Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

13/08/18
Nasynchronisatie in TV-commercials. Een goed idee?

Nederlanders zijn veelal overtuigend anti-nasynchronisatie, maar stel dat je als Nederlandse marketeer een mooie anderstalige commercial dient te gebruiken? Ga je dan voor nasynchronisatie of Nederlandse ondertiteling? Met deze vraag zitten veel marketeers van internationale merken. Reden voor Ster om te onderzoeken wat beter wordt gewaardeerd in televisiecommercials: nasynchronisatie of of ondertiteling?

Onderzoek naar effecten van commercials met AdMeasure

Met het onderzoeksinstrument AdMeasure van Ster is het testen van commercials snel en gemakkelijk. Bedrijven kunnen met AdMeasure een commercial laten testen om antwoord te krijgen op vragen over de effectiviteit van de creatie. Inmiddels is een grote benchmark opgebouwd van 1.100 videocommercials (TV en online) en 500 radiocommercials. Door de uitgebreide vragenlijst en grote benchmark krijg je als marketeer inzicht in de effectiviteit van jouw spot.

Met AdMeasure is het tevens mogelijk om aanvullende onderzoeksvragen voor te leggen aan het panel. Dit is wat Ster heeft gedaan voor de commercial van een FMCG-merk. Aan een panel zijn zowel een anderstalige, in het Nederlands nagesynchroniseerde spot als dezelfde spot met Nederlandse ondertiteling voorgelegd. Nadat de panelleden beide commercials bekeken hadden, is gevraagd wat men vond van nasynchronisatie en van ondertiteling.

Nederlanders houden niet van nasynchronisatie

Slechts 11% gaf de voorkeur aan de nagesynchroniseerde spot. 70% gaf de voorkeur aan de ondertitelde spot en de rest had geen voorkeur.

Wat vindt men van nasynchronisatie?

De grootste groep is negatief (63%) over nasynchronisatie. Deze mensen geven aan dat ze het o.a. nep, goedkoop en verschrikkelijk storend vinden, en bovendien vaak slecht uitgevoerd. Het stoort vooral wanneer er een buitenlands accent wordt gebruikt. 11% vindt nasynchronisatie prima. Deze groep geeft aan dat het duidelijk en niet storend is.

En hoe wordt ondertiteling ervaren?

De grootste groep mensen is positief over ondertiteling (57%). ‘In Nederland zijn we dit gewend’, wordt er aangegeven. Waar 63% negatief is over nasynchronisatie, is slechts 20% negatief over ondertiteling

Acceptatie van nasynchronisatie en ondertiteling afhankelijk van uitvoering

10% van de respondenten gaf aan nasynchronisatie alleen te accepteren als de uitvoering perfect is. De tekst moet perfect synchroon lopen en goed vertaald zijn. Daarnaast moet de Nederlandse vertaling passen bij het type commercial en de oorspronkelijke taal. Voor ondertiteling geldt voor 8% dat de acceptatie afhangt van de uitvoering. Het kan bijvoorbeeld alleen toegepast worden als er niet teveel tekst in de commercial zit. Ook moet ondertiteling, net als nasynchronisatie, perfect synchroon lopen en goed zijn vertaald. Panelleden geven tot slot aan dat het wenselijk is om bij ondertiteling een Nederlandstalige voice-over te gebruiken om de kern van de commercial over te brengen. De stem kan zo de anderstalige commercial auditief verduidelijken.

Advies

Een volledig Nederlandstalige commercial heeft nog altijd de voorkeur van de kijker. Mocht dit niet haalbaar zijn, dan is ondertiteling de beste keuze. Om de commercial auditief te verduidelijken, is het aan te raden gebruik te maken van een Nederlandse voice-over, die de hoofdboodschap en/of pay-off in het Nederlands uitspreekt.

* n = 115, 25-67 jaar, m/v

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

04/04/22

De vorm van de aandacht curve is het fundament van de voorspelling voor het merkresultaat

Onderzoek

Karen Nelson Field schrijft maandelijks blogs voor het Britse mediadata en -softwarebedrijf Mediatel. Daarin geeft ze een beschrijving van de state of the art van

Topics: Reclame-effect, ROI

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

28/02/22

Accenture onderzoekt lange termijn ROI in Canadese markt

Kennis Onderzoek

Accenture heeft in opdracht van de Canadese TV-marketingorganisatie ThinkTV meer dan 3 miljard Canadese dollars aan mediabestedingen en de verkoopresultaten geanalyseerd van 105 verschillende adverteerders

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

7 juni

Dutch Media Days 2022

Dit jaar zijn de Dutch Media Days gestart, een serie talkshows over de nieuwste ontwikkelingen

16 juni

NIMA Marketing Day 2022

Net als voorgaande jaren zal de 6e editie van NIMA Marketing Day op 16 juni

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en