Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/02/20
Hoe product placement op TV zelfs de onoplettende kijker bereikt

Doordat consumenten steeds vaker naar meerdere schermen tegelijkertijd kijken bestaat het risico dat het effect van TV-reclame op consumentengedrag afneemt. Product placements geven de mogelijkheid om consumenten alsnog te bereiken: wegzappen is moeilijk wanneer product placements onderdeel zijn van een programma. Daarnaast wordt deze manier van adverteren als natuurlijker ervaren. Dit blijkt uit wetenschappelijk onderzoek dat is gepubliceerd in Marketing Science.

Analyse van product placement op gedrag op basis van bijna 3.000 cases
In dit onderzoek wordt er, in tegenstelling tot eerder onderzoek, gekeken naar de effecten van product placements op gedrag, namelijk in de vorm van online activiteit van consumenten. Hierbij worden bijna 3.000 product placements van 99 verschillende merken meegenomen in de analyses. De online activiteit wordt op twee manieren gemeten:
1. Het aantal merkverwijzingen in berichten op Twitter (online word-of-mouth)
2. Het verkeer naar de website van het merk.

Er wordt ook onderzocht in welke mate verschillende vormen van product placements hierbij een rol spelen. Daarnaast wordt onderzocht of TV-reclames rondom TV-programma’s met product placements, samen het online consumentengedrag beïnvloeden.

Van indirect en alleen visueel tot expliciet en audiovisueel
In het onderzoek worden verschillende vormen van product placement onderscheiden:

  1. Een indirecte, visuele verwijzing: zonder context pikt de kijker deze product placement niet op.
  2. Een directe, visuele verwijzing: het merk wordt niet expliciet vermeld of genoemd.
  3. Een gesproken vermelding: het merk wordt genoemd, maar er is geen zichtbare verwijzing of een indirecte visuele verwijzing.
  4. Een audiovisuele verwijzing: het merk wordt genoemd in combinatie met een expliciete zichtbare verwijzing naar het merk.

Product placement leidt tot toename in online gesprekken en websiteverkeer
Het onderzoek toont aan dat product placements, met name gesproken vermeldingen, voor een toename in online gesprekken en websiteverkeer zorgen. Het duidelijk benoemen van een merk bereikt zelfs de onoplettende kijker.

Niet hetzelfde merk snel achter elkaar tonen
Dit positieve effect neemt echter af naarmate de product placement te prominent aanwezig is. De onderzoekers concluderen ook dat wanneer televisiereclames en product placements voor hetzelfde merk snel achter elkaar getoond worden, dit zelden leidt tot een toename in online engagement. Ook al zorgen reclames en product placements op tv beiden voor een toename in online word-of-mouth en websiteverkeer, een interactie van de twee zorgt niet voor een grotere toename in word-of-mouth en websiteverkeer. Soms heeft dit zelfs een tegengesteld effect.

Praktische implicaties voor adverteerders

  • Het is zinvol om naar het online gedrag van consumenten te kijken om de effectiviteit van offline product placements, zoals op televisie, te evalueren.
  • Als marketeer kun je product placements inzetten om zelfs de meest reclame-ontwijkende consumenten te bereiken. Maak gebruik van gesproken verwijzingen naar het product of merk, want dan is het mogelijk om zelfs consumenten te bereiken die niet naar de televisie kijken, maar bijvoorbeeld naar meerdere schermen tegelijkertijd kijken.
  • Werk samen met een TV-zender, producent en mediabureau voor een effectievere product placement.
  • Vermijd product placements die te prominent aanwezig zijn, want dat kan negatief uitpakken. Wanneer een product placement niet in het verhaal past, dan kan het gaan irriteren, afleiden, tegenargumenten uitlokken en over het algemeen tot een negatieve kijkervaring leiden.

Dit artikel is een bewerking door Screenforce van de tekst van SWOCC over het artikel ‘ ‘Measuring the Impact of Product Placement with BrandRelated Social Media Conversations and Website Traffic’ in Marketing Science. Je vindt het hele artikel hier (betaald).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/06/19

Case: RTL – Het Perfece Plaatje en sponsor Canon

Inspiratie

Consumenten maken meer foto’s dan ooit, vooral met hun smartphones. Maar hoe kun je Nederlanders anders naar fotografie laten kijken en inspireren om meer, anders

Topics: Cases

16/06/16

TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken en producten

Screenforce TV-reclame belangrijkste bron ontdekken nieuwe merken

Onderzoek

Ondanks de toegenomen tijd die consumenten besteden aan online platforms, is TV-reclame de belangrijkste bron voor consumenten voor het ontdekken van nieuwe merken en producten.

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Jongeren en media

26/05/16

Sreenforce-zenders blij met meer flexibiliteit Europese reclameregels

SPOT Europese Regelgeving

Kennis

De Europese Commissie heeft op 25 mei jl. haar voorstel voor een aangepaste audiovisuele richtlijn (AVMSD) gepubliceerd. De aanpassingen in het voorstel zorgen voor flexibilisering

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

05/12/23

Peter Field podcast over de veerkracht van TV

Nieuws Onderzoek

De bekende marketingeffectiviteit goeroe Peter Field is door hoofdredacteur Omar Oakes van The Media Leader in een podcast geïnterviewd naar aanleiding van zijn presentatie tijdens

Topics: Reclame-effect, Jongeren en media

22/03/21

Ipsos whitepaper over distinctive brand assets

Nieuws Onderzoek

Distinctive brand assets zoals geluid, merk characters en bekende personen zijn de beste manier om een link in het brein van de consument met het

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

05/08/21

Diversiteit en inclusiviteit in reclame is een win-winsituatie

Nieuws Onderzoek

Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke thema’s voor adverteerders op dit moment. Zo roepen deze zomer de WFA en haar Nederlandse equivalent bvA samen met andere

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met