Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

12/03/15
Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Uit het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT uit 2013 bleek al dat de combinatie van TV en online video effectiever is dan deze media afzonderlijk. Daarbij speelt de creatieve executie van de online video uiteraard een belangrijke rol.

Het onderzoeksbureau MediaTest heeft onderzocht aan welke creatieve voorwaarden online commercials moeten voldoen om effectief te zijn. Een belangrijk advies van MediaTest is om niet je TV commercial te recyclen naar een online variant te maken.

Online commercials hebben wel effect op merkwaarden

Het blijkt dat de zes geteste online commercials weinig effect hebben op de houding van de kijker ten opzichte van het merk en de brand fit. TV commercials zijn volgens MediaTest effectiever in het veranderen van de merkhouding en de brand fit. Zo is de positieve shift in houding ten opzichte van het merk gemiddeld 8% voor online commercials en 16% voor TV commercials. Voor de brand fit is dit respectievelijk 39% en 53%.

Er is wel een effect op de waarden die worden toegekend aan merken. De waarden die worden ondersteund door de boodschap van de online commercials worden vaker toegekend aan het merk. Zo vonden kijkers KPN vaker innovatief, persoonlijk en open, na het kijken naar de online KPN commercial met Sven Kramer in de hoofdrol, dan voordat ze het filmpje hadden gezien.

Sterke online commercials worden uitgekeken

Driekwart van de online video-kijkers geeft aan een online commercials niet af te kijken als de mogelijkheid tot wegklikken wordt geboden. Zowel frequente als incidentele kijkers klikken online commercials bij voorkeur weg. Ook wanneer het wegklikken van een online commercial niet mogelijk is, houdt dit niet automatisch in dat deze wordt bekeken. Slechts 17% van de kijkers bekijkt de volledige online commercial. 83% geeft aan tijdens de speeltijd iets anders te doen. Bijvoorbeeld het bezoeken van een andere website of het alvast opzoeken van een nieuwe video.

Geen gerecyclede TV commercials

Het ‘recyclen’ van een TV-commercial voor online gebruik wordt negatief beoordeeld en leidt tot wegklikken. Men verwacht dat een online commercial iets nieuws of extra’s biedt ten opzichte van de TV-campagne. Het zijn dus vooral de leuke, aansprekende online commercials die kans maken om volledig te worden bekeken. Consumenten noemen aspecten als humor, lengte (hoe korte hoe beter), duidelijkheid en originaliteit die online commercials volgens hen beter maken.

Interactiviteit is een kans

Over het algemeen genomen vinden consumenten de mogelijkheid om de interactie aan te gaan met een merk in een online commercial positief. 44% is positief over deze mogelijkheid en slechts 16% staat hier negatief tegenover. Interactiviteit zorgt voor een verrassingselement, en maakt de online commercial origineel.

7 concrete tips op basis van MediaTest onderzoek

  • Als je gezien wilt worden, moet je verrassen.
  • Zorg voor een duidelijke boodschap die de gewenste merkwaarden ondersteunt.
  • Blijf binnen de 15 seconden.
  • Zorg dat in de eerste vijf seconden het merk wordt genoemd.
  • Vergeet het ‘recyclen’ van TV-commercials, consumenten hebben het onmiddellijk door als er een ingekorte tv-commercial wordt gebruikt of als er weinig aandacht is besteed aan een online commercial.
  • Maak gebruik van de voordelen van het medium (interactiviteit, plaatsbepaling, foto-integratie, social media).
  • Richt je op de juiste doelgroep.

Zowel consumenten als experts onderzocht

MediaTest heeft de effecten van de 6 verschillende pre-rolls kwantitatief onder 400 consumenten onderzocht. De geteste online commercials waren afkomstig van KPN, Zilveren Kruis (zowel een interactieve als een niet interactieve variant), Lassie, Cheaptickets.nl, en Centraal Beheer. Daarnaast heeft MediaTest kwalitatieve diepte interviews gehouden onder zes consumenten en onder vier experts op het gebied van online adverteren. MediaTest is een onderzoeksbureau dat gespecialiseerd is in media- en communicatie onderzoek. De whitepaper met de resultaten vind je hier.

De resultaten van het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT dat werd uitgevoerd door Ipsos zijn terug te vinden op SPOT site. De rapportage van dit onderzoek bevat ook een aantal aanbevelingen over een efficiënte inzet van online commercials.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

18/01/16

Belang van TV in supermarktoorlog steeds groter

POT Belang van TV in supermarktoorlog steeds groter

Onderzoek

Het aandeel van TV binnen de bruto mediabestedingen door supermarkten is van 2000 tot en met 2015 (HY1) gegroeid van 15% naar 59%. Dit blijkt

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

07/07/20

Ebiquity: Impact van creativiteit verhogen met behulp van modelling technieken

Nieuws Onderzoek Kennis

Het nieuwste rapport van marketing analytics bureau Ebiquity, ‘How Creativity drives Advertising Effectiveness’, stelt dat creativiteit meetbaar is maar dat er bepaalde technieken gebruikt moeten

Topics: Reclame-effect

17/07/23

Marketeers focussen op de verkeerde drivers van ROI

Onderzoek Kennis

Er zijn veel verschillende factoren die de reclame effectiviteit beïnvloeden. De belangrijkste reclame ‘multipliers’ (1+1=3) die er echt toe doen, krijgen te weinig aandacht van

Topics: Reclame-effect

18 september

Screenforce Meets DMEXCO

Op 18 en 19 september zullen de grote spelers en nieuwkomers uit de industrie samenkomen om

24 september

Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising

Maak je klaar voor een middag Future of TV Advertising tijdens Screenforce Day 2024! We hebben

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Head of Marketing

Als Head of Marketing Benelux & Nordics bij BBC Studios ben je verantwoordelijk voor het versterken van de aanwezigheid in de

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met