Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/02/17
Retail voor het eerst grootste branche op TV

Deze week publiceert Nielsen de nieuwe editie van het Jaarboek Bruto Mediabestedingen. Hierin geeft het bureau een overzicht van de bestedingen media per adverteerder, merk, seizoen, per mediumtype en nog vele andere gedetailleerde informatie over het afgelopen jaar. 60% van de bestedingen gaat naar TV. Het totaal voor TV – digitaal en traditioneel – steeg met 0,4%. Retail is voor het eerst de grootste branche.

Retail naar eerste plaats
Ondanks een herinvestering van de FMCG’s is retail nu de grootste branche op TV. Jumbo, Kruidvat, Screenforce pagina Nielsen Jaarrapport 2016Lidl en Albert Heijn zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot TV-adverteerders van formaat en stuwen het bestedingsvolume.

Aandeel TV bedraagt 60%
Verreweg het grootste deel van de mediabestedingen gaat naar TV. In 2016 was het aandeel iets groter dan 60%. Radio volgt op afstand en neemt voor het eerst de tweede plek in. Voorheen stonden hier de dagbladen, maar door een aanpassing van in de tariefstructuur bij De Telegraaf en De Persgroep dalen zij naar de derde plaats.

De bruto bestedingen aan TV-reclame zijn met 0,4% overigens licht gegroeid in 2016. Deze groei komt voor een deel bij digitale TV vandaan. In aandeel is deze vorm van TV-reclame nog gering ten opzichte van traditionele reclame, maar bij een budget van bruto bijna € 175 miljoen en een groeipercentage van zo’n 90% levert digitale TV een belangrijke bijdrage aan de groei.

Strijd Unilever en Procter & Gamble duurt voort
In de top 100 adverteerders is te zien dat Unilever de lijst blijft aanvoeren, maar concurrent Procter & Gamble is in het afgelopen jaar een stuk dichterbij gekomen. In 2015 nog op een tiende plaats, vorig jaar is de Amerikaanse fastmover opgeschoven naar een tweede plek. De bestedingsontwikkeling bij de twee rivalen is wel tegengesteld. Unilever is sterk aan het bezuinigen – getuige de daling van de budgetten – Procter & Gamble is juist weer veel meer gaan investeren in de traditionele media. Volgens het jaarboek van Nielsen zijn de digitale ervaringen bij Procter & Gamble anders verlopen dan verwacht en wordt er nu weer meer geïnvesteerd in vooral televisie.

Algemene cijfers
In totaal telde Nielsen 1.212 adverteerders op TV in 2016. Voor alle mediumtypen geldt een aantal van ruim 11.000 adverteerders. Vooral tijdschriften en dagbladen herbergen grote groepen adverteerders, veelal met een laag gemiddeld budget. Ter vergelijking: een dagbladadverteerder geeft bruto gemiddeld € 127.000,- uit op jaarbasis, een TV-adverteerder spendeert bruto gemiddeld € 3 miljoen.

In totaal registreerde Nielsen een budget van € 6,1 miljard tegen € 6,3 miljard in 2015. Deze daling is vooral veroorzaakt binnen het mediumtype dagbladen, waarbinnen De Persgroep en De Telegraaf zijn overgestapt op een ander tariefsysteem in 2016. Dat heeft gevolgen gehad voor de bruto tarieven, die voor de dagbladen met ruim 30% afnamen.

De ontwikkelingen van de bestedingen worden in het jaarboek altijd afgezet tegen de economische ontwikkelingen in binnen- en buitenland. Nielsen stelt dat de economie zich goed hersteld heeft na de crisis, maar dat onzekerheid de boventoon blijft voeren. Niet in de laatste plaats door Donald Trump en de Brexit, maar ook de aanhoudende terreurdreiging en de vluchtelingenstroom blijven de gemoederen bezighouden. Op nationaal niveau zijn de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen en de beperking van de gaswinning in Groningen factoren van belang voor de economie.

Het is te bestellen via Nielsen.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

24/05/22

Netto mediabestedingen in 2021 gestegen met 22% tot € 5,34 miljard

Nieuws

De netto mediabestedingen in Nederland zijn in 2021 met 22% gestegen tot € 5,34 miljard. Waar COVID-19 in 2020 nog een negatieve impact had op

Topics: Mediabestedingen

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

09/03/22

TV-reclamebestedingen naar record in 2021: de markt groeit met 20% naar € 903 miljoen

Nieuws

2021 is voor de TV-reclamemarkt een bijzonder jaar geworden. De bestedingen van adverteerders op TV zijn nog nooit zo hoog geweest als in het afgelopen

Topics: Mediabestedingen, Online Video, TV Jaarrapport, TV-reclame

Projectcoördinator

Heb je oog voor zowel hoofdlijnen als details? Ben je oplossingsgericht en ga je geen

PR Manager

Paramount Global (NASDAQ: PARA, PARAA) is a leading global media and entertainment company that creates

(Junior) Digital Campaign Manager

Talpa Media Solutions is de verkooporganisatie voor vier Nederlandse commerciële televisiezenders SBS6, Net5, Veronica, SBS9

6 september

Cross Media Café: Nieuwsvoorziening van de Toekomst

Op dinsdag 6 september organiseren we in samenwerking met Beeld & Geluid weer een gloednieuw

12 september

‘Best of IBC-tour’ 2022

Van 9 tot en met 12 september vindt in RAI Amsterdam de International Broadcast Convention

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en