Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/08/21
Lessen van STER AdMeasure – deel 2 Reclameherkenning

In september dit jaar bestaat AdMeasure, de commercialtest van Ster, 15 jaar. In die 15 jaar heeft Ster bijna 2000 commercials getest en daarbij een bak aan waardevolle inzichten verzameld over het onderwerp creatie. In een serie van blogs zet STER de learnings uit die analyses voor merken op een rij. In de vorige blog hebben ze het gehad over het belang van aandacht en welke factoren in je creatie een rol spelen om de aandacht van de consument te trekken en te behouden. In deze nieuwe blog gaat STER het hebben over reclameherkenning.

Het belang van reclameherkenning
Op de relevante momenten wil je graag dat consumenten spontaan aan jouw merk of product denken. Want hoe hoger de mentale beschikbaarheid, hoe meer mensen voor jouw merk kiezen en hoe hoger je omzet. Adverteren heeft direct effect op de mentale beschikbaarheid. Reclameherkenning is een belangrijk onderdeel van een succesvolle campagne. Uit onderzoek van het Ehrenberg Bass Institute bleek namelijk dat herkenning kan leiden tot een hogere mentale beschikbaarheid van je merk.

Nauwe connectie met aandacht
Reclameherkenning is de eerste, maar vaak ook moeilijkste stap om je campagnedoelstellingen te bereiken. Het heeft namelijk een nauwe connectie met aandacht. Dagelijks worden er zoveel reclames op de consument afgestuurd, dat het niet eenvoudig is om in die veelvoud de aandacht te pakken en vast te houden. Daarnaast is herkenning een voorwaarde voor merkherinnering of boodschapoverdracht.

Dit leren we van de AdMeasure database
Hoe zorg je nou dat jouw commercial de aandacht pakt, herkend én herinnerd wordt? Interessant is dus om te weten welke factoren in je creatie hierbij een rol spelen. Aan de hand van hun nieuwste AdMeasure database heeft STER gekeken naar de werking van reclameherkenning voor radio en TV.

TV scoort hoger dan radio
Als eerste hebben ze gekeken naar wat de gemiddelde herkenning* van commercials op radio en TV is. Hierbij zien ze dat TV-commercials beter herkend worden (83%) dan radio commercials (70%). Wellicht komt dit door het extra visuele aspect van TV, waar radio het alleen met audio moet doen.

Aantal associaties is sterkste driver
De vraag is welke aspecten een belangrijke bijdrage leveren aan de herkenning van je commercial. Voor zowel radio als TV geldt dat het aantal associaties dat men kan opnoemen bij de commercial de sterkste driver is voor herkenning van de commercial.

TV-commercial moet passend zijn bij het merk, vermakelijk en een klein verhaal bevatten
Verder zien ze dat er voor TV een aantal andere creatieve aspecten van belang zijn dan voor radio. Zo is het met name belangrijk dat de commercial passend moet zijn bij het merk. Op die manier is het namelijk makkelijker voor mensen om jou te herkennen. Daarnaast zien ze dat commercials die vermakelijk zijn ook beter scoren op merkherkenning. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de spots van Mora: zij zetten al jaren Cora in, wat zorgt voor een goede herkenbaarheid. Daarnaast zijn het leuke kleine verhalen die vermakelijk zijn om naar te kijken. Irritatie heeft overigens ook effect op herkenning, maar geen positief effect. We willen natuurlijk het liefst allemaal naar iets vermakelijks kijken.

Radiocommercial: positieve associaties, makkelijk te begrijpen, kalm
Voor radio geldt dat de spot vooral positieve associaties moet oproepen, makkelijk te begrijpen en kalm is. Een mooi voorbeeld hiervan zijn de spots van A Vogel. Deze zijn heel kalm en maken goed duidelijk waarover het gaat. Ze zijn daarmee eenvoudig te herkennen.

Radiocommercial: laatste positie in blok beter voor herkenning
Er zijn natuurlijk ook andere manieren – naast je creatie – om aan je merkherkenning te bouwen. Zo bleek uit hun eerdere onderzoek naar radio dat ook de positie van de commercial in het blok van invloed is. Bij alle geteste commercials was de reclameherkenning significant hoger wanneer de commercial op de laatste positie in het blok stond ten opzichte van een andere plek in het blok.

