Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

09/11/14
Kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek

De kijkcijfers van Stichting KijkOnderzoek (SKO) vormen de graadmeter van het succes van zenders en programma’s. Iedere ochtend publiceert SKO cijfers over de aantallen kijkers van de dag ervoor. Dat doet SKO voor programma’s die lineair op het televisiescherm worden uitgezonden.

Het belangrijkste cijfer van SKO is het ‘KijkTotaal’. Het KijkTotaal betreft het bereik van programma’s en commercials inclusief het uitgesteld kijken tot en met zes dagen na de dag van uitzending. Het KijkTotaal is de currency waarmee de Nederlandse TV-markt werkt. Het levert input voor de tarieven en het wordt gebruikt om af te rekenen op basis van gerealiseerd bereik. De kijkcijfers van SKO zijn voor de TV-industrie enorm belangrijk.

SKO is een Joint Industry Committee: een organisatievorm waarin alle belangrijke marktpartijen vertegenwoordigd zijn: Nederlandse Publieke Omroep (NPO), Platform Media Adviesbureaus (PMA), Bond van adverteerders (BVA) en uiteraard ook SPOT, hét marketingcentrum voor TV-reclame en online video advertising.

Online TV en Video

Naast het KijkTotaal rapporteert SKO het kijken naar TV-content die online wordt bekeken. Dat doet SKO al sinds 2007. Het gaat hierbij om ‘Streams On Demand’. Dit zijn streams van een programma dat eerder op TV is uitgezonden. SKO heeft als doel om in de toekomst ook andere soorten streams te meten, zoals ‘live streams’, streams van programmasegmenten en streams van programmadelen die nooit op televisie zijn uitgezonden. Momenteel worden de streams van RTL, NPO en SBS programma’s gemeten. Het is de bedoeling om in de nabije toekomst ook streams van andere zenders en online publishers te gaan meten.

SKO Online TV en Video cijfers maken geen deel uit van het KijkTotaal zoals dat door SKO wordt gerapporteerd. Zij geven alleen een vollediger beeld van de populariteit van programma’s en het kijkgedrag van het Nederlandse publiek. Het KijkTotaal en het aantal opgevraagde streams mogen daarom nooit bij elkaar worden opgeteld

Nieuwe strategie: meten van al het kijkgedrag

In 2013 heeft SKO haar nieuwe strategie voor de periode 2013-2017 bekend gemaakt. Die nieuwe strategie is het gevolg van de veranderingen in kijkgedrag door de groeiende penetratie van online devices. Steeds meer Nederlanders beschikken over een laptop, tablet of smartphone en gebruiken die voor het bekijken van audiovisuele content. Gedreven door de strategie van de TV-zenders om hun content ook online aan te bieden, hebben we het niet alleen meer over TV-programma’s of delen van TV-programma’s. Ook videostreams die geen betrekking hebben op TV-content worden in toenemende mate bekeken.

Nieuwe ambitie: Videototaal

SKO stelt zich ten doel om het kijkgedrag naar alle professioneel gemaakte video content en video advertising meetbaar te maken. Ongeacht het platform en volgens dezelfde, hoge kwaliteitsnormen die SKO nu hanteert bij het Kijkonderzoek. Dat zal SKO in staat stellen om uitspraken te doen over het totale kijkgedrag, online en offline. SKO noemt dit het ‘Videototaal’. Die ambitie zet de deur ook open voor online video-partijen die nu nog niet aan SKO gelieerd zijn, zoals Sanoma, TMG, Zoom.in, Youtube en Videostrip.

Videodata Integratie Model (VIM)

In het scenario dat SKO voor ogen staat, moeten verschillende databronnen aan elkaar gekoppeld worden: censusdata, online paneldata en kijkcijfers uit het reguliere Kijkonderzoek. SKO heeft daarvoor het ‘Videodata Integratie Model’ (VIM) ontwikkeld.

Video integratie model

De nieuwe doelen van SKO zijn ambitieus, uitdagend en noodzakelijk in het huidige medialandschap waarin verandering eerder regel dan uitzondering is. In de komende tijd zal SKO in nauwe samenwerking met de JIC-partners en met nieuwe partijen hard werken aan de ontwikkeling van het Videototaal.

Het meten van online video op alle schermen op elk moment is het grootste item momenteel in media-onderzoek. Niet alleen in Nederland maar in de belangrijkste landen van de wereld. Met haar aanpak en methode loopt SKO voorop. De ontwikkelingen worden daarom nauwlettend gevolgd in het buitenland.

Methoden en technieken

SKO heeft de methoden en technieken die worden gehanteerd voor het uitvoeren van het onderzoek in een aantal documenten vastgelegd. Zo staan de methoden van het reguliere kijkonderzoek beschreven in het rapport ‘Methodologische beschrijving kijkonderzoek’. Ook hanteert SKO regels voor de rapportage en calculatie van kijkcijfers. Deze zijn vastgelegd in het document ‘Calculatie- en rapportageregels’.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/08/23

TV-Reclamemarkt maakt pas op de plaats in eerste helft 2023

Persberichten Nieuws

Bestedingen TV-reclame dalen met 4,3% naar € 441 miljoen De TV-reclamemarkt maakt de eerste helft van dit jaar pas op de plaats en komt uit

Topics: Mediabestedingen, TV Jaarrapport, Kijkcijfers

29/08/17

SKO levert dagelijks kijkcijfers voor online programma’s FOX Sports Eredivisiezenders

Nieuws

Na de release van programmadata voor NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting zijn sinds 7 augustus 2017 (per rapportagedatum 1 augustus 2017) de live programmadata

Topics: Kijkcijfers, Online Video

02/11/17

Mark Ritson: “Techbedrijven liegen: TV is helemaal niet dood”

Mark Ritson

Nieuws

Marketeers, stop met elkaar napraten en kijk eens naar de cleane cijfers. Televisie is namelijk nog steeds hét bereiksmedium met grote impact waar we nog

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, Jongeren en media, Kijkcijfers

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met