Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/03/15
Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Uit het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT uit 2013 bleek al dat de combinatie van TV en online video effectiever is dan deze media afzonderlijk. Daarbij speelt de creatieve executie van de online video uiteraard een belangrijke rol.

Het onderzoeksbureau MediaTest heeft onderzocht aan welke creatieve voorwaarden online commercials moeten voldoen om effectief te zijn. Een belangrijk advies van MediaTest is om niet je TV commercial te recyclen naar een online variant te maken.

Online commercials hebben wel effect op merkwaarden

Het blijkt dat de zes geteste online commercials weinig effect hebben op de houding van de kijker ten opzichte van het merk en de brand fit. TV commercials zijn volgens MediaTest effectiever in het veranderen van de merkhouding en de brand fit. Zo is de positieve shift in houding ten opzichte van het merk gemiddeld 8% voor online commercials en 16% voor TV commercials. Voor de brand fit is dit respectievelijk 39% en 53%.

Er is wel een effect op de waarden die worden toegekend aan merken. De waarden die worden ondersteund door de boodschap van de online commercials worden vaker toegekend aan het merk. Zo vonden kijkers KPN vaker innovatief, persoonlijk en open, na het kijken naar de online KPN commercial met Sven Kramer in de hoofdrol, dan voordat ze het filmpje hadden gezien.

Sterke online commercials worden uitgekeken

Driekwart van de online video-kijkers geeft aan een online commercials niet af te kijken als de mogelijkheid tot wegklikken wordt geboden. Zowel frequente als incidentele kijkers klikken online commercials bij voorkeur weg. Ook wanneer het wegklikken van een online commercial niet mogelijk is, houdt dit niet automatisch in dat deze wordt bekeken. Slechts 17% van de kijkers bekijkt de volledige online commercial. 83% geeft aan tijdens de speeltijd iets anders te doen. Bijvoorbeeld het bezoeken van een andere website of het alvast opzoeken van een nieuwe video.

Geen gerecyclede TV commercials

Het ‘recyclen’ van een TV-commercial voor online gebruik wordt negatief beoordeeld en leidt tot wegklikken. Men verwacht dat een online commercial iets nieuws of extra’s biedt ten opzichte van de TV-campagne. Het zijn dus vooral de leuke, aansprekende online commercials die kans maken om volledig te worden bekeken. Consumenten noemen aspecten als humor, lengte (hoe korte hoe beter), duidelijkheid en originaliteit die online commercials volgens hen beter maken.

Interactiviteit is een kans

Over het algemeen genomen vinden consumenten de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met een merk in een online commercial positief. 44% is positief over deze mogelijkheid en slechts 16% staat hier negatief tegenover. Interactiviteit zorgt voor een verrassingselement, en maakt de online commercial origineel.

7 concrete tips op basis van MediaTest onderzoek

  • Als je gezien wilt worden, moet je verrassen.
  • Zorg voor een duidelijke boodschap die de gewenste merkwaarden ondersteunt.
  • Blijf binnen de 15 seconden.
  • Zorg dat in de eerste vijf seconden het merk wordt genoemd.
  • Vergeet het ‘recyclen’ van TV-commercials, consumenten hebben het onmiddellijk door als er een ingekorte tv-commercial wordt gebruikt of als er weinig aandacht is besteed aan een online commercial.
  • Maak gebruik van de voordelen van het medium (interactiviteit, plaatsbepaling, foto-integratie, social media).
  • Richt je op de juiste doelgroep.

Zowel consumenten als experts onderzocht

MediaTest heeft de effecten van de 6 verschillende pre-rolls kwantitatief onder 400 consumenten onderzocht. De geteste online commercials waren afkomstig van KPN, Zilveren Kruis (zowel een interactieve als een niet interactieve variant), Lassie, Cheaptickets.nl, en Centraal Beheer. Daarnaast heeft MediaTest kwalitatieve diepte interviews gehouden onder zes consumenten en onder vier experts op het gebied van online adverteren. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek. De whitepaper met de resultaten vind je hier.

De resultaten van het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT dat werd uitgevoerd door Ipsos zijn terug te vinden op SPOT site. De rapportage van dit onderzoek bevat ook een aantal aanbevelingen over een efficiënte inzet van online commercials.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

09/09/22

Aandacht voor reclame belangrijk of niet? Sharp en Ritson zijn het weer niet met elkaar eens.

Onderzoek

Tijdens een lezing op de Mi3-LinkedIn B2B Next bijeenkomst in Sydney vertelde professor Byron Sharp dat het volgens hem zinloos is om als adverteerder te

Topics: Reclame-effect

19/08/22

Waarom is het tijd voor ‘Aandacht versie 2’: Aandachtwetenschap

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader geeft Karen Nelson-Field een overzicht van de onderwerpen die ze de afgelopen 12 maanden heeft behandeld. Gedurende die

Topics: Reclame-effect, ROI

Marketing Communicatie Expert

Screenforce is de Nederlandse TV-marketingorganisatie. Haar doel is om adverteerders en mediabureaus te helpen om

Teammanager data & insights

Ster zoekt een ondernemende, resultaatgerichte en inspirerende teammanager data & insights. Met jouw managementervaring weet

Eindregisseur / Playout Operator

SBS6, NET5, Veronica, SBS9 en TV538 zijn dé vijf TV-kanalen van Talpa Network. Als Eindregisseur

3 -
9 oktober

Dutch Media Week

Van 3 tot en met 9 oktober laat Dutch Media Week de ontwikkeling zien van

6 oktober

Festival of Marketing 2022

Introducing Marketing Week’s Festival of Marketing, taking place in-person, on 06 October 2022 at a

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en