Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

29/04/24
Reclame levert ook post-covid een hoge value for money

Nieuwe ROI-analyse Engelse Thinkbox over 10 verschillende mediumtypen

Veel mediabureaus en adverteerders klagen dat door de gestegen tarieven en afnemend bereik TV-reclame niet meer kosteneffectief zou zijn. ‘Profit Ability 2’, een nieuw onderzoek naar de effectiviteit van mediabestedingen, laat zien dat dit zeker niet het geval is. Het onderzoek is uitgevoerd door Ebiquity in samenwerking met GroupM en Gain Theory en vormt het vervolg op eerdere projecten uit 2017 en 2020.  Destijds waren de hoofdconclusies dat reclame zowel op de korte termijn als de lange termijn rendement oplevert en dat TV-reclame de dominante driver is. Dit zowel qua aandeel aan de totale winst als qua ROI per uitgegeven reclame pond. Ook post-covid blijft reclame een goede investering voor adverteerders. TV is volgens dit nieuwe onderzoek verantwoordelijk voor maar liefst 54,7% van de volledige ROI van de geanalyseerde campagnes terwijl hier 43,6% van het totale reclamebudget aan wordt besteed.

Hoelang duurt het voordat reclamebestedingen een return on investment opleveren
De gemiddelde korte termijn ROI van reclamebestedingen bedragen volgens het nieuwe Engelse Ebiquity onderzoek £ 1,87 per geïnvesteerd reclame pond. Deze ROI neemt toe naar £ 4,11 als je daarbij ook de lange termijneffecten bij optelt. Meer dan de helft (58%) van de totaal door reclame gecreëerde winst ontstaat na de korte termijn, de eerste 13 weken.

Onderzoeksopzet
Het onderzoek ‘Profit Ability 2: the new business case for advertising’ is uitgevoerd in opdracht van TV-marketingbureau Thinkbox. Voor het onderzoek hebben Ebiquity, EssenceMediacom, Gain Theory, Mindshare, and Wavemaker UK hun gigantische econometrische databases van hun klanten gecombineerd. Voor het onderzoeksrapport is 1,8 miljard pond aan Engelse mediabestedingen geanalyseerd voor 10 verschillende mediumtypen, 141 merken en 14 verschillende branches. De campagnes hebben in de drie afgelopen post-covid jaren gelopen: 2021 (21% van alle campagnes), 2022 (32%), 2023 (47%). De focus lag daardoor op de meeste recente campagnes uit het vorige jaar.

ROI is omzet gedeeld door mediabudget
Met behulp van Marketing Mix Modeling kon Ebiquity per campagne uitrekenen welk deel van de ROI kon worden toegeschreven aan wel medium. Winst/Profit volume zijn alle aankopen en bezoeken omgerekend in omzet in Engelse ponden per ingezet medium. ROI is de omzet die wordt gegenereerd door elk medium gedeeld door het uitgegeven budget per medium. Een ROI van 2 betekent dat elke £ 100.000 mediabudget £ 200.000 extra omzet oplevert voor een merk.

Het nieuw onderzoek is een update en een meer uitgebreide versie van de Demand Generation analyses uit 2020 naar de effectiviteit van mediabestedingen en eenzelfde project uit 2017, genaamd The Profit Ability. Het nieuwe onderzoek analyseert de winst die door reclame wordt gegenereerd over de tijd heen verspreid: Direct (binnen een week), korte termijn ROI (tot en met 13 weken) en late termijn ROI (van 14 weken tot 24 maanden). Volledige ROI is over 0 tot 24 maanden (twee jaar).

Resultaten per medium
In de onderstaande figuur worden alle resultaten van het onderzoek uitgesplitst per medium. Welk deel van het totale mediabudget wordt aan het medium besteed, welk deel van de winst is het gevolg van dit medium (volledig, lange termijn, korte termijn, direct effect) en wat is de ROI in Engelse ponden voor een pond uitgegeven reclamebudget (volledige en kortetermijnwinst). Onder ‘Generic PPC’ verstaat Ebiquity de pay per click van generieke online search.

  • TV is verantwoordelijk voor maar liefst 54,7% van de volledige ROI van de geanalyseerde campagnes terwijl hier 43,6% van het totale reclamebudget aan wordt besteed. Binnen TV is lineaire TV verantwoordelijk voor 46,6% van de volledige ROI en BVOD voor 8,2%.
  • Online Video (grotendeels YouTube) heeft een gemiddelde volledige ROI van £3,86 per uitgegeven reclame pond en is verantwoordelijk voor 3,4% van alle door de campagne gegenereerde winst.
  • Generieke PPC (pay per click generieke online search) levert de hoogste directe ROI maar het effect daalt snel na de eerste week waardoor het een lage lange termijn ROI heeft.
  • Lineaire TV is de op een na beste performer voor korte termijn ROI, na generieke online search.
  • TV heeft ook het hoogste verzadigingspunt blijkt uit de analyses door Ebiquity: Adverteerders kunnen hun aandeel TV in het totale reclamebudget verder verhogen dan voor enig ander medium zonder dat de ROI van de campagne als totaal afneemt.

