Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/08/21
Recordgroei TV-reclamemarkt in eerste helft 2021

De TV-reclamemarkt laat een krachtig herstel zien in de eerste helft van het jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen is uitgekomen op € 406 miljoen, een recordgroei van 32%. Screenforce is positief over de verwachtingen voor de spotmarkt voor heel 2021 en voorspelt een groei van 20% tot 25%. In de eerste helft van dit jaar zijn alle vormen van TV-kijken gestegen. Dit heeft ertoe geleid dat de totale TV-schermtijd in de eerste helft is toegenomen van 206 naar 212 minuten, wat een groei van 3% impliceert. Dit zijn enkele uitkomsten uit het TV Halfjaarrapport 2021 dat op 31 augustus is gepubliceerd.

De TV-reclamemarkt is in de eerste helft van 2021 uitgekomen op € 406 miljoen. Waar de advertentiemarkt in de eerste helft van 2020 nog flink werd geraakt door de coronacrisis laat het in de eerste helft van 2021 een krachtig herstel zien met een groei van € 99 miljoen (+32%).


Spotreclamemarkt op hoogste niveau sinds zes jaar
De spotreclamemarkt is uitgekomen op € 363 miljoen in de eerste helft van 2021, het hoogste niveau van de afgelopen zes jaar. Zij groeide ten opzichte van de eerste helft van vorig jaar met € 91 miljoen, oftewel 34%.

De groei van de spotreclamemarkt zit vooral in het tweede kwartaal, dat met 78% groeide. Deze groei was meer dan alleen een herstel van de daling in de tweede kwartaal van 2020 (-38%). De extra groei wordt veroorzaakt door de sportzomer met het EK voetbal in juni en door de economische groei. Nederlandse ondernemers passen zich snel aan de nieuwe realiteit aan met als gevolg een economie die zich vlot herstelt.

De non-spotbestedingen zijn in het eerste halfjaar uitgekomen op € 43 miljoen. Dit onderdeel laat een groei van maar liefst 20% zien, wat meer is dan een herstel van de daling in de eerste helft van 2020 (-11%).

Retail grootste adverteerdersbranche en Unilever grootste TV-adverteerder
In de eerste helft van 2021 hebben 764 adverteerders TV ingezet voor marketingcampagnes van in totaal 1.028 merken. Net als in de afgelopen jaren was retail de grootste adverteerdersbranche, gevolgd door de branche voedings- en genotmiddelen. De toetreding van Aldi op de Nederlandse adverteerdersmarkt heeft geleid tot een impuls in de al hevige concurrentie tussen de supermarkten, ook via hun campagnes. Procter & Gamble heeft van plek gewisseld met Unilever, die nu de grootste TV-adverteerder is met een bruto besteding van meer dan € 51 miljoen (+69%).

Toename TV-schermtijd naar 212 minuten per dag
Alle vormen van TV-kijken zijn in de eerste helft van dit jaar gegroeid. Het live kijken is met 1% gegroeid en uitgesteld kijken met 8%. Het kijken naar andere content is met 7% toegenomen. Hiermee is de totale schermtijd gestegen van 206 naar 212 minuten per dag (+3%). Van deze 212 minuten kijken we 2 uur en 18 minuten live en 26 minuten uitgesteld. Oftewel, we kijken 2 uur en 44 minuten per dag naar de TV-zenders. Dagelijks kijken we 48 minuten video on demand (VOD) via het TV-scherm. Hieronder valt de content van de VOD-platforms zoals Disney+, Kijk, Netflix, NPO Start en Videoland. Ook vallen binnen deze categorie de TV-programma’s die meer dan zes dagen na uitzending terug gekeken zijn.

Verwachting voor heel 2021
Op basis van de positieve verwachtingen van het CPB over het economisch herstel, het positieve beeld van de wereldwijde advertentiebestedingen en positie van TV hierin is Screenforce positief gestemd over de verwachtingen voor de tweede helft van dit jaar (10-15% groei). Screenforce verwacht dat de spotmarkt uit zal komen op een groei van 20% tot 25% voor heel 2021.

Michel van der Voort, directeur Screenforce, over de resultaten over het eerste halfjaar:
De ontwikkeling van de TV-bestedingen vanaf het tweede kwartaal is meer dan alleen een herstel op het coronajaar. De groei zet door in het derde en waarschijnlijk ook vierde kwartaal. De economie draait op volle toeren waardoor adverteerders op zoek gaan naar een groot bereik in een goed umfeld. TV is een medium dat hier maximaal van profiteert. Dat is het verleden gebleken en is in het heden nog steeds het geval.

TV Halfjaarrapport 2021
Download het TV Halfjaarrapport hier.

Begrippenlijst
In het TV Halfjaarrapport is een begrippenlijst opgenomen waarin de gebruikte begrippen zijn uitgelegd.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

21/03/24

Warner Bros. Discovery lanceert in juni het vernieuwde HBO Max in Nederland

Persberichten Nieuws

Warner Bros. Discovery (WBD) heeft domderdag 21 maart bekendgemaakt dat zijn vernieuwde streamingdienst HBO Max in Nederland gelanceerd wordt in juni. De dienst brengt de

Topics: TV-reclame, Online Video

04/10/17

TV-zenders worden gezien als betrouwbare bron

Vertrouwen in Media in Nederland

Onderzoek

Uit het onderzoek ‘Vertrouwen in Media in Nederland’, waarin gekeken is in welke mate consumenten bepaalde personen, partijen en media betrouwbaar vinden, blijkt dat in

Topics: Jongeren en media, Reclame-effect, TV-reclame

02/08/22

The Global TV Group: vier onderzoeken die internationale aandacht verdienen

Nieuws Onderzoek

The Global TV Group, een samenwerkingsverband van alle TV-marketingorganisaties, heeft een compilatie gepubliceerd van de meest recente TV-onderzoeken. De compilatie focust op vier onderzoeken die

Topics: Reclame-effect, ROI

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met