Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/01/19
Opmars gebruik VOD-platforms op Smart-TV

Video highlights Trends In Digitale Media 2018 onderzoek

TV activeert de kijker. Als men tijdens het TV-kijken surft is dat vaak naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien. Bij het doen van online aankopen is dit eveneens het geval. Steeds meer Nederlanders kijken TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 23% en 24%. De Smart-TV wordt zowel in bezit als in gebruik steeds meer een vast onderdeel in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt bijna de helft over een smart-TV en meer dan de helft maakt minimaal eens per week gebruik van de apps die hierop staan. Daarnaast blijkt dat de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt een belangrijke motivator te zijn voor het gebruik van Video On Demand-platforms. Dit zijn enkele uitkomsten van het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK. Screenforce presenteert de video highlights.

Bezit tablet stabiliseert en bezit smartphone blijft groeien
Van alle Nederlanders bezit 70% een tablet. Dit percentage is in 2018 hetzelfde als in 2017. YouTube is de meest geïnstalleerde media-app zowel op tablet als op smartphone. NOS is de broadcaster waarvan de meest apps zijn gedownload. Opvallend is dat de tablet vooral op de bank gebruikt wordt: 74%. Dit geldt ook voor de smartphone. 76% gebruikt dit toestel op de bank gevolgd door 47% buitenshuis. Het bezit van de smartphone blijft maar groeien, van 88% in 2017 naar 91% in 2018. De tablet wordt vaker gebruikt voor het kijken van TV dan de smartphone, 24% van de Nederlanders doet dit. Bij de smartphone stijgt dit percentage echter ieder jaar opnieuw en is dit in 2018 23%. Via de laptop wordt het meeste TV gekeken, namelijk 35 minuten per week. Nieuw in de vragenlijst is het bezit van een mediacenter/dongle. Van alle Nederlanders bezit 21% dit device. Het belangrijkste merk is Chromecast (71%), Apple TV volgt op ruime afstand met 20%.

TV zet aan tot surfen en online kopen
TV activeert de kijker. Als men tijdens het TV-kijken surft is dat vaak (10%) of soms (44%) naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien. Online aankopen tijdens het TV-kijken is eveneens regelmatig naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien: vaak 1% en soms 18%.

YouTube, Netflix, NU.nl, NOS en Ziggo GO grootste media apps
Videodiensten spelen een grote rol in de app stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Local player Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 22 apps op hun tablet en 31 op hun smartphone.

Langere video’s kijkt men liever op groter scherm
Ook uit de 2018 editie van Trends In Digitale Media blijkt weer dat de veelal korte video’s op platforms als YouTube, Facebook en NU.nl meer bekeken worden op smartphones dan op andere devices. Hier tegenover staat dat de veelal langere video’s op platforms als RTL XL, NPO Start, Netflix, en Videoland meer bekeken worden op de Smart-TV.

Mogelijkheid om vooruit te kunnen kijken geen belangrijke reden voor gebruik VOD platform
Voor Nederlanders die gebruik maken van betaalde videodiensten zijn de belangrijkste redenen: (1) ontspanning, (2) de mogelijkheid om te kijken als er niets op TV is, (3) de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt, (4) toegang tot een groot aanbod en (5) toegang tot content die ik nergens anders kan zien. Ontspanning is de belangrijkste reden om gebruik te maken van RTL XL, YouTube en Fox Sports. Binge watching is belangrijk voor Netflix. Opvallend is dat Nederlanders de mogelijkheid om vooruit te kijken niet heel belangrijk vinden voor KIJK, RTL XL en Videoland. Met uitzondering van Fox Sports zijn kijkers weinig prijsbewust en vinden ze een aantrekkelijke aanbieding niet erg belangrijk.


Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig over digitale media en media-tijdbesteding onder de thema’s Techniek en Tijdbestedings-onderzoek.
» Zo staat volgens het laatste Global Advertising Trends rapport van WARC TV op een kruispunt van massabereik en precisie targeting.
» En volgens de laatste WARC Ad Forecast rapport blijft lineaire TV het toonaangevende medium binnen de display reclamebestedingen wereldwijd. Binnen de 12 belangrijkste WARC reclamemarkten is in 2018 140 miljard dollar uitgegeven aan lineaire TV, 41,9% van alle display bestedingen.
» Volgens Telecompaper was het aantal met internet verbonden TV’s, waardoor internetcontent via TV bekeken kan worden, in 2017 al 68 procent.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/08/15

TV is dominant

SPOT TV kijken is dominant

Onderzoek

Het kijken naar TV-programma’s op de televisie is nog steeds dominant ondanks het feit dat er steeds meer video content online en via smartphones wordt

Topics: Jongeren en media, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, Online Video

11/12/17

Kloof tussen mediaprofessionals en gewone man

Kloof tussen mediaprofessional en gewone man

Nieuws

Net zoals de bewoners van de Amsterdamse grachtengordel slecht kunnen invoelen hoe de gewone man of vrouw in de provincie over Zwarte Piet denkt, schatten

Topics: Kijkcijfers, Tijdsbestedings- onderzoek Mediatijd, TV-reclame

23/01/17

Philips zet eerste stappen in programmatic advertentiemarkt

Screenforce Philips sluit deal met

Nieuws

Improve Digital, het alles-in-een video advertentieplatfrom voor uitgevers, content providers en broadcasters, sluit een samewerkingsovereenkomst met TP Vision Philips. TP Vision Philips is een van

Topics: Targetted TV Advertising, Techniek

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met