Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

18/03/24
NMO publiceert Mediatrends 2023

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft de derde editie van NMO Mediatrends gepubliceerd. Het rapport is een belangrijke informatiebron voor het bezit en het gebruik van devices voor mediaconsumptie. Het vormt daarnaast de basis voor de samenstelling van de doelgroepen in de onderzoeken waar NMO panels gebruikt (kijken, luisteren en online).

Aangevuld met jaarcijfers overige NMO onderzoeken
Voor deze derde editie zijn meer dan 10.000 respondenten van 13 jaar en ouder ondervraagd over het bezit en gebruik van media-apparaten en consumptie van video, audio en andere vormen van content. Dit jaar is NMO Mediatrends voor het eerst aangevuld met jaarcijfers vanuit de NMO Print & Merken Monitor, NMO Luisteren, NMO Kijken en NMO Online. Deze aanvulling van de bereikonderzoeken levert een compleet beeld van de ontwikkelingen in mediagedrag van de Nederlandse bevolking. Er zijn lichte veranderingen ten opzichte van de vorige editie, lineaire vormen van mediagebruik hebben iets moeten inleveren ten opzichte van de niet-lineaire, online vormen en platforms. Het kijken, lezen en luisteren gebeurt in titie. De tradoenemende mate online. Dit jaar brengt NMO ook in beeld hoe het met het gebruik van websites en apps in Nederland gesteld is. De uitgevers die deelnemen aan NMO Online hebben in 2023 met hun websites en apps 92% van alle mensen in Nederland van 6 jaar en ouder bereikt. Gemiddeld per maand bereiken deze uitgevers 81% mensen van 6 jaar en ouder. Maandelijks komt dat overeen met ruim 15 miljoen personen.

Toename uitgesteld TV-kijken
De ontwikkeling bij het kijken naar TV via het grote scherm kenmerkt zich door de toename van uitgesteld TV-kijken. Het percentage uitgesteld kijken binnen zes dagen na de uitzenddag steeg in 2023 naar 24%. Daarnaast neemt het kijken van online videocontent toe.

Ontvangst TV-signaal
Alhoewel het aandeel afneemt, is kabel nog steeds de belangrijkste bron voor het TV-signaal. 42% van de huishoudens met een TV-aansluiting kijkt via een TV die op de kabel is aangesloten. De uitrol van glasvezel is de laatste jaren hard gegaan en heeft in 2023 een inhaalslag gemaakt. 31% van alle TV-huishoudens heeft een glasvezelaansluiting. Vooral KPN heeft zijn glasvezelnetwerk uitgebreid ten koste van zijn eigen ADSL-product, wat daalde onder de 10%.

Bezit TV-toestellen
Het bezit van TV-toestellen is in Nederlandse huishoudens nog altijd gigantisch hoog. 96% heeft één of meer TV-toestellen in gebruik. De opmars van de op internet aangesloten TV zet zich voort. Bijna alle verkochte TV’s zijn tegenwoordig smart. Het gevolg is dat nu 70% van alle toestellen op het internet is aangesloten. Mediaspelers hebben we eigenlijk niet meer nodig door de Connected TV. Het bezit van dit apparaat groeit dan ook niet meer sinds twee jaar.

Het bezit van een set top box wordt sinds afgelopen jaar separaat uitgevraagd, waardoor het voor de respondent duidelijker is wat bedoeld wordt. Veel respondenten weten niet goed hoe het TV-signaal binnenkomt. 64% van de ondervraagden bezit een set top box, wat een realistischer beeld is dan de 27% van 2022.


Vodafone Ziggo marktleider
Qua TV-provider is Vodafone Ziggo marktleider met 39,6% van alle ondervraagden. KPN is aan het inlopen en heeft nu 32,6% van alle ondervraagden als klant. Derde is Odido met 6,4%.

Download hier het rapport
De pdf van het hele rapport NMO Mediatrends 2023 kun je hier downloaden. Deze tekst is overgenomen van het Persbericht van NMO aangevuld met enkele TV-resultaten uit het Screenforce Jaarrapport.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

12/03/24

TV-reclamemarkt komt in 2023 uit op € 922 miljoen

Persberichten Nieuws

Daling bestedingen lineaire TV en stijging bestedingen online video Amsterdam, 12 maart 2024 – In 2023 kwamen de bestedingen in de TV-reclamemarkt uit op €

Topics: Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen

22/03/23

NMO publiceert Mediatrends 2022

Onderzoek Persberichten

Deze week publiceert het Nationaal Media Onderzoek (NMO) de tweede editie van NMO Mediatrends. Dit onderzoek is een belangrijke bron van informatie als het gaat

Topics: Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd

14/03/22

NMO publiceert eerste editie NMO Mediatrends

Nieuws

Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft afgelopen week voor het eerst de ‘NMO Mediatrends’ gepubliceerd. Dit onderzoek is de volwaardige opvolger van de Media Standaard

05/08/15

TV is dominant

SPOT TV kijken is dominant

Onderzoek

Het kijken naar TV-programma’s op de televisie is nog steeds dominant ondanks het feit dat er steeds meer video content online en via smartphones wordt

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

08/01/18

Bijna 15 mln Nederlanders kijken gem. 776 minuten TV tijdens feestdagen

Bijna 15 mln Nederlanders kijken gem. 776 minuten TV tijdens feestdagen

Nieuws

Nederland heeft tijdens de feestdagen massaal TV gekeken. 14,6 miljoen Nederlanders hebben tijdens de feestdagen TV-programma’s bekeken en keken in totaal 776 minuten over de

Topics: Kijkcijfers

24/04/17

SKO start met fusie van TV en online kijkcijfers

Nieuws

Stichting KijkOnderzoek (SKO) levert vanaf 21 april een nieuwe, verrijkte dataset aan de markt waarbij de online kijkcijfers en TV kijkcijfers met elkaar zijn gefuseerd.

Topics: Kijkcijfers, Online Video

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met