TV-commercial: eerste positie in blok beter voor herkenning
Voor TV geldt precies het omgekeerde. Hier is de reclameherkenning hoger wanneer de commercial op de eerste positie staat versus een andere positie in het blok. Uit eigen onderzoek van STER bleek namelijk dat bij alle geteste commercials de reclameherkenning hoger was wanneer de commercial op de eerste positie in het blok stond dan wanneer hij een andere plek in het blok innam.

Kies voor een voorkeurspositie
Deze positieve resultaten voor radio en TV waren zichtbaar bij zowel kleine als grote merken. Naast de eerste positie in het blok voor TV en de laatste positie voor radio, waren de andere posities niet van invloed. Wil je dus de kans op merkherkenning vergroten en bouwen aan je mentale beschikbaarheid, kies dan voor een voorkeurspositie.

Stop belangrijkste distinctive brand assets zowel in hoofdspot als in tag-on
Een andere manier om onder andere aan herkenning te bouwen is het inzetten van een tag-on. Door het inzetten van een tag-on creëer je een extra moment om jouw doelgroep te bereiken. Zorg er hierbij voor dat je de belangrijkste distinctive brand assets in zowel je hoofdspot als tag-on terug laat komen. Op deze manier wordt het verwerkingsproces bij de ontvanger meerdere malen geactiveerd en worden het merk en de boodschap sterker opgeslagen in het geheugen.

Effect Tag-on is breder
Een tag-on heeft natuurlijk nog meer effecten. Zo scoren aspecten als spontane en geholpen merkherinnering, duidelijkheid van de hoofdcommercial en boodschap herinnering significant hoger wanneer er een tag-on is ingezet.

Tag-on met additionele informatie geeft beste effect
Maar we weten ook dat – in de perceptie van de consument – een tag-on lang niet altijd een toegevoegde waarde heeft ten opzichte van de hoofdspot. Voor TV voegt een tag-on gemiddeld 49% toe en voor radio 44%. Hier is nog ruimte voor verbetering: een tag-on die echt nog iets nieuws toevoegt aan de hoofspot kan namelijk de koopintentie verhogen (33%) en creëert meer effect dan een tag-on welke een herhaling is van de hoofdspot (19%). Zet dus een tag-on in die additionele informatie biedt op de hoofdspot voor het beste effect.

 

* In het AdMeasure onderzoek worden de commercials in een commercialblok getest. Om herkenning te kunnen meten wordt de volgende vraag gesteld: “Kunt u voor ieder van de volgende commercials aangeven of u deze in het commercialblok heeft gezien/gehoord?”

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/06/21

Lessen van STER AdMeasure – deel 1: aandacht

Nieuws Onderzoek

In september dit jaar bestaat AdMeasure, de commercialtest van Ster, 15 jaar. In die 15 jaar heeft Ster bijna 2000 commercials getest en daarbij een

Topics: Reclame-effect, ROI

22/03/21

Ipsos whitepaper over distinctive brand assets

Nieuws Onderzoek

Distinctive brand assets zoals geluid, merk characters en bekende personen zijn de beste manier om een link in het brein van de consument met het

Topics: TV-reclame, Reclame-effect

24/02/20

WARC analyse: Creatieve campagnes zijn vaak ook effectieve campagnes

Nieuws Kennis

Uit een analyse door WARC blijkt dat 38% van alle campagnes die een creatieve bekroning hebben gekregen ook een effectiviteitsbekroning hebben ontvangen. In een infographic

23/10/23

Hoe gebruik je aandacht als de nieuwe media-currency

Onderzoek Kennis

Het media ecosysteem is de afgelopen jaren op een disruptieve manier geëvolueerd. Volgens mediabureau Dentsu heeft de media-industrie te langzaam gereageerd om het mediaplanning proces

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

09/09/22

Aandacht voor reclame belangrijk of niet? Sharp en Ritson zijn het weer niet met elkaar eens.

Onderzoek

Tijdens een lezing op de Mi3-LinkedIn B2B Next bijeenkomst in Sydney vertelde professor Byron Sharp dat het volgens hem zinloos is om als adverteerder te

Topics: Reclame-effect

10/09/18

Waarom tech-bedrijven veel geld besteden aan TV | Een analyse door Simulmedia

Nieuws Onderzoek Kennis

Wanneer je de vakbladen goed bijhoudt is de kans groot dat je gelezen hebt dat TV dood is. Minder waarschijnlijk is het dat je hebt

Topics: Reclame-effect, ROI

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

9 januari

Koffiedik Kijken 2025

Koffiedik Kijken Op 9 januari 2025 vindt Koffiedik Kijken plaats in het Koninklijk Instituut voor de

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met