Categorieën

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Inspiratie
  • Covid-19
  • Persberichten
  • Topics
  • Commercial Prikbord
  • Inkoop
    (TIP)

Pagina's

  • Home
  • Screenforce
  • Events
  • Vacatures
  • Nieuwsbrief
  • Contact

Social

  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
  • Contact
mobile logo
  • Home
  • Screenforce
  • Events
  • Vacatures
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • LinkedIn
  • Twitter
  • Facebook
  • Youtube
  • Contact
  • Toon menu

  • Nieuws
  • Onderzoek
  • Inspiratie
  • Covid-19
  • Persberichten
  • Topics
  • Commercial Prikbord
  • Inkoop
    (TIP)

  • SPOT Reclamecode social media

    01/01/15 Reclamecode social media

    De reclamecode social media reguleert de reclame- en marketingactiviteiten  via social media. Deze code beoogt transparantie in social media marketing te bevorderen, door de relatie tussen de adverteerder en degene die de reclame-uiting verspreidt openbaar te maken.

    De ontwikkelingen in het kanaal zijn niet uitgekristalliseerd. Daarom zal deze code periodiek worden geëvalueerd en desgewenst aangepast.

    Er zijn twee begrippen van belang voor deze code:

    Verspreider: degene die een relevante relatie heeft met de adverteerder en reclame via social media verspreidt. Een verspreider kan een natuurlijke of een rechtspersoon zijn. Onder verspreider wordt niet verstaan een beheerder van sociale netwerksites en fora die communicatie tussen deelnemers faciliteert en zich hierbij inhoudsneutraal opstelt.

    Relevante Relatie: de relatie tussen adverteerder en de verspreider gericht op het (doen) verspreiden van reclame via social media, tegen betaling of enig voordeel, dat de geloofwaardigheid van de reclame via social media kan beïnvloeden.

    In de reclamecode social media is verder uitgewerkt aan welke voorwaarden reclame via social media moet voldoen. De volgende regels zijn van belang voor adverteerders, bureau en zenders:

    • Reclame via social media dient duidelijk als zodanig herkenbaar te zijn.
    • Indien een verspreider een vergoeding in geld of natura ontvangt van de adverteerder, dient dat uitdrukkelijk te vermelden.
    • Het is verboden om berichten of uitingen op social media zodanig te bewerken dat de gemiddelde consument hierdoor kan worden misleid. Voorbeelden om dit voorkomen zijn bijvoorbeeld het toevoegen van # spon voor gesponsorde producten of #adv voor advertenties of #prom voor promotie materiaal.
    • Indien de adverteerder berichten of andere uitingen op social media bewerkt of laat bewerken ter aanprijzing van een product, dienst of activiteit van de adverteerder of derde, dient de adverteerder dit op duidelijke en toegankelijke wijze kenbaar te maken.
    • Indien berichten of andere uitingen op social media worden gewijzigd, geselecteerd of vergeleken in het kader van de aanprijzing van een product van de adverteerder, dient de adverteerder al het nodige te doen om de aard van de relatie duidelijk te vermelden.
    • Het is de adverteerder niet toegestaan systematisch en in bulk valse/ niet-bestaande identiteiten aan te maken en/of te gebruiken om via social media te berichten over een product en/of dienst.
    • Het is niet toegestaan kinderen van 12 jaar en jonger rechtstreeks te stimuleren tot het maken van reclame van producten of diensten op social media.
    •  De adverteerder is gehouden om: de verspreider bekend te maken met de inhoud van deze code, de verspreider te verplichten zich te houden aan de relevante wet- en regelgeving, zich actief in te spannen om verspreider zich aan de regels te laten houden.

    Deze code is ingetreden op 1 januari 2014

    Kijk hier voor meer informatie over de reclame code social media

    Print Friendly, PDF & Email
    • LinkedIn
    • Twitter
    • Facebook
    • E-mail

Events

  • 9 maart - Webinar Screenforce TV Jaarrapport 2020
  • 10 maart - RTL AdConnect: Your guide to Addressable TV in Europe
  • 23 - 25 maart - Festival of Marketing
  • 25 maart - Mediatel - Videoscape Europe
  • 8 april - Koffiedik Kijken Koffie Toer
  • 21 - 22 april - The Future of Brands and Marketing
  • 22 april - Dutch Marketing Awards
  • 8-10 juni - ANGA COM
  • 2 september - AMMA Awards

vacatures

  • Open sollicitatie – Ster
  • ViacomCBS – Project Manager

Participanten

Participanten - Talpa TV
Participanten - ORN

Commercial prikbord

Commercial Prikbord

Screenforce Europe

Twitter

  • Deze week op het #CommercialPrikbord: Kruidvat, FreelanceFactoring en @VanMoof. Het e-bikemerk laat op een bijzonde… twitter.com/i/web/status/13673…

    4 maart 2021 08:54

  • Van 23 tot en met 25 maart vindt het Festival of Marketing plaats, met een indrukwekkende lijst van Engelse en inte… twitter.com/i/web/status/13666…

    2 maart 2021 09:16

  • RT @michel_screen: Aan het woord de grootste adverteerder in 2020. #albertheijn . pic.twitter.com/q86AyMaOCJ

    25 februari 2021 14:45

  • RT @michel_screen: #CBS/Viacom komt via VS, Canada naar de Nordics met haar nieuwe SVOD propositie: #ParamountPlus. Eens kijken wannee… https://t.co/652ux6pnhu

    25 februari 2021 14:45

  • Er staan drie ‘sport’-gerelateerde commercials op het #CommercialPrikbord, die van @SaveSalla, @CentrFit en… twitter.com/i/web/status/13649…

    25 februari 2021 14:37

  • Op dinsdag 9 maart is het zover: dan presenteert Screenforce via een webinar de resulta… twitter.com/i/web/status/13648…

    25 februari 2021 09:59

  • Home
  • Screenforce
  • Events
  • Vacatures
  • Nieuwsbrief
  • Contact
  • Disclaimer
  • Privacy statement
  • Colofon

© 2021 Screenforce