Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/02/19
Het wordt hoog tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven

Volgens Brian Handrigan, CEO van AdTech bedrijf Advocado, is het de hoogste tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven en dat hun sterktes worden gecombineerd. TV heeft de geloofwaardigheid en schaal om online betrokkenheid te stimuleren. Met data over hoe een TV-reclame de online response beïnvloedt, kunnen adverteerders zowel hun strategie en budget voor search als hun uitingen op TV optimaliseren. Bovendien krijgen ze dankzij ‘granulaire’ online data detail inzicht in de ideale consument die interesse toont in product, merk of bedrijf.

Reclame blijft zich ontwikkelen met nieuwe tools en perspectieven
Iedereen kan het erover eens zijn dat digitale marketing zich heeft ontwikkeld tot een mediakanaal met strategische waarde voor adverteerders. We moeten echter af van het idee van een ‘zero sum game’, waarbij het ene kanaal verliest en het andere wint. Het is veel constructiever om uit te gaan van een stelsel waarin reclame zich blijft ontwikkelen, waarin nieuwe tools en perspectieven ontstaan en waarin kanalen elkaar zo aanvullen dat wordt beantwoord aan zowel de wensen van de adverteerder als die van de consument. De oude garde kan de nieuwe realiteit niet langer negeren. Digital, die brutale jongeling, is TV qua reclamebestedingen inmiddels voorbij gestreefd als dominant reclamekanaal. Dat gebeurde in 2017, toen wereldwijd 178 miljard dollar werd uitgegeven aan TV-reclame en 209 miljard aan online reclame.

Consument kijkt meer verschillende vormen video en kijkt meer live TV
In het marketing debat werden de voor- en nadelen van traditioneel versus online en oud versus nieuw tegenover elkaar gezet. Daarbij gaan de marketeers met elkaar op de vuist door een van de beide kanten te kiezen. Onderzoek naar consumentengedrag geeft echter een heel ander beeld. Volgens een rapport van Nielsen uit augustus 2018, kijken mensen juist naar meer verschillende vormen van video, vooral als je het kijkgedrag op tablets, smartphones en online meerekent. Bovendien keken volwassen kijkers in de Verenigde Staten in 2018 meer naar live TV dan in 2017. 16 minuten meer om precies te zijn. Is onze reactie op het veranderende medialandschap al die tijd verkeerd geweest? Hebben we – vanuit het idee dat we het een of het ander moesten kiezen – de verkeerde beslissingen genomen?

Zowel groot bereik als ook het juiste publiek voor behavioral targeting
TV kan, mits op de juiste manier ingezet, de schaalgrootte en impact bieden waarnaar adverteerders op zoek zijn. Volgens data van The Global TV Group, bereikt TV elke maand bijna elke persoon op de aardbol. Wekelijks is dit 90%. Dankzij dit enorme bereik blijft TV een uiterst krachtig kanaal voor reclame. Je bereikt er niet alleen een groot publiek mee, maar je kan er ook het juiste publiek mee bereiken voor kenmerk- en behavioral targeting. Mocht je denken dat TV alleen geschikt is voor traditionele merken, dan heb je het mis. Toen nieuwe merken als Fitbit en Airbnb begonnen met adverteren op TV, zagen ze meteen een flinke toename in online traffic naar hun sites.

Google is een bestemming en geen startpunt
Bill McCabe, president en CEO van Eicoff, zei er in een blog in maart 2018 het volgende over: “Google zet mensen er niet toe aan om een zoekopdracht in te voeren. Het maakt zoeken gewoon mogelijk. Niemand typt zo maar een naam van een merk, product of dienst in. De trigger ligt ergens anders. Om het grote plaatje te begrijpen, moet je alle crossmediale verbanden in kaart brengen. Je moet je concentreren op de synergie die bestaat tussen TV en digital en niet op de kloof die tussen de kanalen zou liggen… Als we leren inzien dat Google een bestemming is en geen startpunt, dan snappen we ook hoe Google zich verhoudt tot TV.

Correlatie tussen TV en online zoekgedrag
Een onderzoek van Google naar de impact van TV op online zoekgedrag (uitgekomen in 2010 en in 2017 herzien), bevestigt de correlatie. Aan de andere kant negeert Google de correlatie in haar – overigens baanbrekende – onderzoek naar het Zero Moment of Truth en Micro Moments. Kennelijk vergeet ook Google soms de stimulans die uitgaat van TV voor online zoekgedrag.

