Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/10/21
Nederlandse Reclame Code (NRC)

De Nederlandse Reclame Code is opgesteld door de Stichting Reclame Code. Deze code geldt voor alle reclames die in Nederland worden gemaakt. De code is tot stand gekomen in overleg met de adverteerders, de media en de reclamebureaus.

De stichting reclame code is een zelfreguleringsinstantie. De SRC geeft onder andere copy advies aan adverteerders. Ze geven voorlichting over reclameregels en handelen klachten af over reclames. Via www.checksrc.nl kun je van te voren kijken of je reclame aan de regels voldoet.

De volgende regels zijn van belang voor adverteerders, zenders en bureaus:

  • De reclame dient in overeenstemming te zijn met de wet, de waarheid, de goede smaak en het fatsoen.
  • De reclame mag niet strijdig zijn met het algemeen belang, de openbare orde of de goede zeden.
  • De reclame mag niet nodeloos kwetsend zijn, noch een bedreiging inhouden voor de geestelijke en/of lichamelijke volksgezondheid.
  • De reclame behoort naar vorm en inhoud zodanig te zijn dat het vertrouwen in reclame niet wordt geschaad.
  • Zonder te rechtvaardigen redenen mag reclame niet appelleren aan  gevoelens van angst of bijgelovigheid.
  • Reclame mag niet oneerlijk zijn, misleidende en agressieve reclames zijn oneerlijk.
  • Reclame is agressief als die de keuzevrijheid van de gemiddelde consument tot het product aanzienlijk beperkt, waardoor de consument ertoe wordt gebracht een product te kopen dat hij anders niet had gekocht.
  • Bij de beoordeling of reclame misleidend is moet gelet worden op alle omstandigheden.
  • Verklaringen van deskundigen dienen op waarheid te berusten.
  • In reclames voor het grote publiek dienen wetenschappelijk termen, statistieken en aanhalingen zo min mogelijk te worden gebruikt.
  • Indien in een reclame over “garantie” wordt gesproken, behoort de omvang, de inhoud en de tijdsduur van de garantie duidelijk te zijn.
  • Vergelijkende reclame is toegestaan als deze niet misleidend is. Er niet toe leidt dat op de markt de adverteerder wordt verward met de concurrent. Niet de goede naam schaadt van of zich niet kleinerend uitlaat over de concurrent. Geen oneerlijk voordeel oplevert ten gevolge van de bekendheid van een concurrent. Niet goederen of diensten voorstelt als imitatie of namaak van goederen of diensten met een beschermd merk of beschermde handelsnaam.

Kijk hier voor meer informatie over de Stichting Reclame Code.

Op grond van de mediawet zijn alle media-instellingen die reclame verzorgen aangesloten bij de Stichting Reclame Code. Ze zijn verplicht om reclame die in strijd is met de Nederlandse Reclame Code niet meer uit te zenden of te verspreiden.

Als een media-instelling een reclame krijgt aangeboden voor uitzending/verspreiding en deze op grond van de NRC niet toelaatbaar vindt, dan moet de media-instelling de adverteerder hierover met spoed (binnen twee weken) schriftelijk en gemotiveerd informeren.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/02/21

Geen alcoholreclame in 2021 op twee TV-zenders

Nieuws Kennis

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor

Topics: Regelgeving TV-reclame

31/12/19

Geen alcoholreclame in 2020 op twee televisiezenders

Nieuws Kennis

Stichting Verantwoorde Alcoholconsumptie (STIVA) heeft laten vaststellen welke radio- en televisiezenders op basis van de kijk- en luistercijfers zijn aan te merken als jongerenzender. Voor

Topics: Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met