Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

15/02/17
Retail voor het eerst grootste branche op TV

Deze week publiceert Nielsen de nieuwe editie van het Jaarboek Bruto Mediabestedingen. Hierin geeft het bureau een overzicht van de bestedingen media per adverteerder, merk, seizoen, per mediumtype en nog vele andere gedetailleerde informatie over het afgelopen jaar. 60% van de bestedingen gaat naar TV. Het totaal voor TV – digitaal en traditioneel – steeg met 0,4%. Retail is voor het eerst de grootste branche.

Retail naar eerste plaats
Ondanks een herinvestering van de FMCG’s is retail nu de grootste branche op TV. Jumbo, Kruidvat, Screenforce pagina Nielsen Jaarrapport 2016Lidl en Albert Heijn zijn in de loop van de jaren uitgegroeid tot TV-adverteerders van formaat en stuwen het bestedingsvolume.

Aandeel TV bedraagt 60%
Verreweg het grootste deel van de mediabestedingen gaat naar TV. In 2016 was het aandeel iets groter dan 60%. Radio volgt op afstand en neemt voor het eerst de tweede plek in. Voorheen stonden hier de dagbladen, maar door een aanpassing van in de tariefstructuur bij De Telegraaf en De Persgroep dalen zij naar de derde plaats.

De bruto bestedingen aan TV-reclame zijn met 0,4% overigens licht gegroeid in 2016. Deze groei komt voor een deel bij digitale TV vandaan. In aandeel is deze vorm van TV-reclame nog gering ten opzichte van traditionele reclame, maar bij een budget van bruto bijna € 175 miljoen en een groeipercentage van zo’n 90% levert digitale TV een belangrijke bijdrage aan de groei.

Strijd Unilever en Procter & Gamble duurt voort
In de top 100 adverteerders is te zien dat Unilever de lijst blijft aanvoeren, maar concurrent Procter & Gamble is in het afgelopen jaar een stuk dichterbij gekomen. In 2015 nog op een tiende plaats, vorig jaar is de Amerikaanse fastmover opgeschoven naar een tweede plek. De bestedingsontwikkeling bij de twee rivalen is wel tegengesteld. Unilever is sterk aan het bezuinigen – getuige de daling van de budgetten – Procter & Gamble is juist weer veel meer gaan investeren in de traditionele media. Volgens het jaarboek van Nielsen zijn de digitale ervaringen bij Procter & Gamble anders verlopen dan verwacht en wordt er nu weer meer geïnvesteerd in vooral televisie.

Algemene cijfers
In totaal telde Nielsen 1.212 adverteerders op TV in 2016. Voor alle mediumtypen geldt een aantal van ruim 11.000 adverteerders. Vooral tijdschriften en dagbladen herbergen grote groepen adverteerders, veelal met een laag gemiddeld budget. Ter vergelijking: een dagbladadverteerder geeft bruto gemiddeld € 127.000,- uit op jaarbasis, een TV-adverteerder spendeert bruto gemiddeld € 3 miljoen.

In totaal registreerde Nielsen een budget van € 6,1 miljard tegen € 6,3 miljard in 2015. Deze daling is vooral veroorzaakt binnen het mediumtype dagbladen, waarbinnen De Persgroep en De Telegraaf zijn overgestapt op een ander tariefsysteem in 2016. Dat heeft gevolgen gehad voor de bruto tarieven, die voor de dagbladen met ruim 30% afnamen.

De ontwikkelingen van de bestedingen worden in het jaarboek altijd afgezet tegen de economische ontwikkelingen in binnen- en buitenland. Nielsen stelt dat de economie zich goed hersteld heeft na de crisis, maar dat onzekerheid de boventoon blijft voeren. Niet in de laatste plaats door Donald Trump en de Brexit, maar ook de aanhoudende terreurdreiging en de vluchtelingenstroom blijven de gemoederen bezighouden. Op nationaal niveau zijn de aanstaande Tweede Kamerverkiezingen en de beperking van de gaswinning in Groningen factoren van belang voor de economie.

Het is te bestellen via Nielsen.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

29/04/24

Reclame levert ook post-covid een hoge value for money

Kennis Onderzoek

Nieuwe ROI-analyse Engelse Thinkbox over 10 verschillende mediumtypen Veel mediabureaus en adverteerders klagen dat door de gestegen tarieven en afnemend bereik TV-reclame niet meer kosteneffectief

Topics: Mediabestedingen, Reclame-effect, ROI, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

30/08/21

Recordgroei TV-reclamemarkt in eerste helft 2021

Nieuws

De TV-reclamemarkt laat een krachtig herstel zien in de eerste helft van het jaar. De markt voor spot- en non-spotbestedingen is uitgekomen op € 406

Topics: Kijkcijfers, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport

5 maart

TV Jaarrapport 2024

Presentatie voor het TV Jaarrappport Het is weer tijd om samen vooruit te blikken én terug

18 maart

MIE’25

Revolutionising Data & Insights: The Transformative Power of Generative AI Op 18 en 19 maart 2025

1 april

The New Life of the Living Room 2025

Wist je dat voor 51% van de kijkers lineaire tv de eerste keuze is wanneer ze

Marketing Executive voor 16 uur per week

Ben jij gek op radio, TV en online video? Heb jij video on demand ‘uitgespeeld’ en vaak je oortjes in voor

Teamlead Communicatie

Als Teamlead Content Communicatie bij RTL geef je leiding aan een team van zes communicatieadviseurs en werk je strategisch aan de

Mediamanager

Fremantle Nederland is op zoek naar een Mediamanager voor hun afdeling postproductie. In deze rol ben je verantwoordelijk voor het efficiënt

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met