Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

06/01/22
Update reclame online kansspelen: TV-zenders scherpen eigen beleid aan

Op 1 april 2021 is de wet Kansspelen op Afstand (KOA) in werking getreden. Als één van de laatste landen binnen Europa heeft Nederland de markt voor online kansspelen geopend. Tien aanbieders hebben van de KSA per 1 oktober 2021 een vergunning ontvangen waarmee zij hun kansspelen mogen aanbieden. Op 1 april 2022 verstrekt de KSA nog een aantal vergunningen aan aanbieders. De Nederlandse consument krijgt te maken met nieuwe aanbieders die zich willen presenteren middels mooie reclamecampagnes. De TV-zenders hebben eind december besloten dat zij hun eigen commercieel beleid met betrekking tot het maximaal aantal toegestane kansspelreclames per reclameblok nog verder zullen gaan aanscherpen. Waarmee moeten online kansspelen adverteerders rekening houden? Screenforce zet het in dit artikel voor je op een rij.

TV-zenders scherpen hun eigen beleid aan
In een reactie op de motie van Van Nispen c.s. na het kansspel debat op 15 december heeft Minister Dekker laten weten nu nog geen gehoor te willen geven aan de oproep voor een reclameverbod voor ongerichte reclame voor online kansspelen. In plaats hiervan laat de Minister onderzoeken of en hoe de reclame voor online kansspelen verder moet worden ingeperkt. In zijn brief aan de Tweede Kamer hierover geeft hij aan dat de aanscherping door de TV-zenders vanaf 1 februari ‘zowel de totale hoeveelheid reclame beperkt als de kans verkleind dat jongeren reclames voor risicovolle kansspelen zien.’ De aanscherping waar de minister aan refereert betreft een verdere inperking van het aantal commercials voor online kansspelen en het gebruik van twin spots en billboards. Meer hierover vind je onder punt 5 van dit artikel.

Nederlanders maken nu al gebruik van onveilig aanbod
Op dit moment wordt er al online gegokt door Nederlanders op buitenlandse sites die een spelaanbod hebben waarop geen toezicht is. Dat kan betekenen dat spelers beïnvloed worden door verkeerd voorgestelde winstverwachtingen of hoge bonussen. Soms keren deze buitenlandse aanbieders gewonnen bedragen niet uit. De gedachte achter de regulering van online kansspelen is dat het gebruik van dit illegale en onveilige aanbod moet worden tegengegaan. Door Nederlandse partijen online kansspelen legaal aan te laten bieden, onder toezicht van de Kansspelautoriteit (de KSA), kunnen Nederlanders sinds 1 oktober gebruik maken van veilig aanbod. Dat is aanbod zonder misleiding, niet gericht op jongeren en kwetsbare personen, etc.

Reclame zorgt voor kanalisatie naar legaal aanbod
De reclame voor online kansspelen die per 1 oktober voor de vergunninghouders is toegestaan heeft zelfs een belangrijke functie. Het moet ervoor zorgen dat Nederlanders bekend raken met de namen en het productaanbod van de legale aanbieders en dat zij stoppen met het gokken via illegale, minder betrouwbare, aanbieders. Dat is de ‘kanalisatiedoelstelling’ naar legaal aanbod. Het kansspelbeleid van de overheid is erop gericht de vraag naar online kansspelen te kanaliseren naar een veilig, legaal en gecontroleerd aanbod en het resterende illegale aanbod te bestrijden.

Wetgeving, zelfregulering en beleid
Adverteren voor een nieuw kansspel mag je niet zomaar doen. Om de consument te beschermen dient een adverteerder rekening te houden met wetgeving, zelfregulering en beleid van TV-broadcasters. Screenforce legt het in dit artikel uit.

1. Mediawet
Op reclames in het algemeen is de Mediawet van toepassing. Daarin staat bijvoorbeeld dat reclame duidelijk te onderscheiden moet zijn van de overige inhoud van het programma-aanbod, herkenbaar moet zijn en dat sluikreclame verboden is. De Mediawet bevat ook uitzendbeperkingen voor reclame voor medische behandelingen, alcohol en kansspelen. Zo mogen reclames voor alcohol en kansspelen pas na een bepaalde tijd ’s avonds worden uitgezonden. Voor risicovolle kansspelen (krasloten, sport/paardenweddenschappen, casino, speelautomaten) en alle online kansspelen (online-casino, – poker, – bingo, – bookmakers etc.) is dat pas na 21:00 uur en voor overige kansspelen na 19:00 uur.

Kijk hier voor meer informatie over de Mediawet.

2. Wet op de Kansspelen
De houders van vergunningen op grond van de wet op de kansspelen geven op zorgvuldige wijze vorm aan wervings- en reclameactiviteiten waarbij in het bijzonder wordt gewaakt tegen onmatige deelneming. Dit betekent dat reclames niet misleidend mogen zijn, dat er moet worden gewezen op de risico’s van onmatige deelneming en aangegeven wordt wat de statistische kans is op het winnen van een prijs. Er moet ook worden aangegeven of er sprake is van een eenmalige deelneming dan wel een doorlopende deelneming tot wederopzegging. Reclames worden misleidend geacht als ze de indruk wekken dat de consument al een prijs heeft gewonnen of zal winnen of dat de consument door het verrichten van bepaalde handelingen een prijs zal winnen of een ander soortgelijk voordeel zal behalen terwijl daarop slechts een kans bestaat.

Kijk hier voor meer informatie over de Wet op de kansspelen.

3. Wet op de online kansspelen
Sinds 1 april 2021 zijn er nieuwe regels voor kansspelen. Sommige regels gelden voor risicovolle kansspelen, zoals online goksites, speelautomatenhallen en casino’s. Sommige regels gelden voor alle kansspelen.

