Sinds januari 2014 geldt de Reclamecode Social Media. De code is opgesteld omdat het voor consumenten soms onduidelijk is dat bedrijven betalen voor berichten, blogs en vlogs op social media. Of dat bedrijven op een andere manier betrokken zijn bij social media.
De Reclamecode Social Media verbiedt dit niet, maar verplicht bloggers en vloggers wel om hier eerlijk over te communiceren richting hun lezers, kijkers en fans. Dit kan bijvoorbeeld door het vermelden in de vlog of blog dat zij een product gratis hebben gekregen, dat is betaald door de adverteerder voor het aanprijzen ervan of dat de vlogger of blogger het product met korting of een ander voordeel heeft aangeschaft.
Duidelijkheid
Uit de praktijk blijkt volgens de Data Driven Marketing Association (DDMA) dat het niet altijd duidelijk is of de Reclamecode Social Media ook voor vloggers geldt. Daarom is daarover nu duidelijkheid geschept in de toelichting op deze code. Daarin staat nu expliciet vermeld dat de code ook voor vloggers geldt.
Samenwerkende partijen
DDMA heeft intensief samengewerkt met verschillende partijen, waaronder de Bond van Adverteerders (BvA), IAB, Thuiswinkel.org en samenwerkende uitgevers om te zorgen voor een heldere Reclamecode Social Media die laat zien wat wel en niet mag in de social media.
Bekijk de hele code inclusief toelichting op Reclamecode Social Media.