Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/04/19
Hoe gaan kinderen van 3 tot 9 jaar om met media

Mediabureau Stroom uit Rotterdam onderzoekt elke twee jaar hoe kinderen in de leeftijd van 3 tot 9 jaar met media omgaan. Waar het mediagedrag van volwassen langzaam verschuift, veranderd er veel in de mediaconsumptie van kids. Meisje kijken meer vlogs dan jongens. En het speelgoedboek is nog altijd veruit de belangrijkste inspiratiebron als het gaat om nieuw speelgoed. Dit zijn twee opvallende uitkomsten uit het onderzoek dat mediabureau Stroom in eigen beheer heeft uitgevoerd.

Speciaal ontwikkelde onderzoeksmethode houdt aandacht van kids vast
Het onderzoek geeft een gedetailleerd beeld van de gebruikte media, gebruiksmoment(en) en het (de) gebruikte device(s). Voor het onderzoek zijn 519 kinderen in de leeftijd van 3- 9 jaar in een representatieve steekproef, op speelse wijze “ondervraagd” over hun online en offline mediagebruik met behulp van een speciaal ontwikkeld gamified onderzoek.

Wachtverzachten
Als we kijken naar de mediaconsumptie gedurende weekdagen, valt op dat ‘s middags gewoon spelen, nog altijd veruit favoriet is. Video kijken piekt als er gekookt wordt (53%) en in bed is lezen de allerbelangrijkste. Tijdens het weekend laat video kijken ook een piek zien in de ochtenduren. Dit mediagedrag bij kids is vooral gericht op ‘wachtverzachten’. Afleiding waardoor de ouders hun aandacht even ergens anders op kunnen richten. Vooral gamen is het nieuwe ‘wachtmedium’ of zoethoudertje. Video staat onder druk, als we het vergelijken met de cijfers uit 2016. Gamen op console en mobiel zijn juist in opkomst vergeleken met 2016.

Devices
TV komt onverminderd als populairste device uit de bus, gevolgd door tablet. Smartphone en gameconsole komen op en respectievelijke derde en vierde plaats. In het gebruik zien we dat TV voornamelijk iets is dat gezamenlijk met ouders en andere kinderen wordt bekeken. De tablet is de grootste als het gaat om zelfstandig gebruik.

Kanalen
TV, YouTube en Netflix worden het meest bekeken. Het meest favoriete kanaal voor video content is YouTube, gevolgd door lineaire TV (Zapp, Nickelodeon, etc.) en dan pas Netflix. In 2016 was lineaire TV nog het meest favoriet. Van de doelgroep gebruikt 62% gedurende een week YouTube frequent, gevolgd door 59% tv en 38% Netflix. In 2016 keek 76% van de kids nog frequent naar lineaire TV gedurende de week, gevolgd door 43% naar YouTube en 20% naar Netflix. Substantiële verschuivingen derhalve.

Content
Favoriete content op YouTube zijn Cartoons (50% kijkt deze op YouTube), korte video content (grappige filmpjes, poezenfilmpjes, videosnacks, etc. zijn goed voor 47%), vlogs (42%) en filmpjes over speelgoed (34%). Opvallend is dat meisjes 5 keer zoveel naar hobby video’s kijken als jongens (34% v.s. 7%) en 2 keer zoveel naar unboxing video’s (25% v.s. 12%). Ook vlogs zijn populairder bij de meisjes (53% vs 33%) Jongens daarentegen zijn in de meerderheid als het gaat om gaming video’s (32% v.s. 15%)

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het persbericht van Stroom over het onderzoek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22/11/18

Meerderheid jongeren heeft mediagebruik niet onder de duim

Onderzoek

Bijna tweederde van de Nederlandse jongeren heeft hun mediagebruik onvoldoende onder de duim. Dat blijkt uit onderzoek van Kantar Public (voormalig TNS Nipo) dat vandaag

Topics: Jongeren en media

21/08/17

‘Gen Z’ generatie positiever tegenover traditionele reclame

Nieuws Onderzoek

Uit onderzoek van Kantar Millward Brown blijkt dat consumenten positiever aankijken tegen traditionele reclame dan tegen digitale reclame. De jongere ‘Gen Z’ generatie (16-19 jarigen)

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

22/05/17

Grootste deel videotijd Engelse jongeren besteed aan kijken naar TV

Nieuws

Het grootste deel van de tijd die Engelse jongeren van 16 t/m 24 jaar besteden aan video kijken wordt besteed aan kijken naar TV: maar

21/11/17

Wereldwijde TV-analyse op World Television Day

Kennis Nieuws

21 november is World Television Day. In 1996 riep de Verenigde Naties deze dag uit om stil te staan bij de kracht en veelzijdigheid van

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16/06/16

TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken en producten

Onderzoek

Ondanks de toegenomen tijd die consumenten besteden aan online platforms, is TV-reclame de belangrijkste bron voor consumenten voor het ontdekken van nieuwe merken en producten.

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

15/06/23

Nieuwe editie NMO Kids Monitor

Persberichten

Mediagedrag van kinderen 6-12 jaar in kaart gebracht De resultaten van de NMO Kids Monitor 2023 zijn vanaf vandaag voor de hele markt beschikbaar. Dit

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

Spotplanner/Traffic specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Campaign Manager/ TV planner

De Campaign Manager/ TV planner vormt met Commercial traffic & AVS het Sales Operations team.

Client Service Coördinator

Ben jij de administratieve topper die ervoor zorgt dat onze Client Leads kunnen schitteren in

10 oktober

Webinar | Ster in 2024

Op dinsdag 10 oktober kijkt Ster graag samen met je vooruit naar het reclamejaar 2024.

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

16 november

MARKETING EN EFFIE LIVE

Marketing en Effie Live (voorheen 24Festival) is de afgelopen jaren uitgegroeid tot het jaarlijkse moment

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met