Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/01/18
Meeste vrije tijd wordt besteed aan TV-kijken

De manier waarop Nederlanders hun vrije tijd besteden verschilt nauwelijks met tien jaar geleden. Ze hebben gemiddeld nog steeds evenveel vrije tijd: ruim zes uur per dag.
De meeste tijd wordt besteed aan TV-kijken, gemiddeld twee uur per dag. Dit blijkt uit onderzoek van het Sociaal en Cultureel Planbureau.


Dagboekgegevens van meer dan 1.500 Nederlanders geanalyseerd

De afgelopen 10 jaar, tussen 2006 en 2016, zijn Nederlanders hun tijd niet anders gaan besteden. Er zijn wel grote verschillen tussen groepen onderling. Bijvoorbeeld als het om de tijd besteedt aan persoonlijke verzorging, betaald en onbetaald werk en vrije tijd gaat. Persoonlijke verzorging bestaat uit de basisbehoeften, zoals slaap en eten, en andere vormen van persoonlijke verzorging, zoals wassen en aankleden. Vrouwen besteden bijvoorbeeld negen uur per week meer tijd aan het huishouden en zorgtaken dan mannen. En hoogopgeleiden besteden op weekbasis bijna vijf en een half uur minder aan vrijetijdsactiviteiten dan laagopgeleiden. Voor het onderzoek ‘Een week in kaart’ van het Sociaal en Cultureel Planbureau (SCP) zijn dagboekgegevens van meer dan 1.500 Nederlanders geanalyseerd. Hieruit blijkt onder meer dat de meeste tijd wordt besteed aan TV-kijken.


Gezinsfase geeft grootste verschillen

Het verschil is het grootst in gezinnen met kinderen. Op weekbasis werken vaders achttien uur meer en besteden ze vijftien uur minder aan het huishouden en zorgtaken dan moeders. Op jonge leeftijd is er ook al een verschil zichtbaar. Bij de 12-19-jarigen besteden jongens vijf uur per week aan huishoudelijke taken, boodschappen en informele hulp, terwijl dit voor meisjes bijna het dubbele is: negen uur per week.

Meeste vrije tijd wordt besteed aan TV-kijken
Gemiddeld besteden mensen ruim tweeënveertig uur per week aan vrijetijdsactiviteiten. Binnen deze tijd wordt er bijvoorbeeld uitgerust (twee uur per week), gesport (een uur en vijfenveertig minuten per week) en tijd aan sociale contacten besteed (acht uur per week). De meest populaire vorm van tijdsbesteding is media en ICT. Er wordt vooral veel TV gekeken: gemiddeld twee uur per dag.

Deze cijfers van het SCP hebben betrekking op de hoofdactiviteiten van mensen, gedrag als nevenactiviteit waarbij mensen ook nog andere dingen doen is hierbij niet meegeteld.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van een artikel over dit onderzoek op scp.nl.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Bovenstaande conclusies volgen uit de analyses van de meest recente tijdsbestedingdata. Deze zijn gedurende 2016 en in samenwerking met het Centraal Bureau voor de Statistiek verzameld. Daarnaast werkt het SCP ook samen met de verschillende mediabereiksonderzoeken in het tweejaarlijkse tijdbestedingsonderzoek Media:Tijd dat een speciale focus heeft op media en ook dieper ingaat op hoofd versus nevenactiviteiten en op media-multitasking. Daaruit blijkt bijvoorbeeld dat jongeren van alle videotijd het meest aan TV besteden.
In oktober 2017 hebben de gezamenlijke JIC’s van de Nederlandse bereiksonderzoeken en het Platform Media Adviesbureaus (PMA) CrossMedia:Tijd 2017 gelanceerd. Met deze strategische tool kunnen bureaus en adverteerders het bereik en de contactfrequentie van crossmediale campagnes berekenen voor een groot aantal doelgroepen.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/02/16

Nielsen VS rapporteert: Live TV blijft dominant

Onderzoek

Live TV is de primaire manier waarop Amerikanen video-content bekijken. Dat blijkt uit de Nielsen Q3 2015 rapportage van The Total Audience Report. Nielsen rapporteert

Topics: Online Video, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

28/01/15

Comedy content verhoogt betrokkenheid bij TV-commercials

Onderzoek

Lachen heeft fysieke, emotionele en sociale voordelen. Mensen die veel lachen zijn lichamelijk gezonder, positiever ingesteld en hebben meer vrienden en een gezonder sex-leven.  Humoristische

Topics: Reclame-effect, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

04/04/14

Resultaten onderzoek media:tijd 2014

Onderzoek

Op 3 april 2014 zijn de resultaten gepresenteerd van media:tijd. Dat is een tijdbestedingonderzoek dat in de herfst van 2013 is uitgevoerd door GfK in

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

12 december

Webinar: De Kracht van Creatie

Ben je ook benieuwd hoe je de impact van commercials kunt verhogen? Samen met neuromarketingbureau

11 januari

Koffiedik Kijken | VIA

Koffiedik Kijken is dé nieuwjaarsbijeenkomst van de media, marketing- en communicatiebranche. Diverse sprekers nemen een

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Team Manager Data Science

Als Team Manager Data Science geef je leiding aan een team van acht data scientists die dataproducten bouwen die een directe

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met