Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

11/05/20
Lessen van Peter Field: adverteren tijdens eerdere recessies vertaald naar coronacrisis

Egta, de Europese TV- en radiomarketingorganisatie, heeft marketingdeskundige Peter Field gevraagd om een webinar te geven over adverteren tijdens een recessie, op basis van data uit de IPA databank. De concrete vraag is: wat kunnen we leren over adverteren uit eerdere recessies en in hoeverre zijn deze lessen bruikbaar tijdens de coronacrisis? Zijn aanbevelingen voor adverteerders tijdens de coronacrisis zijn onder andere: zorg dat je je share of voice (SOV) verdedigt en grijp de marktkansen aan die het gevolg zijn van de crisis.

Hoe kunnen adverteerders reclamecampagnes tijdens de coronacrisis optimaliseren
Voor zijn presentatie heeft Field gebruikt gemaakt van de resultaten uit een eerdere IPA analyse uit 2009 over de 2008/2009 crisis, genaamd Advertising in downturn. Uit deze publicatie maakt onderstaande grafiek duidelijk dat bedijven die tijdens de crisis wel bleven adverteren zowel veel meer positieve bedrijfsresultaten genereren als ook hun marktaandeel sterker zien groeien. Field heeft de resultaten uit deze analyse aangevuld met inzichten uit nieuwe analyses. Het eindresultaat van deze analyses is een overzichtelijke lijst van aanbevelingen voor adverteerders over hoe zij hun reclamecampagnes tijdens de coronacrisis kunnen optimaliseren.

Don’t go short: Focus op korte termijn activatie tijdens 2008/2009 crisis had negatief effect op veel bedrijfsresultaten
Volgens de IPA data gingen tijdens de 2008/2009 crisis de bestedingen aan merkcampagnes in Engeland met 15-20% omlaag. Overall bleven de totale reclamebestedingen redelijk op niveau maar er was een grote verschuiving naar korte termijn activatiecampagnes via online media. Deze focus op korte termijn activatie (short-termism) versus merkbouw bleek een negatief effectief te hebben op veel bedrijfsresultaten. Sales activation levert alleen korte termijn verkoopresultaten. Merken worden hierdoor nog afhankelijker van promoties en kortingen waardoor de winstgevendheid van het merk voor de lange termijn onder druk komt te staan.

Tijdens de crisis is innovatie een veel betere tactiek. Een goed voorbeeld tijdens de vorige crisis noemt Field de aanpak van Procter& Gamble met het ‘Stepping up as a force for good’ programma. Juist de merken die tijdens de crisis doorgaan met hun merkcampagnes hadden zowel een grotere winstgevendheid tijdens de crisis én ze herstelden veel sneller na de crisis. Stoppen met adverteren, ‘going dark’, heeft als risico dat je marktaandeel kleiner wordt en je product prijsgevoeliger wordt. Field adviseert adverteerders om hun share-of-voice (SOV) te behouden in de grote merkcampagne kanalen, zoals radio en TV. De SOV moet in balans blijven met de share-of-market (marktaandeel). Als concurrenten tijdens de crisis minder adverteren of er kortingen worden gegeven door de mediabedrijven is SOV nog makkelijker te realiseren. Monitor je SOV binnen de belangrijkste en goed meetbare media ook tijdens de crisis!

Coronacrisis laat scheiding zien tussen essentiële en niet-essentiële producten
Voor een deel is de huidige coronacrisis vergelijkbaar met de eerdere recessies, maar de coronacrisis heeft ook een aantal unieke eigenschappen. Zo zien we grote verschillen tussen essentiële producten zoals de dagelijkse boodschappen versus niet-essentiële producten. Voor bepaalde essentiële producten was er zelfs sprake van hamstergedrag en paniekaankopen. Dat leverde voor essentiële producten voorraad- en leveringsproblemen op terwijl de toevoer van niet-essentiële producten soms wordt stopgezet. Een kleine minderheid van bedrijven waarvan hun producten makkelijk zijn op te schalen (IT, telecom, bezorging aan huis van goederen) realiseren een uitzonderlijk groei van hun afzet in hele korte tijd.

Waarom deze crisis anders is dan de economische crisis van 2008-2009
Een onderzoek in de Harvard Business Review, dat de effecten van eerdere pandemieën zoals de Aziatische griep, de Hong Kong griep en SARS heeft onderzocht, maakt duidelijk dat er in tegenstelling tot bij economische recessies er nu sprake zal zijn van een V-vormige herstelcurve van de economie: een hele snelle korte neergang of recessie gevolgd door een relatief snel herstel. Onderzoeksbureau System1, dat de effectiviteit van reclames tijdens de coronacrisis monitort in de VS en in Engeland, ziet dat consumenten nog steeds positief reageren op reclames. Adverteerders hoeven volgens System1 hun campagnes dan ook niet drastisch aan te passen. Als de tijd van ‘social distancing’ achter de rug is zullen de normale consumptiepatronen weer snel terugkeren. Onderzoek van The Profit Impact of Marketing Strategies (PIMS) laat zien dat innovatie (nieuwe producten/diensten) een betere strategie is leidend tot lange termijn groei dan alleen korte termijn aanbiedingen en acties.

