Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

01/02/23
Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV-programma’s

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2022

Uit het onlangs verschenen Trends in Digitale Media onderzoek blijkt dat negen van de tien (90%) Nederlanders live TV kijkt. Dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. Het Trends in Digitale Media onderzoek is uitgevoerd door GfK en representatief voor alle internettende Nederlanders (98% van de totale populatie 13+). Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen samengevat. Zo laat het onderzoek verder zien dat actualiteiten- en nieuwsprogramma’s bij voorkeur live via TV-zenders worden gekeken. YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland zijn de Top 5 kijkplatforms. Wat men op TV heeft gezien is voor bijna viervijfde weleens aanleiding om online aankopen te doen. Het bezit van een smart TV is inmiddels 69%.


Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV
In het TIDM onderzoek wordt gevraagd naar het gebruiken van de kijkplatforms voor de onderstaande vijf verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent. Negen van de tien Nederlanders kijkt live TV (90%), dit percentage is nog steeds hoog ondanks dat alle andere kijkvormen in 2022 meer worden gebruikt. De groep Nederlanders die uitgesteld TV kijkt is bijna even groot als de groep die live kijkt. Vier van de vijf Nederlanders kijkt korte video’s en bijna driekwart streamt films, series en programma’s. Bijna een derde van de Nederlanders kijkt TV-programma’s vooruit. Vooruit TV-kijken is vooral onder jongeren (13-34 jaar) populair maar inmiddels ook populair onder 35-49 jarigen.

Gebruiken van verschillende vormen van kijken naar TV- en videocontent?

Bron: GfK Trends in Digitale Media

Actualiteiten- en nieuwsprogramma’s worden bij voorkeur live via TV-zenders gekeken
Een nieuwe vraag in het TV-deel van de TIDM vragenlijst is: Voor welke manier van kijken heeft u een voorkeur in onderstaande situaties? De vraag is voorgelegd aan iedereen die weleens TV kijkt. Nederlanders hebben de sterkste voorkeur voor het live via TV-zenders kijken van actualiteiten- en nieuwsprogramma’s. Kijken via een streamingsdienst heeft de voorkeur als men op zoek is naar ontspanning.

Voor welke manier van kijken heeft u een voorkeur in onderstaande situaties?

Bron: GfK Trends in Digitale Media 2022

 

YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland zijn de Top 5 kijkplatforms
In 2022 zijn de meest gebruikte kijkplatforms achtereenvolgens YouTube, Netflix, NPO Start/Plus, on demand kijken via de TV-aanbieder en Videoland. De nieuwkomers HBO Max en Viaplay hebben een goede start gemaakt. In de onderstaande grafiek vergelijken we de cijfers uit 2019 vóór Corona met die van 2022.

Welke platforms gebruikt u weleens voor kijken?

Bron: GfK Trends in Digitale Media

 

Wat men op TV heeft gezien is voor bijna viervijfde weleens aanleiding om online aankopen te doen

Mensen surfen en doen vaker online aankopen via de smartphone dan via de tablet. In 2022 gebruikt 81% van de ondervraagden de smartphone om te surfen en 58% om online aankopen te doen. Voor de tablet liggen deze percentages lager, 58% surft via de tablet en 27% doet online aankopen via de tablet. Van de personen die online aankopen doen via de smartphone of de tablet geeft ruim een kwart aan dat dit vaak/soms is naar aanleiding is van iets dat men op TV heeft gezien. Dit percentage is sinds 2019 (18%) steeds verder gestegen (2022 27%).

Als u op het internet online aankopen doet, hoe vaak is dat dan naar aanleiding van iets dat u op TV heeft gezien?

Bron: GfK Trends in Digitale Media

 

Bezit smart TV inmiddels 69%

Het bezit van smart TV’s, game consoles en smart speakers stabiliseert na een stijgende trend. Het bezit van tablets neemt af. Het bezit van een smart TV is inmiddels 69%. Dit bezit is het hoogst onder 35-49 jarigen (72%). Onder 65 plussers blijft het bezit iets achter (67%). Het bezit is hoger onder mannen (72%) dan onder vrouwen (66%).

Bezit apparaten

Bron: GfK Trends in Digitale Media

 

Download de volledige samenvatting
De volledige samenvatting met alle resultaten over het bezit en gebruik van apparaten, over de gebruikte kijkplatforms en het kijkgedrag is hier te downloaden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

09/12/22

Mediamonitor 2022 en Onderzoek TV aanbod en kijkgedrag 2022

Nieuws Onderzoek

De verschuiving naar online zet door, en de twijfel over het TV pakket neemt toe. Nederlanders hebben anno 2022 een ruime keuze aan media-aanbod, zowel

23/09/22

Grootste deel van mediatijd (37%) wordt besteed aan kijken

Nieuws Onderzoek

Het Engelse multimediaonderzoek IPA TouchPoints levert interessante Insights over de actuele mediaconsumptie De data zijn afkomstig van een representatieve steekproef van 6.000 personen in Engeland

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

01/02/22

Het vooruitkijken van TV-programma’s neemt toe, vooral onder jongeren

Persberichten Nieuws Onderzoek

Belangrijkste video-ontwikkelingen uit Trends in Digitale Media 2021 Screenforce heeft de belangrijkste video-ontwikkelingen uit het Trends in Digitale Media onderzoek onder internettende Nederlanders samengevat. Zo

Topics: Jongeren en media, Techniek

20/06/15

Resultaten Tijdbestedingsonderzoek (TBO)

SPOT second screen

Onderzoek

Tot 2012 voerde SPOT iedere twee jaar onderzoek uit naar de tijdbesteding van consumenten: het Tijdbestedingonderzoek (TBO). Het is een toonaangevend onderzoek waarin de tijdbesteding

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

05/08/15

TV is dominant

SPOT TV kijken is dominant

Onderzoek

Het kijken naar TV-programma’s op de televisie is nog steeds dominant ondanks het feit dat er steeds meer video content online en via smartphones wordt

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

02/03/16

Rapportage Media Standaard Survey 2015 beschikbaar

SPOT resultaten MSS 2015

Onderzoek

De organisaties voor de Nederlandse mediabereiksonderzoeken, NLO, NOM, SKO en VINEX hebben voor de vijfde keer een rapportage over mediagebruik en –gedrag uit de Media

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met