Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/02/16
Meer aandacht voor TV-reclame dan videoreclame op Facebook

Kijkers hebben meer aandacht voor TV-reclame dan videoreclame op Facebook. Dit blijkt uit biometrisch onderzoek dat is uitgevoerd door het Amerikaanse onderzoeksbureau Innerscope.

Volgens het onderzoek trekken TV-commercials viermaal zo veel aandacht als videoreclames op Facebook. Innerscope gebruikt biometrische meettechnieken, eye-tracking en traditionele ondervraging met behulp van een vragenlijst om zowel de onbewuste als de bewuste reacties van consumenten op reclames te meten. Ze onderzochten 390 respondenten van 18 tot en met 34 jaar. De deelnemers kregen dezelfde videoreclames te zien op Facebook, op TV, en als digitale pre-roll op de PC, tablet en smartphone.

Hoofdconclusies

  • Hoe kleiner het beeldscherm hoe minder visuele aandacht er wordt besteed aan brandingmomenten, merklogo’s en tag-lines.
  • De emotionele aandacht voor videoreclame op kleine beeldschermen (PC, tablet, smartphone) piekt in de eerste 3 tot 5 seconden. Voor een effectieve videoreclame met goede merkattributie moet de emtionele pay-off dus in die eerste paar seconden geplaatst worden.
  • Het is moeilijker om de visuele aandacht te trekken op een kleiner beeldscherm. Heldere, vetgedrukte teksten communiceren boodschappen effectiever bij muti-device campagnes.

Groter beeldscherm resulteert in betere visuele aandachtSPOT video ads on Facebook
Uit de resultaten blijkt dat consumenten meer visuele aandacht hebben voor branding momenten en merklogo’s in commercials op TV dan wanneer deze online als pre-roll via de verschillende online apparaten worden bekeken. Volgens Innerscope komt dat door de schermgrootte.

Helft skipt Facebookreclame
In overeenstemming met de biometrische en eye-tracking resultaten antwoordt 47% van de consumenten dat ze videoreclames op Facebook wegklikken of negeren. Na het zien van reclames op TV gaf 25% van de ondervraagden aan dat ze het desbetreffende merk waarschijnlijk zouden kopen of proberen. Na het zien van dezelfde reclames op Facebook was dit percentage een stuk lager, namelijk 9%.

Eerste 3 tot 5 seconden essentieel voor kleinere schermen
De beste resultaten voor kleinere schermen worden behaald in de eerste momenten van een online-video. De emotionele aandacht is het hoogst in de eerste 3 tot 5 seconden. Volgens Innerscope communiceren heldere, vetgedrukte teksten de merkboodschappen effectiever bij muti-device campagnes.

Dr. Carl Marci, oprichter/chief science officer Innerscope Research: “Onze onderzoeken laten steeds zien dat consumenten verschillende houdingen en verwachtingen hebben met betrekking tot verschillende media-platforms”.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting van de Engelse tekst over dit onderzoek op Mediapost.com. De Innerscope infographic stond in een oud Engels artikel op Marketwire.com.

Ook videoreclame op YouTube scoort minder goed dan TV-reclame
Uit Engels onderzoek door COG Research blijkt dat er meer aandacht voor reclame rond TV-content is dan rond YouTube-content. Een Nederlandse samenvatting van dit onderzoek staat eveneens op de site.

Nederlandse kijker positiever over TV-commercials dan over online video-commercials op Facebook en YouTube
SPOT heeft onlangs kwalitatief onderzoek laten uitvoeren door MWM2 naar de aandacht die kijkers hebben voor video en TV-content en TV en online commercials. Uit dit TV Engagement onderzoek blijkt dat de het kijken van short form online videocontent via Facebook en Youtube niet wordt gezien als TV-kijken. En dat kijkers TV-commercials van TV-zenders meer accepteren dan online videocommercials op social media zoals Facebook en YouTube.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/10/18

Een Gouden Eeuw voor TV-reclame – Ebiquity UK analyseert 2.000 campagnes

Een Gouden Eeuw voor TV reclame

Nieuws Onderzoek Kennis

Volgens Dr. Nick Pugh, Head of Effectiveness Ebiquity UK, moeten we de doemdenkers negeren. Hij beschrijft vijf redenen waarom TV een blakend gezond medium is.

Topics: Reclame-effect

06/09/21

Ehrenberg-Bass Instituut: Wat gebeurt er met merken die stoppen met adverteren?

Nieuws

Vanwege grote interesse vanuit de media-industrie heeft marketingprofessor Byron Sharp, van het Ehrenberg-Bass Instituut voor marketingwetenschap, het artikel ‘What happens when brands stop advertising’ openbaar

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect

02/04/24

De woonkamer is de plek met de meeste reclame-impact

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft nieuw onderzoek gepresenteerd naar de invloed van de context op de effectiviteit van reclame. Voorafgaand aan de presentatie van de

Topics: TV-reclame, Cases, Reclame-effect

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met