Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

27/03/23
Onderzoek naar herinnering en effecten van reclame

In veel onderzoeken geven de meeste consumenten aan dat zij reclame niet interessant vinden en dat zij zich hierdoor niet laten beïnvloeden. Zwitsers onderzoek, naar welke reclames consumenten zich kunnen herinneren, laat echter zien dat sommige media wel invloed hebben. Bijna een derde van de consumenten antwoordt dat geen enkel reclamemedium invloed heeft op hun aankoopbeslissingen maar een bijna even grote groep geeft aan dat TV en Print media hun koopbeslissingen beïnvloeden. Het feit dat Print Media en TV het hoogste scoren op geloofwaardigheid kan daarbij een rol spelen. Het betreft een representatief online uitgevoerd onderzoek, onder 1.002 Zwitserse consumenten tussen de 15 en 74 jaar oud.

Representatief en online onderzoek
Voor het onderzoek genaamd RelevanTV zijn, in opdracht van TV-marketingbureau Admeira, 1.002 Zwitserse consumenten online ondervraagd. Het betreft zowel Duits als Frans sprekende Zwitsers. Ze werden gevraagd een merk uit een reclame te noemen die zij zich goed kunnen herinneren. Gezamenlijk noemden de respondenten 248 verschillende merken, veel merken werden door meerdere respondenten genoemd. Het meest genoemde merk werd maar liefst meer dan 100 keer ingevuld. De spreekproef is gewogen en representatief voor geslacht, leeftijd en taalgebied.

Welke reclames worden herinnerd
Uit de antwoorden op de vraag ‘Waar heb je deze reclame, die jij je kan herinneren, gezien?’ wordt duidelijk dat merken hun doelgroepen via verschillende media bereiken. De onderstaande figuur laat zien dat van alle media TV-reclame het meeste opvalt en het beste wordt onthouden. Ongeveer 62% van alle ondervraagden gaf aan dat ze de reclame die ze zich konden herinneren op TV hebben gezien. Op geruime afstand van TV staat Out-of-Home (billboards en videoschermen) op de tweede plaats met 33%. De eerste audiovisuele concurrent qua bewegend beeld van TV staat pas op de vierde positie. Van de ondervraagden had 21% de door hen herinnerde reclame – ook – op social media gezien.

Figuur 1: Waar heb je deze reclame gezien? (Meerdere antwoorden mogelijk)


Psychologische effecten van het zien van reclames
Uiteraard moet je de herinnering van reclames nuanceren, niet elke herinnering heeft dezelfde kwaliteit. De verwachting is dat het contact met een reclame psychologische processen bij de consument teweegbrengt die een positief effect hebben op het merk waarvoor wordt geadverteerd. In het onderzoek worden twee verschillende psychologische effecten van reclames onderzocht, de invloed op de koopbeslissing en de geloofwaardigheid van reclame. En dit dan voor elk mediumtype apart.

Twee media vallen wat dit betreft het meeste op: TV en Print media (Dagbladen en tijdschriften). Deze twee media scoren het beste op beide psychologische effecten. Voor ‘invloed op aankoopbeslissingen’ moet wel opgemerkt worden dat een relatieve meerderheid aangeeft dat ze hun aankoopbeslissingen niét baseren op reclame. Maar vlak daarna scoren TV en Print media als de best presterende media in het beïnvloeden van aankoopbeslissingen. Social media doen het ook goed op dat aspect, het wordt door 27% van de ondervraagden genoemd en staat daarmee op de vierde positie direct na Print media.

Figuur 2: Top drie media Welke media hebben gemiddeld genomen de grootste Invloed op je aankoopbeslissingen? (Meerdere antwoorden mogelijk)

Qua geloofwaardigheid van reclame scoren Print media het beste als medium. Van de audiovisuele media staat TV bovenaan en wordt door 40% van de ondervraagden genoemd als geloofwaardig (zie ook het Screenforce Zwitzerland 2022 onderzoek over dit onderwerp). Out-of-home staat ook in de top drie qua geloofwaardigheid, en wordt door 23% van de ondervraagden gekozen.

Figuur 3: Top drie media Welke media hebben de meest geloofwaardige reclames? (Meerdere antwoorden mogelijk)

TV voldoet aan de behoeften van consumenten en adverteerders
Los van alle voordelen die TV levert aan adverteerders als reclamemedium waarderen kijkers TV ook als mediumtype. Geen van de onderzochte media scoort zo hoog op de verschillende behoeften die mediumgebruikers hebben als TV. De verschillende behoeften die zijn gebruikt in de vragenlijst zijn afkomstig uit het Screenforce Duitsland onderzoek Mapping the Moods. De vergelijking van TV met Out-of-Home in de onderstaande figuur maakt de sterke positie van TV heel duidelijk. Billboards en videoschermen voldoen nauwelijks aan één mediabehoefte.

Figuur 4: Vergelijking van Out-of-Home en TV Beoordeel de volgende media op de volgende onderwerpen?


Eindconclusie
In termen van geloofwaardigheid en aankoopbeslissingen vormt TV een zeer overtuigend advertentiekanaal. Als je moet kiezen waar je reclame investeringen het beste kunt inzetten dan kun je het beste kiezen voor media die consumenten het meest waarderen.

Deze tekst is een bewerking door Screenforce van het artikel over dit onderzoek op de Admeira site. Daar worden in een korte video deze resultaten nog een keer op een rijtje gezet.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

07/11/22

GroupM: TV krachtig medium om in te zetten door adverteerders

Onderzoek

Volgens onderzoek door GroupM’s Consumer Eye, vindt 60% van de ondervraagden dat gratis TV-zenders de wereld beter maken.  Onderzoek naar effectiviteit media De afgelopen twee

Topics: TV-reclame

26/09/22

Onderzoek Screenforce Duitsland: TV-kijken bevredigt meer motivatiepatronen dan SVOD

Nieuws Onderzoek

Met het ‘Mapping the Moods’ onderzoek presenteert Screenforce Duitsland de eerste alomvattende meting van het Duitse videolandschap. Het onderzoek sluit aan op het eerder door

19/03/21

Welke advertenties vertrouwen mensen het meest?

Nieuws Onderzoek

Thomas Romers van Marketingfacts heeft een artikel geschreven over de verandering in het vertrouwen van consumenten in de reclames in media in 17 landen, op basis

Topics: Reclame-effect, ROI

22/11/16

Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Screenforce Online videoadvertising steeds vaker ingezet voor merkbouw

Onderzoek

Online videoadvertising wordt steeds meer erkend als een essentieel instrument om merkbouw te realiseren. Stakeholders bewegen zich vaker richting het meten merk-KPI’s als merkbekendheid en

Topics: Online Video, Reclame-effect

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Nieuws Inspiratie

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

22/08/19

Onderzoek Sky toont aan dat addressable TV effectiever is dan lineaire TV

Nieuws Onderzoek Kennis

De Britse addressable TV-markt groeit en op dit moment zijn 40% van alle Britse huishoudens bereikbaar voor addressable TV. Uit een nieuw rapport van Sky

Topics: Reclame-effect, ROI

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met