Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/09/13
Second screen voor veel TV-kijkers complementair

Het gebruik van second screens, zoals tablets en smartphones verschilt qua impact per TV-kijker. Voor sommige kijkers maakt dit het TV kijken leuker en voelt men zich meer betrokken bij de programma’s.

Andere personen gaan er meer TV door kijken. Voor weer een andere groep TV-kijkers verandert het juist niets aan hun kijkervaring. Conclusie is dat het gebruik van second screens voor veel TV-kijkers complementair is. Dit is een van de conclusies die op 12 september zijn gepresenteerd op het internationale IBC 2013 TV congres in Amsterdam door Paul Lee. Paul is global Telecom, Media en Technologie Expert van het internationale consultancybedrijf Deloitte. SPOT heeft in een korte presentatie de resultaten samengevat.

Veel positieve effecten second screen gebruik

Voor het onderzoek werden in Engeland in mei t/m juli 2013 ruim 4000 consumenten ondervraagd. Van de second screen gebruikers was 16 procent het er mee eens dat ze hierdoor gestimuleerd werden om meer TV te kijken. En 22 procent was het ermee eens dat ze zich hierdoor meer betrokken voelden bij de inhoud van het programma. Voor 24 procent van de second screen gebruikers verhoogt het hun kijkgenot. En voor een grote groep kijkers, 46 procent, verandert het niets aan hun bestaande kijkervaring.

 

Laptop favoriete second screen

Een meerderheid van de bezitters van de verschillende devices gebruikt deze apparaten dagelijks terwijl ze TV-kijken. Het blijkt dat in Engeland de laptop het meest favoriet is, en niet de tablet. In Nederland ligt de penetratie van laptops hoger dan in Engeland, 42% versus 36%, dus de impact van de tablet zou hier iets hoger kunnen zijn.

 

Klein percentage interacteert via TV app’s met TV programma’s

TV app’s voor second screens worden nog relatief weinig gebruikt om te interacteren met de TV-programma’s. In Nederland deed 6% van de tablet gebruikers dat de afgelopen week en 3% van de smartphone gebruikers. Kijken we naar de ons omringende landen dan interacteren de Duitsers ongeveer evenveel via TV app’s met TV-programma’s maar de Belgen en de Fransen een stuk minder vaak (3% tablet en 1 à 2% smartphone).

Online devices verdringen het TV-scherm niet

Deloitte voorspelt dat second screens het TV-scherm niet zullen verdringen. Tablets en smartphones worden namelijk relatief weinig gebruikt om TV en films te bekijken omdat men deze content het liefste bekijkt op een groot scherm. En TV-schermen worden alleen nog maar groter. In 2004 was het grootste deel (41%) van de TV-schermen nog maar 19 inch qua diameter. De verwachting is dat in 2020 het grootste aandeel (45%) van de TV-schermen tussen de 33 en 42 inch qua diameter zal zijn.

Nederlands onderzoek naar gebruik alle soorten schermen

Later dit najaar publiceert SKO de derde editie van het Moving Pictures onderzoek naar het gebruik van alle soorten schermen om TV en andere video content te kijken. Dit onderzoek geeft een volledig representatief beeld van de audiovisuele consumptie in Secondscreen3Nederland in 2013. SPOT publiceert eind december de TV-resultaten van de vijfde editie van het door Intomart GfK uitgevoerde onderzoek Trends in Digitale media. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van digitale en mobiele apparaten. En het gebruik van deze apparaten voor TV en andere media-consumptie.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

20/06/22

The New Life of The Living Room: Onderzoek RTL AdConnect naar gebruik van het TV-scherm

Nieuws Onderzoek

In Nederland zijn Smart TV’s, smartphones en tablet om regelmatig videocontent mee te bekijken populairder dan in alle overige Europese landen. RTL AdConnect en SmartClip

Topics: Online Video, Reclame-effect, TV-reclame

13/06/22

Thinkbox webinar: de context van aandacht volgens internationale experts

Nieuws Onderzoek

De Engelse TV-marketingorganisatie Thinkbox heeft een bijeenkomst georganiseerd waarin internationale experts hun visie geven over de belangrijkste aspecten om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

03/05/22

A force for good: steeds meer TV-commercials stimuleren goed gedrag

Inspiratie Nieuws

Volgens de Nederlandse Reclamecode wordt onder reclame verstaan: ‘Iedere openbare en/of systematische directe dan wel indirecte aanprijzing van goederen, diensten en/of denkbeelden door een adverteerder

Topics: TV-reclame

Radio- en TV Planner

Op de afdeling Sales Planning & Traffic zijn wij opzoek naar een nieuwe collega! Wil

Legal Counsel

Paramount is een van de grootste entertainment bedrijven ter wereld. Wij zijn expert in het

Freelance Communicatieadviseur TV

Wil jij werken voor een ambitieus mediabedrijf in Nederland? Ben je een bevlogen, initiatiefrijke Communicatieadviseur

7 juli

Wat is de status van het NMO? Ontdek het tijdens het webinar

Het nieuwe Nationaal Media Onderzoek (NMO) staat volop in de steigers. Op donderdag 7 juli

9 -
12 september

IBC 2022

Van 9-12 september 2022 is de International Broadcasting Convention, ’s werelds meest invloedrijke media, entertainment

6 oktober

Grand Prix Content Marketing

De Grand Prix Content Marketing is na twee jaren vol coronaleed terug, met een nieuwe

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en