Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/04/19
Media:Tijd 2018: Nederlander besteedt bijna 8½ uur per dag aan media

Op 25 april 2019 zijn de resultaten gepresenteerd van Media:Tijd. Uit het onderzoek blijkt dat de tijdsbesteding van Nederlanders stabiel is. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur per dag aan media. In 2018 wordt gemiddeld ruim twee uur besteed aan live TV-kijken. Uitgesteld en on demand kijken is opnieuw fors toegenomen. Gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag. Een derde van de leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier. Bij communiceren via media (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter. Dit zijn enkele bevindingen uit het tijdsbestedingsonderzoek Media:Tijd 2018. Binnenkort publiceert Screenforce een artikel waarin specifiek wordt ingezoomd op het onderwerp ‘kijken’.

Over Media:Tijd
Media:Tijd is een dagboekonderzoek waarin gedetailleerde informatie over het mediagebruik in Nederland wordt verzameld. Voor het onderzoek hielden bijna drieduizend Nederlanders van 13 jaar en ouder gedurende een week minutieus bij hoe zij hun tijd spendeerden. Het onderzoek is eerder in 2013 en 2015 uitgevoerd. Dit onderzoek is uitgevoerd in het najaar van 2018. Media:Tijd is een gezamenlijk onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP), de organisaties die verantwoordelijk zijn voor mediabereiksonderzoek: het Nationaal Luisteronderzoek (NLO), Nationaal Onderzoek Multimedia (NOM), Stichting Kijkonderzoek (SKO), en het Platform Media- Adviesbureaus (PMA).

Key facts

  • De tijdsbesteding van Nederlanders is stabiel. Gemiddeld besteden Nederlanders nog steeds bijna 8½ uur aan media.
  • In 2018 wordt gemiddeld per dag ruim twee uur besteed aan live TV-kijken.
  • Uitgesteld en on demand kijken is opnieuw fors toegenomen. Gemiddeld is dit nu 58 minuten per dag.
  • Een derde van de leestijd vindt inmiddels plaats via een scherm, twee derde van papier.
  • Bij communiceren via media (bellen, berichten versturen, sociale media) wordt de smartphone steeds dominanter.

Nederlander besteedt 8 uur en 23 minuten per dag aan media
Hoewel het medialandschap sterk in verandering is, blijft de tijd die Nederlanders aan media besteden vrijwel gelijk. In 2018 komt de totale mediatijd uit op 8 uur en 23 minuten. Dat is ongeveer evenveel als in 2015. Gelet op alle veranderingen, is deze stabiele mediatijd op zijn minst opmerkelijk te noemen. Ten opzichte van drie jaar geleden is er weinig veranderd aan hoe Nederlanders de dag indelen. Slapen/rusten blijft de grootste tijdbesteding. Nederlanders slapen/rusten gemiddeld 8 uur en 49 minuten. Van de totale mediatijd gaat het
grootste deel naar kijken en luisteren, evenals in 2013 en 2015.

Live radio luisteren blijft populair
Het aandeel van live radio bedraagt driekwart van het totale luistervolume. Live radio blijft daarmee de bepalende factor voor de activiteit ‘luisteren’, hoewel het luisteren naar online muziekdiensten terrein wint, vooral onder jongeren. Verder valt op dat van de nieuwe digitale dragers de smartphone het grootste luisteraandeel noteert met 12%.

Steeds meer on demand kijken
Van de totale kijktijd van 3 uur en 5 minuten per dag is nu 58 minuten on demand, zoals uitgesteld kijken, het gebruik van online videodiensten en het kijken naar korte video’s op diensten als YouTube. De daling van de live kijktijd wordt volledig gecompenseerd door een toename in de verschillende vormen van on demand kijken. De televisie is nog steeds verreweg het populairste apparaat om te kijken: 89% van de totale kijktijd op een dag gaat via de televisie.

Lezen van papier nog steeds in trek

De gemiddelde leestijd is in vergelijking met drie jaar geleden op niveau gebleven en bedraagt 42 minuten. Het aandeel lezen van papier is in dezelfde periode licht gedaald van 71% naar 67% van de totale leestijd. Er wordt nu gemiddeld 14 minuten per dag digitaal gelezen. Mannen lezen iets meer digitaal en dit komt vooral omdat ze vaker nieuwssites/-apps gebruiken. Vrouwen lezen vaker boeken en tijdschriften, die veelal nog van papier gelezen worden.

Smartphone dominant in communicatie
De gemiddelde tijd voor communiceren via media (zoals bellen, berichten sturen en gebruik van sociale media) bedraagt 1 uur en 4 minuten. Ongeveer een derde daarvan gaat naar sociale media. De opkomst van de sociale media kanalen gaat hand in hand met de opkomst van de smartphone. Drie jaar geleden ging 48% van alle communicatie via media nog via de smartphone, in 2018 is dat opgelopen naar 62%. Bij communicatie zien we de hoogste mate van media-multitasking. Communiceren wordt het vaakst gecombineerd met andere media-activiteiten.

Download de brochure Media:Tijd 2018.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

30/10/17

CrossMedia:Tijd 2017 uitgebreid met campagnedata voor radio en TV

Nieuws

De gezamenlijke JIC’s van de Nederlandse bereiksonderzoeken en het Platform Media Adviesbureaus (PMA) hebben CrossMedia:Tijd 2017 gelanceerd. Met deze strategische tool kunnen bureaus en adverteerders

Topics: Reclame-effect, ROI, Techniek

04/04/14

Resultaten onderzoek media:tijd 2014

Onderzoek

Op 3 april 2014 zijn de resultaten gepresenteerd van media:tijd. Dat is een tijdbestedingonderzoek dat in de herfst van 2013 is uitgevoerd door GfK in

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

26/01/15

SKO publiceert trendrapport TV in Nederland 2014

Onderzoek

De penetratie van digitale televisie groeit, maar minder snel dan in eerdere jaren. 84% van de Nederlandse huishoudens is in 2014 voorzien van digitale tv-ontvangst.

Topics: 2nd screening, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

28/06/19

De waarheden en onwaarheden over ontwikkeling lineaire kijktijd

Nieuws

Vorige week stuurde Multiscope een persbericht de deur uit met de mededeling dat video on demand inmiddels groter is dan lineair TV-kijken. Naar aanleiding van

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

20/06/15

Resultaten Tijdbestedingsonderzoek (TBO)

Onderzoek

Tot 2012 voerde SPOT iedere twee jaar onderzoek uit naar de tijdbesteding van consumenten: het Tijdbestedingonderzoek (TBO). Het is een toonaangevend onderzoek waarin de tijdbesteding

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met