Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/10/17
PwC rekent op herstel TV-reclamebestedingen

Volgens PwC is de recente daling van de TV-bestedingen op de Nederlandse reclamemarkt van tijdelijke aard. Anders dan bij de gedrukte media moet TV-reclame volgens PwC in staat zijn om vanaf 2017 weer te gaan groeien.
Dit staat in hun rapport Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2017-2021.

Media- en entertainmentindustrie groeit met 3,2% per jaar

Print daalt verder, marginale groei omroepen
Bron: FD/PwC

In het rapport vat PwC de belangrijkste ontwikkelingen samen die de groei van de Nederlandse media- en entertainmentindustrie zullen gaan beïnvloeden. Ze schatten deze groei in op 3,2% per jaar voor de periode 2017-2021. Deze ontwikkelingen zijn: (1) user experience, (2) data en digitalisering en (3) de veranderende regulering en wetgeving. De impact en het tempo van deze ontwikkelingen verschillen per marktsegment maar de bottom line is dat de digitalisering blijft toenemen, zowel binnen de reclamemarkt als in de ontwikkeling van consumentenaankopen.

Kansen om in te spelen op veranderende kijkersmarkt
De snelle daling van de reclamebestedingen op de Nederlandse televisie is van tijdelijke aard, is de verwachting van PwC. Anders dan bij de gedrukte media moet TV in staat worden geacht het been weer bij te trekken. Volgens Ennèl van Eeden van PwC liggen er kansen voor de traditionele broadcasters, zoals SBS, RTL en de publieke omroepen, om in te spelen op het veranderend kijkgedrag. Door de voortschrijdende kabeltechnologie kunnen kijkers naar lineaire televisie in de toekomst gepersonaliseerde reclame op zich afgevuurd krijgen. Hiervoor geldt dat de tarieven die de adverteerder hiervoor moet betalen, hoger zijn.

User experience is king
Door de snelle veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen is een kloof ontstaan tussen hoe consumenten het media en entertainment aanbod willen ervaren en ervoor willen betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. Content en distributie blijven belangrijk maar voor de mediakeuzes die consumenten maken vormt ‘user experience’ de doorslaggevende factor. Volgens PwC moeten bedrijven:

  1. Focussen op producten en merken die hun basis hebben in actieve en hoogwaardige ‘fan communities’.
  2. Gebruik maken van die nieuwe technologieën die consumenten aanspreken om daarmee een superieure ‘user experience’ te leveren.
Move over, content. Move over, distribution, User experience is king.
Bron: PwC

Deze tekst is een bewerking van het artikel op fd.nl over het rapport aangevuld met informatie uit het rapport zelf. Het rapport gaat verder in op verschillende deelonderwerpen:

  • Digitalisering van de muziekindustrie (Spotify, etc.) welke een voorbeeld is voor de ontwikkeling in andere sectoren
  • De groei in de direct-to-consumer benadering
  • De continue groei van online reclame
  • De groei van targeted video advertising
  • De versnelde digitalisering door technologische veranderingen (bijvoorbeeld blockchain)
  • Consolidatie mediabedrijven
  • De veranderende regelgeving

Bekijk het gehele rapport.
Je vindt hier het 64 pagina’s tellende rapport met hierin ook interviews met onder andere Mark van de Crommert.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig over nieuwe digitale ontwikkelingen op het gebied van TV-reclame zoals bijvoorbeeld over de onderwerpen targeted TV-reclame en synchronized advertising. Dankzij het sterk groeiende aandeel van de Smart TV in Europa wordt de positie van HbbTV steeds sterker. Volgens GfK is het goede nieuws dat Nederland hierin vooroploopt. Ook publiceert Screenforce onderzoek over de verschillen in beleving tussen live TV kijken en via Video On Demand kijken (VODM). Zo blijkt uit het TV Engagement onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 onder ‘innovators’ dat Live TV-kijken onmisbaar blijft in het nieuwe TV-ecosysteem.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/11/23

World Television Day 2023 in het teken van toegankelijkheid van TV platforms en content

Nieuws Persberichten

Ook dit jaar is het op 21 november weer World Television Day. Een dag waarop we stil staan bij de kracht van TV. Dit jaar

Topics: Online Video, TV-reclame

13/11/17

Millennials vinden TV(-reclame) belangrijker dan YouTube

Nieuws Onderzoek

Voor merken die op zoek zijn naar een groot publiek – en al helemaal als het gaat om millennials – is TV nog steeds het

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/02/19

WARC: adverteerders en bureaus positief over ROI en effectiviteit korte commercial

Nieuws Onderzoek

Het mediabudget voor online video groeit en korte spots – minder dan 10 seconden – krijgt een steeds groter aandeel. Dat blijkt uit een rapport

Topics: Reclame-effect, ROI

16 maart

Foto’s TV Jaarrapport 2022

Donderdag 16 maart presenteerde Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Bekijk hier alle foto’s van

30 november

Webinar: International Knowledge Exchange on Audience Measurement

Op donderdag 30 november krijgt de internationale media- en reclame-industrie een online update en de gelegenheid

5 -
6 december

The Future of TV Advertising Global 2023

Nieuwe sprekers toegevoegd Op dinsdag 5 en woensdag 6 december vindt in Londen de zesde

Data Analist Video

Talpa Network is per direct op zoek naar Data Analist Video. Als Data analist Video kom je terecht in het Data Analytics

Research & Public Affairs Expert

Ben jij een ervaren (media)onderzoeker met een liefde voor TV en video? Heb je de gave om iets ingewikkelds, makkelijk uit

Inventory Planner

Ster zoekt ter uitbreiding van het team een energieke inventory planner met een goed analytisch vermogen. Je bent verantwoordelijk voor het

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met