Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

31/05/13
Second screen positief voor TV-programma’s en reclames

Het onderzoek ‘Screenlife: The view from the sofa’ van Thinkbox, de Engelse TV-marketingorganisatie, onderzocht de manier waarop Engelsen TV-kijken bij een tweede scherm.

De resultaten zijn op 16 mei in Hilversum gepresenteerd tijdens een SPOT-bijeenkomst. De belangrijkste conclusie is dat het gebruik van een second screen het kijken naar TV-programma’s en reclameblokken aanmoedigt.

Het Screen Life onderzoek is bedoeld om adverteerders meer inzicht te geven in de context van multi-screening. Onder multi-screening verstaan we het kijken naar TV en het tegelijkertijd gebruiken van een online device zoals laptop, tablet of smartphone. Het onderzoek is multi disciplinair en bestaat uit een analyse van video-opnames van gezinnen, vragenlijsten, diepte-interviews en het gebruik van online opdrachten.

Penetratie en gebruik second screen stijgen enorm

Achtergrond voor het onderzoek is de stijging in Engeland in de penetratie en het gebruik van second screens, zoals laptops, tablets en smartphones. Ook in Nederland is dit de laatste jaren geëxplodeerd. Inmiddels bezit 77% van de Nederlanders van 13 jaar en ouder een laptop, 58% een smartphone en 34% een tablet (Intomart GfK: Trends in Digitale Media december 2012).

De belangrijkste conclusies uit het Screen Life-onderzoek

  • Multi-tasking bestaat al jaren. TV-kijken is altijd al een sociale activiteit geweest. Multi-screening is een nieuwe generatie, met meerdere schermen.
  • Multi-screeners praten graag over TV-programma’s en TV-reclames en ze zijn positiever over de TV-programma’s en TV-reclames.
  • Multi-screeners hebben meer vertrouwen in TV reclame.
  • Multi-screeners komen vaker in actie door TV-reclame.
  • Multi-screening zorgt voor een dynamische nieuwe relatie. De betrokkenheid bij de TV-programma’s en TV-commercials is hoger bij het gebruik van het second screen.
  • TV is de aanjager van interactie. Het zorgt voor verschillende vormen van interactie zoals online zoeken naar programma inhoud, het online kopen van producten, het delen van inhoud en het samen meespelen met vrienden en het participeren in content en in TV-reclames.
  • Multi-screening is de aanjager van ‘word of mouth’ online communicatie
  • Door multi-screening gaan mensen vaker live kijken. Men wil belangrijke momenten delen, optimaal interacteren met vrienden en geen dingen ‘missen’.
  • Multi-screening zorgt ervoor dat de kijker in de huiskamer blijft zitten en dat men meer TV-reclames bekijkt. Dit is een onverwachts effect. Je kunt tussentijds online gaan zodat je het gevoel hebt dat je de tijd voor de TV nuttiger besteedt, en je voelt je meer verbonden met anderen.
  • Multi-screeners kunnen moeiteloos hun aandacht switchen tussen TV en het second screen, dat is het ‘cocktail party effect’ : terwijl we met een iemand aan het praten zijn houden we altijd onze ogen en oren goed open om te kijken of er ergens anders iets interessants gebeurd of gezegd wordt.
  • Het second screen gebruik heeft geen nadelige invloed op de reclame- en merkherkenning.
  • Multi-screening geeft adverteerders kansen:
    – de ondervraagden geven aan dat ze app’s leuk vinden en gebruiken
    – met name programma app’s, reclame app’s iets minder
    – zorg voor een beloning bij een directe reactie
    – zorg voor een logische gedragsreactie

Multi-screeners staan open voor interactie met de adverteerder

Multi-screening zorgt ervoor dat TV-kijkers met meer aandacht en langer voor de TV zitten. Multi-screeners in het onderzoek gaven aan dat ze openstaan voor links van adverteerders. Dat kan door interactiemogelijkheden op te nemen in TV-reclames zoals promotiecodes, links naar websites met productinformatie, etc. De basisvragen voor adverteerders zijn:

  • Waarom zou mijn doelgroep met mij willen interacteren?
  • Kan ik extra content of een exclusieve prijs aanbieden?
  • Welke devices bezit mijn doelgroep?
  • Welke techniek gebruik ik om de inhoud van de schermen op elkaar af te stemmen?
  • Welke programma’s en zenders zijn het meest geschikt?
  • Hoe vul ik mijn lange termijn CRM-programma in?

