Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

25/04/17
Reclame Code Commissie oordeelt ook over vloggers die reclame maken

Sinds 2014 zijn er regels voor vloggers en content creators die via online videos reclame maken. Die staan in de Reclamecode Social Media. Deze code is in samenwerking met de Consumentenbond door het adverterend bedrijfsleven tot stand gebracht en maakt onderdeel uit van de Nederlandse Reclame Code. Daarbij staan transparantie en herkenbaarheid van reclame voorop. Voor reclame gericht op kinderen gelden er extra regels en is zorgvuldigheid van groot belang. De onafhankelijke Reclame Code Commissie bepaalt op basis van een klacht of sprake is van reclame door vloggers, en of die al dan niet conform de regels is.

Omdat het adverterend bedrijfsleven een paar jaar geleden al het belang inzag van verantwoorde reclame via social media, is in 2014 de Reclamecode Social Media in het leven geroepen. Deze code bepaalt dat reclame via bloggers, vloggers en content creators duidelijk als zodanig herkenbaar moet zijn. Als een vlogger betaald wordt door een adverteerder of een ander voordeel van de adverteerder heeft ontvangen, dan moet dat uitdrukkelijk worden vermeld. Als een vlogger echter zelf besluit om een product te kopen en hier aandacht aan te besteden, zonder dat hier enige betrokkenheid van een adverteerder bij komt kijken (ook niet achteraf), dan is er géén sprake van reclame volgens de geldende wet- en regelgeving.

Wanneer een vlogger wel reclame maakt moet ook rekening worden gehouden met beperkingen die gelden voor het product waarvoor reclame wordt gemaakt, zoals in geval van voeding en alcohol. Zo mag er geen reclame voor ongezonde voeding worden gemaakt gericht op kinderen beneden de 13 jaar, ook niet via vlogs. De BVA en de FNLI hebben onlangs een gids uitgegeven die hieraan aandacht besteedt en die adverteerders als hulpmiddel kunnen gebruiken in hun samenwerking met vloggers. De SRC acht bewustzijn bij adverteerders en de partijen met wie zij samenwerken van de geldende regels van groot belang en stimuleert activiteiten die hieraan bijdragen.

Uit recente berichtgeving blijkt dat het Commissariaat voor de Media onderzoek heeft gedaan onder twintig populairste Nederlandstalige kanalen van vloggers of andere online content creators op YouTube. In lang niet alle video’s zou duidelijk worden gemaakt dat het om betaalde aandacht en dus om reclame gaat. Een ieder die van mening is dat er in strijd met de Nederlandse Reclame Code reclame wordt gemaakt, kan een klacht indienen bij de Stichting Reclame Code. De onafhankelijke Reclame Code Commissie bepaalt vervolgens óf sprake is van reclame, en of die reclame voldoet aan de regels. In die gevallen waarin de Commissie na een klacht een overtreding van de Nederlandse Reclame Code heeft geconstateerd, volgt jaarlijks 96 tot 97% van de adverteerders de uitspraak op en past de reclame-uiting aan. De huidige zelfregulering is dan ook een effectief middel om reclame, ook door vloggers, herkenbaar en verantwoord te houden.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met