In de onderstaande figuur wordt het percentage dat ieder medium bijdraagt aan de omzetgroet weergegeven op de X-as en bijdraagt aan de ROI in Engelse ponden op de Y-as. Hoe groter de cirkel, hoe groter de bijdrage aan de omzetgroei. Sommige media zoals print realiseren een relatief hoge ROI maar missen schaalgrootte qua bereik, andere media zoals TV combineren een hoge ROI met een grote schaal qua bereik. Daardoor is de bijdrage van TV aan de totale omzetgroei ook groter.

De ROI is verschillend per branche  

  • De volledige ROI varieert per branche: Voor de automotive branche is het bijvoorbeeld £4.65 per geïnvesteerde reclame pond, meer dan het dubbele voor de branche financiële dienstverlening (£1.95).
  • Voor de retail branche is voor de korte termijn generieke online search heel effectief maar voor de langere termijn levert TV juist een hoge bijdrage aan de ROI.
  • De verschillen per branche zijn het gevolg van de verschillende bedrijfsomstandigheden, waaronder de waarde van de producten, de gemiddelde winstmarges en de relatieve invloed van reclame op sales.

De betekenis voor adverteerders
Volgens Matt Hill, research and planning director bij Thinkbox, gaat ROI gaat over de kracht van reclame als bedrijfsinvestering om omzet te genereren en de economie te laten groeien. De key learnings zijn:

  • Reclame is de winstgevende motor voor omzetgroei
  • Lange termijneffecten vormen een substantieel deel van de return on investment
  • De relatieve betekenis van de verschillende mediumtypen varieert per branche

Deze tekst is een samenvatting door Screenforce van de onderzoeksresultaten van het Ebiquity onderzoek. Je kan de pdf met gedetailleerde sheets die ook ingaan op de resultaten per branche en de schaalgrootte per medium hier downloaden en de video van de presentatie van de onderzoekresultaten hier terugkijken.

Over Ebiquity
Ebiquity is een wereldwijd leidend en onafhankelijk marketing- en mediaconsultancybedrijf dat in opdracht van adverteerders en mediabureaus de effectiviteit van marketingbestedingen in kaart brengt.

Peter Field: Waarom TV nog steeds de basis vormt van effectiviteit
In zijn laatste keynote tijdens de Future of TV Advertising (FTVA) Global conference in 2023 toont Peter Field aan dat TV nog altijd het meest effectieve medium is omdat het niet alleen veel mediatijd maar ook veel aandacht krijgt. Hij heeft de verzamelde bewijslast voor dit verhaal nu uitgewerkt in een Whitepaper, met een voorwoord door Mark Ritson.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

28/02/22

Accenture onderzoekt lange termijn ROI in Canadese markt

Onderzoek Kennis

Accenture heeft in opdracht van de Canadese TV-marketingorganisatie ThinkTV meer dan 3 miljard Canadese dollars aan mediabestedingen en de verkoopresultaten geanalyseerd van 105 verschillende adverteerders

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, TV-reclame

09/06/20

Wavemaker UK en Gain Theory analyseren effecten van media-inzet

Nieuws

Thinkbox, de Britse marketingorganisatie voor TV, heeft onderzoek laten doen naar de effectiviteit van mediabestedingen. Uit een econometrische analyse van de mediabestedingen in relatie tot

24/11/17

TV verantwoordelijk voor bijna driekwart van alle door reclame gegenereerde winst

TV-spotmarkt groeit met 6,8% in eerste kwartaal 2018

Nieuws Onderzoek

In vergelijking met alle andere media-investeringen is TV-reclame het meest effectief, zowel qua korte als qua langetermijneffecten. Dit blijkt uit onafhankelijk onderzoek naar de effecten

Topics: ROI, TV-reclame

06/09/17

TV-reclamemarkt naar €447 miljoen in eerste helft 2017

Nieuws

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2017 uitgekomen op € 447 miljoen. De TV-reclamemarkt daalt in de eerste helft van 2017 met 6,9%

Topics: TV Jaarrapport, Kijkcijfers, Mediabestedingen

09/10/17

Aandacht voor reclame op TV groter dan op Facebook en YouTube

Onderzoek

Voor adverteerders is de grote vraag welke vorm van videoreclame, op TV, Facebook of YouTube, het meest effectief is om de verkopen te stimuleren. Uit

Topics: ROI, TV-reclame

21/05/21

Creativiteit in crisistijd: learnings van de meest creatieve en effectieve reclames

Covid 19 Nieuws Onderzoek Inspiratie

Kantar heeft een whitepaper uitgebracht naar aanleiding van de creative effectiveness awards 2021: ‘The five habits of highly effective advertisers’. De paper start met een

Topics: ROI, Reclame-effect

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

21 januari

Certificering van influencers: wat betekent dit voor jouw bureau? | Webinar

Influencer certificering webinar Influencermarketing is niet meer weg te denken uit het marketinglandschap. Om het vertrouwen

5 februari

Webinar | How your business impacts democracy: The challenges and opportunities

De Global TV Group en Screenforce nodigten je uit om te ontdekken hoe jij verantwoord en

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Projectmanager

Media Reverse is per direct op zoek naar een Projectmanager. Als aanspreekpunt voor klanten ben je verantwoordelijk voor het onderhouden van

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met