Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

30/09/13
Second screen voor veel TV-kijkers complementair

Het gebruik van second screens, zoals tablets en smartphones verschilt qua impact per TV-kijker. Voor sommige kijkers maakt dit het TV kijken leuker en voelt men zich meer betrokken bij de programma’s.

Andere personen gaan er meer TV door kijken. Voor weer een andere groep TV-kijkers verandert het juist niets aan hun kijkervaring. Conclusie is dat het gebruik van second screens voor veel TV-kijkers complementair is. Dit is een van de conclusies die op 12 september zijn gepresenteerd op het internationale IBC 2013 TV congres in Amsterdam door Paul Lee. Paul is global Telecom, Media en Technologie Expert van het internationale consultancybedrijf Deloitte. SPOT heeft in een korte presentatie de resultaten samengevat.

Veel positieve effecten second screen gebruik

Voor het onderzoek werden in Engeland in mei t/m juli 2013 ruim 4000 consumenten ondervraagd. Van de second screen gebruikers was 16 procent het er mee eens dat ze hierdoor gestimuleerd werden om meer TV te kijken. En 22 procent was het ermee eens dat ze zich hierdoor meer betrokken voelden bij de inhoud van het programma. Voor 24 procent van de second screen gebruikers verhoogt het hun kijkgenot. En voor een grote groep kijkers, 46 procent, verandert het niets aan hun bestaande kijkervaring.

 

Laptop favoriete second screen

Een meerderheid van de bezitters van de verschillende devices gebruikt deze apparaten dagelijks terwijl ze TV-kijken. Het blijkt dat in Engeland de laptop het meest favoriet is, en niet de tablet. In Nederland ligt de penetratie van laptops hoger dan in Engeland, 42% versus 36%, dus de impact van de tablet zou hier iets hoger kunnen zijn.

 

Klein percentage interacteert via TV app’s met TV programma’s

TV app’s voor second screens worden nog relatief weinig gebruikt om te interacteren met de TV-programma’s. In Nederland deed 6% van de tablet gebruikers dat de afgelopen week en 3% van de smartphone gebruikers. Kijken we naar de ons omringende landen dan interacteren de Duitsers ongeveer evenveel via TV app’s met TV-programma’s maar de Belgen en de Fransen een stuk minder vaak (3% tablet en 1 à 2% smartphone).

Online devices verdringen het TV-scherm niet

Deloitte voorspelt dat second screens het TV-scherm niet zullen verdringen. Tablets en smartphones worden namelijk relatief weinig gebruikt om TV en films te bekijken omdat men deze content het liefste bekijkt op een groot scherm. En TV-schermen worden alleen nog maar groter. In 2004 was het grootste deel (41%) van de TV-schermen nog maar 19 inch qua diameter. De verwachting is dat in 2020 het grootste aandeel (45%) van de TV-schermen tussen de 33 en 42 inch qua diameter zal zijn.

Nederlands onderzoek naar gebruik alle soorten schermen

Later dit najaar publiceert SKO de derde editie van het Moving Pictures onderzoek naar het gebruik van alle soorten schermen om TV en andere video content te kijken. Dit onderzoek geeft een volledig representatief beeld van de audiovisuele consumptie in Secondscreen3Nederland in 2013. SPOT publiceert eind december de TV-resultaten van de vijfde editie van het door Intomart GfK uitgevoerde onderzoek Trends in Digitale media. Dit onderzoek verschaft inzicht in het bezit en gebruik van digitale en mobiele apparaten. En het gebruik van deze apparaten voor TV en andere media-consumptie.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

23/11/22

Egta’s Expert series: Insights in de aandachteconomie

Kijktip Nieuws

Is aandacht de meest waardevolle grondstof in de wereld? Nu content producenten en merken allemaal hun best doen om de aandacht van de consument te

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

21/11/22

Branding werkt in 80% van de gevallen beter dan performance marketing

Nieuws

Branding stimuleert de verkoop, verbetert de ROI en verhoogt zelfs het rendement van actiemarketing, bezuinig er niet op! Dat is de hoofdconclusie die marketingdatasoftware platform

Topics: Mediabestedingen, TV-reclame

14/11/22

Boost jouw merk met distinctive brand assets

Inspiratie Nieuws

In deze whitepaper nemen de branding experts van Blauw Research je mee aan de hand van opvallende en bewezen ontdekkingen over DBA’s (Distinctive Brand Assests)

Topics: Reclame-effect, TV-reclame

Manager Public Affairs Benelux

Discovery Networks is één van de toonaangevende concerns in de media-entertainmentindustrie. In Amsterdam werken we

B2B Marketing Manager Events

Het B2B Marketing team is onderdeel van het saleshuis Media Solutions en heeft als doel

Senior Creatief Strateeg

Ben jij die allround Senior Creatief Strateeg die voor ambitieuze adverteerders van Nederland wil werken?

6 -
7 december

The Future of TV Advertising Global

Op dinsdag 6 en woensdag 7 december keert The Future of TV Advertising Global –

15 december

Nationaal Reclamerechtcongres 2022 – donderdag 15 december

Een dag vol netwerkmogelijkheden, actuele onderwerpen en een boeiende mix aan sprekers: dat is het

12 januari

Koffiedik Kijken 2022

Op donderdag 12 januari komt de marketingcommunicatie-industrie samen in het Koninklijk instituut voor de Tropen

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en