Regels voor risicovolle kansspelen

  • Reclames en bonussen mogen niet gericht zijn op jongeren tot 24 jaar.
  • Alle aanbieders van risicovolle kansspelen mogen spelers tijdens hun deelname aan een spel geen bonussen aanbieden.
  • Alle aanbieders van risicovolle kansspelen moeten met advies van ervarings- en verslavingsdeskundigen bepalen wanneer ze ingrijpen bij spelers die verslaafd dreigen te raken. En op wat voor manier zij dit doen. Dit leggen ze vast in een zogeheten verslavingspreventiebeleid.
  • Alle aanbieders van risicovolle kansspelen moeten bijhouden welke spelers vaak komen gokken of wedden. Als iemand te vaak komt of te veel geld uitgeeft, moeten zij de speler hierop wijzen. Wat voor actie ze ondernemen, hangt af van de situatie. Het gaat van praten met de speler of een online pop-upvenster tonen tot opname van de speler in het Cruks (Centraal Register Uitsluiting Kansspelen).

Regels voor alle kansspelen

  • Reclames en bonussen mogen niet gericht zijn op:
    • jongeren tot 18 jaar;
    • mensen met psychische problemen;
    • mensen met gokproblemen;
    • mensen met een verstandelijke beperking.
  • Bekende personen die jonger zijn dan 25 jaar of die populair zijn onder jongeren mogen geen reclame maken voor kansspelen.
  • Beroepssporters zoals profvoetballers mogen geen reclame maken voor kansspelen.
  • Organisaties als reclamebureaus, media en banken mogen geen diensten leveren aan kansspelaanbieders die geen vergunning hebben. De Kansspelautoriteit kan deze bedrijven verplichten direct te stoppen met deze samenwerking.

Kijk hier voor meer informatie over de Wet op de kansspelen op afstand. De Kansspelautoriteit (KSA) voert het toezicht uit voor de overheid. Kijk hier naar de aanvullende eisen aan reclame van de KSA.

4. Reclamecode Online Kansspelen
Nederland kent sinds 14 december een ‘Reclamecode Online Kansspelen’. In deze code maken de vergunde aanbieders van kansspelen vrijwillig, bovenwettelijke afspraken om naast inhoudelijke beperkingen, de hoeveelheid reclame voor online kansspelen te beteugelen. De code is tot stand gekomen in nauw overleg tussen omroepen, vergunninghouders van online kansspelen en mediapartijen; in samenwerking met de Stichting Reclame Code. De Reclamecode Online Kansspelen staat op de site van de Stichting Reclamecode.

5. Beleid TV-zenders
Voorbeelden uit ander landen hebben laten zien dat niemand gebaat is bij reclameblokken die helemaal vol zitten met aanbieders van online kansspelen. De Screenforce broadcasters hebben in de afgelopen maanden een reclamebeleid geformuleerd en dit gedeeld met mediabureaus en adverteerders. Het beleid van de broadcasters focust zich vooral op een maximum aantal spots per reclameblok maar kent ook beperkingen voor de lengte van de TV-commercials en voor tag-ons.

De TV-zenders hebben eind december besloten dat zij hun eigen commercieel beleid met betrekking tot kansspelreclames nog verder zullen gaan aanscherpen. Dat vult iedere TV-zender onafhankelijk naar eigen inzicht in. Het betekent o.a. dat het maximum aantal door de TV-zender toegestane TV-reclames per reclameblok voor (online) kansspelen nog verder zal gaan verminderen. Deze nieuwe beperkingen zullen ingaan met de nieuwe tariefkaart van 1 februari 2022.

Kijk hier voor het beleid van Ad Alliance
Kijk hier voor het beleid van Talpa
Kijk hier voor het beleid van Ster
Kijk hier voor het beleid van ORN

 

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

03/05/22

A force for good: steeds meer TV-commercials stimuleren goed gedrag

Inspiratie Nieuws

Volgens de Nederlandse Reclamecode wordt onder reclame verstaan: ‘Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder

Topics: TV-reclame

25/04/22

Effect TV-sponsoring door Paramount in kaart gebracht

Nieuws Onderzoek

Er is veel onderzoek bekend naar de effectiviteit van de sponsoring van TV-programma’s. Uit al deze onderzoeken blijkt dat sponsoring een significante positieve uitwerking heeft

Topics: TV-reclame

21/03/22

Reclameprofessionals zijn geen gewone mensen | Zwitsers onderzoek toont verschillen in mediagedrag aan

Nieuws

Hebben mensen die werkzaam zijn in de marketing- en mediabranche, de zogenaamde reclameprofessionals, een ander mediumgedrag dan de rest van de bevolking? Als dat zo

Topics: TV-reclame

Algemeen directeur en Directeur Onderzoek

Nationaal Media Onderzoek (NMO) zoekt twee directeuren Het Nationaal Media Onderzoek (NMO) heeft als doel

Communicatieadviseur B2B

Misschien ken je Ad Alliance nog niet, maar onze merken ongetwijfeld wel. Ad Alliance is

Media Analist

Talpa Media Solutions zet de doelstelling van de adverteerder altijd centraal, want alleen op die

19 mei

MWG50

Op donderdag 19 mei is het tijd voor een groot feest, want MWG is 50

24 mei

The state of the attention economy

Op dinsdag 24 mei organiseren Screenforce en haar Belgische zusterorganisatie VIA Association of AV-Media de

31 mei

Digital Industry Meetup Influencer Marketing

Sommige influencers gaan binnenkort onder het toezicht van het Commissariaat voor de Media vallen en

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en