Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/04/14
Resultaten onderzoek media:tijd 2014

Op 3 april 2014 zijn de resultaten gepresenteerd van media:tijd. Dat is een tijdbestedingonderzoek dat in de herfst van 2013 is uitgevoerd door GfK in opdracht van het SCP (Sociaal Cultureel Planbureau), SKO, NLO, STIR & NOM.

Voorheen deed SPOT vanaf 2006 zelfstandig elke 2 jaar een eigen tijdbestedingonderzoek uitgevoerd, genaamd ‘SPOT TBO’. Daarnaast werden er in Nederland van 1970 tot en met media tijd 2008 ook door de NPO en het SCP afzonderlijke tijdbestedingonderzoeken uitgevoerd. In 2013 is door de verschillende partijen besloten om één gezamenlijk Nederlands tijdbestedingonderzoek uit te gaan voeren dat in principe iedere twee jaar herhaald zal gaan worden. Naast de vier media JIC’s en het SCP als opdrachtgevers, wordt het onderzoek begeleidt door de NPO en dragen zowel BVA als PMA bij aan het onderzoek.

Zowel inzicht in tijdbesteding als data hub mediabereiksonderzoeken
De doelen en resultaten van Media:tijd zijn tweeledig. Media:tijd is een op zichzelf staand media tijdbestedingonderzoek. Dagelijkse activiteiten worden op hoofdlijnen in kaart gebracht, media activiteiten zo specifiek mogelijk. Dit biedt bijvoorbeeld antwoorden op vragen als hoeveel mensen een medium gebruiken, hoe lang zij dit doen, op welke momenten en in combinatie met welke andere (media-) activiteiten. Media:tijd is een data hub en wordt gebruikt om de bereikdata van vier afzonderlijke mediabereiksonderzoeken NOM, NLO, SKO en DDMM te koppelen. Dit moet het mogelijk maken om uitspraken te doen over gecombineerd mediabereik op basis van mediabereikskansen. Het eerste deel van media:tijd is uitgevoerd door GfK en is in april gepubliceerd. De datafusie wordt uitgevoerd door RSMB, een Engels bedrijf dat gespecialiseerd is in media onderzoek, media datafusie en crossmedia integratie. De resultaten van de datafusie komen naar verwachting half 2015 beschikbaar.

top-5-mediatijd

HIGHLIGHTS MEDIA:TIJD

TV kijken domineert de avond

Op een gemiddelde dag besteedt 84% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder tijd aan media. De totale mediatijd op een dag gemiddeld is maar liefst 8 uur en 40 minuten. Luisteren is overdag de belangrijkste media-activiteit, exact om 18 uur wordt deze rol ’s avonds overgenomen door kijken. Maar liefst 92% van de drie uur die gemiddeld per dag besteedt wordt aan kijken, 2 uur en 47 minuten, wordt besteed aan TV kijken. Onder TV kijken verstaan we zowel live (84%) als uitgesteld TV kijken (8%). Het overige kijken is video on demand (gestreamd, gedownload of gekocht: 6%), overige filmpjes (YouTube: 2%) en foto’s of dia’s bekijken (1%).

mediatijd-over-de-dag

Mediaconsumptie bestaat voor 28% uit media-multitasking

In de vragenlijst van media:tijd kan het gebruik van media zowel als algemene activiteit als ook als aanvullende media-activiteit worden ingevuld. Als algemene activiteit wordt op een gemiddelde dag 3 uur en 25 minuten aan media besteed. Maar media worden met tal van andere activiteiten gecombineerd of worden tegelijkertijd gebruikt.
De totale tijd die we aan media besteden is dan ook veel groter, de eerder genoemde 8 uur en 40 minuten. Analyse op de data van het tijdbestedingonderzoek leert dat gemiddeld in 66% van alle tijd op een dag geen enkel medium wordt geconsumeerd. In 25% van de tijd wordt één enkel medium geconsumeerd en in de resterende tijd (9%) gaat het om de consumptie van verschillende media tegelijkertijd. Mediatijd bestaat voor 28% uit media-multitasking.

mediatijd-single-multimedia-tasking

Het “Nieuwe Kijken” is nog relatief klein

Van de tijd die men besteedt aan audiovisuele content komt 93% voor rekening van het vaste TV toestel. Het aandeel van digitale devices als laptop, PC, tablet en smartphone is nog relatief bescheiden. Hierboven was reeds gemeld dat kijken nog grotendeels, voor 84%, uit live TV kijken bestaat (lineaire TV). Uitgesteld TV kijken (8%), video on demand (gestreamd, gedownload of gekocht: 6%), overige filmpjes (YouTube: 2%) en foto’s of dia’s bekijken (1%) maken een relatief klein deel uit van de totale tijd besteedt aan kijken.

mediatijd-gebruik-apparaten

Analyses Tilburg University: TV kijken grootste media activiteit voor 13+

SPOT heeft in 2014 extra analyses laten uitvoeren op de resultaten van het Media:tijd onderzoek door René van Beers van Tilburg University. De belangrijkste conclusies zijn dat TV kijken de grootste media activiteit is voor 13 jaar en ouder en dat TV veruit het grootste aandeel single tasking heeft. De volledige presentatie met meer resultaten van de extra analyses die René van Beers van Tilburg University heeft uitgevoerd vind je hier.

Besteding-in-minuten

NALEZEN

In april 2014 is door de opdrachtgevers een eerste samenvatting van de resultaten van media:tijd gepubliceerd samen met een onderzoeksverantwoording, een definitie van de media-activiteiten alsmede de kerncijfers naar geslacht, leeftijd en opleiding. De meeste hier opgenomen cijfers en grafieken zijn afkomstig uit deze publicatie. Verder heeft het SCP begin 2015 een rapport gepubliceerd op basis van Media:tijd, met steun van het Ministerie van OCW.

Geïnteresseerden kunnen zelf uitdraaien maken op de resultaten van media:tijd met behulp van mediaplanning software van Adware, Telmar en Pointlogic.

Meer informatie over media:tijd en contactgegevens zijn te vinden op de website van Media:tijd.

SPOT TBO

Voorafgaand aan Media:tijd heeft SPOT zelfstandig vanaf 2006, elke 2 jaar een eigen tijdbestedingonderzoek uitgevoerd, genaamd ‘SPOT TBO’. Van SPOT 2012 is de publicaties met een samenvatting van de resultaten nog te downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

26/01/15

SKO publiceert trendrapport TV in Nederland 2014

SPOT SKO publiceert trendrapport TV in Nederland 2014

Onderzoek

De penetratie van digitale televisie groeit, maar minder snel dan in eerdere jaren. 84% van de Nederlandse huishoudens is in 2014 voorzien van digitale tv-ontvangst.

Topics: 2nd screening, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

18/03/24

NMO publiceert Mediatrends 2023

Nieuws Kennis

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de derde editie van NMO Mediatrends gepubliceerd. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met