Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/02/18
Kijkers hebben emotionele band met TV-reclames

Van alle consumentenaankopen wordt 85% gedaan vanuit een emotionele band. TV-reclame zorgt voor een grotere stijging van de brand equity (merkwaarde) en consumenten vinden TV-reclame maar liefst zes keer zo vaak emotioneel of gedenkwaardig dan andere reclames. Dat blijkt uit een onderzoeksrapport van het Amerikaanse Video Advertising Bureau (VAB), de Amerikaanse Screenforce.

TV-kijken belangrijkste tijdbesteding
In het onderzoeksrapport ‘Be Still My Viewing Heart’ is de emotionele band die kijkers hebben met hun TV-programma’s en het effect daarvan op reclame en merken beschreven. Het rapport maakt duidelijk dat volwassenen dagelijks meer tijd besteden aan TV-kijken dan aan eten/drinken, winkelen, telefoneren, e-mailen, of Netflix, YouTube en Facebook, totaal opgeteld. Voor 82% van de TV-kijkers is TV-kijken een bron van vermaak en ontspanning.

TV zorgt voor grotere stijging van de brand equity
Emoties bij consumenten zijn belangrijk voor adverteerders omdat deze de beslissingen sturen en merken kunnen bouwen. Volgens wetenschappers zorgen ratio en informatie, zoals het communiceren van producteigenschappen, voor kennis bij consumenten maar zetten juist emoties consumenten aan tot actie. Van alle consumentenaankopen wordt 85% gedaan vanuit een emotionele band. Een consument die een emotionele band heeft met een merk zal drie keer zo vaak dat product aanschaffen. Deze groep is minder prijsgevoelig, koopt vaker merkvarianten en genereert meer lange termijn omzet. TV-reclame zorgt voor een veel grotere stijging van de brand equity (merkwaarde) dan online reclame.

TV-kijkers hebben emotionele band met TV-reclames (1)


Tweets en posts social media indicatoren emotionele betrokkenheid bij TV-programma’s

De emotionele band die kijkers hebben met hun TV-programma’s reikt verder dan het TV-scherm. De grote hoeveelheid tweets en posts voor, tijdens en na TV-programma’s en het grote aantal volgers van de social mediakanalen van TV-programma’s zijn allemaal indicatoren voor de emotionele betrokkenheid van kijkers bij hun TV-programma’s. Al voordat een aflevering van een TV-serie wordt vertoond zijn kijkers opgewonden. Bijna 60% van alle tweets tussen de uitzendmomenten van afleveringen van TV-programma’s hebben betrekking op de verwachtingen over de eerstvolgende aflevering. En de vijf populairste Amerikaanse entertainment TV-programma’s hebben meer dan 52 miljoen Facebook volgers.

TV-kijkers hebben emotionele band met TV-reclames (2)

Millennials besteden viermaal zo veel tijd aan TV-kijken dan aan YouTube
Millennials van 18 t/m 24 jaar besteden twee keer zo veel tijd aan het kijken naar TV-programma’s op een TV-scherm dan aan het kijken naar video content op een computer. En tien keer zo veel tijd dan aan video content op een smartphone. Voor 25 t/m 34 jarigen is dat drie keer zo veel aan TV-programma’s op een TV-scherm dan aan het kijken naar video content op een computer. Millennials besteden viermaal zo veel tijd aan TV-kijken dan aan YouTube, het grootste online video platform. Trending video’s hebben veel minder effect op de kijkcijfers van het desbetreffende YouTube kanaal of de persoonlijkheid. Het aantal views ging gemiddeld slechts 4% omhoog en het aantal volgers of kanaal abonnees ging gemiddeld maar 1% omhoog.

Adverteerder moet betekenisvolle band creëren tussen merk en consument
Volgens Sean Cunningham, president en CEO van VAB, is de competitie in de aandacht van de consument nog nooit zo groot geweest als nu. “Om als adverteerder überhaupt nog impact te hebben moet je snel en effectief een betekenisvolle band creëren met je doelgroep. Meer dan de helft van de ondervraagde consumenten geeft aan dat ze TV-reclames herinneren (64%) en dat TV-reclames hen emotioneel raken (58%). Dit geeft adverteerders de kans om hun boodschap voor het voetlicht te brengen en om een langdurige relatie met hun consument op te bouwen.”

Deze tekst is een vertaling door Screenforce van een oud artikel over dit rapport op rapidtvnews.com aangevuld met informatie uit het rapport zelf. Het volledige rapport is in pdf-vorm beschikbaar.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig onderzoek naar de effectiviteit van TV onder het thema ‘ROI’.

Zo blijkt uit onderzoek van Behavioural Architects uit Engeland dat merken kleur en verbinding aan het leven van consumenten geven en dat met name TV-reclame ervoor zorgt dat positieve merkwaarden worden verankerd in het onderbewuste van consumenten.
En volgens Engels onderzoek heeft de liefde van TV-kijkers voor hun favoriete TV-programma’s ook een positief effect op de merken die deze TV-programma’s sponsoren.

Uit een IPA-rapport van Binet and Field blijkt dat traditionele media zich hebben aangepast aan het digitale landschap en daardoor nog effectiever zijn geworden. TV blijft het meest effectieve massamedium en presteert het beste in combinatie met VOD (Video on Demand) en andere vormen van online video.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/06/21

Ebiquity brengt met aCPM kosten per duizend seconden aandacht in kaart

Onderzoek Nieuws

Ebiquity, het leidende onafhankelijke marketing- en mediaconsultancybedrijf, heeft een nieuw onderzoeksrapport gepubliceerd in samenwerking met onderzoeksbureaus Lumen en TVision: ‘The Challenge of Attention’. In het

Topics: Reclame-effect, ROI

13/08/21

Lessen van STER AdMeasure – deel 2 Reclameherkenning

Nieuws Onderzoek

In september dit jaar bestaat AdMeasure, de commercialtest van Ster, 15 jaar. In die 15 jaar heeft Ster bijna 2000 commercials getest en daarbij een

Topics: Reclame-effect, ROI

31/07/23

Van goed naar geweldig; Hoe vergroot je de kans op een zeer creatieve campagne

Nieuws Inspiratie

De Engelse marketingorganisatie Thinkbox heeft Laurence Green, Director of Effectiveness bij de IPA (Institute of Practitioners in Advertising), gevraagd te onderzoeken welke factoren ervoor zorgen

Topics: ROI, Reclame-effect

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met