Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

20/11/14
Multiscreening positief voor reclameherinnering

TV-kijkers besteden meer aandacht aan TV-reclame dan ze denken. Ook heeft second screen gebruik tijdens TV-reclameblokken geen negatief effect op de reclameherinnering. Dit blijkt uit het nieuwe Thinkbox-onderzoek Screenlife 3. 

Een andere opvallende conclusie is dat audio belangrijker is dan beeld om aandacht van de kijker te trekken. Het onderzoek werd voor Thinkbox uitgevoerd door het onafhankelijke onderzoeksbureau Research Craft waarbij zowel kwalitatieve methodes (video opnames en groepsgesprekken) als kwantitatieve methodes (online ondervraging en invullen mobiele telefoon dagboek) werden gebruikt. Zo vulden 800 TV-kijkers real time een dagboek op hun mobiele telefoon in over wat ze de afgelopen 15 minuten allemaal gedaan en onthouden hadden tijdens het TV kijken. Opvallend resultaat is dat men gemiddeld 1,9 TV-commercials heeft onthouden in de afgelopen 15 minuten. Terwijl TV-kijkers in het online onderzoek juist beweren dat ze weinig TV-commercials onthouden, niet opletten of TV-commercials doorspoelen. Blijkbaar onderschatten TV-kijkers de aandacht die ze aan TV-commercials besteden. Nog opvallender is dat dit aantal TV-commercials voor TV-kijkers die een second screen gebruiken tijdens het TV-kijken niet lager is maar juist iets hoger, gemiddeld twee TV-reclames.

Jongeren praten vaker over TV-commercials

In het onderzoek werd ook gevraagd of dat men de afgelopen 15 minuten heeft gepraat over een TV reclame tijdens het TV kijken. Gemiddeld geeft 12% van de ondervraagden aan dat men dat heeft gedaan. Voor jongeren van 16-34 jaar is dit percentage 16%, een stuk hoger dan voor de ouderen 35+ groep.

Audio in TV-commercials belangrijker dan beeld om aandacht te trekken

Uit de analyses van de video-opnames van het TV-kijkgedrag in de huiskamer blijkt dat het geluid belangrijker is dan het beeld in TV-commercials om de aandacht van de kijker te trekken. Muziek of ander geluid in de TV-commercials zorgt in 44% van de gevallen ervoor dat de kijker weer naar het TV-scherm kijkt. Dit benadrukt dat TV niet alleen een visueel medium is maar dat geluid een essentiële rol speelt bij de werking van TV-reclame. Dit is nog belangrijker nu second screen gebruik steeds meer toeneemt. Visuele elementen van TV-commercials spelen uiteraard ook een rol maar met 32% is het belang daarvan minder groot dan dat van muziek en ander geluid.

Andere resultaten

  • Uit het onderzoek blijkt dat het TV-toestel in de huiskamer nog steeds een centrale rol inneemt binnen ieder huishouden. Tweederde van de ondervraagden vindt ‘De huiskamer vormt een speciale plek binnen ons huishouden en de TV speelt neemt daarin een centrale rol.’
  • Er zijn een beperkt aantal vaste TV-kijkpatronen. Bijvoorbeeld ‘persoonlijk kijken’, alleen in de huiskamer geconcentreerd naar je favoriete TV-programma kijken. Of ‘samen kijken’ met het gehele gezin naar een talentenshow of familieprogramma op zaterdag. Of ‘meekijken’, met je partner kijken naar een TV-programma dat de ander wel heel erg leuk vindt maar jijzelf niet.
  • TV-programma’s worden met behulp van mobiele devices steeds vaker buitenshuis bekeken.
  • Hoe langer mensen TV-kijken des te meer TV-reclames worden onthouden.
  • Ook kijkers die on demand naar TV-programma’s kijken praten nog vaak over
  • TV-reclames (10% on demand TV versus 13% live TV gemiddeld in de afgelopen 12 minuten).
  • De vroege avond vinden TV-kijkers de beste tijd voor social media TV-campagne elementen.

Op de website van Thinkbox vind je een Engelse samenvatting van de resultaten.

Alweer het derde Screenlife-onderzoek

Thinkbox heeft al eerder onderzoeken uitgevoerd om inzicht te krijgen in TV kijkgedrag en de effectiviteit van TV reclames. In 2012 werd ‘Screenlife 1: The view from the sofa’ uitgevoerd dat focust op multiscreening. In 2013 werd ‘Screenlife 2: TV in demand’ uitgevoerd dat focust op de verschillen tussen live TV en on demand TV-kijken.

Onderzoek naar de effectiviteit van geluid in TV commercials

Screenlife 3 is een van de vele onderzoeken die aantonen dat de kracht van geluid in TV-reclames zeer groot is. Zo blijkt uit onderzoek van Les Binet e.a. dat reclame met muziek effectiever is dan zonder, en dat ‘passende’ muziek zelfs zorgt voor 16% toename in effectiviteit vergeleken met reclame zonder muziek. (The power of Music, Admap oktober 2013).

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/04/24

Reclame levert ook post-covid een hoge value for money

Onderzoek Kennis

Nieuwe ROI-analyse Engelse Thinkbox over 10 verschillende mediumtypen Veel mediabureaus en adverteerders klagen dat door de gestegen tarieven en afnemend bereik TV-reclame niet meer kosteneffectief

Topics: ROI, TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect

24/11/17

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle door reclame gegenereerde winst

TV-spotmarkt groeit met 6,8% in eerste kwartaal 2018

Nieuws Onderzoek

In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten

Topics: ROI, TV-reclame

05/02/19

Update ROI TV-Analyzer nieuwe campagnes: ROI net zo hoog als in 2012

Nieuws Onderzoek Kennis

Volgens nieuw Duits onderzoek levert investeren in TV-reclame voor FMCG producten zowel op de korte als op de lange termijn geld op. De korte termijn

Topics: Reclame-effect, ROI

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

9 januari

Koffiedik Kijken 2025

Koffiedik Kijken Op 9 januari 2025 vindt Koffiedik Kijken plaats in het Koninklijk Instituut voor de

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met