Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/04/17
Reclameregels gelden ook voor vloggers

Sinds januari 2014 geldt de Reclamecode Social Media. De code is opgesteld omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media. Of dat bedrijven op een andere manier betrokken zijn bij social media.

De Reclamecode Social Media verbiedt dit niet, maar verplicht bloggers en vloggers wel om hier eerlijk over te communiceren richting hun lezers, kijkers en fans. Dit kan bijvoorbeeld door het vermelden in de vlog of blog dat zij een product gratis hebben gekregen, dat is betaald door de adverteerder voor het aanprijzen ervan of dat de vlogger of blogger het product met korting of een ander voordeel heeft aangeschaft.

Duidelijkheid

Uit de praktijk blijkt volgens de Data Driven Marketing Association (DDMA) dat het niet altijd duidelijk is of de Reclamecode Social Media ook voor vloggers geldt. Daarom is daarover nu duidelijkheid geschept in de toelichting op deze code. Daarin staat nu expliciet vermeld dat de code ook voor vloggers geldt.

Samenwerkende partijen

DDMA heeft intensief samengewerkt met verschillende partijen, waaronder de Bond van Adverteerders (BvA), IAB, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers om te zorgen voor een heldere Reclamecode Social Media die laat zien wat wel en niet mag in de social media.

Bekijk de hele code inclusief toelichting op Reclamecode Social Media.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

05/03/24

Nieuw in het TIP Dashboard: gerealiseerde impressies

Nieuws Kennis

Naast het aantal gerealiseerde GRP’s, zie je vanaf nu ook het aantal gerealiseerde impressies van je campagnes terug in het TIP Dashboard. TV wordt steeds

Topics: TV-reclame

12/05/25

AI helpt winnaars Kantar Creative Effectiveness Awards om consument te raken

Nieuws Inspiratie

AI heeft ook in de reclamewereld een ongekende revolutie teweeggebracht. Marketeers die deze revolutie omarmen zijn hierdoor in staat om juist diepere, persoonlijkere connecties met

Topics: Effectiviteit, Online Video, TV-reclame, Creatie

28/05/15

66% Huishoudens wil geen live TV via internet

66 procent huishoudens wil geen live via internet

Onderzoek

66% van de Nederlandse huishoudens is niet van plan om zijn abonnement op live (lineaire) TV in te ruilen voor een losse online (OTT)-dienst met

Topics: 2nd screening, Online Video

22 mei

AMMA Awards – Diamonds are forever

Wat is er in 2024 prachtig mediawerk gemaakt. Dat moet worden gevierd! De Annual Masters in

12 juni

NIMA Marketing Day

Ontdek de Toekomst van Marketing op de NIMA Marketing Day! Op 12 juni 2025 organiseren NIMA

12 juni

Webinar | NMO Summer Update

Lanceringen, updates, nominaties en baanbrekende vernieuwingen vliegen je om de oren bij het Nationaal Media Onderzoek

Digital Video & Audio Advertising Specialist

Start jouw carrière als Digital Video & Audio specialist bij GroupM! Ben jij klaar om de digitale marketingwereld te veroveren? Bij

Client Lead

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe commerciële blik en een passie voor strategische klantrelaties? Als Client Lead bij UM

Strategy Consultant

Ben jij een gedreven klantleider met een scherpe strategische blik op de business van onze klanten en de wereld als geheel.

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met