Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/12/20
Nederlandse kerstcommercials borduren voort op thema John Lewis: give a little love.

Kerstmis staat vlak voor de deur en elk jaar wordt er weer reikhalzend uitgekeken naar de kerstcommercials. Zoals gewoonlijk wordt de kerstperiode afgetrapt met de commercial van het Britse warenhuis John Lewis, die dit jaar met minder bombarie gelanceerd werd dan voorgaande jaren. De commercial is ontwikkeld door Adam & Eve/DDB en draagt de titel Give a little love. Met de TV-commercial doet de keten de oproep om aardiger voor elkaar te zijn, in lijn met de toon van de coronacrisis. Screenforce heeft geanalyseerd welke thema’s de kerstcommercials van Nederlandse bodem dit jaar hebben.

https://youtu.be/Juv2c0xgGno

Commercials tonen creatieve oplossingen voor uitdagingen tijdens Kerst
Etos komt met een soortgelijk verhaal als de commercial van John Lewis. In deze volledig geanimeerde commercial zie je een klein meisje die een oude vrouw verrast met een cadeautje. Volgens de drogisterijketen kan een klein gebaar al leiden tot een prettig kerstgevoel in deze donkere dagen.

Ook Kruidvat toont het verhaal van een jong meisje, dat een creatieve oplossing voor de kerst(buur)man bedenkt waardoor iedereen toch van een mooie en vooral gezonde kerst kan genieten.

Start van de kerstperiode
Vaak zijn het de Nederlandse supermarktketens die als eerste starten met het uitzenden van hun creaties, gewoonlijk direct nadat Sinterklaas het land verlaten heeft. Opvallend is dat het aantal supermarkten met een kerstcommercial dit jaar is gestegen: Aldi en Dirk zijn toegevoegd aan de lijst met Albert Heijn, Coop, Jumbo, Lidl en Plus.

Ook de kerstcommercials van de supermarktketen laten een overeenkomst met het thema van John Lewis zien.

Plus komt met een eveneens ontroerende commercial met de sympathieke buschauffeur Mo in de hoofdrol. Hij is de verbinder in de buurt.

Coop heeft als slogan ‘samen maak je ‘t verschil’, wat dit jaar nog meer betekenis heeft gekregen.

Het gezin uit de Jumbo commercial viert Kerst dit jaar klein. Omdat opa en oma niet kunnen aansluiten bij het kerstdiner gaat vader bij ze langs met een boodschap.

https://youtu.be/rGxxjvRVnTM

Lidl pakt het dit jaar anders aan dan in de voorgaande jaren, met Thomas Acda in de hoofdrol als hulp-Kerstman. Als dank mag hij een wens doen. Zijn wens komt uit waardoor het mogelijk is zijn moeder eindelijk weer een knuffel te geven.

In de commercial van Albert Heijn volgen we supermarktmanager Ilse en haar gezin bij de kerstvoorbereidingen. Kerst wordt hier klein gevierd met alleen oma. Gelukkig is er met de buren een videoverbinding om toch nog gezellig contact te hebben.

Kerstcommercial Jumbo scoort
Ook dit jaar besteden de media en reclamevakbladen weer veel aandacht aan de leukste, de meest ontroerende en de – volgens de experts – beste kerstcommercials. Adformatie heeft een consumentenonderzoek laten uitvoeren door DVJ Insights onder 260 respondenten (steekproef representatief voor Nederland 18+) naar welke supermarkt kerstcommercial het hoogste cijfer krijgt. Supermarktketen Jumbo komt hierbij als winnaar uit de bus (7,3), gevolgd door Lidl (7,1) en Plus (7,1). Deze scoren is opgebouwd uit de antwoorden op verschillende vragen, waaronder:

‘Deze commercial vind ik origineel’
Lidl: 64%
Jumbo: 59%
Plus: 58%
Coop: 54%
Albert Heijn: 49%
Dirk: 43%
Aldi: 25%

Speelt [supermarkt] op de juiste manier in op de huidige corona crisis?
Lidl: 63%
Coop: 52%
Plus: 52%
Jumbo: 50%
Albert Heijn: 47%
Dirk: 31%
Aldi: 30%

Het is niet verrassen dat Dirk en ALDI onderaan eindigen. Waar de commercials van Albert Heijn, Coop, Jumbo, Lidl en Plus inspelen op de emotie en ontroerend van aard zijn, hebben de commercials van ALDI en Dirk een andere, rechttoe rechtaan, insteek. Het thema van John Lewis – give a little love – komt hier niet in terug.

De commercial van supermarktketen Aldi gaat verder in lijn met hun eerste commercial. Heel basic, duidelijk, concrete aanbiedingen en een goedkoop imago. Geen grappige of ontroerende toon, maar no-nonsense.

De commercials van Dirk zetten steeds één product in de schijnwerpers, op een grappige manier. Waarbij niet de prijs vergeten wordt te vermelden.

 

Staatsloterij met Frummel op 1 volgens MeMo2
Onderzoeksbureau MeMo2 heeft 21 december zijn top 5 van de beste kerstcommercials gepubliceerd op Adformatie.nl. Het onderzoeksbureau geeft aan dat dit jaar ruim 4.000 respondenten mee hebben gedaan aan het onderzoek.
De uiteindelijke top 5 in Nederland van de beste kerstcommercials is volgens MeMo2 geworden:

  1. Staatsloterij (Frummel)
  2. Kruidvat
  3. Plus
  4. Jumbo
  5. Etos

Feestdagen en events commercials overzicht
Alhoewel er uitzonderingen zijn borduren veel Nederlandse kerstcommercials voort op het thema van John Lewis: give a little love. Uiteraard zijn er nog veel meer kerstcommercials dan die van Etos, Kruidvat, Jumbo, Lidl en Plus. Veel andere adverteerders – uit binnen- en buitenland – pakken ook uit met Kerst. De ene keer wat beter geslaagd dan de andere. Bekijk ze allemaal op ons Commercial Prikbord, onder het thema ‘Feestdagen en events’.

Breng jouw stem uit op de beste decembercommercial
Het Commercial Prikbord wordt wekelijks aangevuld met nieuwe commercials, in samenwerking met Commercialreview.nl. Dit is een platform waarop bedrijven commercials gedegen, efficiënt, transparant en voordelig kunnen (pre-)testen. Commercialreview.nl organiseert elke december de decembercommercial competitie, waarbij je kunt stemmen op jouw favoriete commercial. De best gewaardeerde commercials worden begin januari op MarketingTribune.nl gepubliceerd. Heb jij een mening over de commercials? Welke vind jij het beste? Breng hier je stem uit.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en