Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/07/15
Is de EBU stil geworden over luidheid TV-programma’s?

Het luidheidswerk van de European Broadcast Union (EBU) heeft gepiekt. In veel landen is R 128 inmiddels de norm voor televisiegeluid. De updates van de Loudness specs waaraan de EBU PLOUD groep nu werkt, zullen dan ook niet revolutionair zijn, maar zeker wel nuttig.

Het was in 2010 dat de EBU ‘Recommendation 128’ publiceerde en daarmee wereldwijd de standaard zette voor het eenduidig meten van ‘hoe hard’ programmageluid door mensen wordt ervaren. R 128 is gebaseerd op eerder werk in ITU verband, de zogenaamde ITU-R BS.1770 aanbeveling. Het Europese werk heeft die specificatie echter aanzienlijk verbeterd, met name dankzij de introductie van de zogenaamde ‘relative gate’; een slim trucje om luidheidsmeters een wijd spectrum aan programmamateriaal op een eenduidige manier te laten beoordelen.

 

Vijf jaar na de introductie is R 128 in gebruik of zijn er plannen voor gebruik in de meeste Europese landen. De norm wordt ondersteund in producten van meer dan 75 fabrikanten, variërend van studiometers tot quality control software. Ondertussen is het vanuit de EBU-hoek wat stiller geworden wat luidheid betreft. De publicatie van een bijlage voor commercials en andere ‘short form’ content (zie kader) is bijvoorbeeld niet van de daken geschreeuwd. Vijf jaar ervaring. Dat heeft deels te maken met het feit dat R 128 zo bekend is, dat het weinig extra tromgeroffel nodig heeft.

Anderzijds is de kern van het werk simpelweg gedaan en verplaatst de aandacht zichContent meter nu naar andere terreinen zoals muziekproductie en de filmindustrie. Die vallen niet allemaal binnen de scope van het EBU-werk, hoewel het vaak wel dezelfde experts zijn die zich ermee bezighouden. Dit alles betekent echter niet dat er geen loudness verbetering meer te behalen is in het broadcastdomein. De ervaring van vijf jaar luidheidsimplementaties in de broadcastsector leert bijvoorbeeld dat nogal wat omroepen proberen aan de R 128 norm te voldoen door simpelweg een processor aan het einde van de zendlijn te plaatsen. Vooral in de VS – waar luidheidsnormalisering door president Obama bij wet verordend is, maar minder eenduidig gespecificeerd is dan in Europa – lijken stations dit te zien als een aantrekkelijke methode om boetes te voorkomen. Het probleem is alleen dat die aanpak niet leidt tot een betere kwaliteit audio (dynamisch, maar met dezelfde gemiddelde luidheid), maar typisch tot een zwaar gecomprimeerde eenheidsworst van geluid. En dat terwijl de luidheidsnormalisatie juist ruimte biedt om dynamischer te mixen en bedoeld was als iets dat het best vroeg in de keten kan worden toegepast; het zogeheten ‘normalise at the source’ concept. Het goede nieuws is dat het bewustzijn rond dit problem aan het groeien is. De EBU PLOUD groep hoopt nog voor de IBC een update van debelangrijkste loudness specificaties te publiceren, inclusief de ‘production guidelines’ (EBU Tech 3343), zodat zoveel mogelijk audiomixers kunnen profiteren van de ervaringen die in de diverse landen zijn opgedaan. De aandacht van de groep is nog steeds grotendeels gericht op televisie, onder andere op de vraag hoe drama- en filmmateriaal het beste kan worden genormaliseerd.

Ondertussen groeit de interesse voor luidheidsnormalisatie bij radio. Zo hebben de Duitse ARD-omroepen al aangekondigd (geleidelijk) over te willen op luidheidsnormalisering voor radioproductie (-23 LUFS). En tijdens de meest recente PLOUD meeting in Wenen gaf American Public Media een presentatie over de invoering van luidheidsnormalisatie bij de publieke omroepen in de Verenigde Staten. Alle control rooms van het Amerikaanse NPR hebben inmiddels luidheidsmeters. Oplossing Een ander gebied om in de gaten te houden, zijn de zogeheten portable media players. Deze zijn (bij wet) in volume gelimiteerd om gehoorbeschadigingen te voorkomen, maar de manier waarop dat nu wordt gedaan, is niet ideaal. Het gebruik van een luidheids-gebaseerde dosismeting zou hier wel eens een oplossing voor kunnen zijn en ook omroepen kunnen helpen hun content voor dat soort platforms beter gemakkelijker te normaliseren. Luidheid is ook steeds vaker een onderwerp voor online platforms. Zo normaliseert Google sinds een aantal maanden de content op haar YouTube dienst; over de manier waarop dit precies wordt gedaan, ontstond overigens direct hevige speculatie in audiofora. En dan is er nog de toegenomen interesse in muziekproductie en de filmindustrie. Kortom, er is nog genoeg relevant luidheidswerk te verrichten.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/12/23

Geluid trekt de aandacht naar het beeld van de TV-commercial

Kennis Onderzoek

TV-marketingbureau Thinkbox heeft afgelopen september tijdens een bijeenkomst verschillende wetenschappers aan het woord gelaten en twee onderzoeken gepresenteerd over het effect van beeld en geluid

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

04/02/15

Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

SPOT Emotionele TV-commercials hebben grootste lange termijnsucces

Onderzoek

Menselijk gedrag wordt bepaald door emoties. Uit onderzoek door het internationale marketing en brand consultancybureau BrainJuicer blijkt dat emotionele TV-reclames de beste lange termijn brandbuilding

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

08/02/21

E-commerce | Deel 2: vertrouwen e-commerce bedrijven hoger dankzij reclame

Nieuws Onderzoek

Screenforce publiceert een reeks van in totaal drie artikelen over e-commerce. Het eerste artikel is 19 januari gepubliceerd en beschrijft de groei van de bruto

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

9 januari

Koffiedik Kijken 2025

Koffiedik Kijken Op 9 januari 2025 vindt Koffiedik Kijken plaats in het Koninklijk Instituut voor de

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met