Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/08/16
Premium content leidt tot betere online campagneresultaten

Volgens onderzoek door comScore zijn de merkeffecten van online display en video-campagnes op websites met premium content beter dan die op websites met standaard content. Het blijkt dat het merkeffect op de premium contentsites maar liefst 67% hoger ligt dan op andere sites.

Online premium content DCN-leden
ComScore maakt de vergelijking tussen sites van de leden van de Digital Content Next vakorganisatie met de sites van kleinere mediabedrijven die niet lid zijn. DCN-leden zijn grote TV-maatschappijen zoals ABC, BBC, Discovery en FOX, maar ook dagblad- en nieuwsbedrijven zoals Bloomberg, USA Today en Washington Post.

Welke rol speelt de context van online reclame
Door de sterke groei de afgelopen jaren van programmatic advertising is het de vraag of digitale impressies een standaard product zijn geworden, alleen maar afgerekend op de doelgroep eigenschappen van de personen waaraan de impressies worden geserveerd? Of speelt de context of het umfeld waarin de impressies worden vertoond ook nog een rol? Daarom heeft comScore onderzocht of online displayreclame die wordt getoond in een premium content context betere reclame-effecten genereert dan online displayreclame die wordt getoond op andere sites.

Onderzoeksopzet
Voor het onderzoek zijn de campagneresultaten geanalyseerd van 15 grote display- en videocampagnes in verschillende branches zoals FMCG, huishoudelijke artikelen, auto’s, consumenten elektronica en telecom. De campagnes moesten voldoende groot zijn qua aantallen impressies, vertoond zijn op DCN-sites en op sites van niet-leden. Ook moesten minstens 400 comScore respondenten bereikt zijn waarvan minimaal 75 via DCN-sites. Tenslotte moest op zijn minst één merkvariabele significant gestegen zijn. ComScore geeft in zijn publicatie aan dat zij het onderzoek onafhankelijk hebben uitgevoerd en dat zij niet betaald zijn door de DCN-organisatie.

Effect gemeten op drie niveaus
In het onderzoek is de effectiviteit van de campagnes gemeten op drie niveaus binnen de marketingfunnel:
1. Top funnel: Spontane merkbekendheid, merkherinnering, merkassociaties
2. Midden funnel: merkvoorkeur, consideratie set, intentie om aan te bevelen
3. Lage funnel: productkoopintentie, productgebruiker

Gemiddelde merkeffect premium content sites 67% hoger
Ten eerste is door comScore geanalyseerd wat de gemiddelde stijging is van de merkvariabelen per impressie: de ‘average brand lift’. Het blijkt dat de reclame op DCN-sites gemiddeld een 67% hoger merkeffect heeft dan de reclame op de andere sites (0,89 versus 0,53).

Screenforce Premium content leidt tot betere online campagneresultaten

Bron: ComScore, juli 2016

Effect significant hoger voor alle drie de niveaus van de marketingfunnel
Het blijkt dat het gemiddelde merkeffect significant hoger is voor alle drie de niveaus van de marketingfunnel. De online premium content geeft een 32% hoger merkeffect voor de top funnel en een 9% beter effect voor de lage funnel. Maar het meest opvallende resultaat is het merkeffect voor de midden funnel (merkvoorkeur, consideratie set, intentie om aan te bevelen) dat maar liefst meer dan drie maal zo groot is (1,87 versus 0,51).

Screenforce Premium content leidt tot betere online campagneresultaten 2

Bron: ComScore, juli 2016

Grote consumentenmerken profiteren het meest van premium contentsites
Dit resultaat is met name belangrijk voor de grote consumentenmerken die al een grote merkbekendheid bezitten. Deze merken willen juist hun hoge merkbekendheid maximaal exploiteren door hun merkvoorkeurspositie te verbeteren. Uit het onderzoek blijkt dat online premium content sites hiervoor uiterst effectief zijn.

Betere viewability en minder invalid traffic
ComScore heeft ook de viewability en de site traffic onderzocht. ‘Invalid traffic’ is sitebezoek dat niet veroorzaakt wordt door consumenten maar door automated scripts en computer programma’s. Voor de in het onderzoek onderzochte campagnes is de gemiddelde viewability van de DCN-sites 50% en van de overige sites 45%. Het percentage invalid traffic is voor DCN-sites 2,2% en voor de overige sites 3,5%.

Screenforce Premium content leidt tot betere online campagneresultaten 3

Bron: ComScore, juli 2016

Umfeld effect premium contentsites geeft 51% hogere effectiviteit
Uit het onderzoek blijkt dat de premium content sites van de DCN-leden het op alle terreinen beter doen: Een betere viewability, minder invalid traffic en betere merkeffecten. Volgens de comScore onderzoekers is de hogere merkeffectiviteit het gecombineerde effect van de hogere viewability en het positieve effect van het umfeld waarbinnen de online reclame wordt gezien, het zogenaamde ‘halo effect’.

De grootte van dit halo effect, het positieve umfeld van premium content sites, is volgens de Screenforce Premium content leidt tot betere online campagneresultaten 4onderzoekers 1,51. Namelijk het hogere merkeffect (67% hoger) gedeeld door de hogere viewability (11% hoger) = 1,51 oftewel 51% hoger.

Hogere effectiviteit rechtvaardigt hoger cpm-tarief
Volgens de onderzoekers tonen de onderzoeksresultaten aan dat de betere campagneresultaten van de premium content sites een rechtvaardiging vormen voor de hogere cpm-tarieven die de premium contentsites rekenen. Met name de uitzonderlijk hoge effectiviteit voor de midden funnel (merkvoorkeur, consideratie set, intentie om aan te bevelen) is belangrijk omdat voor de meeste adverteerders het juist belangrijk is om merkbekendheid om te zetten in merkvoorkeur. Daarbij kunnen online premium content sites een essentiële rol spelen.

Deze tekst is een Nederlandse samenvatting door Screenforce van de publicatie van het comScore onderzoek.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

08/12/23

Peter Field: Marketeers investeren te weinig in TV-reclames

Nieuws Onderzoek

Volgens marketingeffectiviteit goeroe Peter Field is TV een van de sterkste media om een reclameboodschap effectief over te brengen. Maar het, in zijn woorden, ‘verdomd

Topics: Reclame-effect, ROI

12/04/19

Les Binet: ‘Ik maak me zorgen over de verloren generatie marketeers’

Nieuws

Les Binet, dé expert op het gebied van communicatie-effectiviteitsonderzoek, was onlangs in Nederland om te spreken tijdens het Perfmance Day event van DDB Unlimited. Adformatie’s

Topics: Reclame-effect, ROI, TV-reclame

01/09/15

Meer TV-reclame leidt tot betere bedrijfsresultaten

SPOT betere bedrijfsresultaten

Onderzoek

De groei in omzet, winst per aandeel, en de aandelenkoers van bedrijven die meer in TV-reclame hebben geïnvesteerd is hoger dan die van bedrijven die

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met