Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/07/23
Nieuw onderzoek biedt inzicht in het kijkgedrag in de Europese huiskamers

Het ‘the new life of the living room’ onderzoek is internationaal gezien het grootste onderzoek naar kijkgedrag. Het is in februari 2023 door RTL Ad Alliance uitgevoerd in maar liefst tien verschillende Europese landen, waaronder Nederland. Er hebben 8.500 personen aan deelgenomen. Doelstelling van het onderzoek is om adverteerders en mediabureaus insights te leveren om campagnes te plannen op het grote TV-scherm, ondanks de fragmentatie van kijkgedrag. Het onderzoek is een update van een eerdere editie van dit onderzoek uit 2022. Screenforce vult in dit artikel de eerder gepresenteerde Nederlandse resultaten van het onderzoek aan met extra insights uit andere onderzochte landen. Van het complete onderzoek kun je nu de brochure downloaden en de presentatie op 17 mei jongstleden terugkijken.

Grote TV-scherm is favoriet om naar videocontent te kijken
Het kijken naar videocontent is de favoriete bezigheid voor Europeanen. Voor 57% staat dit in de top drie, en dat percentage is drie procent hoger in 2023 dan in 2022. Voor Nederlanders staat het kijken naar videocontent zelfs helemaal bovenaan op nummer een als favoriete bezigheid. Men kijk het liefst via het grote TV-scherm naar videocontent. Dat antwoordt gemiddeld 77% van de Europeanen en zelfs 82% van de Nederlanders.

Live TV is heel belangrijk
Op het grote scherm is live TV heel belangrijk maar er wordt ook veel subscription video on demand (SVOD), broadcaster video on demand (BVOD) en YouTube gekeken. In Nederland doet BVOD het relatief goed. Live TV is belangrijk in een mediaplan omdat het een groot exclusief bereik aan kijkers bijdraagt. In de onderstaande figuur zie je bijvoorbeeld dat bij het gecombineerd inzetten van live TV met YouTube het exclusieve bereik van live TV gemiddeld 30% is en van YouTube 13%. Voor SVOD is dat respectievelijk 21 en 17% en voor BVOD 34 en 8%. Live TV heeft een groter exclusief bereik dan SVOD, BVOD, en YouTube omdat live TV relatief goed is in entertainment, nieuws en sport.

Hoe moet je als adverteerder total TV plannen?
De voorwaarden om online videocontent via alle platforms in te plannen zijn achtereenvolgens, een vergelijkbare bereiksmeting, een vergelijkbare currency en een gezamenlijk inkoopplatform. De komst van het nieuwe NMO bereiksonderzoek in Nederland zal bij de gezamenlijke bereiksmeting en currency heel behulpzaam zijn.

Hoe gaat het aanbod zich ontwikkelen?
De grote SVOD aanbieders zoals Netflix en Disney zullen binnenkort videoreclames gaan aanbieden. Voor adverteerders is het belangrijk om te weten dat de kijkers de videoreclames op de verschillende platforms allemaal even irritant vinden. In Nederland is de irritatie bij reclame op YouTube (55%) iets hoger dan die voor reclame op live TV (52%). Nederlanders maken zich minder zorgen dan de gemiddelde Europeaan over hun economische situatie en geven minder aan dat zij zullen gaan besparen op hun budget voor videodiensten. Van de Nederlandse ondervraagden geeft 85% aan dat dit budget hetzelfde zal blijven of hoger zal worden (Europa 82%). Van de Nederlanders is 37% zich ervan bewust dat Netflix met een goedkoper abonnement met reclames zal komen en 18% geeft aan daar wel geïnteresseerd in te zijn. Een belangrijke constatering voor de Europese markt uit het onderzoek is dat elk land sterke eigen SVOD spelers heeft. Dat maakt het voor grote buitenlandse spelers zoals Pluto en Rakuten TV moeilijk om hun aanbod te introduceren in de Europese markt. Dat zal hele grote marketingbudgetten vergen van deze spelers.

