Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/02/23
Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV-programma’s

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2022

Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat negen van de tien (90%) Nederlanders live TV kijkt. Dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. Het Trends in Digitale Media onderzoek is uitgevoerd door GfK en representatief voor alle internettende Nederlanders (98% van de totale populatie 13+). Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen samengevat. Zo laat het onderzoek verder zien dat actualiteiten- en nieuwsprogramma’s bij voorkeur live via TV-zenders worden gekeken. YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland zijn de Top 5 kijkplatforms. Wat men op TV heeft gezien is voor bijna viervijfde weleens aanleiding om online aankopen te doen. Het bezit van een smart TV is inmiddels 69%.


Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV
In het TIDM onderzoek wordt gevraagd naar het gebruiken van de kijkplatforms voor de onderstaande vijf verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent. Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV (90%), dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. De groep Nederlanders die uitgesteld TV kijkt is bijna even groot als de groep die live kijkt. Vier van de vijf Nederlanders kijkt korte video’s en bijna driekwart streamt films, series en programma’s. Bijna een derde van de Nederlanders kijkt TV-programma’s vooruit. Vooruit TV-kijken is vooral onder jongeren (13-34 jaar) populair maar inmiddels ook populair onder 35-49 jarigen.

Gebruiken van verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent?

Bron: GfK Trends in Digitale Media

Actualiteiten- en nieuwsprogramma’s worden bij voorkeur live via TV-zenders gekeken
Een nieuwe vraag in het TV-deel van de TIDM vragenlijst is: Voor welke manier van kijken heeft u een voorkeur in onderstaande situaties? De vraag is voorgelegd aan iedereen die weleens TV kijkt. Nederlanders hebben de sterkste voorkeur voor het live via TV-zenders kijken van actualiteiten- en nieuwsprogramma’s. Kijken via een streamingsdienst heeft de voorkeur als men op zoek is naar ontspanning.

Voor welke manier van kijken heeft u een voorkeur in onderstaande situaties?

Bron: GfK Trends in Digitale Media 2022

 

YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland zijn de Top 5 kijkplatforms
In 2022 zijn de meest gebruikte kijkplatforms achtereenvolgens YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland. De nieuwkomers HBO Max en Viaplay hebben een goede start gemaakt. In de onderstaande grafiek vergelijken we de cijfers uit 2019 vóór Corona met die van 2022.

Welke platforms gebruikt u weleens voor kijken?

Bron: GfK Trends in Digitale Media

 

Wat men op TV heeft gezien is voor bijna viervijfde weleens aanleiding om online aankopen te doen

Mensen surfen en doen vaker online aankopen via de smartphone dan via de tablet. In 2022 gebruikt 81% van de ondervraagden de smartphone om te surfen en 58% om online aankopen te doen. Voor de tablet liggen deze percentages lager, 58% surft via de tablet en 27% doet online aankopen via de tablet. Van de personen die online aankopen doen via de smartphone of de tablet geeft ruim een kwart aan dat dit vaak/soms is naar aanleiding is van iets dat men op TV heeft gezien. Dit percentage is sinds 2019 (18%) steeds verder gestegen (2022 27%).

Als u op het internet online aankopen doet, hoe vaak is dat dan naar aanleiding van iets dat u op TV heeft gezien?

Bron: GfK Trends in Digitale Media

 

Bezit smart TV inmiddels 69%

Het bezit van smart TV’s, game consoles en smart speakers stabiliseert na een stijgende trend. Het bezit van tablets neemt af. Het bezit van een smart TV is inmiddels 69%. Dit bezit is het hoogst onder 35-49 jarigen (72%). Onder 65 plussers blijft het bezit iets achter (67%). Het bezit is hoger onder mannen (72%) dan onder vrouwen (66%).

Bezit apparaten

Bron: GfK Trends in Digitale Media

 

Download de volledige samenvatting
De volledige samenvatting met alle resultaten over het bezit en gebruik van apparaten, over de gebruikte kijkplatforms en het kijkgedrag is hier te downloaden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/12/22

Mediamonitor 2022 en Onderzoek TV aanbod en kijkgedrag 2022

Nieuws Onderzoek

De verschuiving naar online zet door, en de twijfel over het TV pakket neemt toe. Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Nieuws Onderzoek Persberichten

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

23/07/18

TV bezit Nederlandse huishoudens in eerste helft 2018 op 96 procent

Kennis Nieuws

Het aantal met internet verbonden TV’s in Nederlandse huishoudens stijgt verder. Terwijl TV een belangrijke plek behoudt in huishoudens, groeit het bezit van mobiele devices.

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

21/06/16

Van alle videotijd besteden jongeren het meest aan TV

Onderzoek

Van alle media besteden Nederlanders de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna twee uur en drie kwartier per dag. Dat is live, uitgesteld en on-demand

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

Spotplanner/Traffic specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Campaign Manager/ TV planner

De Campaign Manager/ TV planner vormt met Commercial traffic & AVS het Sales Operations team.

Client Service Coördinator

Ben jij de administratieve topper die ervoor zorgt dat onze Client Leads kunnen schitteren in

21 september

Webinar Thinkbox: Earning attention: vision and sound in advertising

Thinkbox organiseert donderdagochtend 21 september een live event in Londen dat je ook online en

10 oktober

Webinar | Ster in 2024

Op dinsdag 10 oktober kijkt Ster graag samen met je vooruit naar het reclamejaar 2024.

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en