Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/08/19
Hersenonderzoek: een emotioneel filmpje mét een verhaal boeit het meest

Wetenschappers keken met scans wat zien mensen liever zien: filmpjes van vette achtervolgingen of een video met een verhaal dat je raakt. Kijkers vinden video’s met emoties én begrijpelijke verhalen aantrekkelijker dan video’s met bijvoorbeeld achtervolgingen of losse scenes die weinig verband met elkaar houden. Dit resultaat is een bevestiging dat emotionele storytelling werkt.

Analyse hersenactiviteit 60 personen
Oké, het klinkt als een dooddoener eerste klas, een emotioneel filmpje raakt ons meer dan een weinig fascinerend filmpje. Maar hoe zit dat met een film of commercial met een verhaaltje erin? Doet dat meer dan het bekijken van vette achtervolgingen met auto’s, of juist minder? Daar hebben wetenschappers van de Rotterdam School of Management, Erasmus University (RSM) onderzoek naar gehouden. Promovendus Hang-Yee Chan, dr. Maarten Boksem en hoogleraar Ale Smidts analyseerden de hersenactiviteit van 60 personen terwijl ze naar dezelfde reeks van 35 TV-commercials keken. De onderzoekers vergeleken de patronen van de hersenactiviteit van iedere deelnemer. Uit de analyses bleek dat commercials die het goed doen in de markt een sterk vergelijkbare hersenactiviteit lieten zien bij deze personen. Hang-Yee Chan: ‘Recente studies laten zien dat wanneer mensen een gemeenschappelijke ervaring delen, zoals met elkaar praten, hun hersenen op dezelfde manier reageren. Dat bracht ons op het idee dat als mensen een boeiende commercial bekijken, hun hersenen wellicht ook een vergelijkbare activiteit laten zien’.

Hersenactiviteit en zuurstofopname
De onderzoekers testten dit door de hersenactiviteit van personen met behulp van fMRI (functional magnetic resonance imaging) te volgen terwijl die naar televisiecommercials keken. fMRI meet hersenactiviteit op basis van veranderingen in de zuurstofopname; in hersengebieden die actief zijn, neemt de opname van zuurstof toe. Het onderzoek wees uit dat proefpersonen die boeiend videomateriaal te zien kregen, vergelijkbare hersenactiviteit lieten zien. Met andere woorden, een fascinerend filmpje genereert vergelijkbare reacties in de hersenen, terwijl een minder boeiend filmpje bij de kijkers uiteenlopende hersenreacties laat zien: hun gedachten dwalen als het ware af en het brein haakt af.

Achtervolgingen
De gevonden simultane activiteit vond plaats in de hersengebieden die worden geassocieerd met het verwerken van emoties en het begrijpen van verhalen. De onderzoekers maken daaruit op dat kijkers video’s met emoties én begrijpelijke verhalen aantrekkelijker vinden dan video’s met bijvoorbeeld achtervolgingen of losse scenes die weinig verband met elkaar houden. Dit resultaat is ook een bevestiging dat emotionele storytelling werkt. Een vervolgonderzoek waarin de hersenactiviteit werd gemeten bij 28 personen die naar een reeks van 18 filmtrailers keken, liet dezelfde resultaten zien. Dus een boeiend filmpje, van welke aard ook, zorgt ervoor dat de hersenen van verschillende personen dezelfde activiteit laten zien.

Praktisch toepasbaar
Met dit nieuwe onderzoek kunnen marketing- en communicatieprofessionals achterhalen hoe boeiend hun filmpjes zijn en deze desgewenst aanpassen. Wie meer over de wetenschappelijk aanpak en resultaten wil weten kan het hele onderzoek lezen, “Neural similarity at temporal lobe and cerebellum predicts out-of-sample preference and recall for video stimuli” in NeuroImage. Wel een waarschuwing: de tekst is weinig emotioneel en ook niet verhalend (maar kan desondanks toch boeiend zijn).

Dit artikel is overgenomen van Adformatie

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/08/19

Onderzoek: hoe maak je de meest effectieve TV-commercial?

Nieuws Onderzoek

Om inzicht te krijgen in de effectiviteit van TV-commercials hebben Screenforce Duitsland en salesorganisatie IP Duitsland gezamenlijk een onderzoeksproject opgezet: Mission Impact: Optimal Spot Design,

26/02/18

Kijkers hebben emotionele band met TV-reclames

TV-kijkers hebben emotionele band met TV-reclames

Onderzoek

Van alle consumentenaankopen wordt 85% gedaan vanuit een emotionele band. TV-reclame zorgt voor een grotere stijging van de brand equity (merkwaarde) en consumenten vinden TV-reclame

Topics: ROI

19/02/14

TV-reclame sterke en emotionele banden met merk

Onderzoek

TV speelt een essentiële rol in het overbrengen van commerciële merkboodschappen aan consumenten omdat TV zorgt voor ‘sterke en blijvende emotionele banden’. Dit blijkt uit

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met