De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de Stichting Reclame Code. Deze code geldt voor alle reclames die in Nederland worden gemaakt. De code is tot stand gekomen in overleg met de adverteerders, de media en de reclamebureaus.
De stichting reclame code is een zelfreguleringsinstantie. De SRC geeft onder andere copy advies aan adverteerders. Ze geven voorlichting over reclameregels en handelen klachten af over reclames. Via www.checksrc.nl kun je van te voren kijken of je reclame aan de regels voldoet.
De volgende regels zijn van belang voor adverteerders, zenders en bureaus:
- De reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.
- De reclame mag niet strijdig zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden.
- De reclame mag niet nodeloos kwetsend zijn, noch een bedreiging inhouden voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid.
- De reclame behoort naar vorm en inhoud zodanig te zijn dat het vertrouwen in reclame niet wordt geschaad.
- Zonder te rechtvaardigen redenen mag reclame niet appelleren aan gevoelens van angst of bijgelovigheid.
- Reclame mag niet oneerlijk zijn, misleidende en agressieve reclames zijn oneerlijk.
- Reclame is agressief als die de keuzevrijheid van de gemiddelde consument tot het product aanzienlijk beperkt, waardoor de consument ertoe wordt gebracht een product te kopen dat hij anders niet had gekocht.
- Bij de beoordeling of reclame misleidend is moet gelet worden op alle omstandigheden.
- Verklaringen van deskundigen dienen op waarheid te berusten.
- In reclames voor het grote publiek dienen wetenschappelijk termen, statistieken en aanhalingen zo min mogelijk te worden gebruikt.
- Indien in een reclame over “garantie” wordt gesproken, behoort de omvang, de inhoud en de tijdsduur van de garantie duidelijk te zijn.
- Vergelijkende reclame is toegestaan als deze niet misleidend is. Er niet toe leidt dat op de markt de adverteerder wordt verward met de concurrent. Niet de goede naam schaadt van of zich niet kleinerend uitlaat over de concurrent. Geen oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de bekendheid van een concurrent. Niet goederen of diensten voorstelt als imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd merk of beschermde handelsnaam.
Kijk hier voor meer informatie over de Stichting Reclame Code.
Op grond van de mediawet zijn alle media-instellingen die reclame verzorgen aangesloten bij de Stichting Reclame Code. Ze zijn verplicht om reclame die in strijd is met de Nederlandse Reclame Code niet meer uit te zenden of te verspreiden.
Als een media-instelling een reclame krijgt aangeboden voor uitzending/verspreiding en deze op grond van de NRC niet toelaatbaar vindt, dan moet de media-instelling de adverteerder hierover met spoed (binnen twee weken) schriftelijk en gemotiveerd informeren.