Combineer sterke performance TV-reclame en online detail inzicht
De schaal en zichtbaarheid van TV zijn onmiskenbaar. Digital biedt tegelijkertijd een ongeëvenaarde mate aan precisie. Vandaar dus dat je steeds meer bedrijven ziet die de sterke performance van TV-reclame en de betrokkenheid van online combineren. Met data over hoe een TV-reclame online betrokkenheid beïnvloedt, kunnen adverteerders zowel hun strategie en budget voor search als hun uitingen op TV optimaliseren. Bovendien krijgen ze dankzij granulaire data detail inzicht in de ideale consument die interesse toont in een product, merk of bedrijf. Dit gedetailleerde inzicht biedt bedrijven kansen om klanten beter te betrekken bij hun aanbod. Het publiek wordt gestimuleerd om de interactie met het bedrijf aan te gaan en het product te kopen.

Hoe bereik je een goede synergie?
Voor diegenen die de wapenstilstand willen uitroepen tussen adverteren op TV en digital, hierbij een paar tips:

  1. Zorg voor goede communicatie tussen het digital team en het TV team. Moedig het digital team aan om het TV team te vragen naar hun mediastrategie en om eens te gaan kijken op een bijeenkomst over TV. En andersom natuurlijk.
  2. Zoek een web analytics-oplossing (naast Google Analytics) die data verschaft op het niveau van individuele bezoekers en die kan worden geëxporteerd voor analyse.
  3. Vraag naar TV-campagne rapportages die op spot niveau data verschaffen over datum, tijd, gebruikte commercialversie en verkoopdata.

Rapportages en analysetools leveren input voor nieuwe strategieën
Met gratis analysetools als Google Data Studio kan een begin gemaakt worden met het in kaart brengen van de invloed van TV op digital. En met die kennis kam proactief nieuwe strategieën worden ontwikkeld. Het meest recente IQ onderzoek van Facebook bevestigt dit. Dit onderzoek keek naar het dagelijkse kijkgedrag van Amerikaanse TV-kijkers. Hieruit bleek dat 94% van de respondenten een smartphone bij de hand had tijdens het TV-kijken.

Iedereen is beter af als sterktes worden gecombineerd
Kortom: het is de hoogste tijd dat TV en digital de strijdbijl begraven en dat hun sterktes worden gecombineerd. TV heeft de geloofwaardigheid en schaal om online betrokkenheid te stimuleren; online voegt daar microtargeting aan toe in de vorm van betaalde reclames in zoekmachines, ‘retargeting’ van bezoekers, display reclames en sociale media. Als beide kanalen realiseren dat ze elkaar nodig hebben, dan zijn adverteerders en consumenten beter af.

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van de blog van Brian Handrigan op forbes.com. Hij is CEO van Advocado, een AdTech bedrijf dat de waarde van TV-reclame vergroot door TV als real-time aanjager van online search in te zetten.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/10/18

Nieuw boek Binet & Field: balans brand building – sales activation geanalyseerd

Nieuws Onderzoek Kennis

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field hebben de afgelopen jaren verschillende boeken gepubliceerd en presentaties gegeven over reclame effectiviteit. Hun inzichten zijn gebaseerd op een

Topics: Reclame-effect, ROI

01/10/18

Een Gouden Eeuw voor TV-reclame – Ebiquity UK analyseert 2.000 campagnes

Een Gouden Eeuw voor TV reclame

Nieuws Onderzoek Kennis

Volgens Dr. Nick Pugh, Head of Effectiveness Ebiquity UK, moeten we de doemdenkers negeren. Hij beschrijft vijf redenen waarom TV een blakend gezond medium is.

Topics: Reclame-effect

27/08/18

Effect mediabudget in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek Kennis

De effectiviteit van het ingezette mediabudget op de verkoop verschilt sterk per branche en per reclamedoelstelling. Volgens onderzoek door Dentsu Aegis Duitsland is het effect

02/02/17

Jongeren zien 63 procent minder alcoholreclames

Screenforce Alcoholreclame en jongeren

Kennis

Uit gegevens van Stichting Kijkonderzoek geanalyseerd in samenwerking met Screenforce blijkt dat jongeren van 12 t/m 17 jaar bijna tweederde minder alcoholreclames zien in vergelijking

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

20/03/18

Ritson: ‘Krant en TV zijn veel minder dood dan Facebook en Google ons doen geloven’

Mark Ritson: ‘Krant en TV zijn veel minder dood dan Facebook en Google ons doen geloven’

Nieuws

Op dinsdag 6 maart was Mark Ritson in Nederland om te spreken op een bijeenkomst van vakblad Adformatie. Screenforce heeft samen met RAB de komst

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/03/17

McCafé: als het aan McDonalds ligt de beste plek om over je favoriete TV-programma te praten

Nieuws

Een van de unieke eigenschappen van TV is het vermogen van het medium om onderwerp van gesprek te worden. Er is altijd wel een programma

Topics: TV-reclame, Cases, Reclame-effect, Targetted TV Advertising

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met