De Britse addressable TV-markt groeit en op dit moment zijn 40% van alle Britse huishoudens bereikbaar voor addressable TV. Uit een nieuw rapport van Sky AdSmart blijkt dat dit platform een hogere betrokkenheid van de kijkers bij reclame realiseert en dat het betere bedrijfsresultaten oplevert voor adverteerders. Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV.
130 onderzochte campagnes
Het rapport ‘AdSmart: Five years and Forward’ bundelt de inzichten van de afgelopen vijf jaar uit de Britse addressable TV-markt die zijn opgedaan met behulp van de Sky’s AdSmart-technologie. De inzichten zijn gebaseerd op meer dan 130 campagne-effectiviteitsprojecten, waarbij 300.000 Sky-abonnees werden geïnterviewd.
Meer betrokkenheid en vaker naar het scherm kijken
Met behulp van gezichtsuitdrukkingsanalyse is aangetoond dat wanneer addressable TV-reclame op TV is de kijkers gemiddeld 21% meer betrokken zijn bij deze vorm van reclame dan bij gewone lineaire TV-reclames. En de aandacht op het scherm is tot een derde hoger (35%).
Doorzappen naar ander kanaal gehalveerd
Tegelijkertijd is het doorzappen naar een ander TV-kanaal gehalveerd (met 48%) wanneer er addressable TV-reclames in de eerste drie posities binnen het blok zijn opgenomen, in vergelijking met gewone lineaire TV-reclameblokken.
Hogere reclameherkenning en herinnering
De onderzoekers vinden verder dat de spontane reclameherinnering van addressable TV-reclames 10% groter is dan die van lineaire TV-reclames. En wanneer lineaire en addressable TV-reclames worden gecombineerd dan stijgt de reclameherkenning met bijna een kwart (22%) en de reclameherinnering met de helft (49%).
Aankoopintentie stijgt gemiddeld 7%
Het meest belangrijke is dat de hogere betrokkenheid en de relevantie leiden tot betere bedrijfsresultaten: De aankoopintentie steeg voor alle campagnes gemiddeld met 7% en met maar liefst 20% voor nieuwe TV-adverteerders. Die profiteren als nieuwkomer het meeste van de exposure en geloofwaardigheid die TV levert.
Return on Investement (ROI) is 70%
Meer dan 1.000 bedrijven hebben voor de eerste keer TV ingezet via AdSmart en Sky meldt een return on investment (ROI) van 70% voor deze adverteerders. Het tapijtmerk TAPI heeft bijvoorbeeld meer dan 7.000 nieuwe bestellingen binnengekregen, met een netto extra omzet van 3,4 miljoen Engelse pond. Deze extra omzet was rechtstreeks het gevolg van de AdSmart addressable TV-campagne.
Toevoeging Virgin Media Player zorgt voor schaalvergroting
Dankzij de recente uitbreiding van de AdSmart technologie naar de Virgin Media Player huishoudens (sinds 1 juli) zijn 40% van alle Britse huishoudens addressable. Hierdoor kunnen adverteerders 30.000.000 consumenten bereiken met een gepersonaliseerde boodschap. Deze schaalgrootte geeft een extra impuls aan een verschuiving van niet-adressable lineaire TV naar addressable TV. Volgens onderstaande analyse door warc zal het aandeel van addressable TV-reclame binnen de totale TV- en videoreclametijd stijgen van 5% in 2016 naar 30% in 2022.
Volgens Jamie West, directeur Strategie & Capability Planning bij Sky Media: ‘Het is logisch, als een advertentie relevanter is voor je dan ben je meer geneigd om deze te onthouden en dat vertaalt zich in een grotere impact.’
Afgelopen maand heeft Sky Media een one-stop portal voor het plannen, rapporteren, evalueren en optimaliseren van cross-platform Sky Media campagnes gelanceerd, genaamd Sky Analytics. De portal start met de planning van AdSmart en on demand campagnes.
Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel op warc.com.
Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky Media een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV. Sky is daarnaast de eerste Europese broadcaster die C-Flight implementeert om online video-publiek te vergelijken met TV-publiek.