Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/06/23
Netto mediabestedingen in Nederland stijgen met 10,5% naar € 5,83 miljard in 2022

Amsterdam – 06 juni 2023 – Nielsen, wereldwijd marktleider op het gebied van bereiksonderzoek, data en analytics, heeft vandaag haar Jaarrapport Netto Mediabestedingen 2022 uitgebracht. Uit de resultaten blijkt dat de netto advertentie-uitgaven in Nederland in 2022 met 10,5% zijn gestegen tot €5,83 miljard. Na een stijging van meer dan 20% in 2021 was dit het tweede opeenvolgende jaar met een groei van dubbele cijfers. Het einde van alle corona-maatregelen heeft aanzienlijk bijgedragen aan de veel hogere advertentie-uitgaven, vooral in het begin van 2022, maar de aanhoudende robuuste groei van Digital heeft ook een substantiële bijdrage geleverd.

Groei economie en advertentie-uitgaven ondanks pandemie en politieke onzekerheid
Met 4,5% groeide de Nederlandse economie in 2022 iets minder hard dan in 2021. De aanvankelijk sterke groei aan het begin van het jaar nam iets af naarmate het jaar vorderde, met een lichte daling in het derde kwartaal van ’22. In het laatste kwartaal werd dit weer omgebogen naar een voorzichtige +0,6%.

Door de Russische invasie in Oekraïne begin 2022, die politieke onrust veroorzaakte in heel Europa en resulteerde in een snel stijgende inflatie, hogere energieprijzen en een laag consumentenvertrouwen, droeg de consumptie van huishoudens voor meer dan de helft bij aan de economische groei. Deze positieve impuls kwam vooral doordat meer mensen werk hadden en er hogere lonen werden betaald. Sectoren die eerder werden getroffen door de pandemie, zoals horeca, transport, vrije tijd/cultuur en de reis- en uitzendbranche, droegen ook aanzienlijk bij aan de economische groei en daarmee aan hogere uitgaven aan reclame. Deze stegen per saldo met €555 miljoen en liggen nu meer dan 25% boven het niveau van 2019, het jaar voor de pandemie.
De ontwikkeling van de mediabestedingen loopt normaal gesproken in de pas met die van de bedrijfsinvesteringen, maar in 2022 liep deze, net als in 2021, ver uit de pas. Dit kwam vooral door de herstelbestedingen in de media na de pandemie en de sterke groei van Digital. In 2022 werd de groei van de mediabestedingen iets getemperd, maar lag deze nog steeds aanzienlijk hoger dan de totale bedrijfsinvesteringen.

Bioscoop en Out of Home opnieuw grootste stijgers
Afgezien van Folders zagen alle mediumtypen de inkomsten uit de advertentieverkoop stijgen in 2022. Net als in 2021 noteerden Bioscoop en Out of Home opnieuw de grootste groei met respectievelijk +96% en +35%. De pandemie heeft beide mediumtypen hard getroffen, maar ze toonden veerkracht toen de corona-beperkingen werden versoepeld en opgeheven. Met een aandeel van 65% in de stijging van €555 miljoen in de netto mediabestedingen, leverde Digitaal echter veruit de grootste bijdrage aan de marktgroei.

Televisie had met meer dan 8% ook een uitstekend jaar en de reclame-uitgaven stegen tot recordhoogte. Radio kende met een groei van iets minder dan 8% een vergelijkbare ontwikkeling. Print zag de reclame-inkomsten voor het tweede jaar op rij stijgen. Terwijl de meeste mediatypen nu een hogere advertentieomzet halen dan voor de pandemie, verloor Print 20% in die periode. Dit gold vooral voor Huis-aan-huisbladen en Magazines. Dagbladen presteerden het beste met een daling van slechts -2%. Sponsoring zat weer in de lift, vooral dankzij de terugkeer van evenementen, zelfs ondanks de beperkingen die nog van kracht waren tijdens de eerste twee maanden van 2022.

Marktaandelen
De mediabestedingen aan Digital, Bioscoop en Out of Home groeiden meer dan het marktgemiddelde, wat leidde tot een toename van het marktaandeel. Het aandeel van Bioscoop verdubbelde bijna, maar is uiterst bescheiden met minder dan 0,2%. Out of Home passeerde Radio in advertentie-omzet en had daardoor voor het eerst een groter marktaandeel. Het aandeel van Digital groeide tot bijna 58% in 2022. Alle andere mediumtypes zagen hun marktaandeel in netto advertentie-uitgaven licht dalen.

Denis Rochat, Market Leader Benelux, Nielsen, licht toe: “Ons rapport schetst een positief beeld voor Nederland als het gaat om de advertentiemarkt. We zien een sterke toename van de uitgaven in veel verschillende mediumtypen en dit draagt bij aan een groei met dubbele cijfers. Ondanks het feit dat er in het begin van 2022 nog enkele pandemische beperkingen van kracht zijn, naast de aanhoudende politieke onzekerheid in heel Europa, lijkt de Nederlandse advertentiemarkt nu te floreren.”

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

01/07/14

Duitse SevenOne Media ontwikkelt ROI analyzer

SPOT betere bedrijfsresultaten

Onderzoek

De Duitse TV-exploitant SevenOne Media, onder meer van de zender Pro Sieben Sat1, heeft de korte en de lange termijn effecten onderzocht van circa 200

Topics: ROI, TV-reclame, Mediabestedingen, Reclame-effect

16/01/15

Lange termijneffect TV-reclame hoger dan korte termijn

Lange termijneffect TV-reclame hoger dan korte termijn

Onderzoek

Uit recent onderzoek van CBS Networks, Kellogg’s en Nielsen blijkt dat het lange termijneffect van TV-reclame 3,2 maal hoger is dan het korte termijneffect. Veel

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

07/02/23

Screenforce start 3e editie van masterclass TV Masters

Kennis Persberichten

Na twee succesvolle edities van TV Masters start op 23 maart 2023 een nieuwe masterclass. Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant. Wil jij

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Regelgeving TV-reclame, TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met