Vier lessen voor adverteerders op basis van de eerdere recessies
Samenvattend stelt Field dat adverteerders:

  1. moeten focussen op de lange termijn.
  2. hun SOV moeten verdedigen.
  3. ze de kansen moeten aangrijpen die de huidige coronacrisis biedt. Volgens een onderzoek van Tellis & Tellis leidt het verhogen van de reclameinvesteringen tijdens een crisis tot een verhoging van het marktaandeel en tot een grotere verkoop tijdens de crisis. Dit effect houdt aan na de crisis omdat het effect van adverteren tijdens de crisis groter is dan tijdens normale omstandigheden.
  4. hun reclameboodschap zorgvuldig moeten kiezen. Speel in op de emotionele behoeften tijdens een crisis, onder meer de behoefte aan troost. Wees solidair naar de consumenten, die nu een gemeenschappelijk vijand hebben; COVID-19.

Nadruk minder op creativiteit maar meer op menselijke en genereuze toon
De gewenste toon voor deze crisis kan anders zijn dan die tijdens eerdere recessies. Om effectief te kunnen zijn hoeven merken niet per sé een nieuwe campagne te ontwikkelen waarmee ze het nieuwe normaal moeten benadrukken. Field adviseerd om via marktondezoek of campagnemonitoring te checken of die toon aanslaat. De onderzoekers van System1 adviseren een ‘menselijke’ en ‘genereuze’ toon voor reclamecampagnes die bepaald gedrag benadrukt (solidariteit) en die focust op de behoeftes van de professionals die in de voorhoede staan van onze strijd tegen het coronavirus. Imago en performance zijn nu even minder belangrijk. In Engeland zijn tijdens de 2008/2009 recessie een aantal grote merkadverteerders zeer succesvol geweest met hun campagnes tijdens de recessie. Field noemt tijdens zijn presentatie als voorbeelden de campagnes van T-mobile, Heinz, Cadbury, Virgin Atlantic, en Hovis.

Key take-aways

  1. Raak niet in paniek. Ga door met je merkcampagne tenzij je dit op de korte termijn financieel niet kunt veroorloven.
  2. Beperk je niet tot alleen promoties en (prijs) acties.
  3. Verdedig je share-of-voice (SOV).
  4. Maak gebruik van de goedkopere wijze waarop je deze SOV nu kunt realiseren.
  5. Blijf je gewone merkcampagne/positionering inzetten, tenzij deze in strijd is met de stemming bij de consument. Er rust meer vertrouwen in continuiteit dan in verandering.
  6. Ben niet bang om tijdens een crisis met een emotionele merkboodschap te komen.
  7. Vraag jezelf af ‘Hoe kunnen wij helpen?’, nu gedrag heel belangrijk is. Zorg voor tactische kansen om goodwill bij de consument te creëren.

Deze tekst is een samenvatting van Screenforce van de webinar die Peter Field via Egta gaf op donderdag 23 april. Zowel de sheets als de uitgebreide samenvattig, die egta maakte, zijn op te vragen bij Screenforce via info@screenforce.nl.

Alle corona gerelateerde informatie op één plek
Om adverteerders en bureaus zo goed en compleet mogelijk te informeren over de impact van de huidige coronacrisis heeft Screenforce een speciale pagina op haar website gemaakt. Hierop zijn al onze eerdere publicaties geplaatst. Hiermee willen we adverteerders en bureaus zoveel mogelijk informeren en inspireren hoe zijn ten tijde van deze crisis kunnen inspelen op de kansen die ondanks alle vervelende consequenties wel degelijk aanwezig zijn. Kijk maar eens hier.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

22/04/20

Breed draagvlak voor TV-reclames tijdens coronacrisis

Nieuws Onderzoek Covid 19

Onder Nederlanders bestaat een breed draagvlak voor TV-reclames tijdens de coronacrisis. Dat blijkt uit onderzoek dat Screenforce heeft laten uitvoeren door marktonderzoeksbureau Ruigrok NetPanel. Een

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

31/03/20

Consumenten willen dat adverteerders blijven adverteren

Nieuws Onderzoek Covid 19

Kantar vroeg meer dan 25.000 mensen in meer dan 30 markten over de hele wereld, waaronder Nederland, of ze wilden aangeven hoe het coronavirus hun

Topics: Reclame-effect, ROI

29/10/18

Nieuw boek Binet & Field: balans brand building – sales activation geanalyseerd

Nieuws Onderzoek Kennis

Reclamegoeroes Les Binet en Peter Field hebben de afgelopen jaren verschillende boeken gepubliceerd en presentaties gegeven over reclame effectiviteit. Hun inzichten zijn gebaseerd op een

Topics: Reclame-effect, ROI

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

9 januari

Koffiedik Kijken 2025

Koffiedik Kijken Op 9 januari 2025 vindt Koffiedik Kijken plaats in het Koninklijk Instituut voor de

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met