Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/05/15
Laatste seconden TV-commercial belangrijkst

Onderzoek van Ipsos toont aan dat de emotionele betrokkenheid van de kijker in de laatste seconden van een TV-commercial het hoogste is. Als een adverteerder in deze laatste seconden zijn merk in beeld laat komen profiteert het merk optimaal van dit positieve gevoel.

Samen met partner Realeyes heeft Ipsos de emotionele impact gemeten van 86 Super Bowl commercials onder 1400 respondenten. Dit is gedaan met behulp van facial coding. Een onderzoekstechniek waarbij wordt gemeten in hoeverre een commercial emoties oproept en op welk moment welke emoties dominant zijn.

Naast aandacht ‘emotionele engagement’ essentieel

Volgens Ipsos wordt vaak gezegd dat bij reclame de eerste seconden tellen. Als deze niet boeien dan haken mensen af. Maar het doel van een reclame reikt verder dan alleen het vasthouden van aandacht. Goede reclame zorgt voor ‘emotionele engagement´ door mensen in het hart te raken. Vaak lukt dat niet in alleen die eerste seconden. Daarvoor is een verhaal nodig met een spanningsopbouw en een scala aan emoties. Die emoties mogen soms ook negatief zijn, dat kan in een verhaal juist goed werken, als je maar goed eindigt.

Verhaal opbouwen en eindigen in een climax

Een van de onderzochte Super Bowl commercials die dit goed illustreert is de Doritos ‘Middle Seat’ commercial. In deze herkenbare situatie probeert een man in een vliegtuig de lege stoel naast hem zo lang mogelijk vrij te houden. Voor een aantrekkelijke vrouw maakt hij een uitzondering maar dan blijkt zij in de laatste 5 seconden opeens niet alleen te reizen. Hierdoor creëert de Doritos ‘Middle Seat’ commercial  de meeste engagement  juist in de laatste 5 seconden. De reclame begint niet met een piek maar bouwt het verhaal én de engagement op en creëert een climax. Omdat tijdens de climax ook nog het merk in beeld is, blijft de positieve impressie ook na afloop van de reclame nog in stand.

 

Belang voor adverteerders

Adverteerders moeten zich bewust  zijn van wat er gebeurt met de emotionele betrokkenheid als het merk in beeld komt. Het is natuurlijk zonde van de investering als tijdens het tonen van het merk de engagement inzakt.  De engagement in de laatste 5 seconden blijkt volgens Ipsos in sterke mate de overall ad engagement te beïnvloeden.

Facial coding brengt merkgevoel in kaart

Het belang van een goede merklink in reclame is evident. Vaak gaat het reclame-effect verloren doordat niet het goede merk gekoppeld wordt aan de reclame die men herkent. Volgens Ipsos kunnen we nu ook via facial coding vaststellen of het juiste gevoel bij het merk wordt gecreëerd wanneer het in beeld komt. Om echt het verschil te maken, moet reclame een positieve emotie raken, met een sterke emotionele engagement eindigen en het merk daarin laten meeliften. Daarmee win je in de laatste seconden de wedstrijd met een geweldige finish. De reclamewereld is topsport!

Deze tekst is een bewerking van een blog van Stephan van Velthoven, Insights Director bij Ipsos. Hoe belangrijk emoties zijn voor de effectiviteit van TV-commercials blijkt ook uit onderzoek naar  400 succesvolle TV-reclames door Brainjuicer.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

16/10/23

Ondertitelde TV-commercials zijn effectiever en inclusiever

Nieuws Onderzoek Kennis

In ons land wonen 1,5 miljoen mensen die doof of slechthorend zijn. Met ondertiteling van TV-commercials kunnen adverteerders hun product en dienstenaanbod divers en inclusief

Topics: Techniek, TV-reclame

12/03/18

Effectiviteit TV en radio veel groter dan adverteerders en bureaus denken

Re-evaluating media

Nieuws

Adverteerders, media- en reclameprofessionals hebben de gewoonte om de effectiviteit van digitale media in merkcampagnes te overschatten en die van traditionele media te onderschatten. Dit

Topics: Reclame-effect, ROI

06/09/21

Ehrenberg-Bass Instituut: Wat gebeurt er met merken die stoppen met adverteren?

Nieuws

Vanwege grote interesse vanuit de media-industrie heeft marketingprofessor Byron Sharp, van het Ehrenberg-Bass Instituut voor marketingwetenschap, het artikel ‘What happens when brands stop advertising’ openbaar

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met