Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/03/24
NMO publiceert Mediatrends 2023

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de derde editie van NMO Mediatrends gepubliceerd. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar NMO panels gebruikt (kijken, luisteren en online).

Aangevuld met jaarcijfers overige NMO onderzoeken
Voor deze derde editie zijn meer dan 10.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. Dit jaar is NMO Mediatrends voor het eerst aangevuld met jaarcijfers vanuit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online. Deze aanvulling van de bereikonderzoeken levert een compleet beeld van de ontwikkelingen in mediagedrag van de Nederlandse bevolking. Er zijn lichte veranderingen ten opzichte van de vorige editie, lineaire vormen van mediagebruik hebben iets moeten inleveren ten opzichte van de niet-lineaire, online vormen en platforms. Het kijken, lezen en luisteren gebeurt in titie. De tradoenemende mate online. Dit jaar brengt NMO ook in beeld hoe het met het gebruik van websites en apps in Nederland gesteld is. De uitgevers die deelnemen aan NMO Online hebben in 2023 met hun websites en apps 92% van alle mensen in Nederland van 6 jaar en ouder bereikt. Gemiddeld per maand bereiken deze uitgevers 81% mensen van 6 jaar en ouder. Maandelijks komt dat overeen met ruim 15 miljoen personen.

Toename uitgesteld TV-kijken
De ontwikkeling bij het kijken naar TV via het grote scherm kenmerkt zich door de toename van uitgesteld TV-kijken. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24%. Daarnaast neemt het kijken van online videocontent toe.

Ontvangst TV-signaal
Alhoewel het aandeel afneemt, is kabel nog steeds de belangrijkste bron voor het TV-signaal. 42% van de huishoudens met een TV-aansluiting kijkt via een TV die op de kabel is aangesloten. De uitrol van glasvezel is de laatste jaren hard gegaan en heeft in 2023 een inhaalslag gemaakt. 31% van alle TV-huishoudens heeft een glasvezelaansluiting. Vooral KPN heeft zijn glasvezelnetwerk uitgebreid ten koste van zijn eigen ADSL-product, wat daalde onder de 10%.

Bezit TV-toestellen
Het bezit van TV-toestellen is in Nederlandse huishoudens nog altijd gigantisch hoog. 96% heeft één of meer TV-toestellen in gebruik. De opmars van de op internet aangesloten TV zet zich voort. Bijna alle verkochte TV’s zijn tegenwoordig smart. Het gevolg is dat nu 70% van alle toestellen op het internet is aangesloten. Mediaspelers hebben we eigenlijk niet meer nodig door de Connected TV. Het bezit van dit apparaat groeit dan ook niet meer sinds twee jaar.

Het bezit van een set top box wordt sinds afgelopen jaar separaat uitgevraagd, waardoor het voor de respondent duidelijker is wat bedoeld wordt. Veel respondenten weten niet goed hoe het TV-signaal binnenkomt. 64% van de ondervraagden bezit een set top box, wat een realistischer beeld is dan de 27% van 2022.


Vodafone Ziggo marktleider
Qua TV-provider is Vodafone Ziggo marktleider met 39,6% van alle ondervraagden. KPN is aan het inlopen en heeft nu 32,6% van alle ondervraagden als klant. Derde is Odido met 6,4%.

Download hier het rapport
De pdf van het hele rapport NMO Mediatrends 2023 kun je hier downloaden. Deze tekst is overgenomen van het Persbericht van NMO aangevuld met enkele TV-resultaten uit het Screenforce Jaarrapport.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/03/24

TV-reclamemarkt komt in 2023 uit op € 922 miljoen

Nieuws Persberichten

Daling bestedingen lineaire TV en stijging bestedingen online video Amsterdam, 12 maart 2024 – In 2023 kwamen de bestedingen in de TV-reclamemarkt uit op €

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

22/03/23

NMO publiceert Mediatrends 2022

Persberichten Onderzoek

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Dit onderzoek is een belangrijke bron van informatie als het gaat

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

14/03/22

NMO publiceert eerste editie NMO Mediatrends

Nieuws

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft afgelopen week voor het eerst de ‘NMO Mediatrends’ gepubliceerd. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard

30/07/24

Warner Bros. Discovery bereikt door HBO Max een record in kijktijd voor de Olympische Spelen – bijna een miljard minuten kijktijd na twee dagen

Nieuws Persberichten

* Het aantal kijkers dat de Olympische Spelen van Parijs 2024 streamt, overtreft na twee dagen al dat van de volledige Spelen van Tokio 2020*

Topics: Kijkcijfers

28/06/19

De waarheden en onwaarheden over ontwikkeling lineaire kijktijd

Meeste vrije tijd wordt besteed aan TV-kijken

Nieuws

Vorige week stuurde Multiscope een persbericht de deur uit met de mededeling dat video on demand inmiddels groter is dan lineair TV-kijken. Naar aanleiding van

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

06/05/15

Unieke samenwerking tussen alle grote mediabedrijven

SPOT Unieke samenwerking mediabrijven

Onderzoek

De Verenigde Internet Exploitanten (VINEX) en Stichting KijkOnderzoek (SKO) hebben gezamenlijk hun handtekening gezet onder het contract voor het Nederlands Online Bereik Onderzoek (NOBO).

Topics: 2nd screening, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

28 augustus

Start TV Masters 2025

Vanaf donderdag 28 augustus 2025 worden opnieuw jonge professionals aan de bureau- of adverteerderskant ondergedompeld in

24 september

Webinar: The Case for Creativity | Sir John Hegarty en Orlando Wood

Why bold ideas and brilliant TV are needed more than ever Woensdag 24 september, 16:00 –

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Accountmanager

Bij Ster, dé organisatie achter de reclameverkoop op de zenders en platforms van de publieke omroep, krijg jij de kans om

Digital Video & Audio Advertising Specialist

Start jouw carrière als Digital Video & Audio specialist bij GroupM! Ben jij klaar om de digitale marketingwereld te veroveren? Bij

Client Lead

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe commerciële blik en een passie voor strategische klantrelaties? Als Client Lead bij UM

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met