Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/01/22
Update reclame online kansspelen: TV-zenders scherpen eigen beleid aan

Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Als één van de laatste landen binnen Europa heeft Nederland de markt voor online kansspelen geopend. Tien aanbieders hebben van de KSA per 1 oktober 2021 een vergunning ontvangen waarmee zij hun kansspelen mogen aanbieden. Op 1 april 2022 verstrekt de KSA nog een aantal vergunningen aan aanbieders. De Nederlandse consument krijgt te maken met nieuwe aanbieders die zich willen presenteren middels mooie reclamecampagnes. De TV-zenders hebben eind december besloten dat zij hun eigen commercieel beleid met betrekking tot het maximaal aantal toegestane kansspelreclames per reclameblok nog verder zullen gaan aanscherpen. Waarmee moeten online kansspelen adverteerders rekening houden? Screenforce zet het in dit artikel voor je op een rij.

TV-zenders scherpen hun eigen beleid aan
In een reactie op de motie van Van Nispen c.s. na het kansspel debat op 15 december heeft Minister Dekker laten weten nu nog geen gehoor te willen geven aan de oproep voor een reclameverbod voor ongerichte reclame voor online kansspelen. In plaats hiervan laat de Minister onderzoeken of en hoe de reclame voor online kansspelen verder moet worden ingeperkt. In zijn brief aan de Tweede Kamer hierover geeft hij aan dat de aanscherping door de TV-zenders vanaf 1 februari ‘zowel de totale hoeveelheid reclame beperkt als de kans verkleind dat jongeren reclames voor risicovolle kansspelen zien.’ De aanscherping waar de minister aan refereert betreft een verdere inperking van het aantal commercials voor online kansspelen en het gebruik van twin spots en billboards. Meer hierover vind je onder punt 5 van dit artikel.

Nederlanders maken nu al gebruik van onveilig aanbod
Op dit moment wordt er al online gegokt door Nederlanders op buitenlandse sites die een spelaanbod hebben waarop geen toezicht is. Dat kan betekenen dat spelers beïnvloed worden door verkeerd voorgestelde winstverwachtingen of hoge bonussen. Soms keren deze buitenlandse aanbieders gewonnen bedragen niet uit. De gedachte achter de regulering van online kansspelen is dat het gebruik van dit illegale en onveilige aanbod moet worden tegengegaan. Door Nederlandse partijen online kansspelen legaal aan te laten bieden, onder toezicht van de Kansspelautoriteit (de KSA), kunnen Nederlanders sinds 1 oktober gebruik maken van veilig aanbod. Dat is aanbod zonder misleiding, niet gericht op jongeren en kwetsbare personen, etc.

Reclame zorgt voor kanalisatie naar legaal aanbod
De reclame voor online kansspelen die per 1 oktober voor de vergunninghouders is toegestaan heeft zelfs een belangrijke functie. Het moet ervoor zorgen dat Nederlanders bekend raken met de namen en het productaanbod van de legale aanbieders en dat zij stoppen met het gokken via illegale, minder betrouwbare, aanbieders. Dat is de ‘kanalisatiedoelstelling’ naar legaal aanbod. Het kansspelbeleid van de overheid is erop gericht de vraag naar online kansspelen te kanaliseren naar een veilig, legaal en gecontroleerd aanbod en het resterende illegale aanbod te bestrijden.

Wetgeving, zelfregulering en beleid
Adverteren voor een nieuw kansspel mag je niet zomaar doen. Om de consument te beschermen dient een adverteerder rekening te houden met wetgeving, zelfregulering en beleid van TV-broadcasters. Screenforce legt het in dit artikel uit.

1. Mediawet
Op reclames in het algemeen is de Mediawet van toepassing. Daarin staat bijvoorbeeld dat reclame duidelijk te onderscheiden moet zijn van de overige inhoud van het programma-aanbod, herkenbaar moet zijn en dat sluikreclame verboden is. De Mediawet bevat ook uitzendbeperkingen voor reclame voor medische behandelingen, alcohol en kansspelen. Zo mogen reclames voor alcohol en kansspelen pas na een bepaalde tijd ’s avonds worden uitgezonden. Voor risicovolle kansspelen (krasloten, sport/paardenweddenschappen, casino, speelautomaten) en alle online kansspelen (online-casino, – poker, – bingo, – bookmakers etc.) is dat pas na 21:00 uur en voor overige kansspelen na 19:00 uur.

Kijk hier voor meer informatie over de Mediawet.

2. Wet op de Kansspelen
De houders van vergunningen op grond van de wet op de kansspelen geven op zorgvuldige wijze vorm aan wervings- en reclameactiviteiten waarbij in het bijzonder wordt gewaakt tegen onmatige deelneming. Dit betekent dat reclames niet misleidend mogen zijn, dat er moet worden gewezen op de risico’s van onmatige deelneming en aangegeven wordt wat de statistische kans is op het winnen van een prijs. Er moet ook worden aangegeven of er sprake is van een eenmalige deelneming dan wel een doorlopende deelneming tot wederopzegging. Reclames worden misleidend geacht als ze de indruk wekken dat de consument al een prijs heeft gewonnen of zal winnen of dat de consument door het verrichten van bepaalde handelingen een prijs zal winnen of een ander soortgelijk voordeel zal behalen terwijl daarop slechts een kans bestaat.

Kijk hier voor meer informatie over de Wet op de kansspelen.

