Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/11/14
Multiscreening positief voor reclameherinnering

TV-kijkers besteden meer aandacht aan TV-reclame dan ze denken. Ook heeft second screen gebruik tijdens TV-reclameblokken geen negatief effect op de reclameherinnering. Dit blijkt uit het nieuwe Thinkbox-onderzoek Screenlife 3. 

Een andere opvallende conclusie is dat audio belangrijker is dan beeld om aandacht van de kijker te trekken. Het onderzoek werd voor Thinkbox uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Research Craft waarbij zowel kwalitatieve methodes (video opnames en groepsgesprekken) als kwantitatieve methodes (online ondervraging en invullen mobiele telefoon dagboek) werden gebruikt. Zo vulden 800 TV-kijkers real time een dagboek op hun mobiele telefoon in over wat ze de afgelopen 15 minuten allemaal gedaan en onthouden hadden tijdens het TV kijken. Opvallend resultaat is dat men gemiddeld 1,9 TV-commercials heeft onthouden in de afgelopen 15 minuten. Terwijl TV-kijkers in het online onderzoek juist beweren dat ze weinig TV-commercials onthouden, niet opletten of TV-commercials doorspoelen. Blijkbaar onderschatten TV-kijkers de aandacht die ze aan TV-commercials besteden. Nog opvallender is dat dit aantal TV-commercials voor TV-kijkers die een second screen gebruiken tijdens het TV-kijken niet lager is maar juist iets hoger, gemiddeld twee TV-reclames.

Jongeren praten vaker over TV-commercials

In het onderzoek werd ook gevraagd of dat men de afgelopen 15 minuten heeft gepraat over een TV reclame tijdens het TV kijken. Gemiddeld geeft 12% van de ondervraagden aan dat men dat heeft gedaan. Voor jongeren van 16-34 jaar is dit percentage 16%, een stuk hoger dan voor de ouderen 35+ groep.

Audio in TV-commercials belangrijker dan beeld om aandacht te trekken

Uit de analyses van de video-opnames van het TV-kijkgedrag in de huiskamer blijkt dat het geluid belangrijker is dan het beeld in TV-commercials om de aandacht van de kijker te trekken. Muziek of ander geluid in de TV-commercials zorgt in 44% van de gevallen ervoor dat de kijker weer naar het TV-scherm kijkt. Dit benadrukt dat TV niet alleen een visueel medium is maar dat geluid een essentiële rol speelt bij de werking van TV-reclame. Dit is nog belangrijker nu second screen gebruik steeds meer toeneemt. Visuele elementen van TV-commercials spelen uiteraard ook een rol maar met 32% is het belang daarvan minder groot dan dat van muziek en ander geluid.

Andere resultaten

  • Uit het onderzoek blijkt dat het TV-toestel in de huiskamer nog steeds een centrale rol inneemt binnen ieder huishouden. Tweederde van de ondervraagden vindt ‘De huiskamer vormt een speciale plek binnen ons huishouden en de TV speelt neemt daarin een centrale rol.’
  • Er zijn een beperkt aantal vaste TV-kijkpatronen. Bijvoorbeeld ‘persoonlijk kijken’, alleen in de huiskamer geconcentreerd naar je favoriete TV-programma kijken. Of ‘samen kijken’ met het gehele gezin naar een talentenshow of familieprogramma op zaterdag. Of ‘meekijken’, met je partner kijken naar een TV-programma dat de ander wel heel erg leuk vindt maar jijzelf niet.
  • TV-programma’s worden met behulp van mobiele devices steeds vaker buitenshuis bekeken.
  • Hoe langer mensen TV-kijken des te meer TV-reclames worden onthouden.
  • Ook kijkers die on demand naar TV-programma’s kijken praten nog vaak over
  • TV-reclames (10% on demand TV versus 13% live TV gemiddeld in de afgelopen 12 minuten).
  • De vroege avond vinden TV-kijkers de beste tijd voor social media TV-campagne elementen.

Op de website van Thinkbox vind je een Engelse samenvatting van de resultaten.

Alweer het derde Screenlife-onderzoek

Thinkbox heeft al eerder onderzoeken uitgevoerd om inzicht te krijgen in TV kijkgedrag en de effectiviteit van TV reclames. In 2012 werd ‘Screenlife 1: The view from the sofa’ uitgevoerd dat focust op multiscreening. In 2013 werd ‘Screenlife 2: TV in demand’ uitgevoerd dat focust op de verschillen tussen live TV en on demand TV-kijken.

Onderzoek naar de effectiviteit van geluid in TV commercials

Screenlife 3 is een van de vele onderzoeken die aantonen dat de kracht van geluid in TV-reclames zeer groot is. Zo blijkt uit onderzoek van Les Binet e.a. dat reclame met muziek effectiever is dan zonder, en dat ‘passende’ muziek zelfs zorgt voor 16% toename in effectiviteit vergeleken met reclame zonder muziek. (The power of Music, Admap oktober 2013).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/12/14

TV-kijken via mobiele devices groeit met 46%

SPOT TV via mobiele devices groeit

Onderzoek

Ruim een kwart van de Nederlanders kijkt TV via de tablet. Dit is een groei van 13% sinds december 2013. Het TV-kijken via de smartphone

Topics: 2nd screening, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

22/10/15

Reclame-uitgaven UK recordhoogte 1e helft 2015

V-markt groeit met 7% naar € 476 miljoen

Onderzoek

De reclame-uitgaven in de UK nemen in de eerste helft van 2015 met 5,8% toe naar een recordhoogte van £9.424 miljoen. Dit blijkt uit het

Topics: TV-reclame, Mediabestedingen

21/01/14

Gebruik audio verhoogt effectiviteit TV-commercial

SPOT Gebruik audio verhoogt effectiviteit TV-commercial

Onderzoek

Uit recent in Admap gepubliceerd onderzoek blijkt dat het gebruik van passende muziek in TV-commercials de effectiviteit van TV-commercials met 16% verhoogt. Het effect van

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

28 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf donderdag 28 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Digital Video & Audio Advertising Specialist

Start jouw carrière als Digital Video & Audio specialist bij GroupM! Ben jij klaar om de digitale marketingwereld te veroveren? Bij

Client Lead

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe commerciële blik en een passie voor strategische klantrelaties? Als Client Lead bij UM

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met