Nieuws

Event

Vacature

TIP Tool

21/12/15
SKO gaat dagelijks kijkcijfers leveren voor online programma’s

Als eerste in de wereld gaat Stichting KijkOnderzoek (SKO) per 1 januari 2016 dagelijks kijkcijfers voor online programmacontent leveren. In eerste instantie zijn het de online kijkcijfers van NPO, RTL Nederland, SBS Broadcasting. Met deze data rapporteert SKO het online bereik en kijkgedrag binnen doelgroepen.

Uniek aan het nieuwe onderzoek is dat de cijfers gebaseerd zijn op een hybride meetmethode waarbij censusdata en paneldata elkaar versterken. SKO levert de data met ingang van 1 januari 2016. De online kijkcijfers vanaf 1 oktober 2015 zijn inbegrepen. In de eerste helft van 2016 worden ook de kijk- en bereikcijfers voor online videocommercials uitgeleverd. SKO heeft hiermee als eerste in de wereld een systeem dat op deze (hybride) manier dagelijks hoogwaardige kijkdata levert op detailniveau.

Fase 1: meten van online kijkgedrag naast kijkgedrag op TV-toestel
Om tot een betrouwbare online video currency te komen, moeten de data van het SKO Online Panel en de SKO Censusdata worden gecombineerd. Dit is de eerste stap in de data-integratie. In eerste instantie worden de online kijkcijfers van programma’s van NPO, RTL Nederland en SBS Broadcasting gerapporteerd. Daarna zullen ook andere participanten toetreden, zoals Discovery Networks, VIACOM, FOX International Channels Benelux, Disney en Sanoma.

Fase 2: integratie van online kijkgedrag en kijkgedrag op TV-toestel
In de tweede fase van het project, dat volgend jaar live gaat, worden door middel van fusie de online videogegevens geïntegreerd met de bestaande kijkcijfers. Dit levert een crossmediaal video totaal-cijfer op (het VideoTotaal). Dan kan het totaalbereik van programma’s en video commercials worden gerapporteerd en is het mogelijk om te zien wat “online” en “offline” toevoegen aan bereik. Uiteraard is het dan net als bij fase 1 die nu opgeleverd wordt, mogelijk om op doelgroepen te analyseren.

Bas de Vos, directeur SKO, licht toe: “Het is een geweldige operatie geweest om de kijkcijfers van online bekeken programma’s per 1 januari 2016 beschikbaar te hebben. De publicatie van de online kijkcijfers vormt de eerste fase van een groter geheel: het SKO Videodata-Integratie Model (SKO-VIM). SKO-VIM gaat in de loop van 2016 zorgen voor een nieuw cijfer: het VideoTotaal. Dan kan het totaalbereik van programma’s en videocommercials worden gerapporteerd. Ook is het dan mogelijk om te zien wat online kijkgedrag en het kijkgedrag op een TV-toestel toevoegt aan bereik.”

Eerste resultaten over online kijken naar broadcast content
Uit de eerste cijfers blijkt dat 21,5% van alle Nederlanders van 6 jaar of ouder in de maand oktober 2015 is bereikt door het online programma-aanbod van NPO, RTL en SBS. Het bereik van online programma’s lag in de maand oktober 2015 onder vrouwen hoger dan onder mannen met respectievelijk 23,7% en 19,3%. Het bereik binnen de doelgroepen 13-19 jaar (24,4%), 20-34 jaar (30,9%) en 35-49 jaar (24,7%) lag significant hoger dan binnen de doelgroepen 6-12 jaar (8,7%) en 50+ (17,1%).
Gemiddeld keek de online kijker van 6 jaar of ouder in de maand oktober in totaal 86,3 minuten via internet naar tv-programma’s. Net als bij bereik is het aandeel in kijktijd onder vrouwen groter dan onder mannen.

SPOT online kijkcijfers maandbereik oktober

Vrouwen die via internet één of meer tv-programma’s van de drie zendergroepen hebben gekeken, noteerden gemiddeld een totale kijktijd van 97,1 minuten. Onder de mannelijke kijkers werd gemiddeld een totale kijktijd van 72,8 minuten gerealiseerd.

Online kijkers in de leeftijd van 13-19 jaar realiseerden een gemiddelde kijktijd in oktober van in totaal 109,4 minuten. Zij scoorden daarmee de hoogste totale gemiddelde kijktijd, gevolgd door een gemiddelde van 100 minuten onder online kijkers in de leeftijd van 20-34 jaar.

In de meting is het kijkgedrag naar alle beschikbare online programmacontent opgenomen. Tot en met 27 dagen na de tv-uitzenddag zijn de online bekeken programma’s te relateren aan de oorspronkelijke uitzending.

SPOT online kijkcijfers kijktijd maand oktober

Om de markt te informeren heeft SKO een brochure en een factsheet gemaakt met meer bevindingen op basis van de data. Deze zijn op de website van SKO terug te vinden.

Print Friendly, PDF & Email

Vergelijkbare artikelen

Meer events

Meer vacatures

Andere Release Notes

11/01/23

SKO Jaaroverzicht 2022

Nieuws Persberichten

De Nederlander keek in 2022 gemiddeld 138 minuten per dag naar televisiezenders (2 uur en 18 minuten); dit is 16 minuten minder dan in 2021.

Topics: Kijkcijfers

14/07/22

Aftellen naar nieuwe kijkonderzoek begonnen

Persberichten

Na een periode van intensieve panelopbouw door het onderzoeksbureau Kantar, is SKO verheugd te kunnen melden dat het aftellen is begonnen: de nieuwe, verrijkte kijkcijfers

Topics: Kijkcijfers

11/03/22

Verslag TV Jaarrapport 2021 | TV reclame in 2021 naar recordomzet

Nieuws

Op woensdag 9 maart vond de presentatie van het Screenforce TV Jaarrapport 2021 plaats. Wil jij de presentaties nog eens terugkijken? Of kon je er toch

Topics: Kijkcijfers, Mediabestedingen, Online Video, Reclame-effect, TV Jaarrapport, TV-reclame

Manager Regulatory Compliance Discovery

Discovery is een begrip in de media-entertainmentindustrie. Vanuit onze Amsterdamse vestiging werken we met passie

Data Analist

Binnen het Data & Strategy team houden we ons onder andere bezig met het leveren

Commercial Traffic & AVS Specialist

Commercial traffic & AVS vormt samen met Campaign Planning het Sales Operations team. En sámen

16 maart

TV Jaarrapport 2022 | Screenforce

Donderdag 16 maart presenteert Screenforce het TV Jaarrapport van 2022. Met hoeveel procent is de

23 maart

TV Masters | Screenforce

Speciaal voor startende mediaprofessionals aan adverteerders- of bureaukant organiseert Screenforce voor de derde keer TV Masters.

25 april

The Future of Brands conferentie – 25 en 26 april

Vlak voor de feestdagen zijn de thema’s bekend gemaakt van de The Future of Brands

Release note 30/01/2020 – API

TIP is uitgebreid met een interface (API) waarmee adverteerders en bureaus hun TV-campagnes direct en