Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/09/13
Second screen voor veel TV-kijkers complementair

Het gebruik van second screens, zoals tablets en smartphones verschilt qua impact per TV-kijker. Voor sommige kijkers maakt dit het TV kijken leuker en voelt men zich meer betrokken bij de programma’s.

Andere personen gaan er meer TV door kijken. Voor weer een andere groep TV-kijkers verandert het juist niets aan hun kijkervaring. Conclusie is dat het gebruik van second screens voor veel TV-kijkers complementair is. Dit is een van de conclusies die op 12 september zijn gepresenteerd op het internationale IBC 2013 TV congres in Amsterdam door Paul Lee. Paul is global Telecom, Media en Technologie Expert van het internationale consultancybedrijf Deloitte. SPOT heeft in een korte presentatie de resultaten samengevat.

Veel positieve effecten second screen gebruik

Voor het onderzoek werden in Engeland in mei t/m juli 2013 ruim 4000 consumenten ondervraagd. Van de second screen gebruikers was 16 procent het er mee eens dat ze hierdoor gestimuleerd werden om meer TV te kijken. En 22 procent was het ermee eens dat ze zich hierdoor meer betrokken voelden bij de inhoud van het programma. Voor 24 procent van de second screen gebruikers verhoogt het hun kijkgenot. En voor een grote groep kijkers, 46 procent, verandert het niets aan hun bestaande kijkervaring.

 

Laptop favoriete second screen

Een meerderheid van de bezitters van de verschillende devices gebruikt deze apparaten dagelijks terwijl ze TV-kijken. Het blijkt dat in Engeland de laptop het meest favoriet is, en niet de tablet. In Nederland ligt de penetratie van laptops hoger dan in Engeland, 42% versus 36%, dus de impact van de tablet zou hier iets hoger kunnen zijn.

 

Klein percentage interacteert via TV app’s met TV programma’s

TV app’s voor second screens worden nog relatief weinig gebruikt om te interacteren met de TV-programma’s. In Nederland deed 6% van de tablet gebruikers dat de afgelopen week en 3% van de smartphone gebruikers. Kijken we naar de ons omringende landen dan interacteren de Duitsers ongeveer evenveel via TV app’s met TV-programma’s maar de Belgen en de Fransen een stuk minder vaak (3% tablet en 1 à 2% smartphone).

Online devices verdringen het TV-scherm niet

Deloitte voorspelt dat second screens het TV-scherm niet zullen verdringen. Tablets en smartphones worden namelijk relatief weinig gebruikt om TV en films te bekijken omdat men deze content het liefste bekijkt op een groot scherm. En TV-schermen worden alleen nog maar groter. In 2004 was het grootste deel (41%) van de TV-schermen nog maar 19 inch qua diameter. De verwachting is dat in 2020 het grootste aandeel (45%) van de TV-schermen tussen de 33 en 42 inch qua diameter zal zijn.

Nederlands onderzoek naar gebruik alle soorten schermen

Later dit najaar publiceert SKO de derde editie van het Moving Pictures onderzoek naar het gebruik van alle soorten schermen om TV en andere video content te kijken. Dit onderzoek geeft een volledig representatief beeld van de audiovisuele consumptie in Secondscreen3Nederland in 2013. SPOT publiceert eind december de TV-resultaten van de vijfde editie van het door Intomart GfK uitgevoerde onderzoek Trends in Digitale media. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van digitale en mobiele apparaten. En het gebruik van deze apparaten voor TV en andere media-consumptie.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

31/03/16

TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

SPOT TV-reclames die een verhaal vertellen zijn effectiever

Onderzoek

Een TV-commercial die een verhaal vertelt en niet schreeuwt wordt beter herinnerd en is effectiever. Dit blijkt uit neurowetenschappelijk onderzoek dat is uitgevoerd door onderzoeksbureau

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

14/06/21

Ebiquity brengt met aCPM kosten per duizend seconden aandacht in kaart

Nieuws Onderzoek

Ebiquity, het leidende onafhankelijke marketing- en mediaconsultancybedrijf, heeft een nieuw onderzoeksrapport gepubliceerd in samenwerking met onderzoeksbureaus Lumen en TVision: ‘The Challenge of Attention’. In het

Topics: ROI, Reclame-effect

21/09/21

Publicatiedata aanvraag TV-reclamezendtijd 2022 bekend

Nieuws Kennis

De publicatiedata voor het reserveren van TV-reclamezendtijd in 2022 is vastgesteld en gepubliceerd. Dit overzicht maakt voor adverterend Nederland per maand de periode inzichtelijk waarin

Topics: TV-reclame

23 april

Duurzaamheidsreclame: no washing, no hushing

Datum, tijd en locatie 23 april 15:00 – 17:00 B. Amsterdam Johan Huizingalaan 763a 1066 VH

16 mei

AMMA Awards

De AMMA Awards worden op donderdag 16 mei 2024 uitgereikt in Koninklijk Theater Tuschinski Amsterdam “Met

5 juni

E-Commerce Live!

What’s next in e-commerce? Laat je verrassen op Emerce E-commerce Live! De trends en uitdagingen van

Media Strateeg

ZIGT is per direct op zoek naar Media Strateeg-Hoofddorp. Een creatieve schaker die zetten vooruitdenkt, daar ligt jouw kracht. Jij zet

Product Manager Advanced Video Advertising

Talpa Network is een toonaangevend mediabedrijf met een sterke focus op het leveren van geavanceerde advertentieoplossingen aan adverteerders en mediabureaus. Voor

Kennismanager Data & Research

bvA netwerk van merkleiders is op zoek naar een ambitieuze en analytisch sterke data- en researchspecialist die de inspanningen van bvA

Releasenote 28/11/2023 – Dashboard

Het TIP-Dashboard is een nieuw menu op de TIP-webapplicatie waarmee je in één oogopslag alle relevante gegevens over jouw campagne op één scherm te zien

Releasenote 31/3/2022 – Uitzendinstructies

De ontwikkeling van TIP is in volle gang. Om het inkoopproces nog efficiënter te maken is een nieuwe functionaliteit toegevoegd: het opgeven van uitzendinstructies voor

Release note 27/07/2021 – GRP module

TIP is het gezamenlijke TV-inkoop platform van Ster, Talpa Network, Ad Alliance of ORN. Het gebruik van TIP wordt door Screenforce kosteloos aangeboden aan bureaus

Release note 25/05/2021 – Monitoring van storingen

Op dinsdag 25 mei is TIP uitgebreid met een nieuwe functionaliteit: monitoring van storingen. Hierdoor kunnen TIP gebruikers op een geautomatiseerde wijze inzicht krijgt in

Release note 26/10/2020 – Status aangeleverde commercials

Op maandag 26 oktober is een nieuwe update doorgevoerd in TIP. Vanaf deze datum kun je de status van aangeleverde commercials bekijken. Naast dat je

Release note 01/10/2020 – TIP & tutorials

TIP bevat nu extra informatie over de uitgezonden spots en tutorials over de hoofdmenu’s. In TIP vind je een aantal belangrijke functionaliteiten die het gehele

Release note 29/05/2020 – TV-campagnes aanvragen

Vanaf mei is het mogelijk om in TIP TV-campagnes aan te vragen. Campagnes aanvragen Ga nadat je bent ingelogd in TIP naar aanvragen – nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en real time kunnen inlezen in door hun gebruikte software. Met