Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

02/10/17
PwC rekent op herstel TV-reclamebestedingen

Volgens PwC is de recente daling van de TV-bestedingen op de Nederlandse reclamemarkt van tijdelijke aard. Anders dan bij de gedrukte media moet TV-reclame volgens PwC in staat zijn om vanaf 2017 weer te gaan groeien.
Dit staat in hun rapport Entertainment & Media Outlook for the Netherlands 2017-2021.

Media- en entertainmentindustrie groeit met 3,2% per jaar

Print daalt verder, marginale groei omroepen
Bron: FD/PwC

In het rapport vat PwC de belangrijkste ontwikkelingen samen die de groei van de Nederlandse media- en entertainmentindustrie zullen gaan beïnvloeden. Ze schatten deze groei in op 3,2% per jaar voor de periode 2017-2021. Deze ontwikkelingen zijn: (1) user experience, (2) data en digitalisering en (3) de veranderende regulering en wetgeving. De impact en het tempo van deze ontwikkelingen verschillen per marktsegment maar de bottom line is dat de digitalisering blijft toenemen, zowel binnen de reclamemarkt als in de ontwikkeling van consumentenaankopen.

Kansen om in te spelen op veranderende kijkersmarkt
De snelle daling van de reclamebestedingen op de Nederlandse televisie is van tijdelijke aard, is de verwachting van PwC. Anders dan bij de gedrukte media moet TV in staat worden geacht het been weer bij te trekken. Volgens Ennèl van Eeden van PwC liggen er kansen voor de traditionele broadcasters, zoals SBS, RTL en de publieke omroepen, om in te spelen op het veranderend kijkgedrag. Door de voortschrijdende kabeltechnologie kunnen kijkers naar lineaire televisie in de toekomst gepersonaliseerde reclame op zich afgevuurd krijgen. Hiervoor geldt dat de tarieven die de adverteerder hiervoor moet betalen, hoger zijn.

User experience is king
Door de snelle veranderingen in technologie, gebruikersgedrag en bedrijfsmodellen is een kloof ontstaan tussen hoe consumenten het media en entertainment aanbod willen ervaren en ervoor willen betalen en hoe bedrijven hun aanbod produceren en distribueren. Content en distributie blijven belangrijk maar voor de mediakeuzes die consumenten maken vormt ‘user experience’ de doorslaggevende factor. Volgens PwC moeten bedrijven:

  1. Focussen op producten en merken die hun basis hebben in actieve en hoogwaardige ‘fan communities’.
  2. Gebruik maken van die nieuwe technologieën die consumenten aanspreken om daarmee een superieure ‘user experience’ te leveren.
Move over, content. Move over, distribution, User experience is king.
Bron: PwC

Deze tekst is een bewerking van het artikel op fd.nl over het rapport aangevuld met informatie uit het rapport zelf. Het rapport gaat verder in op verschillende deelonderwerpen:

  • Digitalisering van de muziekindustrie (Spotify, etc.) welke een voorbeeld is voor de ontwikkeling in andere sectoren
  • De groei in de direct-to-consumer benadering
  • De continue groei van online reclame
  • De groei van targeted video advertising
  • De versnelde digitalisering door technologische veranderingen (bijvoorbeeld blockchain)
  • Consolidatie mediabedrijven
  • De veranderende regelgeving

Bekijk het gehele rapport.
Je vindt hier het 64 pagina’s tellende rapport met hierin ook interviews met onder andere Mark van de Crommert.

Meer over dit onderwerp bij Screenforce
Screenforce publiceert regelmatig over nieuwe digitale ontwikkelingen op het gebied van TV-reclame zoals bijvoorbeeld over de onderwerpen targeted TV-reclame en synchronized advertising. Dankzij het sterk groeiende aandeel van de Smart TV in Europa wordt de positie van HbbTV steeds sterker. Volgens GfK is het goede nieuws dat Nederland hierin vooroploopt. Ook publiceert Screenforce onderzoek over de verschillen in beleving tussen live TV kijken en via Video On Demand kijken (VODM). Zo blijkt uit het TV Engagement onderzoek van onderzoeksbureau MWM2 onder ‘innovators’ dat Live TV-kijken onmisbaar blijft in het nieuwe TV-ecosysteem.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

19/06/17

Reclame rond premium video content geeft hogere ROI

ROI

Nieuws

Reclame rond premium video content geeft veel hogere ROI dan bij short form content (Youtube) en paid social media (Facebook). Videoreclame rond premium video content

Topics: ROI

11/12/18

TV-attributie onderzoek volwassen door gebruik van meer online data

TV-attributie - home

Nieuws

Attributie onderzoek beschrijft in termen van oorzaak en gevolg waarom consumenten bepaald gedrag – zoals het kopen van specifieke merken en producten – vertonen. Volgens

Topics: TV-reclame, Reclame-effect, ROI

02/04/15

Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

SPOT Effectiviteit TV-reclame bij gebruikers 2nd screen

Onderzoek

Steeds vaker gebruiken consumenten tijdens het TV-kijken een second screen zoals een smartphone of tablet. Dit kan voor adverteerders een risico inhouden alsn de aandacht

Topics: Reclame-effect, TV-reclame, 2nd screening

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met