Video highlights Trends In Digitale Media 2018 onderzoek
TV activeert de kijker. Als men tijdens het TV-kijken surft is dat vaak naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien. Bij het doen van online aankopen is dit eveneens het geval. Steeds meer Nederlanders kijken TV-programma’s via de smartphone en de tablet. Inmiddels is dit percentage respectievelijk 23% en 24%. De Smart-TV wordt zowel in bezit als in gebruik steeds meer een vast onderdeel in de Nederlandse huishoudens. Van alle huishoudens beschikt bijna de helft over een smart-TV en meer dan de helft maakt minimaal eens per week gebruik van de apps die hierop staan. Daarnaast blijkt dat de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt een belangrijke motivator te zijn voor het gebruik van Video On Demand-platforms. Dit zijn enkele uitkomsten van het nieuwste ‘Trends in Digitale Media’-onderzoek van GfK. Screenforce presenteert de video highlights.
Bezit tablet stabiliseert en bezit smartphone blijft groeien
Van alle Nederlanders bezit 70% een tablet. Dit percentage is in 2018 hetzelfde als in 2017. YouTube is de meest geïnstalleerde media-app zowel op tablet als op smartphone. NOS is de broadcaster waarvan de meest apps zijn gedownload. Opvallend is dat de tablet vooral op de bank gebruikt wordt: 74%. Dit geldt ook voor de smartphone. 76% gebruikt dit toestel op de bank gevolgd door 47% buitenshuis. Het bezit van de smartphone blijft maar groeien, van 88% in 2017 naar 91% in 2018. De tablet wordt vaker gebruikt voor het kijken van TV dan de smartphone, 24% van de Nederlanders doet dit. Bij de smartphone stijgt dit percentage echter ieder jaar opnieuw en is dit in 2018 23%. Via de laptop wordt het meeste TV gekeken, namelijk 35 minuten per week. Nieuw in de vragenlijst is het bezit van een mediacenter/dongle. Van alle Nederlanders bezit 21% dit device. Het belangrijkste merk is Chromecast (71%), Apple TV volgt op ruime afstand met 20%.
TV zet aan tot surfen en online kopen
TV activeert de kijker. Als men tijdens het TV-kijken surft is dat vaak (10%) of soms (44%) naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien. Online aankopen tijdens het TV-kijken is eveneens regelmatig naar aanleiding van iets dat men op TV heeft gezien: vaak 1% en soms 18%.
YouTube, Netflix, NU.nl, NOS en Ziggo GO grootste media apps
Videodiensten spelen een grote rol in de app stores van zowel de tablet als de smartphone. Het zijn de global players die in de top van de meest gedownloade apps staan. Local player Sanoma vestigt zich hiertussen met NU.nl. In totaal installeren Nederlanders gemiddeld 22 apps op hun tablet en 31 op hun smartphone.
Langere video’s kijkt men liever op groter scherm
Ook uit de 2018 editie van Trends In Digitale Media blijkt weer dat de veelal korte video’s op platforms als YouTube, Facebook en NU.nl meer bekeken worden op smartphones dan op andere devices. Hier tegenover staat dat de veelal langere video’s op platforms als RTL XL, NPO Start, Netflix, en Videoland meer bekeken worden op de Smart-TV.
Mogelijkheid om vooruit te kunnen kijken geen belangrijke reden voor gebruik VOD platform
Voor Nederlanders die gebruik maken van betaalde videodiensten zijn de belangrijkste redenen: (1) ontspanning, (2) de mogelijkheid om te kijken als er niets op TV is, (3) de mogelijkheid om te kijken waar en wanneer je wilt, (4) toegang tot een groot aanbod en (5) toegang tot content die ik nergens anders kan zien. Ontspanning is de belangrijkste reden om gebruik te maken van RTL XL, YouTube en Fox Sports. Binge watching is belangrijk voor Netflix. Opvallend is dat Nederlanders de mogelijkheid om vooruit te kijken niet heel belangrijk vinden voor KIJK, RTL XL en Videoland. Met uitzondering van Fox Sports zijn kijkers weinig prijsbewust en vinden ze een aantrekkelijke aanbieding niet erg belangrijk.
Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig over digitale media en media-tijdbesteding onder de thema’s Techniek en Tijdbestedings-onderzoek.
» Zo staat volgens het laatste Global Advertising Trends rapport van WARC TV op een kruispunt van massabereik en precisie targeting.
» En volgens de laatste WARC Ad Forecast rapport blijft lineaire TV het toonaangevende medium binnen de display reclamebestedingen wereldwijd. Binnen de 12 belangrijkste WARC reclamemarkten is in 2018 140 miljard dollar uitgegeven aan lineaire TV, 41,9% van alle display bestedingen.
» Volgens Telecompaper was het aantal met internet verbonden TV’s, waardoor internetcontent via TV bekeken kan worden, in 2017 al 68 procent.