Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/02/16
Meer aandacht voor TV-reclame dan videoreclame op Facebook

Kijkers hebben meer aandacht voor TV-reclame dan videoreclame op Facebook. Dit blijkt uit biometrisch onderzoek dat is uitgevoerd door het Amerikaanse onderzoeksbureau Innerscope.

Volgens het onderzoek trekken TV-commercials viermaal zo veel aandacht als videoreclames op Facebook. Innerscope gebruikt biometrische meettechnieken, eye-tracking en traditionele ondervraging met behulp van een vragenlijst om zowel de onbewuste als de bewuste reacties van consumenten op reclames te meten. Ze onderzochten 390 respondenten van 18 tot en met 34 jaar. De deelnemers kregen dezelfde videoreclames te zien op Facebook, op TV, en als digitale pre-roll op de PC, tablet en smartphone.

Hoofdconclusies

  • Hoe kleiner het beeldscherm hoe minder visuele aandacht er wordt besteed aan brandingmomenten, merklogo’s en tag-lines.
  • De emotionele aandacht voor videoreclame op kleine beeldschermen (PC, tablet, smartphone) piekt in de eerste 3 tot 5 seconden. Voor een effectieve videoreclame met goede merkattributie moet de emtionele pay-off dus in die eerste paar seconden geplaatst worden.
  • Het is moeilijker om de visuele aandacht te trekken op een kleiner beeldscherm. Heldere, vetgedrukte teksten communiceren boodschappen effectiever bij muti-device campagnes.

Groter beeldscherm resulteert in betere visuele aandachtSPOT video ads on Facebook
Uit de resultaten blijkt dat consumenten meer visuele aandacht hebben voor branding momenten en merklogo’s in commercials op TV dan wanneer deze online als pre-roll via de verschillende online apparaten worden bekeken. Volgens Innerscope komt dat door de schermgrootte.

Helft skipt Facebookreclame
In overeenstemming met de biometrische en eye-tracking resultaten antwoordt 47% van de consumenten dat ze videoreclames op Facebook wegklikken of negeren. Na het zien van reclames op TV gaf 25% van de ondervraagden aan dat ze het desbetreffende merk waarschijnlijk zouden kopen of proberen. Na het zien van dezelfde reclames op Facebook was dit percentage een stuk lager, namelijk 9%.

Eerste 3 tot 5 seconden essentieel voor kleinere schermen
De beste resultaten voor kleinere schermen worden behaald in de eerste momenten van een online-video. De emotionele aandacht is het hoogst in de eerste 3 tot 5 seconden. Volgens Innerscope communiceren heldere, vetgedrukte teksten de merkboodschappen effectiever bij muti-device campagnes.

Dr. Carl Marci, oprichter/chief science officer Innerscope Research: “Onze onderzoeken laten steeds zien dat consumenten verschillende houdingen en verwachtingen hebben met betrekking tot verschillende media-platforms”.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting van de Engelse tekst over dit onderzoek op Mediapost.com. De Innerscope infographic staat in een Engels artikel op Marketwire.com.

Ook videoreclame op YouTube scoort minder goed dan TV-reclame
Uit Engels onderzoek door COG Research blijkt dat er meer aandacht voor reclame rond TV-content is dan rond YouTube-content. Een Nederlandse samenvatting van dit onderzoek staat eveneens op de SPOT-site.

Nederlandse kijker positiever over TV-commercials dan over online video-commercials op Facebook en YouTube
SPOT heeft onlangs kwalitatief onderzoek laten uitvoeren door MWM2 naar de aandacht die kijkers hebben voor video en TV-content en TV en online commercials. Uit dit TV Engagement onderzoek blijkt dat de het kijken van short form online videocontent via Facebook en Youtube niet wordt gezien als TV-kijken. En dat kijkers TV-commercials van TV-zenders meer accepteren dan online videocommercials op social media zoals Facebook en YouTube.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en