Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

28/01/19
In de retailmarkt leidt hoge Share Of Voice tot groter aandeel in omzet

Voor een artikel in Fonk heeft onderzoeksbureau Nielsen de marktaandelen van de retailers geïnventariseerd in de omzetten van 2017 en 2018. Uit deze analyse blijkt Albert Heijn nog altijd de absolute marketleider te zijn. Echter uit een aanvullende analyse van Screenforce blijkt niet Albert Heijn maar Jumbo de grootste te zijn als het gaat om het aandeel in de totale media en in TV-uitgaven.

Aantal winkels bepaalt niet het marktaandeel
Is er een relatie tussen het marktaandeel en het aantal winkels? Alhoewel je veel winkels nodig hebt om tot de top-3 in marktaandeel te behoren, leidt een groot aantal winkels niet direct tot een hoger marktaandeel. Kijk bijvoorbeeld naar de verhoudingen tussen Aldi en Plus in de tabel hieronder. Aldi heeft tweemaal zo veel filialen maar een marktaandeel dat maar 1% hoger ligt. Een vergelijkbare verhouding zie je tussen Coop en Dirk van den Broek. Dirk heeft de helft van het aantal winkels maar een aandeel dat 1% hoger ligt.

Advertising kan een rol spelen in het genereren van marktaandeel in combinatie met een goede productprijs propositie. Dit lijkt het geval bij Plus, die met de helft van het aantal filialen en een relatief hoog mediabudget (TV) net iets minder marktaandeel heeft dan Aldi. Dit terwijl Aldi tweemaal zoveel vestigingen heeft. Coop heeft waarschijnlijk een issue met haar propositie. Coop heeft een goed aandeel in de media- en TV-bestedingen en relatief veel vestigingen. Toch slaagt het er niet in om een marktaandeel te realiseren dat hierbij zou horen.

Top-3 retailers verantwoordelijk voor 65% van mediabestedingen
Albert Heijn, Jumbo en Lidl vormen de top-3 retailers met ieder een double digit marktaandeel. Gezamenlijk zijn zij in 2018 goed voor 65% van de retail-omzet. Niet toevallig zijn zij in dat jaar ook goed voor 65% van de media-uitgaven. Als we de aandelen in de media vergelijken met de aandelen in de TV-bestedingen, dan zie we dat Jumbo relatief meer op TV adverteert dan Lidl en Albert Heijn. Buiten de top-3 vallen Plus en Coop op doordat zij een relatief groot aandeel in de media en TV uitgaven hebben, wat zich niet terug vertaalt in een hoger aandeel in de retail-omzet. De vraag hierbij is of dit te maken heeft met het fors lager aantal vestigingen of is de propositie van deze retailers niet goed genoeg om te kunnen concurreren met de top-3?

Bron: Nielsen | * Spar exclusief Spar Enjoy en Spar Express

Deze tekst is een bewerking van Screenforce van het artikel op fonkonline.nl aangevuld met de TV-reclame bestedingencijfers van Nielsen.


Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig nieuws over mediabestedingen onder het thema Mediabestedingen.

» Zo is volgens het TV halfjaarrapport in de eerste helft van 2018 de TV-reclamemarkt in haar nieuwe definitie uitgekomen op € 392 miljoen. Dit is een stijging van 3,0% in vergelijking met de eerste helft van 2017.

» En volgens nieuw onderzoek door Byron Sharp van het Ehrenberg-Bass Instituut blijven grote A-merken het goed doen, ook onder jongeren. Het blijkt dat veel investeringen in online reclame zijn mislukt of niet succesvol zijn en dat succesvolle merken juist blijven adverteren op TV.

» Uit een analyse door Samuel Scott, gebaseerd op data van Zenith, Enders Analysis en Forrester Research, blijkt dat direct response budgetten verplaatst zijn naar online en dat TV nog steeds het meest gebruikte medium is voor merkreclame en voor reclame in het algemeen. De bewering dat de reclamebestedingen zijn verplaatst van TV naar online klopt niet.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/03/19

TV-reclamemarkt komt in 2018 uit op €821 miljoen

Nieuws Persberichten

De TV-reclamemarkt is in 2018, na aftrek van bureaucommissie, uitgekomen op € 821 miljoen. Hiermee stijgt de markt met 3% in vergelijking met 2017. De

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

09/06/16

Netto mediabestedingen in 2015 op zelfde niveau als vorig jaar

Onderzoek

De netto mediabestedingen in Nederland kwamen in 2015 met een minimale daling van 0,1% op vrijwel exact hetzelfde niveau uit als vorig jaar, namelijk €

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met