3. Wet op de online kansspelen
Sinds 1 april 2021 zijn er nieuwe regels voor kansspelen. Sommige regels gelden voor risicovolle kansspelen, zoals online goksites, speelautomatenhallen en casino’s. Sommige regels gelden voor alle kansspelen.

Regels voor risicovolle kansspelen

  • Reclames en bonussen mogen niet gericht zijn op jongeren tot 24 jaar.
  • Alle aanbieders van risicovolle kansspelen mogen spelers tijdens hun deelname aan een spel geen bonussen aanbieden.
  • Alle aanbieders van risicovolle kansspelen moeten met advies van ervarings- en verslavingsdeskundigen bepalen wanneer ze ingrijpen bij spelers die verslaafd dreigen te raken. En op wat voor manier zij dit doen. Dit leggen ze vast in een zogeheten verslavingspreventiebeleid.
  • Alle aanbieders van risicovolle kansspelen moeten bijhouden welke spelers vaak komen gokken of wedden. Als iemand te vaak komt of te veel geld uitgeeft, moeten zij de speler hierop wijzen. Wat voor actie ze ondernemen, hangt af van de situatie. Het gaat van praten met de speler of een online pop-upvenster tonen tot opname van de speler in het Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen).

Regels voor alle kansspelen

  • Reclames en bonussen mogen niet gericht zijn op:
    • jongeren tot 18 jaar;
    • mensen met psychische problemen;
    • mensen met gokproblemen;
    • mensen met een verstandelijke beperking.
  • Bekende personen die jonger zijn dan 25 jaar of die populair zijn onder jongeren mogen geen reclame maken voor kansspelen.
  • Beroepssporters zoals profvoetballers mogen geen reclame maken voor kansspelen.
  • Organisaties als reclamebureaus, media en banken mogen geen diensten leveren aan kansspelaanbieders die geen vergunning hebben. De Kansspelautoriteit kan deze bedrijven verplichten direct te stoppen met deze samenwerking.

Kijk hier voor meer informatie over de Wet op de kansspelen op afstand. De Kansspelautoriteit (KSA) voert het toezicht uit voor de overheid. Kijk hier naar de aanvullende eisen aan reclame van de KSA.

4. Reclamecode Online Kansspelen
Nederland kent sinds 14 december een ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen vrijwillig, bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de hoeveelheid reclame voor online kansspelen te beteugelen. De code is tot stand gekomen in nauw overleg tussen omroepen, vergunninghouders van online kansspelen en mediapartijen; in samenwerking met de Stichting Reclame Code. De Reclamecode Online Kansspelen staat op de site van de Stichting Reclamecode.

5. Beleid TV-zenders
Voorbeelden uit ander landen hebben laten zien dat niemand gebaat is bij reclameblokken die helemaal vol zitten met aanbieders van online kansspelen. De Screenforce broadcasters hebben in de afgelopen maanden een reclamebeleid geformuleerd en dit gedeeld met mediabureaus en adverteerders. Het beleid van de broadcasters focust zich vooral op een maximum aantal spots per reclameblok maar kent ook beperkingen voor de lengte van de TV-commercials en voor tag-ons.

De TV-zenders hebben eind december besloten dat zij hun eigen commercieel beleid met betrekking tot kansspelreclames nog verder zullen gaan aanscherpen. Dat vult iedere TV-zender onafhankelijk naar eigen inzicht in. Het betekent o.a. dat het maximum aantal door de TV-zender toegestane TV-reclames per reclameblok voor (online) kansspelen nog verder zal gaan verminderen. Deze nieuwe beperkingen zullen ingaan met de nieuwe tariefkaart van 1 februari 2022.

Sinds 1 Juli 2023 mogen online kansspel adverteerders niet meer adverteren op tv zenders. Alleen sponsoring is nog toegestaan

 

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/12/24

Screenforce Duitsland: Hoe reclame in de praktijk wordt beleefd

Onderzoek Kennis

Afgelopen zomer lichtten wij al een tipje van de sluier op van de resultaten van een grootschalig veldonderzoek dat onze collega’s van Screenforce Duitsland hebben

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

20/07/16

Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet

Screenforce Toename TV-bestedingen leidt tot hogere omzet

Onderzoek

De recente toename in TV-bestedingen was voor een twaalftal grote adverteerders een belangrijke factor in het verhogen van de omzet. Eerder leidde een verschuiving van

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

05/09/19

Minister Slob wil breed media-akkoord broadcasters, publisher en kabelaars

Nieuws

Naar aanleiding van rondetafelgesprekken tussen het College van Omroepen, De Persgroep, KPN, Mediahuis, NOS, NPO, RTL Nederland, Talpa Network, VodafoneZiggo en het Ministerie van Onderwijs,

Topics: Regelgeving TV-reclame

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

5 november

2025 asi International Conferences

2025 asi International Radio & Audio en Television & Video Conferences De 2025 asi International Radio

Data Entry Clerk TV/Radio NL

Nielsen zoekt een gemotiveerde teamspeler voor het AdIntel Operational TV & Radio Team. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het

Media Director

Mediaplus, onderdeel van de internationale Serviceplan Group, zoekt een ervaren en gedreven Media Director die impactvolle campagnes ontwikkelt voor toonaangevende merken

Coördinator (TV)

Nielsen is een toonaangevend wereldwijd data- en analysebedrijf dat diepgaande inzichten biedt in de mediawereld. Voor de vervanging van een collega

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met