Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

23/11/15
Jongeren vinden TV-kijken en muziekluisteren leuker dan social media

Jongeren zitten niet alleen maar de hele dag op social media. Volgens nieuw onderzoek blijken traditionele media het mediagebruik te domineren. Zowel kinderen van 8 tot en met 12 jaar als tieners van 13 tot en met 18 jaar besteden niet alleen de meeste tijd aan TV-kijken en muziek luisteren maar ze geven ook aan dat ze deze activiteiten leuker vinden dan social media.

Het onderzoek is uitgevoerd door Common Sense, een Amerikaanse non-profit organisatie die de impact van media en technologie op jongeren onderzoekt.

Key learnings

  • Door de nieuwe technologie is het mediagedrag van jongeren zeer divers en gefragmenteerd
  • Binnen deze diversiteit spelen TV-kijken en muziekluisteren een bijzondere rol
  • Mediagedrag van jongeren is hoofdzakelijk consumptie en in veel mindere mate creatie
  • Huishoudinkomen en opleiding beïnvloeden het mediagedrag van jongeren
  • Media – in al hun facetten – spelen een grote rol in het leven van jongeren

Tijdbesteding, gebruiksfrequentie en voorkeuren voor media-activiteiten in kaart gebracht
De doelstelling van het onderzoek is een volledig beeld te geven van het mediagebruik van Amerikaanse jongeren, zowel  tijdbesteding, gebruiksfrequentie als voorkeuren. Hierbij wordt een brede variëteit van media-activiteiten voorgelegd, zowel media die via schermen worden geconsumeerd, als ander mediagedrag zonder schermgebruik zoals het lezen van boeken en het luisteren naar muziek. Onder TV-kijken wordt zowel live TV-kijken als uitgesteld TV-kijken verstaan. Onder muziek luisteren wordt luisteren via PC, smartphone, tablet en Ipod verstaan. En ook luisteren naar CD’s en via de radio.  Er is een landelijk representatieve steekproef ondervraagd van 2.658 jongeren van 8 tot en met 18 jaar.

Jongeren besteden de meeste tijd aan TV-kijken
Teens van 13 tot en met 18 jaar besteden volgens het onderzoek gemiddeld 9 uur per dag aan media. Ondanks de hoge penetratie onder jongeren van smartphones en andere digitale devices wordt de meeste tijd door tieners besteed aan TV-kijken/DVD/video’s, gemiddeld 2 uur en 38 minuten. Daarvan is 1 uur en 53 minuten TV-kijken en 46 minuten online video en DVD’s kijken.  Luisteren naar muziek staat op de tweede plaats met 1 uur en 54 minuten. Tweens van 8 tot en met 12 jaar besteden de meeste tijd aan TV-kijken/DVD’s/video’s, 2 uur en 26 minuten. Daarvan is 1 uur en 47 minuten TV-kijken en 39 minuten online video en DVD’s kijken.

 

onderzoek-tieners-2

Jongeren vinden TV-kijken en muziekluisteren leuker dan social media

Van de Tweens van 8 tot en met 12 jaar geeft tweederde (62%) aan elke dag TV te kijken. Voor online video kijken is dat 24% en online gamen 27%. Van de Teens van 13 tot en met 18 jaar luistert tweederde (66%) elke dag naar muziek en kijkt 58% elke dag naar TV. Voor social media is dat 45% en voor online gamen 27%. Opvallend volgens Common Sense is dat het gebruik van social media helemaal niet zo populair is onder Teens. Slechts 36% van de ondervraagde tieners geeft aan social media ‘erg leuk’ te vinden. TV-kijken wordt door 45% van de Teens ‘erg leuk’ gevonden en muziekluisteren door 73%. Voor Tweens van 8 tot en met 12 jaar is TV-kijken veruit hun meest favoriete activiteit, 61% vindt dit ‘erg leuk’.

onderzoek-tieners-3

Mobiele devices bepalen helft van de mediatijd

In het onderzoek wordt ook gemeten welke apparaten jongeren gebruiken om media te consumeren. Aangezien jongeren de werkende bevolking van de toekomst zullen gaan vormen, zijn deze resultaten ook interessant voor de IT-industrie. Zoals te verwachten blijkt veel mediaconsumptie mobiel te zijn. Ondanks het feit dat traditionele media activiteiten zoals TV-kijken en muziekluisteren dominant zijn worden mobiele devices steeds meer gebruikt. Bijna de helft (46%) van de totale mediatijd wordt geconsumeerd via mobiele devices. Slechts de helft van de tijd besteedt aan TV en video kijken wordt er live gekeken via een TV-apparaat.

Mediagedrag van jongeren is hoofdzakelijk consumptie en in veel mindere mate creatie
De enorme groei van elektronische media en apparaten heeft niet geleidt tot een enorme groei in de creativiteit van jongeren. Volgens de onderzoekers creëert slechts 3% van de jongeren zelf mediacontent via de mobiele devices. Apparaten zoals PC’s, tablets en smartphones worden primair gebruikt voor passieve consumptie. Communicatie staat op de tweede plaats en interactieve consumptie op de derde plaats. Met passieve consumptie wordt lezen, TV-kijken en dergelijke bedoeld. Interactieve consumptie is gamen en internet surfen.

Teens geven aan goede multitaskers te zijn
Het blijkt dat jongeren opzienbarende multitask vaardigheden hebben ontwikkeld dankzij het gebruik van alle moderne technologie. Tweederde van de Teens geeft aan dat volgens hen TV-kijken, berichten versturen en social media gebruiken tijdens het huiswerk maken, geen negatieve invloed heeft op de kwaliteit van hun huiswerk.

Publicatie op commonsense.org site
Deze tekst is de Nederlandse samenvatting het Engelse rapport over het onderzoek op de common sense.org site. In de bijlage van het Engelse rapport staan ook uitgebreide en meer gedetailleerde tabellen met cijfers per activiteit, device en subgroep.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en