit en zuurstofopname
De onderzoekers testten dit door de hersenactiviteit van personen met behulp van fMRI (functional magnetic resonance imaging) te volgen terwijl die naar televisiecommercials keken. fMRI meet hersenactiviteit op basis van veranderingen in de zuurstofopname; in hersengebieden die actief zijn, neemt de opname van zuurstof toe. Het onderzoek wees uit dat proefpersonen die boeiend videomateriaal te zien kregen, vergelijkbare hersenactiviteit lieten zien. Met andere woorden, een fascinerend filmpje genereert vergelijkbare reacties in de hersenen, terwijl een minder boeiend filmpje bij de kijkers uiteenlopende hersenreacties laat zien: hun gedachten dwalen als het ware af en het brein haakt af.

Achtervolgingen
De gevonden simultane activiteit vond plaats in de hersengebieden die worden geassocieerd met het verwerken van emoties en het begrijpen van verhalen. De onderzoekers maken daaruit op dat kijkers video’s met emoties én begrijpelijke verhalen aantrekkelijker vinden dan video’s met bijvoorbeeld achtervolgingen of losse scenes die weinig verband met elkaar houden. Dit resultaat is ook een bevestiging dat emotionele storytelling werkt. Een vervolgonderzoek waarin de hersenactiviteit werd gemeten bij 28 personen die naar een reeks van 18 filmtrailers keken, liet dezelfde resultaten zien. Dus een boeiend filmpje, van welke aard ook, zorgt ervoor dat de hersenen van verschillende personen dezelfde activiteit laten zien.

Praktisch toepasbaar
Met dit nieuwe onderzoek kunnen marketing- en communicatieprofessionals achterhalen hoe boeiend hun filmpjes zijn en deze desgewenst aanpassen. Wie meer over de wetenschappelijk aanpak en resultaten wil weten kan het hele onderzoek lezen, “Neural similarity at temporal lobe and cerebellum predicts out-of-sample preference and recall for video stimuli” in NeuroImage. Wel een waarschuwing: de tekst is weinig emotioneel en ook niet verhalend (maar kan desondanks toch boeiend zijn).

Dit artikel is overgenomen van Adformatie

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/08/19

Onderzoek: hoe maak je de meest effectieve TV-commercial?

Nieuws Onderzoek

Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van TV-commercials hebben Screenforce Duitsland en salesorganisatie IP Duitsland gezamenlijk een onderzoeksproject opgezet: Mission Impact: Optimal Spot Design,

26/02/18

Kijkers hebben emotionele band met TV-reclames

Onderzoek

Van alle consumentenaankopen wordt 85% gedaan vanuit een emotionele band. TV-reclame zorgt voor een grotere stijging van de brand equity (merkwaarde) en consumenten vinden TV-reclame

Topics: ROI

19/02/14

TV-reclame sterke en emotionele banden met merk

Onderzoek

TV speelt een essentiële rol in het overbrengen van commerciële merkboodschappen aan consumenten omdat TV zorgt voor ‘sterke en blijvende emotionele banden’.  Dit blijkt uit

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en