Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

05/12/22
Ondertitelen TV-commercials werkt positief

In ons land wonen 1,5 miljoen mensen die doof of slechthorend zijn. Ad Alliance is altijd op zoek naar manieren om haar productaanbod en mogelijkheden divers en inclusief te maken. Daarom heeft het saleshuis samen met Procter & Gamble onderzoek gedaan naar de ondertiteling van commercials. Voor het onderzoek zijn 251 personen in de doelgroep van 18 tot en met 65 jaar ondervraagd. Samen met onderzoeksbureau DVJ-Insights heeft Ad Alliance ook nog aanvullend onderzoek uitgevoerd, waarbij 1.600 personen in de doelgroep van 18 tot en met 54 jaar zijn ondervraagd.

Hogere waardering en positiever merkimago
Van de ondervraagden vindt 86% het (zeer) positief als merken hun reclames ondertitelen. Mensen die ondertiteling voor meer inclusiviteit belangrijk vinden, geven de ondertitelde commercial een hoger cijfer (t.o.v. mensen die ondertiteling niet belangrijk vinden). Maar liefst 90% vindt het (zeer) belangrijk dat reclames ondertiteld zijn voor inclusiviteit. 50% denkt positiever over een merk als zij hun reclames ondertitelen voor doven en slechthorenden.

Bron: Ad Alliance

Aanvullend onderzoek
Samen met onderzoeksbureau DVJ-Insights heeft Ad Alliance aanvullend onderzoek uitgevoerd, waarvoor 1.600 personen in de doelgroep van 18 tot en met 54 jaar zijn ondervraagd. Het onderzoek toont aan dat de ondertiteling niet opvalt. Indien het wel opvalt, is men heel positief. En er is ook in het aanvullende onderzoek een betere waardering van de creatie, boodschap-overdracht en een positievere merkhouding.

Eindconclusie: ondertitelen commercials werkt positief
Op basis van beide onderzoeken concludeert Ad Alliance dat ondertiteling van commercials geen afbreuk doet aan de beoordeling en het merkimago en positief werkt. Ad Alliance adviseert daarom standaard ondertiteling van commercials. Nik Huis in ’t Veld, als Senior Partnership & Innovation Lead bij Ad Alliance verantwoordelijk voor dit project: “Alle adverteerders moeten de optie kunnen krijgen voor ondertiteling, met het oog op inclusiviteit en corporate social responsability, de nieuwe standaard. Hierbij is de waardering van de consument altijd ons uitgangspunt. Uiteraard blijven we niet stilzitten en zullen we blijven zoeken naar een nog efficiëntere manier om ondertiteling te faciliteren voor onze adverteerders. We zijn vooral blij dat het advies door Screenforce wordt omarmd en daarmee ook breder wordt ondersteund.”

Inbranden in hard copy commercial beste oplossing
Het direct toevoegen van de ondertiteling aan het videobeeld (‘inbranden’) is hierbij volgens Ad Alliance de makkelijkste en goedkoopste oplossing. Het toevoegen van de ondertiteling heeft een positief effect, zelfs als mensen het niet nodig hebben. De adverteerder wordt inclusief, de boodschap komt beter over en is makkelijker te volgen voor mensen met taalproblemen. Inbranden werkt direct voor alle omgevingen waar de lineaire stream geconsumeerd wordt (Ziggo, KPN, NLZiet en Videoland) en tevens voor alle Ad Alliance broadcast partners. Ad Alliance biedt adverteerders de mogelijkheid aan om commercials met ondertiteling van de producent of het reclamebureau aan te leveren via de uploadportal volgens de volgende aanleverspecificaties: https://www.adalliance.nl/inkoopinformatie/specificaties-ondertiteling-2022

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de presentatie over het onderzoek van Ad Alliance. Je kan de pdf van de sheets hier downloaden.

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

05/08/21

Diversiteit en inclusiviteit in reclame is een win-winsituatie

Nieuws Onderzoek

Diversiteit en inclusiviteit zijn belangrijke thema’s voor adverteerders op dit moment. Zo roepen deze zomer de WFA en haar Nederlandse equivalent bvA samen met andere

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

26/05/20

Nederlandse TV-exploitanten introduceren platform voor aanlevering commercials

Nieuws

Na de introductie van het vernieuwde TIP platform eind 2019 is de ontwikkeling hard gegaan. TIP – het TV Informatie Punt – faciliteert nu het

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

16 maart

TV Jaarrapport 2020 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en