Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/02/20
Hoe product placement op TV zelfs de onoplettende kijker bereikt

Doordat consumenten steeds vaker naar meerdere schermen tegelijkertijd kijken bestaat het risico dat het effect van TV-reclame op consumentengedrag afneemt. Product placements geven de mogelijkheid om consumenten alsnog te bereiken: wegzappen is moeilijk wanneer product placements onderdeel zijn van een programma. Daarnaast wordt deze manier van adverteren als natuurlijker ervaren. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat is gepubliceerd in Marketing Science.

Analyse van product placement op gedrag op basis van bijna 3.000 cases
In dit onderzoek wordt er, in tegenstelling tot eerder onderzoek, gekeken naar de effecten van product placements op gedrag, namelijk in de vorm van online activiteit van consumenten. Hierbij worden bijna 3.000 product placements van 99 verschillende merken meegenomen in de analyses. De online activiteit wordt op twee manieren gemeten:
1. Het aantal merkverwijzingen in berichten op Twitter (online word-of-mouth)
2. Het verkeer naar de website van het merk.

Er wordt ook onderzocht in welke mate verschillende vormen van product placements hierbij een rol spelen. Daarnaast wordt onderzocht of TV-reclames rondom TV-programma’s met product placements, samen het online consumentengedrag beïnvloeden.

Van indirect en alleen visueel tot expliciet en audiovisueel
In het onderzoek worden verschillende vormen van product placement onderscheiden:

  1. Een indirecte, visuele verwijzing: zonder context pikt de kijker deze product placement niet op.
  2. Een directe, visuele verwijzing: het merk wordt niet expliciet vermeld of genoemd.
  3. Een gesproken vermelding: het merk wordt genoemd, maar er is geen zichtbare verwijzing of een indirecte visuele verwijzing.
  4. Een audiovisuele verwijzing: het merk wordt genoemd in combinatie met een expliciete zichtbare verwijzing naar het merk.

Product placement leidt tot toename in online gesprekken en websiteverkeer
Het onderzoek toont aan dat product placements, met name gesproken vermeldingen, voor een toename in online gesprekken en websiteverkeer zorgen. Het duidelijk benoemen van een merk bereikt zelfs de onoplettende kijker.

Niet hetzelfde merk snel achter elkaar tonen
Dit positieve effect neemt echter af naarmate de product placement te prominent aanwezig is. De onderzoekers concluderen ook dat wanneer televisiereclames en product placements voor hetzelfde merk snel achter elkaar getoond worden, dit zelden leidt tot een toename in online engagement. Ook al zorgen reclames en product placements op tv beiden voor een toename in online word-of-mouth en websiteverkeer, een interactie van de twee zorgt niet voor een grotere toename in word-of-mouth en websiteverkeer. Soms heeft dit zelfs een tegengesteld effect.

Praktische implicaties voor adverteerders

  • Het is zinvol om naar het online gedrag van consumenten te kijken om de effectiviteit van offline product placements, zoals op televisie, te evalueren.
  • Als marketeer kun je product placements inzetten om zelfs de meest reclame-ontwijkende consumenten te bereiken. Maak gebruik van gesproken verwijzingen naar het product of merk, want dan is het mogelijk om zelfs consumenten te bereiken die niet naar de televisie kijken, maar bijvoorbeeld naar meerdere schermen tegelijkertijd kijken.
  • Werk samen met een TV-zender, producent en mediabureau voor een effectievere product placement.
  • Vermijd product placements die te prominent aanwezig zijn, want dat kan negatief uitpakken. Wanneer een product placement niet in het verhaal past, dan kan het gaan irriteren, afleiden, tegenargumenten uitlokken en over het algemeen tot een negatieve kijkervaring leiden.

Dit artikel is een bewerking door Screenforce van de tekst van SWOCC over het artikel ‘ ‘Measuring the Impact of Product Placement with BrandRelated Social Media Conversations and Website Traffic’ in Marketing Science. Je vindt het hele artikel hier (betaald).

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/06/19

Case: RTL – Het Perfece Plaatje en sponsor Canon

Inspiratie

Consumenten maken meer foto’s dan ooit, vooral met hun smartphones. Maar hoe kun je Nederlanders anders naar fotografie laten kijken en inspireren om meer, anders

Topics: Case studies

16/06/16

TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken en producten

Screenforce TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken

Onderzoek

Ondanks de toegenomen tijd die consumenten besteden aan online platforms, is TV-reclame de belangrijkste bron voor consumenten voor het ontdekken van nieuwe merken en producten.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Jongeren en media

26/05/16

Sreenforce-zenders blij met meer flexibiliteit Europese reclameregels

SPOT Europese Regelgeving

Kennis

De Europese Commissie heeft op 25 mei jl. haar voorstel voor een aangepaste audiovisuele richtlijn (AVMSD) gepubliceerd. De aanpassingen in het voorstel zorgen voor flexibilisering

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

05/10/15

Programmatic TV: een introductie

SPOT Expertsessie-Targetted-TV-Advertising

Nieuws

Addressable TV, Targetted TV, Dynamic Ad Insertion en Programmatic TV zijn de meest gebruikte termen op dit moment in de TV-industrie en dus trending topics. Maar

Topics: Reclame-effect, Synchronized advertising, Targetted TV Advertising

13/01/22

Welke criteria zijn belangrijk om aandacht goed te meten

Onderzoek

In haar derde blog voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel geeft professor Karen Nelson-Field een overzicht van vijf kwaliteitsrichtlijnen voor op aandacht gebaseerde bereikmetingen.

Topics: Reclame-effect, ROI

01/12/14

TV beïnvloedt denken kijker

Onderzoek

Uit een gezamenlijk onderzoek van Deloitte, SPOT en GfK blijkt dat Nederlanders vaak iets nieuw leren van TV-programma’s. Ook beïnvloedt TV het denken meer dan

Topics: 2nd screening, Jongeren en media, Reclame-effect

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met