Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/03/23
Onderzoek naar herinnering en effecten van reclame

In veel onderzoeken geven de meeste consumenten aan dat zij reclame niet interessant vinden en dat zij zich hierdoor niet laten beïnvloeden. Zwitsers onderzoek, naar welke reclames consumenten zich kunnen herinneren, laat echter zien dat sommige media wel invloed hebben. Bijna een derde van de consumenten antwoordt dat geen enkel reclamemedium invloed heeft op hun aankoopbeslissingen maar een bijna even grote groep geeft aan dat TV en Print media hun koopbeslissingen beïnvloeden. Het feit dat Print Media en TV het hoogste scoren op geloofwaardigheid kan daarbij een rol spelen. Het betreft een representatief online uitgevoerd onderzoek, onder 1.002 Zwitserse consumenten tussen de 15 en 74 jaar oud.

Representatief en online onderzoek
Voor het onderzoek genaamd RelevanTV zijn, in opdracht van TV-marketingbureau Admeira, 1.002 Zwitserse consumenten online ondervraagd. Het betreft zowel Duits als Frans sprekende Zwitsers. Ze werden gevraagd een merk uit een reclame te noemen die zij zich goed kunnen herinneren. Gezamenlijk noemden de respondenten 248 verschillende merken, veel merken werden door meerdere respondenten genoemd. Het meest genoemde merk werd maar liefst meer dan 100 keer ingevuld. De spreekproef is gewogen en representatief voor geslacht, leeftijd en taalgebied.

Welke reclames worden herinnerd
Uit de antwoorden op de vraag ‘Waar heb je deze reclame, die jij je kan herinneren, gezien?’ wordt duidelijk dat merken hun doelgroepen via verschillende media bereiken. De onderstaande figuur laat zien dat van alle media TV-reclame het meeste opvalt en het beste wordt onthouden. Ongeveer 62% van alle ondervraagden gaf aan dat ze de reclame die ze zich konden herinneren op TV hebben gezien. Op geruime afstand van TV staat Out-of-Home (billboards en videoschermen) op de tweede plaats met 33%. De eerste audiovisuele concurrent qua bewegend beeld van TV staat pas op de vierde positie. Van de ondervraagden had 21% de door hen herinnerde reclame – ook – op social media gezien.

Figuur 1: Waar heb je deze reclame gezien? (Meerdere antwoorden mogelijk)


Psychologische effecten van het zien van reclames
Uiteraard moet je de herinnering van reclames nuanceren, niet elke herinnering heeft dezelfde kwaliteit. De verwachting is dat het contact met een reclame psychologische processen bij de consument teweegbrengt die een positief effect hebben op het merk waarvoor wordt geadverteerd. In het onderzoek worden twee verschillende psychologische effecten van reclames onderzocht, de invloed op de koopbeslissing en de geloofwaardigheid van reclame. En dit dan voor elk mediumtype apart.

Twee media vallen wat dit betreft het meeste op: TV en Print media (Dagbladen en tijdschriften). Deze twee media scoren het beste op beide psychologische effecten. Voor ‘invloed op aankoopbeslissingen’ moet wel opgemerkt worden dat een relatieve meerderheid aangeeft dat ze hun aankoopbeslissingen niét baseren op reclame. Maar vlak daarna scoren TV en Print media als de best presterende media in het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. Social media doen het ook goed op dat aspect, het wordt door 27% van de ondervraagden genoemd en staat daarmee op de vierde positie direct na Print media.

Figuur 2: Top drie media Welke media hebben gemiddeld genomen de grootste Invloed op je aankoopbeslissingen? (Meerdere antwoorden mogelijk)

Qua geloofwaardigheid van reclame scoren Print media het beste als medium. Van de audiovisuele media staat TV bovenaan en wordt door 40% van de ondervraagden genoemd als geloofwaardig (zie ook het Screenforce Zwitzerland 2022 onderzoek over dit onderwerp). Out-of-home staat ook in de top drie qua geloofwaardigheid, en wordt door 23% van de ondervraagden gekozen.

Figuur 3: Top drie media Welke media hebben de meest geloofwaardige reclames? (Meerdere antwoorden mogelijk)

TV voldoet aan de behoeften van consumenten en adverteerders
Los van alle voordelen die TV levert aan adverteerders als reclamemedium waarderen kijkers TV ook als mediumtype. Geen van de onderzochte media scoort zo hoog op de verschillende behoeften die mediumgebruikers hebben als TV. De verschillende behoeften die zijn gebruikt in de vragenlijst zijn afkomstig uit het Screenforce Duitsland onderzoek Mapping the Moods. De vergelijking van TV met Out-of-Home in de onderstaande figuur maakt de sterke positie van TV heel duidelijk. Billboards en videoschermen voldoen nauwelijks aan één mediabehoefte.

Figuur 4: Vergelijking van Out-of-Home en TV Beoordeel de volgende media op de volgende onderwerpen?


Eindconclusie
In termen van geloofwaardigheid en aankoopbeslissingen vormt TV een zeer overtuigend advertentiekanaal. Als je moet kiezen waar je reclame investeringen het beste kunt inzetten dan kun je het beste kiezen voor media die consumenten het meest waarderen.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op de Admeira site. Daar worden in een korte video deze resultaten nog een keer op een rijtje gezet.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/11/22

GroupM: TV krachtig medium om in te zetten door adverteerders

Onderzoek

Volgens onderzoek door GroupM’s Consumer Eye, vindt 60% van de ondervraagden dat gratis TV-zenders de wereld beter maken. Onderzoek naar effectiviteit media De afgelopen twee

Topics: TV-reclame

26/09/22

Onderzoek Screenforce Duitsland: TV-kijken bevredigt meer motivatiepatronen dan SVOD

Nieuws Onderzoek

Met het ‘Mapping the Moods’ onderzoek presenteert Screenforce Duitsland de eerste alomvattende meting van het Duitse videolandschap. Het onderzoek sluit aan op het eerder door

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op

Topics: Reclame-effect, ROI

17/05/16

TV bevordert naamsbekendheid en vertrouwen in e-commercebedrijven

SPOT E-commerce

Onderzoek

Recent onderzoek van het betaalplatform PYMNTS wijst uit dat vertrouwen in een website de belangrijkste factor is voor consumenten om online aankopen te doen. Vertrouwen

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

06/03/23

Ster onderzoek De kracht van muziek in reclame

Nieuws Onderzoek

Brenda Kompier, projectleider research bij Ster, deelt praktische inzichten over de impact van muziek voor je merk. Hoe trek je de aandacht met muziek? Wat

Topics: Reclame-effect

02/11/20

Het her-evalueren van reclame-effectiviteit gebaseerd op aandacht als nieuwe currency

Nieuws Onderzoek

De aandacht van de consument, als een maat voor effectiviteit, wordt in een rap tempo een meetcriterium voor media-inkoop. Uit media-effectiviteitsonderzoek blijkt steeds vaker dat

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met