Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

22/08/19
Onderzoek Sky toont aan dat addressable TV effectiever is dan lineaire TV

De Britse addressable TV-markt groeit en op dit moment zijn 40% van alle Britse huishoudens bereikbaar voor addressable TV. Uit een nieuw rapport van Sky AdSmart blijkt dat dit platform een hogere betrokkenheid van de kijkers bij reclame realiseert en dat het betere bedrijfsresultaten oplevert voor adverteerders. Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV.

130 onderzochte campagnes
Het rapport ‘AdSmart: Five years and Forward’ bundelt de inzichten van de afgelopen vijf jaar uit de Britse addressable TV-markt die zijn opgedaan met behulp van de Sky’s AdSmart-technologie. De inzichten zijn gebaseerd op meer dan 130 campagne-effectiviteitsprojecten, waarbij 300.000 Sky-abonnees werden geïnterviewd.

Meer betrokkenheid en vaker naar het scherm kijken
Met behulp van gezichtsuitdrukkingsanalyse is aangetoond dat wanneer addressable TV-reclame op TV is de kijkers gemiddeld 21% meer betrokken zijn bij deze vorm van reclame dan bij gewone lineaire TV-reclames. En de aandacht op het scherm is tot een derde hoger (35%).

Doorzappen naar ander kanaal gehalveerd
Tegelijkertijd is het doorzappen naar een ander TV-kanaal gehalveerd (met 48%) wanneer er addressable TV-reclames in de eerste drie posities binnen het blok zijn opgenomen, in vergelijking met gewone lineaire TV-reclameblokken.

Hogere reclameherkenning en herinnering
De onderzoekers vinden verder dat de spontane reclameherinnering van addressable TV-reclames 10% groter is dan die van lineaire TV-reclames. En wanneer lineaire en addressable TV-reclames worden gecombineerd dan stijgt de reclameherkenning met bijna een kwart (22%) en de reclameherinnering met de helft (49%).

Aankoopintentie stijgt gemiddeld 7%
Het meest belangrijke is dat de hogere betrokkenheid en de relevantie leiden tot betere bedrijfsresultaten: De aankoopintentie steeg voor alle campagnes gemiddeld met 7% en met maar liefst 20% voor nieuwe TV-adverteerders. Die profiteren als nieuwkomer het meeste van de exposure en geloofwaardigheid die TV levert.

Return on Investement (ROI) is 70%
Meer dan 1.000 bedrijven hebben voor de eerste keer TV ingezet via AdSmart en Sky meldt een return on investment (ROI) van 70% voor deze adverteerders. Het tapijtmerk TAPI heeft bijvoorbeeld meer dan 7.000 nieuwe bestellingen binnengekregen, met een netto extra omzet van 3,4 miljoen Engelse pond. Deze extra omzet was rechtstreeks het gevolg van de AdSmart addressable TV-campagne.

Toevoeging Virgin Media Player zorgt voor schaalvergroting
Dankzij de recente uitbreiding van de AdSmart technologie naar de Virgin Media Player huishoudens (sinds 1 juli) zijn 40% van alle Britse huishoudens addressable. Hierdoor kunnen adverteerders 30.000.000 consumenten bereiken met een gepersonaliseerde boodschap. Deze schaalgrootte geeft een extra impuls aan een verschuiving van niet-adressable lineaire TV naar addressable TV. Volgens onderstaande analyse door warc zal het aandeel van addressable TV-reclame binnen de totale TV- en videoreclametijd stijgen van 5% in 2016 naar 30% in 2022.

Volgens Jamie West, directeur Strategie & Capability Planning bij Sky Media: ‘Het is logisch, als een advertentie relevanter is voor je dan ben je meer geneigd om deze te onthouden en dat vertaalt zich in een grotere impact.’

Afgelopen maand heeft Sky Media een one-stop portal voor het plannen, rapporteren, evalueren en optimaliseren van cross-platform Sky Media campagnes gelanceerd, genaamd Sky Analytics. De portal start met de planning van AdSmart en on demand campagnes.

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van het artikel op warc.com.


Op Screenforce Day 2019 geeft Jamie West van Sky Media een presentatie over de rol die Sky speelt in het nieuwe TV eco-systeem. Hij deelt zijn ervaring met cross-screen proposities, het gebruik van STB-data en addressable TV. Sky is daarnaast de eerste Europese broadcaster die C-Flight implementeert om online video-publiek te vergelijken met TV-publiek.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/08/19

Schrijf je nu in voor Screenforce Day 2019 op dinsdag 8 oktober

Nieuws

Rock in the Branding is het thema van Screenforce Day 2019. Tijdens Screenforce Day op dinsdag 8 oktober word je bijgepraat door nationale en internationale

01/07/19

Future TV Advertising Forum: ontdek de toekomst van TV advertising in de Benelux

Nieuws

Op maandag 16 september organiseert het Engelse Mediatel in samenwerking met Screenforce voor het eerst in Nederland het Future TV Advertising Forum. Nieuwe denkwijzen, processen

10/04/19

Addressable TV bereikt doelgroep op een privacy compliant manier

Kennis Nieuws

Volgens TV-data technologiebedrijf Cadent bereikt TV doelgroepen op een privacy-compliant manier. Omdat addressable TV ingebouwde veiligheidssystemen heeft om de privacy te waarborgen, is dit het

Topics: Regelgeving TV-reclame, ROI

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

01/08/22

2022 update WARC whitepaper ‘The Anatomy of Effectiveness’

Nieuws

In 2019 heeft WARC, het internationale instituut voor marketing intelligence, de eerste whitepaper met als titel ‘The Anatomy of Effectiveness’ gepubliceerd. Daarin wordt de vraag

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

19/07/22

Aandacht elasticiteit: De kip of ei vraag van de aandachteconomie

Nieuws Onderzoek

In haar blog voor The Media Leader legt Karen Nelson-Field uit dat de vraag wat het belangrijkste is voor de effectiviteit van een campagne, media

Topics: Reclame-effect, ROI

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

15 september

Ster Focus

Tijdens Ster Focus blikken we op donderdag 15 september tijdens een online sessie van 12.00

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en