Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/08/18
Nasynchronisatie in TV-commercials. Een goed idee?

Nederlanders zijn veelal overtuigend anti-nasynchronisatie, maar stel dat je als Nederlandse marketeer een mooie anderstalige commercial dient te gebruiken? Ga je dan voor nasynchronisatie of Nederlandse ondertiteling? Met deze vraag zitten veel marketeers van internationale merken. Reden voor Ster om te onderzoeken wat beter wordt gewaardeerd in televisiecommercials: nasynchronisatie of of ondertiteling?

Onderzoek naar effecten van commercials met AdMeasure

Met het onderzoeksinstrument AdMeasure van Ster is het testen van commercials snel en gemakkelijk. Bedrijven kunnen met AdMeasure een commercial laten testen om antwoord te krijgen op vragen over de effectiviteit van de creatie. Inmiddels is een grote benchmark opgebouwd van 1.100 videocommercials (TV en online) en 500 radiocommercials. Door de uitgebreide vragenlijst en grote benchmark krijg je als marketeer inzicht in de effectiviteit van jouw spot.

Met AdMeasure is het tevens mogelijk om aanvullende onderzoeksvragen voor te leggen aan het panel. Dit is wat Ster heeft gedaan voor de commercial van een FMCG-merk. Aan een panel zijn zowel een anderstalige, in het Nederlands nagesynchroniseerde spot als dezelfde spot met Nederlandse ondertiteling voorgelegd. Nadat de panelleden beide commercials bekeken hadden, is gevraagd wat men vond van nasynchronisatie en van ondertiteling.

Nederlanders houden niet van nasynchronisatie

Slechts 11% gaf de voorkeur aan de nagesynchroniseerde spot. 70% gaf de voorkeur aan de ondertitelde spot en de rest had geen voorkeur.

Wat vindt men van nasynchronisatie?

De grootste groep is negatief (63%) over nasynchronisatie. Deze mensen geven aan dat ze het o.a. nep, goedkoop en verschrikkelijk storend vinden, en bovendien vaak slecht uitgevoerd. Het stoort vooral wanneer er een buitenlands accent wordt gebruikt. 11% vindt nasynchronisatie prima. Deze groep geeft aan dat het duidelijk en niet storend is.

En hoe wordt ondertiteling ervaren?

De grootste groep mensen is positief over ondertiteling (57%). ‘In Nederland zijn we dit gewend’, wordt er aangegeven. Waar 63% negatief is over nasynchronisatie, is slechts 20% negatief over ondertiteling

Acceptatie van nasynchronisatie en ondertiteling afhankelijk van uitvoering

10% van de respondenten gaf aan nasynchronisatie alleen te accepteren als de uitvoering perfect is. De tekst moet perfect synchroon lopen en goed vertaald zijn. Daarnaast moet de Nederlandse vertaling passen bij het type commercial en de oorspronkelijke taal. Voor ondertiteling geldt voor 8% dat de acceptatie afhangt van de uitvoering. Het kan bijvoorbeeld alleen toegepast worden als er niet teveel tekst in de commercial zit. Ook moet ondertiteling, net als nasynchronisatie, perfect synchroon lopen en goed zijn vertaald. Panelleden geven tot slot aan dat het wenselijk is om bij ondertiteling een Nederlandstalige voice-over te gebruiken om de kern van de commercial over te brengen. De stem kan zo de anderstalige commercial auditief verduidelijken.

Advies

Een volledig Nederlandstalige commercial heeft nog altijd de voorkeur van de kijker. Mocht dit niet haalbaar zijn, dan is ondertiteling de beste keuze. Om de commercial auditief te verduidelijken, is het aan te raden gebruik te maken van een Nederlandse voice-over, die de hoofdboodschap en/of pay-off in het Nederlands uitspreekt.

* n = 115, 25-67 jaar, m/v

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

29/09/22

Wat kunnen merken doen in tijden van inflatie?

Nieuws Onderzoek

Ad Alliance heeft afgelopen augustus onderzoeksbureau Dynata onderzoek laten uitvoeren naar de invloed van de inflatie op merken. In hoeverre heeft de inflatie ook invloed

Topics: Reclame-effect, ROI

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en