Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/08/19
Onderzoek Sky toont aan dat addressable TV effectiever is dan lineaire TV

De Britse addressable TV-markt groeit en op dit moment zijn 40% van alle Britse huishoudens bereikbaar voor addressable TV. Uit een nieuw rapport van Sky AdSmart blijkt dat dit platform een hogere betrokkenheid van de kijkers bij reclame realiseert en dat het betere bedrijfsresultaten oplevert voor adverteerders. Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV.

130 onderzochte campagnes
Het rapport ‘AdSmart: Five years and Forward’ bundelt de inzichten van de afgelopen vijf jaar uit de Britse addressable TV-markt die zijn opgedaan met behulp van de Sky’s AdSmart-technologie. De inzichten zijn gebaseerd op meer dan 130 campagne-effectiviteitsprojecten, waarbij 300.000 Sky-abonnees werden geïnterviewd.

Meer betrokkenheid en vaker naar het scherm kijken
Met behulp van gezichtsuitdrukkingsanalyse is aangetoond dat wanneer addressable TV-reclame op TV is de kijkers gemiddeld 21% meer betrokken zijn bij deze vorm van reclame dan bij gewone lineaire TV-reclames. En de aandacht op het scherm is tot een derde hoger (35%).

Doorzappen naar ander kanaal gehalveerd
Tegelijkertijd is het doorzappen naar een ander TV-kanaal gehalveerd (met 48%) wanneer er addressable TV-reclames in de eerste drie posities binnen het blok zijn opgenomen, in vergelijking met gewone lineaire TV-reclameblokken.

Hogere reclameherkenning en herinnering
De onderzoekers vinden verder dat de spontane reclameherinnering van addressable TV-reclames 10% groter is dan die van lineaire TV-reclames. En wanneer lineaire en addressable TV-reclames worden gecombineerd dan stijgt de reclameherkenning met bijna een kwart (22%) en de reclameherinnering met de helft (49%).

Aankoopintentie stijgt gemiddeld 7%
Het meest belangrijke is dat de hogere betrokkenheid en de relevantie leiden tot betere bedrijfsresultaten: De aankoopintentie steeg voor alle campagnes gemiddeld met 7% en met maar liefst 20% voor nieuwe TV-adverteerders. Die profiteren als nieuwkomer het meeste van de exposure en geloofwaardigheid die TV levert.

Return on Investement (ROI) is 70%
Meer dan 1.000 bedrijven hebben voor de eerste keer TV ingezet via AdSmart en Sky meldt een return on investment (ROI) van 70% voor deze adverteerders. Het tapijtmerk TAPI heeft bijvoorbeeld meer dan 7.000 nieuwe bestellingen binnengekregen, met een netto extra omzet van 3,4 miljoen Engelse pond. Deze extra omzet was rechtstreeks het gevolg van de AdSmart addressable TV-campagne.

Toevoeging Virgin Media Player zorgt voor schaalvergroting
Dankzij de recente uitbreiding van de AdSmart technologie naar de Virgin Media Player huishoudens (sinds 1 juli) zijn 40% van alle Britse huishoudens addressable. Hierdoor kunnen adverteerders 30.000.000 consumenten bereiken met een gepersonaliseerde boodschap. Deze schaalgrootte geeft een extra impuls aan een verschuiving van niet-adressable lineaire TV naar addressable TV. Volgens onderstaande analyse door warc zal het aandeel van addressable TV-reclame binnen de totale TV- en videoreclametijd stijgen van 5% in 2016 naar 30% in 2022.

Volgens Jamie West, directeur Strategie & Capability Planning bij Sky Media: ‘Het is logisch, als een advertentie relevanter is voor je dan ben je meer geneigd om deze te onthouden en dat vertaalt zich in een grotere impact.’

Afgelopen maand heeft Sky Media een one-stop portal voor het plannen, rapporteren, evalueren en optimaliseren van cross-platform Sky Media campagnes gelanceerd, genaamd Sky Analytics. De portal start met de planning van AdSmart en on demand campagnes.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel op warc.com.


Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky Media een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV. Sky is daarnaast de eerste Europese broadcaster die C-Flight implementeert om online video-publiek te vergelijken met TV-publiek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/08/19

Schrijf je nu in voor Screenforce Day 2019 op dinsdag 8 oktober

Nieuws

Rock in the Branding is het thema van Screenforce Day 2019. Tijdens Screenforce Day op dinsdag 8 oktober word je bijgepraat door nationale en internationale

01/07/19

Future TV Advertising Forum: ontdek de toekomst van TV advertising in de Benelux

Nieuws

Op maandag 16 september organiseert het Engelse Mediatel in samenwerking met Screenforce voor het eerst in Nederland het Future TV Advertising Forum. Nieuwe denkwijzen, processen

10/04/19

Addressable TV bereikt doelgroep op een privacy compliant manier

Nieuws Kennis

Volgens TV-data technologiebedrijf Cadent bereikt TV doelgroepen op een privacy-compliant manier. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het

Topics: Regelgeving TV-reclame, ROI

25/01/17

Effectieve TV-commercial prikkelt verbeelding

Onderzoek

Volgens Linda Couwenberg van de Erasmus Universiteit zijn TV-commercials die zowel de verbeelding prikkelen als functionele voordelen van een product belichten het meest effectief. Combinatie

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

15/08/16

Premium content leidt tot betere online campagneresultaten

Screenforce Premium content leidt tot betere online campagneresultaten.

Onderzoek

Volgens onderzoek door comScore zijn de merkeffecten van online display en video-campagnes op websites met premium content beter dan die op websites met standaard content.

Topics: 2nd screening, Online Video, Reclame-effect

27/05/14

TV twee keer effectiever dan ander advertentiemedium

SPOT Netto mediabestedingen eerste helft 2014 gestegen

Onderzoek

TV is twee keer effectiever dan enig ander advertentiemedium en de effectiviteit is de afgelopen drie jaren toegenomen. Ook levert TV de hoogste ROI op

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame, Mediabestedingen

7 maart

YIM Talentdag

Op 7 maart vindt bij Omnicom Media Group de YIM Talentdag plaats waarin talenten werken aan

12 maart

TV Jaarrapport 2023

Dinsdag 12 maart presenteren we het Screenforce TV Jaarrapport 2023 en geven we antwoord op vragen als hoe het

12 maart

Training Stichting Reclame Code

Training: Reclame via social media en influencer marketing Wanneer is sprake van reclame volgens de Nederlandse

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Communicatieadviseur

Fremantle is per direct op zoek naar een Communicatieadviseur. Je werkt nauw samen met jouw communicatie teamgenoten maar natuurlijk ben je

Senior Project Manager – Concepting & Partnerships

Talpa Network is per direct op zoek naar Senior Project Manager. Werk jij graag in een creatieve, ondernemende organisatie en staat

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met