Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

04/04/17
Reclameregels gelden ook voor vloggers

Sinds januari 2014 geldt de Reclamecode Social Media. De code is opgesteld omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media. Of dat bedrijven op een andere manier betrokken zijn bij social media.

De Reclamecode Social Media verbiedt dit niet, maar verplicht bloggers en vloggers wel om hier eerlijk over te communiceren richting hun lezers, kijkers en fans. Dit kan bijvoorbeeld door het vermelden in de vlog of blog dat zij een product gratis hebben gekregen, dat is betaald door de adverteerder voor het aanprijzen ervan of dat de vlogger of blogger het product met korting of een ander voordeel heeft aangeschaft.

Duidelijkheid

Uit de praktijk blijkt volgens de Data Driven Marketing Association (DDMA) dat het niet altijd duidelijk is of de Reclamecode Social Media ook voor vloggers geldt. Daarom is daarover nu duidelijkheid geschept in de toelichting op deze code. Daarin staat nu expliciet vermeld dat de code ook voor vloggers geldt.

Samenwerkende partijen

DDMA heeft intensief samengewerkt met verschillende partijen, waaronder de Bond van Adverteerders (BvA), IAB, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers om te zorgen voor een heldere Reclamecode Social Media die laat zien wat wel en niet mag in de social media.

Bekijk de hele code inclusief toelichting op Reclamecode Social Media.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

13/11/17

Millennials vinden TV(-reclame) belangrijker dan YouTube

Nieuws Onderzoek

Voor merken die op zoek zijn naar een groot publiek – en al helemaal als het gaat om millennials – is TV nog steeds het

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

02/09/24

TV-reclamemarkt komt in eerste helft 2024 uit op € 426 miljoen

Persberichten Nieuws

Stabilisatie lineaire kijktijd in zicht. De TV-reclamemarkt daalt de eerste helft van dit jaar met 3,3% en komt uit op € 426 miljoen. Op basis

Topics: TV-reclame, Kijkcijfers, Mediabestedingen, TV Jaarrapport

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

6 november

Content Marketing | The Awards 2024 – Zet jouw werk in de spotlights!

Content Marketing | The Awards 2024 Kom op 6 november naar de feestelijke uitreiking in Haarlem!

6 november

asi Internationale Radio & Audio en Televisie & Video Conferenties 2024

Terug naar Venetië, Italië, voor de asi Internationale Radio & Audio en Televisie & Video Conferenties

Media Associate

Nielsen zoekt een Media Associate voor hun Media Operations Team in Amsterdam, verantwoordelijk voor het invoeren en coderen van uitzendspecifieke gegevens

Projectmanager Media & Marketing

De functie van Projectmanager Media & Marketing vraagt om een professional die sterk is in het plannen en organiseren van media-

(Offline) Media Specialist

Mediaplus, onderdeel van de wereldwijde Serviceplan Group Netherlands, zoekt een ervaren mediaprofessional die verantwoordelijk is voor het ontwikkelen, plannen en inkopen

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met