Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

19/05/15
NPO brengt TV en Twitter bij elkaar in één scherm

Vanaf 18 mei 2015 is het mogelijk om op de website van de NPO de Twitter-discussie rondom een tv-programma te volgen en tegelijkertijd het programma bekijken. Met de nieuwe dienst wil de NPO-programmamakers en publiek dichter bij elkaar brengen.

Een aantal programma’s is tijdens een proefperiode op dergelijke wijze te bekijkenRegelmatig gaan de gesprekken bij de koffieautomaat en in de huiskamer over tv-programma’s. De laatste jaren is hier Twitter als plek bij gekomen. In Nederland gaat zo’n 40% van de totale Twitter-conversatie tijdens piekuren over tv. Programma’s als Boer zoekt vrouw en Wie is de mol? zijn regelmatig trending topic. De  opkomst van online video maakt het mogelijk om dit programma en het gesprek op social media met elkaar te verbinden.

Tweets en terugkijken

De nieuwe onlinedienst van de NPO presenteert tv en Twitter binnen één scherm en is geschikt voor desktop of tablet. De dienst toont het Twitter-verkeer en de video van de uitzending. De discussie wordt aan de hand van verschillende grafieken gevisualiseerd. Ook na uitzending is de Twitter-conversatie rondom een tv-programma nog te zien zodat het publiek geïnformeerd wordt over de maatschappelijke impact van het programma en de meningen en ideeën daarover. Dit gebeurt in lijn met de Wet Bescherming Persoonsgegevens. Twitteraars kunnen altijd hun Tweets verwijderen. De nieuwe dienst is tot stand gekomen in samenwerking met de start-up SAAM.

Bij het terugkijken van een uitzending is het ook mogelijk de conversatie opnieuw te tonen en mee te laten lopen met de video. Veelbesproken programma’s zoals De Wereld Draait Door, Pauw (VARA), Draadstaal (VPRO) en het Eurovisie Songfestival (AVROTROS) doen mee aan de proef. Het eerste programma waarbij gebruik wordt gemaakt van de technologie is De Wereld Draait Door op 18 mei.

Tegenlicht met tweets

Ook na uitzending is de Twitter-conversatie rondom een tv-programma nog te zien zodat het publiek geïnformeerd wordt over de maatschappelijke impact van het programma en de meningen en ideeën daarover. Zo zijn de laatste seizoenen van Boer zoekt Vrouw, Wie is de Mol? en Tegenlicht terug te kijken met daarnaast de conversatie op Twitter. Dit gebeurt in lijn met de Wet Bescherming Persooonsgegevens. Twitteraars kunnen altijd hun tweets verwijderen.De nieuwe dienst is tot stand gekomen in samenwerking met de start-up SAAM.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/02/22

NLZIET breidt aanbod uit met Vlaamse zenders

Persberichten

Vanaf vandaag zijn de Vlaamse zenders Eén, Canvas en Ketnet toegevoegd aan het zenderaanbod van streamingdienst NLZIET. Het aanbod van live zenders op NLZIET groeit

Topics: 2nd screening

06/07/21

Track the succes: hoge effectiviteit TV-reclame dankzij kijkgedrag en fit umfeld

Nieuws Onderzoek

Screenforce Duitsland heeft onderzoeksbureau Eye Square gevraagd om vervolgonderzoek te doen op het Duitse Not all Reach is Equal onderzoek dat Karen Nelson-Field begin 2020

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en