Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/10/17
PwC rekent op herstel TV-reclamebestedingen

Volgens PwC is de recente daling van de TV-bestedingen op de Nederlandse reclamemarkt van tijdelijke aard. Anders dan bij de gedrukte media moet TV-reclame volgens PwC in staat zijn om vanaf 2017 weer te gaan groeien.
Dit staat in hun rapport Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2017-2021.

Media- en entertainmentindustrie groeit met 3,2% per jaar

Print daalt verder, marginale groei omroepen
Bron: FD/PwC

In het rapport vat PwC de belangrijkste ontwikkelingen samen die de groei van de Nederlandse media- en entertainmentindustrie zullen gaan beïnvloeden. Ze schatten deze groei in op 3,2% per jaar voor de periode 2017-2021. Deze ontwikkelingen zijn: (1) user experience, (2) data en digitalisering en (3) de veranderende regulering en wetgeving. De impact en het tempo van deze ontwikkelingen verschillen per marktsegment maar de bottom line is dat de digitalisering blijft toenemen, zowel binnen de reclamemarkt als in de ontwikkeling van consumentenaankopen.

Kansen om in te spelen op veranderende kijkersmarkt
De snelle daling van de reclamebestedingen op de Nederlandse televisie is van tijdelijke aard, is de verwachting van PwC. Anders dan bij de gedrukte media moet TV in staat worden geacht het been weer bij te trekken. Volgens Ennèl van Eeden van PwC liggen er kansen voor de traditionele broadcasters, zoals SBS, RTL en de publieke omroepen, om in te spelen op het veranderend kijkgedrag. Door de voortschrijdende kabeltechnologie kunnen kijkers naar lineaire televisie in de toekomst gepersonaliseerde reclame op zich afgevuurd krijgen. Hiervoor geldt dat de tarieven die de adverteerder hiervoor moet betalen, hoger zijn.

User experience is king
Door de snelle veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen is een kloof ontstaan tussen hoe consumenten het media en entertainment aanbod willen ervaren en ervoor willen betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. Content en distributie blijven belangrijk maar voor de mediakeuzes die consumenten maken vormt ‘user experience’ de doorslaggevende factor. Volgens PwC moeten bedrijven:

  1. Focussen op producten en merken die hun basis hebben in actieve en hoogwaardige ‘fan communities’.
  2. Gebruik maken van die nieuwe technologieën die consumenten aanspreken om daarmee een superieure ‘user experience’ te leveren.
Move over, content. Move over, distribution, User experience is king.
Bron: PwC

Deze tekst is een bewerking van het artikel op fd.nl over het rapport aangevuld met informatie uit het rapport zelf. Het rapport gaat verder in op verschillende deelonderwerpen:

  • Digitalisering van de muziekindustrie (Spotify, etc.) welke een voorbeeld is voor de ontwikkeling in andere sectoren
  • De groei in de direct-to-consumer benadering
  • De continue groei van online reclame
  • De groei van targeted video advertising
  • De versnelde digitalisering door technologische veranderingen (bijvoorbeeld blockchain)
  • Consolidatie mediabedrijven
  • De veranderende regelgeving

Bekijk het gehele rapport.
Je vindt hier het 64 pagina’s tellende rapport met hierin ook interviews met onder andere Mark van de Crommert.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig over nieuwe digitale ontwikkelingen op het gebied van TV-reclame zoals bijvoorbeeld over de onderwerpen targeted TV-reclame en synchronized advertising. Dankzij het sterk groeiende aandeel van de Smart TV in Europa wordt de positie van HbbTV steeds sterker. Volgens GfK is het goede nieuws dat Nederland hierin vooroploopt. Ook publiceert Screenforce onderzoek over de verschillen in beleving tussen live TV kijken en via Video On Demand kijken (VODM). Zo blijkt uit het TV Engagement onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 onder ‘innovators’ dat Live TV-kijken onmisbaar blijft in het nieuwe TV-ecosysteem.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en