Reclames op het grote scherm hebben een voordeel voor de adverteerder
Niet alle videoreclames hebben dezelfde impact blijkt uit het onderzoek. De meeste videoreclames worden passief bekeken. Veel mensen gaan tussentijds iets anders doen maar ze blijven wel voor het TV-scherm zitten. Omdat bij het TV-scherm het geluid aanstaat bij reclames kunnen de reclames nog wel via dit geluid effect hebben of zelfs de aandacht van de kijker weer naar het scherm trekken. Bij het kijken naar videoreclames op social media staat het geluid vaak uit. Op het grote scherm wordt vaker samen met anderen naar content gekeken. Daardoor is de kans driemaal groter dat men aandacht aan de reclames besteedt en is de kans viermaal groter dat de kijker informatie gaat zoeken over het product in de reclame.

Gemiddeld 1,71 personen kijken samen naar live TV
Uit het onderzoek blijkt dat er gemiddeld afgerond 1,7 personen naar live TV en SVOD kijken. Voor BVOD en YouTube zijn dat er afgerond 1,5 en voor AVOD 1,2.

Eindconclusie
De presentatie tijdens het Webinar sluit af met drie hoofdconclusies:

  1. Er wordt veel naar videocontent gekeken, speciaal via het grote TV-scherm. Voor mediaplanning is de complementariteit van schermen en platforms essentieel.
  2. De transitie van SVOD naar met reclame ondersteunde VOD diensten is niet eenvoudig in Europa.
  3. Hetzelfde scherm betekent niet dezelfde waarde. Het samen kijken, het geluid wel of niet aan en de targeting beïnvloeden de impact van videoreclames.

 

Bekijk de presentatie of de brochure
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het onderzoek door RTL AdAlliance. De Nederlandse resultaten van het onderzoek zijn eerder al gepresenteerd tijdens het Screenforce Webinar op 11 mei. Je kunt de Engelse presentatie van het hele onderzoek op 17 mei jongstleden hieronder terugkijken. De Engelstalige brochure vind je hier.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15/05/23

Verslag Screenforce webinar Connected en Addressable TV

Kijktip Kennis

Op donderdag 11 mei heeft Screenforce live vanuit de studio van de Radiofabriek in Hilversum de online webinar Connected en Addressable TV georganiseerd. De sprekers

Topics: TV-reclame, Targetted TV Advertising

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

08/12/21

Addressable TV: nieuwe kansen adverteerders om consument te bereiken

Nieuws Kennis

Smartclip, een video advertising bureau dat onderdeel is van de RTL Group, heeft een nieuw rapport gepubliceerd over addressable TV. In het rapport wordt voor

Topics: HbbTV, Targetted TV Advertising, Techniek, TV-reclame

18/08/14

Grootste deel mediatijd naar TV

POT Cijfers TV eerste helft 2015

Onderzoek

Van alle media besteden we verreweg de meeste tijd aan het TV-kijken, bijna 3 uur per dag. Aan internet besteden we 103 minuten per dag

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

05/10/15

Programmatic TV: een introductie

SPOT Expertsessie-Targetted-TV-Advertising

Nieuws

Addressable TV, Targetted TV, Dynamic Ad Insertion en Programmatic TV zijn de meest gebruikte termen op dit moment in de TV-industrie en dus trending topics.

Topics: Reclame-effect, Synchronized advertising, Targetted TV Advertising

02/11/17

Mark Ritson: “Techbedrijven liegen: TV is helemaal niet dood”

Mark Ritson

Nieuws

Marketeers, stop met elkaar napraten en kijk eens naar de cleane cijfers. Televisie is namelijk nog steeds hét bereiksmedium met grote impact waar we nog

Topics: Jongeren en media, Kijkcijfers, Reclame-effect, TV-reclame

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met