Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

26/05/15
Laatste seconden TV-commercial belangrijkst

Onderzoek van Ipsos toont aan dat de emotionele betrokkenheid van de kijker in de laatste seconden van een TV-commercial het hoogste is. Als een adverteerder in deze laatste seconden zijn merk in beeld laat komen profiteert het merk optimaal van dit positieve gevoel.

Samen met partner Realeyes heeft Ipsos de emotionele impact gemeten van 86 Super Bowl commercials onder 1400 respondenten. Dit is gedaan met behulp van facial coding. Een onderzoekstechniek waarbij wordt gemeten in hoeverre een commercial emoties oproept en op welk moment welke emoties dominant zijn.

Naast aandacht ‘emotionele engagement’ essentieel

Volgens Ipsos wordt vaak gezegd dat bij reclame de eerste seconden tellen. Als deze niet boeien dan haken mensen af. Maar het doel van een reclame reikt verder dan alleen het vasthouden van aandacht. Goede reclame zorgt voor ’emotionele engagement´ door mensen in het hart te raken. Vaak lukt dat niet in alleen die eerste seconden. Daarvoor is een verhaal nodig met een spanningsopbouw en een scala aan emoties. Die emoties mogen soms ook negatief zijn, dat kan in een verhaal juist goed werken, als je maar goed eindigt.

Verhaal opbouwen en eindigen in een climax

Een van de onderzochte Super Bowl commercials die dit goed illustreert is de Doritos ‘Middle Seat’ commercial. In deze herkenbare situatie probeert een man in een vliegtuig de lege stoel naast hem zo lang mogelijk vrij te houden. Voor een aantrekkelijke vrouw maakt hij een uitzondering maar dan blijkt zij in de laatste 5 seconden opeens niet alleen te reizen. Hierdoor creëert de Doritos ‘Middle Seat’ commercial  de meeste engagement  juist in de laatste 5 seconden. De reclame begint niet met een piek maar bouwt het verhaal én de engagement op en creëert een climax. Omdat tijdens de climax ook nog het merk in beeld is, blijft de positieve impressie ook na afloop van de reclame nog in stand.

 

Belang voor adverteerders

Adverteerders moeten zich bewust  zijn van wat er gebeurt met de emotionele betrokkenheid als het merk in beeld komt. Het is natuurlijk zonde van de investering als tijdens het tonen van het merk de engagement inzakt.  De engagement in de laatste 5 seconden blijkt volgens Ipsos in sterke mate de overall ad engagement te beïnvloeden.

Facial coding brengt merkgevoel in kaart

Het belang van een goede merklink in reclame is evident. Vaak gaat het reclame-effect verloren doordat niet het goede merk gekoppeld wordt aan de reclame die men herkent. Volgens Ipsos kunnen we nu ook via facial coding vaststellen of het juiste gevoel bij het merk wordt gecreëerd wanneer het in beeld komt. Om echt het verschil te maken, moet reclame een positieve emotie raken, met een sterke emotionele engagement eindigen en het merk daarin laten meeliften. Daarmee win je in de laatste seconden de wedstrijd met een geweldige finish. De reclamewereld is topsport!

Deze tekst is een bewerking van een blog van Stephan van Velthoven, Insights Director bij Ipsos. Hoe belangrijk emoties zijn voor de effectiviteit van TV-commercials blijkt ook uit onderzoek naar  400 succesvolle TV-reclames door Brainjuicer.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en