Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

24/03/16
Mediatijd 2015: Traditionele media nog steeds dominant

Ondanks veranderingen in het medialandschap is traditionele media nog steeds dominant. De gemiddelde Nederlander besteedt 8 uur en 33 minuten per dag aan media. Dit blijkt uit het de tweede editie van het tijdsbestedingsonderzoek Media:Tijd 2015. 

Alle tijd die Nederlanders in 2015 dagelijks aan afzonderlijke media besteden bedraagt gemiddeld 8 uur en 33 minuten. Om een vergelijking te geven, Nederlanders slapen gemiddeld 8 uur en 45 minuten. De totale mediatijd is hiermee niet veranderd in de afgelopen 2 jaar.

SPOTNews over Media:Tijd 2015
In SPOTNews vertellen Annemarie Wennekers (onderzoeker Sociaal en Cultureel Planbureau) en Dunya van Troost (onderzoeker NPO) over het tijdbestedingsonderzoek Media: Tijd 2015. Wat zijn de belangrijkste resultaten en hoe komt het onderzoek tot stand?

In de praktijk gebruiken Nederlanders soms gelijktijdig media (media-multitasking). Denk aan het luisteren naar de radio én het lezen van een tijdschrift. Van de 24 uur op een dag beslaat het mediagebruik 7 uur en 23 minuten. Dit mediagebruik bestaat uit een aantal vaste activiteiten, zoals kijken, luisteren, lezen en communiceren. Uit het onderzoek blijkt dat kijken en luisteren de meeste tijd in beslag nemen.

Gemiddeld zijn Nederlanders op een dag 58 minuten onderweg. Iets minder dan de helft van deze tijd wordt met media gecombineerd. Dit is tijd waarin mensen met outdoor media in aanraking kunnen komen, zoals billboards langs de weg of advertenties in een tramhokje.

TV-kijken nog altijd favoriet
Per dag kijken Nederlanders ongeveer 3 uur media, zoals TV, online video (bijvoorbeeld YouTube) of video on demand. 78% van deze tijd kijken zij live-TV, vooral via het klassieke TV-toestel. 11% van de kijktijd gaat naar uitgesteld TV-kijken. 8% van de tijd wordt via computer, tablet of smartphone gekeken. Jongeren kijken vaker via deze online devices dan ouderen. Daarnaast besteden jongeren ook meer tijd aan het kijken van gestreamde of gedownloade programma’s (21% van de kijktijd). Toch blijft de live-TV – met 55% van de kijktijd – ook bij jongeren met stip op één staan.

Luisteren is het ultieme multitaskingmedium
De luistertijd betreft voor het overgrote deel live radio. In tegenstelling tot kijken, wat vooral gebeurt in de avonduren, luisteren Nederlanders vooral overdag naar radio en muziek. Tot zes uur ’s avonds heeft luisteren de overhand. Luisteren is het ultieme multitaskingmedium: 75% van de luistertijd gaat samen met één of meer andere activiteiten. De Nederlander luistert voor driekwart van de tijd nog via een vast radiotoestel, autoradio of draagbare radio. Luisteren via tablet, computer of smartphone neemt 16% van de luistertijd in beslag. Luisteren via internet is met 9 minuten per dag in omvang nog beperkt, maar de gemiddelde tijd voor deze activiteit is de afgelopen twee jaar verdubbeld.

Mannen lezen vaker digitaal
Aan lezen besteden Nederlanders gemiddeld 43 minuten per dag. Het lezen van dagbladen, tijdschriften, boeken en andere media vindt gedurende de hele dag plaats. Doordeweeks lezen meer Nederlanders in de ochtend en avond. Op een doorsneedag leest 39% van de Nederlanders van papier. Digitaal lezen is in opkomst, met een aandeel van 20% van de Nederlanders op een dag. Vooral mannen, hoger opgeleiden en 20-49 jarigen lezen digitaal.

Jeugd koploper in communiceren en gamen
Met communiceren (bellen, e-mailen, SMS-en, appen, chatten en sociale media gebruik) zijn we 1 uur en 6 minuten per dag bezig. Bijna de helft (48%) van deze communicatietijd gaat via de smartphone. De vaste telefoon neemt 7% van de communicatietijd in en laat zich goed meten met de tablet (ook 7%).
Gamen is vooral erg in trek bij jongeren van 13 tot 19 jaar. Deze activiteit is dagelijks goed voor drie kwartier van hun tijdsbesteding, maar haalt het niet bij communiceren. De jeugd communiceert met 2 uur en 12 minuten per dag het meest van alle leeftijdsgroepen.

Over Media:Tijd
Media:Tijd behelst een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden 2.904 respondenten – een representatieve dwarsdoorsnede van de Nederlandse bevolking van 13 jaar en ouder – een week lang iedere 10 minuten hun activiteiten bij. Het onderzoek wordt elke twee jaar gehouden. In het najaar van 2013 was dat voor het eerst. Media:Tijd is een gezamenlijk onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) en organisaties voor mediabereiksonderzoek: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO) en het Buitenreclame Onderzoek (BRO).

Download het rapport Media:Tijd 2015.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/07/22

Jongerenonderzoek 2022

Nieuws Onderzoek

Het gedrag van jongeren onder de loep Mediahuis, Wayne Parker Kent en MediaTest presenteren de 6e editie van hun befaamde jaarlijkse Jongerenonderzoek. Wij delen hier

Topics: Jongeren en media

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

01/10/21

Kinder- en jeugd reclame code

Kennis

De kinder- en jeugd reclamecode is voor die reclame-uitingen die zich richten op kinderen, minderjarigen en jeugdigen. De wijze waarop kinderen, minderjarigen en jeugdigen reclame-uitingen

Topics: Jongeren en media, Regelgeving TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en