De eindconclusie

Multi-screening stimuleert online word of mouth en live TV-kijken. Door de extra interactie neemt het kijkplezier toe. De inhoud van de TV-programma’s en de TV-reclames sturen het online second screen gedrag. Het biedt kansen voor TV-zenders en adverteerders en het heeft geen negatief effect op de aandacht en de merkherkenning.

De onderzoeksopzet

Het Screen Life-onderzoek combineert online, in-home en experimentele onderzoekstechnieken. Het onderzoek is in zes fases uitgevoerd:

  • Online ondervraging van 1.000 respondenten om de TV-situatie in kaart te brengen.
  • Selectie van 20 verschillende ‘multi-screenende’ panel huishoudens met 60 personen waar gedurende twee weken live gefilmd werd in de huiskamer. Er is 1200 uur natuurlijk kijkgedrag bestudeerd.
  • Analyse van 2.800 online interacties van het panel (sms/whats’app/Facebook boodschappen, postings, etc.).
  • 40 uur aan diepte interviews met panelleden om de daadwerkelijke programma- en reclamebetrokkenheid vast te stellen.
  • Experiment met 74 personen om het effect van second screening op het reclame en merkgeheugen te kunnen vaststellen.
  • Afsluitend online onderzoek onder 1.000 respondenten die TV-kijken en internet toegang hebben om second screen gedrag uitkomsten te kunnen kwantificeren.

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

25/10/21

TOMORROW’S TV, CREATED TODAY

Nieuws

Webinar van Global TV Group met TV Industry leaders op 18 november Wat kan TV betekenen voor jouw merk en jouw organisatie? The Global TV

Topics: Reclame-effect, ROI

12/03/15

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Leuke en korte online commercials zijn het afkijken waard

Onderzoek

Uit het Video Impact Onderzoek van Mediacom en SPOT uit 2013 bleek al dat de combinatie van TV en online video effectiever is dan deze

Topics: Online Video, Reclame-effect

21/01/15

Verslag SPOT Expertsessie Synced Advertising

SPOT Expertsessie sync advertising

Inspiratie

Op 20 januari jl. organiseerde SPOT haar derde Expertsessie die in het teken stond van ‘synced advertising’. Een relatief nieuw begrip wat het gecombineerd en

Topics: 2nd screening, HbbTV, Synchronized advertising, Techniek

15 oktober

NMO Kijkonderzoek & Addressable TV: Speciaal webinar voor de gebruikers van TV-data

Vanaf 14 oktober zijn addressable tv-campagnes te herkennen in de metingen van het NMO Kijkonderzoek en

24 september

Foto’s Screenforce Day 2024

Dinsdag 24 september presenteerden wij ‘Screenforce Day 2024 | The Future Of TV Advertising’. Bekijk hier

26 september

TV Masters

Ben jij een startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant en wil je alles leren over TV?

Data-Driven Marketing Analyst

Abovo Maxlead is per direct op zoek naar een Data-Driven Marketing Analyst Als Data-Driven Marketing Analyst bij Abovo Maxlead speel je

Media Consultant

Media Reverse is een snel groeiend, transparant en full service mediabureau. Ze zijn daarom altijd op zoek naar enthousiaste nieuwe teamgenoten

Senior Media Consultant

Abovo Media is per direct op zoek naar een Senior Media Consultant. Ben jij ondernemend ingesteld en durf jij jouw kritische

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met